Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

Forresten, AtW/Elgen og noen til. Siden jeg ikke kjenner dere, men også siden dere kommenterer såpass mye i tråder som omhandler Apple, så kunne det vært kjekt å vite litt mer om erfaringen dere har med utstyr fra Apple. Bare for å vite hvor dere kommer fra og hvilken tyngde det ligger i argumentene deres.

Så del gjerne erfaringsgrunnlaget deres.

Dette er irrelevant, og du har fått svar på det før fra meg. Elgen er det ingen som skjønner seg på, det enkleste for deg er å ikke bruke tid på det

Atw

Er erfaring og kompetanse uten relevanse? Mener du det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg aner ikke hvorfor du har det, jeg ser bare hva du skriver. Ta feks mitt innspill om at tallene tyder på at mange brukere bytter begge veier, du har spydd ut innlegg som "forsvarer" Apple mot noe som tilogmed er en nøytral påstand, ikke et eneste en av innleggene er et forsøk til å bidra til analyse av tallene, kun tomsnakk og mas om at "Apple gjør det bra" du kan påstå så mye du vil at du forsøker å balansere, ikke har noe forsvarsbehov osv, men handling taler sterkere, og innleggene dine er din handling. AtW

Du vet, AtW, det er komplett umulig å nå frem til deg (og noen til) uansett hvordan man forsøker å forklare dere de rareste argumentene dere noen ganger har. Da ender det til slutt opp med at det holder å si at det tross deres regneeksempel og ønsker, går ganske bra med Apple. Det enkle er noen ganger den eneste muligheten...

 

Og når det gjelder "analyse" av dine tall i et slags regneeksempel...veeeeel...trukke det...du har jo bare synset deg frem til noen tall, det krever vel egentlig ingen dyp analyse.

Har du vondt for å lese? Regnestykket har ingenting med hvorvidt det går bra med Apple. Og beregningene er basert på Apples egne tall, ikke synsing. Mener du det er feil, underbygg det med matematikk, ikke irrelevant pisspreik. Kanskje vi da får noe ut av det. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg aner ikke hvorfor du har det, jeg ser bare hva du skriver. Ta feks mitt innspill om at tallene tyder på at mange brukere bytter begge veier, du har spydd ut innlegg som "forsvarer" Apple mot noe som tilogmed er en nøytral påstand, ikke et eneste en av innleggene er et forsøk til å bidra til analyse av tallene, kun tomsnakk og mas om at "Apple gjør det bra" du kan påstå så mye du vil at du forsøker å balansere, ikke har noe forsvarsbehov osv, men handling taler sterkere, og innleggene dine er din handling. AtW

 

Det er vel og bra å late som man er "nøytral" og "bare regner ut". Men er innsatsen for å betvile ethvert oppgitt tall, enhver mening, enhver artikkel og alt som skrives om et selskap den samme i tråder som ikke har med Apple-produkter å gjøre? Dukker Elgen opp med sine noe forvirrede spørsmål i hver eneste tråd som handler om Windows Phone? Ville du laget en modell for å finne ut hvorvidt Galaxy S6 faktisk solgte bra? Undersøkes minnetypen i alle nye telefoner med time etter time med analyse for å finne ut av et problem som tydeligvis gjør hele produktet ubrukelig om man skal se på denne tråden?

 

Eller er et kanskje sånn at man ikke er så "nøytral" after all.

 

Jeg er ikke nøytral i det hele tatt jeg. .

Du klager over at tkongen legger ord i munnen på folk, så later du som "en nøytral påstand" er det samme som å si at man er nøytral? Det er to forskjellige ting. Beregningene mine betviler ikke tallene, de baserer seg på tallene. Jeg har tatt utgangspunkt i tallene og sett at de tilsynelatende sier noe om markedet jeg synes er interessant, nemlig at mobilbrukere bytter plattform ganske mye. Det virker ikke som du faktisk lesere deg jeg skriver, det har ingenting å gjøre med om Apple "faktisk selger bra" AtW Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke nøytrale påstander. Som jeg også skriver - hva man velger å poste er også et uttrykk for en mening. Å late som man er "objektiv" og "nøytral" i en diskusjon er bare tull. Både på makro- og mikronivå.

 

Det går ikke an å bevise at det du skriver er galt. Det er jo hele poenget. Det er en "matematisk" analyse bygget på kvikksand, som ikke gir noen mening uten mye mer data. Da er det lite å diskutere. Man kan alltids fabulere, men det vil alltid kun være fabulering. 

 

Det er simplelthen ingen måte å finne ut Apples churn  kun ved å vite at 27% av brukerne så langt har oppdatert til iPhone 6. Derfor gidder jeg ikke begynne å lage nye modeller basert på din - det vil ikke gi noe mer mening om jeg gjør det. Vi får bare konkurrerende luftslott.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje vi da får noe ut av det. AtW

Vel. Jeg har mine tvil når det gjelder deg. Kan ikke huske at du har fått noe som helst ut av noen ting noen gang, uansett hvem som har forsøkt å fortelle deg noe.

 

Men takk for tilbudet om et dypdykk i tallmaterialet, hadde det vært snev av håp om en god dialog rundt det så kanskje jeg hadde gjort et forsøk.

 

Og ja, hvis jeg selv hadde vært interessert også da. Det jeg hovedsakelig får ut av slik tall er utviklingstrender, overordnet sådan. Jeg er sjelden spesielt interessert i å finregne meg frem til noe som kanskje kan tolkes positivt eller negativt. Det fikser jo du...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Forresten, AtW/Elgen og noen til. Siden jeg ikke kjenner dere, men også siden dere kommenterer såpass mye i tråder som omhandler Apple, så kunne det vært kjekt å vite litt mer om erfaringen dere har med utstyr fra Apple. Bare for å vite hvor dere kommer fra og hvilken tyngde det ligger i argumentene deres.

Så del gjerne erfaringsgrunnlaget deres.

Dette er irrelevant, og du har fått svar på det før fra meg. Elgen er det ingen som skjønner seg på, det enkleste for deg er å ikke bruke tid på det

Atw

Er erfaring og kompetanse uten relevanse? Mener du det?
Eierskap av Apple-produkter på enkeltperson nivå sier ingenting om kompetanse. Og spar meg for stråmennene. Atw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje vi da får noe ut av det. AtW

Vel. Jeg har mine tvil når det gjelder deg. Kan ikke huske at du har fått noe som helst ut av noen ting noen gang, uansett hvem som har forsøkt å fortelle deg noe.

 

Men takk for tilbudet om et dypdykk i tallmaterialet, hadde det vært snev av håp om en god dialog rundt det så kanskje jeg hadde gjort et forsøk.

 

Og ja, hvis jeg selv hadde vært interessert også da. Det jeg hovedsakelig får ut av slik tall er utviklingstrender, overordnet sådan. Jeg er sjelden spesielt interessert i å finregne meg frem til noe som kanskje kan tolkes positivt eller negativt. Det fikser jo du...

Synes du ikke det er interessant, så håper jeg du i fremtiden holder deg unna, istedet for å spy ut meningstomme innlegg som det du akkurat skrev. Atw

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eierskap av Apple-produkter på enkeltperson nivå sier ingenting om kompetanse. Og spar meg for stråmennene. Atw

Da må jeg jammen spørre, for nå skjønner jeg absolutt ingenting av hvor du vil.

 

Jeg har drøyt 30 år erfaring innen data, noe som jeg håper har gitt meg litt kompetanse.

 

Men jeg aldri eid et produkt fra Samsung. Noe som antagelig burde gi meg null kompetanse på dette produktet.

 

 

Mener du likevel jeg burde kaste meg inn i tråder om Samsung å fortelle de brukerne ett og annet om det produktet? Kanskje til og med kaste ut av meg en masse skrammel om at sikkert er et skikkelig dårlig produkt?

 

Jeg bare spør...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke nøytrale påstander. Som jeg også skriver - hva man velger å poste er også et uttrykk for en mening. Å late som man er "objektiv" og "nøytral" i en diskusjon er bare tull. Både på makro- og mikronivå.

 

Det går ikke an å bevise at det du skriver er galt. Det er jo hele poenget. Det er en "matematisk" analyse bygget på kvikksand, som ikke gir noen mening uten mye mer data. Da er det lite å diskutere. Man kan alltids fabulere, men det vil alltid kun være fabulering.

 

Det er simplelthen ingen måte å finne ut Apples churn kun ved å vite at 27% av brukerne så langt har oppdatert til iPhone 6. Derfor gidder jeg ikke begynne å lage nye modeller basert på din - det vil ikke gi noe mer mening om jeg gjør det. Vi får bare konkurrerende luftslott.

Tallet 2 er større enn tallet 1,er en nøytral påstand. Uansett hva mannen bak mener og hvorfor man skriver det. Du driver med stråmenn. En nøytral påstand er ikke det samme som at mannen bak er nøytral.

 

Jeg krever ikke noe bevis, men tall som sannsynliggjør ens egen vinkling er velkomment, spesielt når man påstår at andres tall ikke er riktige. Ellers går min oppfordring til rogkas til deg også. Synes du ikke det er noe å diskutere, så la være. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du ikke det er interessant, så håper jeg du i fremtiden holder deg unna, istedet for å spy ut meningstomme innlegg som det du akkurat skrev. Atw

Her har vi hvert fall noe felles, altså et felles ønske om at noen holder seg unna med meningstomme innlegg...:-)))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eierskap av Apple-produkter på enkeltperson nivå sier ingenting om kompetanse. Og spar meg for stråmennene. Atw

Da må jeg jammen spørre, for nå skjønner jeg absolutt ingenting av hvor du vil.

 

Jeg har drøyt 30 år erfaring innen data, noe som jeg håper har gitt meg litt kompetanse.

 

Men jeg aldri eid et produkt fra Samsung. Noe som antagelig burde gi meg null kompetanse på dette produktet.

 

 

Mener du likevel jeg burde kaste meg inn i tråder om Samsung å fortelle de brukerne ett og annet om det produktet? Kanskje til og med kaste ut av meg en masse skrammel om at sikkert er et skikkelig dårlig produkt?

 

Jeg bare spør...

Spørs hvor mye kompetanse du faktisk har, man kan fint ha mye kompetanse om samsungprodukt uten å eie det på enekeltpersonbasis. AtW

Lenke til kommentar

Tallet 2 er større enn tallet 1,er en nøytral påstand. Uansett hva mannen bak mener og hvorfor man skriver det. Du driver med stråmenn. En nøytral påstand er ikke det samme som at mannen bak er nøytral.

 

 

Tallet du fant på, ja. Det regnestykket mangler som sagt så mye data at det ikke gir noen mening. Da kan du ikke senere bruke svaret som argument for noe som helst. 

 

Jeg sier ikke at du tar feil engang. Bare at du ikke bidro med noe som helst av verdi med "regnestykket" ditt og at jeg derfor ikke gidder være med på en diskusjon basert på det. Aller minst å dumme meg ut ved å lage en konkurrerende og like lite underbygget "modell". Jeg foreslår at hele den tråden legges død.

Hvorfor? 

 

Vi vet to ting. 1) 27% av Apples salg det siste året er til folk som hadde iPhone fra før. 2) 73% er det ikke.

 

That's it. Vi vet ingenting om hvor mange av Apples kunder som ikke har oppgradert fordi vi ikke vet hvor mange aktive iPhone-brukere de har. Vi vet ikke hvor mange av de 73% som kommer fra Android, Windows Mobile (eller vent, det vet vi. Ca. ingen.), eller fra andre steder (ingen smartphone, ingen telefon, BB). Vi vet ikke hvor mange av Android-brukene som bytter hvert år, ei heller hvor mange av Iphone-eierne som gjør det. Vi vet ikke om tallet er det samme for iPhone- og andre brukere, eller om de har telefonen i forskjellig tid. Vi vet ikke hvordan byttekurven ser ut - om den er jevn eller om early adopters bytter hvert år mens resten bytter hvert fjerde. 

 

Derfor er modellen som ekstrapolerer og antar basert på å anta (implisitte) ting om alt dette verdiløst. Og derfor mener jeg det ikke er et "nøytralt tall", men et forsøk på ett eller annet, og det ett eller annet ser mistenkelig likt ut som alle andre på nett som stadig spår Apples fall. Selv om det sikkert ikke var meningen fra din side. 

 

Det er ikke for å beskytte Apple jeg ikke godtar feil premisser. Det virker egentlig som om Apple klarer seg strålende på egenhånd. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørs hvor mye kompetanse du faktisk har, man kan fint ha mye kompetanse om samsungprodukt uten å eie det på enekeltpersonbasis. AtW

Nettopp. Ja, dette er faktisk mer forklarende om deg enn jeg Hadde håpet på. Jeg vet hvert fall mye mer om deg nå, bare basert på den ene setningen du har skrevet her. Så takk, det var faktisk dette jeg lurte litt på for et par innlegg siden...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tallet 2 er større enn tallet 1,er en nøytral påstand. Uansett hva mannen bak mener og hvorfor man skriver det. Du driver med stråmenn. En nøytral påstand er ikke det samme som at mannen bak er nøytral.

 

Tallet du fant på, ja. Det regnestykket mangler som sagt så mye data at det ikke gir noen mening. Da kan du ikke senere bruke svaret som argument for noe som helst.

 

Jeg sier ikke at du tar feil engang. Bare at du ikke bidro med noe som helst av verdi med "regnestykket" ditt og at jeg derfor ikke gidder være med på en diskusjon basert på det. Aller minst å dumme meg ut ved å lage en konkurrerende og like lite underbygget "modell". Jeg foreslår at hele den tråden legges død.

Hvorfor?

 

Vi vet to ting. 1) 27% av Apples salg det siste året er til folk som hadde iPhone fra før. 2) 73% er det ikke.

 

That's it. Vi vet ingenting om hvor mange av Apples kunder som ikke har oppgradert fordi vi ikke vet hvor mange aktive iPhone-brukere de har. Vi vet ikke hvor mange av de 73% som kommer fra Android, Windows Mobile (eller vent, det vet vi. Ca. ingen.), eller fra andre steder (ingen smartphone, ingen telefon, BB). Vi vet ikke hvor mange av Android-brukene som bytter hvert år, ei heller hvor mange av Iphone-eierne som gjør det. Vi vet ikke om tallet er det samme for iPhone- og andre brukere, eller om de har telefonen i forskjellig tid. Vi vet ikke hvordan byttekurven ser ut - om den er jevn eller om early adopters bytter hvert år mens resten bytter hvert fjerde.

 

Derfor er modellen som ekstrapolerer og antar basert på å anta (implisitte) ting om alt dette verdiløst. Og derfor mener jeg det ikke er et "nøytralt tall", men et forsøk på ett eller annet, og det ett eller annet ser mistenkelig likt ut som alle andre på nett som stadig spår Apples fall. Selv om det sikkert ikke var meningen fra din side.

 

Det er ikke for å beskytte Apple jeg ikke godtar feil premisser. Det virker egentlig som om Apple klarer seg strålende på egenhånd.

Jeg er klar over at vi ikke har alle tall, så det er ikke 100%,men det er heller ikke rent subjektive påstander, som feks at markedet er modent og ting er "godt nok" for folk, som både du og jeg har kommet med. Som er mer eller mindre 0% sikre. Analyser basert på tall som sier endel men ikke alt ligger et sted i mellom. Iogmed at 100% nesten aldri finnes og det er bedre en ren subjektiv spekulasjon. Så synes jeg det er interessant. Om du synes det ikke er verd å diskutere, la vær. Om du vil diskutere premissene, fint, da er det også fint om du er konkret og viser hva slags premisser som (antakelig) er mer rett. AtW

Lenke til kommentar

Vi vet to ting. 1) 27% av Apples salg det siste året er til folk som hadde iPhone fra før. 2) 73% er det ikke.

That's it.

 

Om du vil diskutere premissene, fint, da er det også fint om du er konkret og viser hva slags premisser som (antakelig) er mer rett. AtW

 

Audun har faktisk skrevet ned verdens enkleste premisser i det du svarte på. Det er rett og slett ikke verre enn det.

Men er jo ingen grunn til at ikke det kan lages verre...:-)))

Lenke til kommentar

AtW: Jeg har gjort matten selv og forstår nå litt mer av regnestykket du har gjort. Jeg står på at det gjøres en god del antakelser man ikke trygt kan gjøre, men jeg skal være fair nok til å si at det ikke er en helt på jordet med de antakelsene du kommer med. Når jeg putter inn tall som utvilsomt er kjent får jeg mye det samme resultatet. En unnskyldning der altså. 

 

For meg ser det ut til at break-even på bytteretning (kun basert på Apples tall) ligger ca. på en brukstid på i underkant av 2 år pr. iPhone. Om de byttes oftere enn det går flere eksisterende brukere ut enn inn, og om iPhones byttes sjeldnere går færre ut enn inn. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

De to andre øverste iPhone vs. Android diskusjonene som ligger under "Diskuter artikler" nå viser samme tendens.

 

Første drittslenging (mot andre brukere) kommer fra hhv. Apple-fiendtlige "den andre elgen" og en Apple-motstander som kaller seg evenpevenreven. Patetisk å gå til angrep på andre for deres valg, bare fordi man har valgt noe annet selv.

 

Så faktisk er det Android-brukere som hisser opp stemningen og skaper uhygge i starten av de fleste iPhone vs. Android-tråder her inne. Skjønner jo at iPhone-eiere ønsker å forsvare sitt valg, selv om det går litt over stokk og stein noen ganger.

 

Jeg påsto aldri at alle diskusjoner ikke er like. Som sagt så sa jeg at karakteristikken din stemte veldig godt, og at jeg er enig med deg. så jeg er litt usikker på hvorfor du vil fortsette å diskutere noe vi er enige om :) Jeg er også enig at dette ikke er veldig bra, og kunne godt tenkt meg at slike innlegg ble ansett for å ikke bidra til diskusjonen og fjernet av moderatorer.

 

Det jeg sa var at hvis du ser hvordan denne tråden fortsetter, så er det ikke i samme stil som de første sidene. 

 

Det blir meningsløst å starte en diskusjon om hvem som er verst. Selv skriver du jo:

"Begge sider er like ille, og alle tror at den andre siden er verst."

Hvis du altså sier at den ene siden er verst, er du etter din egen definisjon altså på den andre siden :)

 

Ellers er ikke den andre elgen spesielt imot Apple hvis du leser den han skriver. Det har vært ganske mye forsvar av Apple imot det han sier i denne tråden (ikke noe galt med det, ikke det jeg sier eller mener), så derfor har han nå rettet en del av innleggene spesielt mot Apple. 

 

 

Du kan jo se deg litt i speilet. Du har et slags intenst forsvarsbehov og insisiterer på å forsøple nesten alle Apple tråder med irrelevante selvfølgeligheter , de andre du snakker om tenker vel omtrent på samme måte. Du kommer sikkert nærmere en forståelse av deres behov om du ser på ditt eget. AtW

Så du mener det er et intenst forsvarsbehov? Hvorfor skulle jeg ha det? Du ser ikke at det kanskje handler om å forsøke å balansere litt disse merkelige argumentene dere legger opp til?

 

Jeg har ingenting i mot de andre produsentene jeg, så jeg vet ikke helt hva jeg skal se meg i speilet for. Men det aner meg at du har en forklaring...

 

Likevel er du på banen med en gang og sier at forskjellene i kamera er "akademiske" til tross for at tester viser at det ikke stemmer. For å ikke snakke om at det ikke har noe å si for deg at noen har kamera som er litt bedre. Dermed er det heller ikke noen grunn til å forsvare en forskjell som er irrelevant for deg. Likevel gjør du det.

 

hadde det ikke vært for kommentarene til deg, newton, audun og sikkert 2-3 andre apple brukere så hadde vel ikke kommentarfeltene til apple relaterte artikler vært annet en hets og hatske meldinger.

Du mener altså at alle som ikke forsvarer det meste Apple gjør, skriver hets mot Apple? Som AtW skriver, les tråden her. Du sier at du har lest den, så da må du gjerne komme med hva du oppfatter som hets mot Apple. Det er selvfølgelig hets mot Apple i starten av tråden, akkurat som det er hets som Samsung i Samsung tråder. Likevel driver du med en generalisering her, og putter alle brukere inn i båser. Pro-Apple eller Anti-Apple. Jeg ser ikke helt hvorfor det er nødt å være en slik inndeling? Går det ikke an å diskutere fra et mer nøytralt ståsted?

 

 

 

Det er vel og bra å late som man er "nøytral" og "bare regner ut". Men er innsatsen for å betvile ethvert oppgitt tall, enhver mening, enhver artikkel og alt som skrives om et selskap den samme i tråder som ikke har med Apple-produkter å gjøre? Dukker Elgen opp med sine noe forvirrede spørsmål i hver eneste tråd som handler om  Windows Phone? Ville du laget en modell for å finne ut hvorvidt Galaxy S6 faktisk solgte bra? Undersøkes minnetypen i alle nye telefoner med time etter time med analyse for å finne ut av et problem som tydeligvis gjør hele produktet ubrukelig om man skal se på denne tråden? 

 

Eller er et kanskje sånn at man ikke er så "nøytral" after all. 

 

Jeg er ikke nøytral i det hele tatt jeg. Selv om jeg kjøper produkter fra Samsung mener jeg helt ærlig at de har en råtten kultur for produktutvikling og en tilnærming til programvare som aldri vil skape noe vakkert - i beste fall får de til ting som fungerer. Men det er ikke noe hjerte eller humor der, noe som trengs for å få til skikkelig gode produkter. Det er noe som kun noen få selskaper har - og jeg setter mer pris på det enn på en rent ingeniørmessig tilnærming der det er godt nok om noe virker. Derfor foretrekker jeg Apple foran f.eks Microsoft, og BMW foran Toyota. Selv om det helt klart er fordeler ved den andre tilnærmingen også tiltaler det meg ikke. Derfor kan jeg også forsvare Apple til tider - fordi jeg setter pris på at det finnes en eneste datamaskin- og telefonprodusent i verden som faktisk bryr seg om håndverk og kvalitet og ikke bare om å treffe det en eller annen fokusgruppe har sagt er "the thing". 

 

(Forøvrig er det artig med TKongen. som legger ord i folks munn og så fortsetter å argumentere mot dette i evigheter uansett hvor mange ganger de får forklart hva man mente. Nå sist har jeg visst sagt at iphone 6 tar verdens beste bilder ut av lomma, uten at jeg helt kan finne hvor det har blitt sagt. Hva har jeg sagt? "Apple har, igjennom sju generasjoner, levert blant de beste kameraene, som folk opplever at de tar gode bilder med. Konkurrentene har slitt med å oppnå det samme, altså at bildene blir bra når man bare tar den opp og trykker. Nå har komkurrentene kommet opp på samme (eller høyere) nivå, men Apple leverer fortsatt godt og har oppnådd tillit." Samtidig går man selv ut og sier at telefonen er totalt ubrukelig, tar fyr fordi minnet eksploderer og koster en femtilapp å lage, uten at den typen påstander krever noe mer dokumentasjon, og uten at det er noe problem å moderere seg når det kommer motargumenter. Men so what. Man kjemper jo Den Gode Sak, må vite.).

 

Legger jeg ord i folks munn? Du siterer deg selv, etter at du spesifiserte og omformulerte det du originalt sa.

Usikker på om linken fungerer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1674402&page=12&do=findComment&comment=22640702

Det er hvertfall side 12, post 230. Direkte sitat:

"det vises i at en iPhone nesten alltid tar gode bilder rett ut av lomma der man må styre mer med konkurrentenes (som har bedre optikk og bedre kamera, ingen tvil), at man ikke trenger være redd for malware i app store"

 

Jeg har aldri sagt at iPhone 6 med TLC er ubrukelig på noen måte. Jeg sier at den får langt dårligere systemytelse. Du kan tydelig se det fra Apple. De pusher for å få de raskeste SSDene de kan til sine Macbooks, det er fordi det har noe å si for farten. Apple har og tradisjonelt lagt veldig raske løsninger inn i sine iPhones. MLC variantene er veldig raske, og blant de raskeste på markedet. Apple har jo prioritert raskt SSD i MBA foran en skikkelig skjerm tom. (selv om det er en benchmark SSD. Gjør det svært bra for sekvensiell les/skriv for større filer, men dårlig på 4K random i forhold til det en ville forvente av en slik SSD). Derfor synes jeg det er veldig skuffende når de som betaler mest får ytelse som hører til telefoner et par generasjoner tilbake i tid. Apple bruker jo aktivt sin begrensede 1 GB med RAM for å mellomlagre, slik at det ikke skal lage problemer. De skal jo og ha stoppet å bruke TLC, så det må jo bety at det gjerne ikke var det beste valget? Som sagt, alle produsenter gjør feil, og dette er lett tilgivelig.

Her er ellers en uttalelse fra produsentene (som er Sandisk og Toshiba):

"They warned, however, that “using TLC NAND memory in 128GB iPhone 6 Plus represented a bold decision for Apple [because] TLC NAND is usually used in applications such as flash drives and cards.”"

http://news.softpedia.com/news/iPhone-6-Plus-NAND-Flash-Is-Different-But-Not-Faulty-Makers-Say-464360.shtml

Jeg sier på ingen måte at telefonen er ødelagt, eller ubrukelig. Heller ikke at den er ubrukelig. At minne kommer til å feile i stor grad tror jeg heller ikke, men det er svært sannsynlig at det kommer til å være mer problematisk enn MLC. Bare se på Samsung sine 840 EVO, som altså er klart bedre. (Både fordi de er lagd av en produsent som er langt bedre på TLC, og fordi de er desktop som gir dem større plass og mer strøm til gode kontrollere). 

 

Jeg har ellers, som sagt, kommet med flere timer med lesning som bevis. Du har åpenbart ikke lest det, og jeg forventer ikke at du gjør. Likevel så kan du ikke si at jeg ikke har bevis for det jeg skriver, hvis det er slik at jeg har så mye at du ikke leser det engang. Som du ser fra sitatet fra post 230 derimot så sier du blant annet at du må passe deg for malware i google play. Noe som ikke stemmer, og du har heller ingenting å begrunne dette med. Hvis du leser innleggene mine, så pleier jeg alltid å ha linker, og bilder for å begrunne det jeg skriver. I motsetning til hva de fleste andre har. 

 

Ellers veldig enig i det du skriver over den siste delen i denne posten :)

Lenke til kommentar

 

Likevel er du på banen med en gang og sier at forskjellene i kamera er "akademiske" til tross for at tester viser at det ikke stemmer. For å ikke snakke om at det ikke har noe å si for deg at noen har kamera som er litt bedre. Dermed er det heller ikke noen grunn til å forsvare en forskjell som er irrelevant for deg. Likevel gjør du det.

 

 ...

Jeg prøver igjen, med håp om at det kanskje synker inn...

 

Selvsagt er det forskjell på de ulike modellene. Noe annet ville vært merkelig, det er tross alt ulike modeller. Men du har en tendens til å bruke uttrykk som "knuser", "fullstendig overlegen", "mange år etter" og tilsvarende uttrykk. Muligens med andre ord, men med samme betydning.

 

Det er det jeg har forsøkt å få deg til å forstå at blir noe søkt. Selv om de ulike modellene får karakter 86 vs 84 eller noe sånt (tilfeldig valgte tall), så betyr ikke det at forskjellen er av særdeles stor betydning for brukerne.

 

Alle toppmodeller er gode, men det er variasjoner mellom dem. Ingen av de er milevis foran eller milevis bak de andre. Så hvis du kunne moderere ordbruken din noe til å benytte begreper som forklarer forskjellene som faktisk eksisterer så blir innleggene dine også mer troverdige.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...