Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

og det er derfor Apple nekter å lege billigutgaver ?

De er redd for at noe skal oppfatt dem som dårlige telefoner ?

 

jeg oppfatter dog Iphone som det stikk motsatte , som en jåle telefon.

at den er jålet opp for å kunne koste lit ekstra

Er ikke Apple red for det stemplet ?

Hadde de laget en (eller flere) rimelig(e) telefon(er) til omtrent samme pris som de rimelige smart-telefonene til andre merker, hadde de nok solgt i bøtter og spann, men de hadde samtidig mistet sin posisjon som et eksklusivt merke. I det hele tatt så er det jævlig smart markedsføring, det vises jo ved den suksessen Apple har hatt med iPhone siden lanseringen. Kan de ta mer for telefonene på grunn av det? Utvilsomt. Kan Samsung ta mer for sine eksklusive telefoner pga. markedsføring og rykte? Selvsagt kan de det.

 

At du oppfatter iPhone som en jåletelefon, er helt ok. Du skal få lov til det. Men Samsung har også telefoner som koster det samme som de dyreste iPhone'ene. Er det også jåletelefoner?

 

Apple er neppe redd for jålestempelet. De har lykkes med å få et eksklusivitetsstempel i mange år, så de har som sagt lyktes med det som antakeligvis var planen helt fra begynnelsen. Jeg tviler på at de vil få et jålestempel sånn helt plutselig.

 

At jeg har iPhone er ikke fordi jeg vil vise meg frem, eller være "jålete". Faktisk er jeg motsatt, jeg vil ikke gjøre noe ut av meg, og var veldig skeptisk til iPhone i utgangspunktet. Men så vant jeg en iPad, og selv om jeg nesten solgte den, så bestemte jeg meg for å prøve den og dermed utvide min horisont litt (det burde kanskje du også gjøre, Elgen, for jeg tror ikke du har forsøkt en iPhone mer enn et par minutter i beste fall).

 

Det endte med at jeg likte Apple sitt operativsystem (iOS) og da jeg kjøpte min nåværende telefon så gikk jeg for en iPhone på grunn av kompatibiliteten med iPad'en, og fordi jeg likte enkelheten og stabiliteten i iOS. Det har både sterke og svake sider sammenlignet med Android, og for alt jeg vet kan det bli Android neste gang jeg kjøper telefon, men per i dag er jeg happy med valget. Og det er det viktigste.

 

Poenget er at samsung faktisk har arbeids telefoner som man ikke er så redd for å ødelegge 

man skal ikke betale så mye for en enkel telefon at man er redd for å bruke den

 

Da kan flere holde seg til Apple sitt system uten å være redd for ødelegge noe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

og jeg liker ikke trangsynte Apple fanatikere

 

Hvem som er mest trangsynt her, kan nok diskuteres. Det som er synd, er at de som er mest trangsynte, sjelden ser det selv.

og har har du nok misforstått hele den diskusjonen

Syns han traff spikeren klokkerent på hode jeg...:-)))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

og jeg liker ikke trangsynte Apple fanatikere

Hvem som er mest trangsynt her, kan nok diskuteres. Det som er synd, er at de som er mest trangsynte, sjelden ser det selv.
og har har du nok misforstått hele den diskusjonen

Syns han traff spikeren klokkerent på hode jeg...:-)))

 

nei , det var feil spiker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår folk hva regneeksempel betyr? Hva blir det neste? At folk klager på at det selges mer enn titusen telefoner? Eksemplet er for å illustrere hvordan det "ekte" regnestykket gjøres på en enkel måte. AtW

Dette innlegget er hvert fall ikke lett å forstå, så da må det nok spørres først...

 

Viser du nå til ditt innlegg #435 der du har satt opp et slags regneeksempel?

Lenke til kommentar

 

Forstår folk hva regneeksempel betyr? Hva blir det neste? At folk klager på at det selges mer enn titusen telefoner? Eksemplet er for å illustrere hvordan det "ekte" regnestykket gjøres på en enkel måte. AtW

Dette innlegget er hvert fall ikke lett å forstå, så da må det nok spørres først...

 

Viser du nå til ditt innlegg #435 der du har satt opp et slags regneeksempel?

Får ikke opp nummeret på mobil (?), men viser til innlegget i går kl 12.39,som viser hvordan et regnestykke som dette settes opp. Utifra Apples påstander så kan man utlede at svært mange bytter, begge veier. Hva forteller det oss? Kanskje er ikke plattformene så modne som vi trodde? Kanskje er Apple-kunder mindre merketro enn endel mener? AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anerkjenner fortsatt ikke at den modellen er god nok til å si noe som helst om noe som helst. Altfor mange ukjente og antakelser. Vi vet ikke bytterate pr. plattform, om folk på forskjellige plattformer bytter like ofte, hvor mange prosent som er helt nye kunder (vs. kunder som bytter fra smartphones), eller noe om mange andre viktige variable.

Selvsagt er det mange som bytter bort fra iPhone, det skulle bare mangle. Men om det er flere eller færre som bytter fra andre plattformer sier ikke Apples kvartalstall noe som helst om, og det er ikke mulig å komme med fornuftige modeller utfra tallene alene.

Hadde det gått an hadde neppe Apple gått ut med tallet.

Edit: 27% av nye salg er til tidligere Android-kunder i følge Apple. Hadde bare f.eks Samsung vært litt åpnere hadde vi kunnet vite mer. 

 

Da er tydelgvis tallene ca. 27% både for eksisterende iphone-kunder og gamle Android-kunder, med ca. 45% helt nye smartfon-kunder i tillegg.  Det vi fortsatt ikke kan si noe som helst om er hvor mange iphone-kunder som forlater plattformen til fordel for konkurrentene.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Utifra Apples påstander så kan man utlede at svært mange bytter, begge veier. Hva forteller det oss? Kanskje er ikke plattformene så modne som vi trodde? Kanskje er Apple-kunder mindre merketro enn endel mener? AtW

Det forteller oss vel ingenting i det hele tatt. Annet enn at Apple selger veldig mamge flere telefoner nå enn i tilsvarende kvartal forrige gang.

 

Plattformene nærmer seg 10 år, hvert fall det man kaller Smarttelefoner. Det er ikke helt unaturlig at de da ikke er helt modne enda, men det er nok i sen pubertet. Trenger nok noen år til før de er voksne.

 

Mitt inntrykk er at Apple-kunder er rimelig merketro. Det ble vel sagt en gang en prosentandel som holder seg til Apple når de bytter, og den lå veldig høyt.

Lenke til kommentar

For øvrig, AtW...

 

Apple er, nesten uten sammenligning, det IT-selskapet i verden som gjør det best om dagen, både når det gjelder marked og ikke minst når det gjelder økonomi. Jeg tror nok det sitter masse styreledere og bedriftsledere rundt omkring som gladelig skulle fått til det Apple har fått til.

 

Da blir fascinerende, nesten på kanten til søtt, når du forsøker å sette opp regnestykker på at det ikke går så bra med Apple.

 

Moro, kanskje, men samtidig litt trist.

Lenke til kommentar

Det der er sånn det alltid har vært. Leser man på Internett har Apple vært på randen av kollaps helt siden de faktisk var det for femten år siden. 

 

I løpet av den perioden har de økt fortjenesten med nesten 50-gangen, verdien med 60-gangeren og omsetningen med 40-gangeren.

 

Men nå går det snart galt. De finner jo ikke opp noe som helst!

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

For øvrig, AtW...

 

Apple er, nesten uten sammenligning, det IT-selskapet i verden som gjør det best om dagen, både når det gjelder marked og ikke minst når det gjelder økonomi. Jeg tror nok det sitter masse styreledere og bedriftsledere rundt omkring som gladelig skulle fått til det Apple har fått til.

 

Da blir fascinerende, nesten på kanten til søtt, når du forsøker å sette opp regnestykker på at det ikke går så bra med Apple.

 

Moro, kanskje, men samtidig litt trist.

Det er ingen påstand i "mange bytter plattform frem og tilbake" om at det går dårlig med Apple. Det får stå for din egen regning. Det er ganske utrolig at en slik i utgangspunktet nøytral påstand tas så ille opp at man føler for å gå i forsvarsposisjon og slenge ut tafatte hersketeknikker. Om du klarer å fri deg fra tanken om at alt i verden er Apple vs resten, så kanskje man kan få en meningsfylt diskusjon. AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg anerkjenner fortsatt ikke at den modellen er god nok til å si noe som helst om noe som helst. Altfor mange ukjente og antakelser. Vi vet ikke bytterate pr. plattform, om folk på forskjellige plattformer bytter like ofte, hvor mange prosent som er helt nye kunder (vs. kunder som bytter fra smartphones), eller noe om mange andre viktige variable.

 

Selvsagt er det mange som bytter bort fra iPhone, det skulle bare mangle. Men om det er flere eller færre som bytter fra andre plattformer sier ikke Apples kvartalstall noe som helst om, og det er ikke mulig å komme med fornuftige modeller utfra tallene alene.

 

Hadde det gått an hadde neppe Apple gått ut med tallet.

 

Edit: 27% av nye salg er til tidligere Android-kunder i følge Apple. Hadde bare f.eks Samsung vært litt åpnere hadde vi kunnet vite mer.

 

Da er tydelgvis tallene ca. 27% både for eksisterende iphone-kunder og gamle Android-kunder, med ca. 45% helt nye smartfon-kunder i tillegg. Det vi fortsatt ikke kan si noe som helst om er hvor mange iphone-kunder som forlater plattformen til fordel for konkurrentene.

Jeg har ikke noe sted sagt noe om flere eller færre, jeg har sagt at tallene tyder på at mange bytter. Fordi de gamle kundene er mye færre enn det sannsynlige potensialet, og det også er mange som kommer fra Android, tyder på stor byttevirksomhet begge veier. Atw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår folk hva regneeksempel betyr? Hva blir det neste? At folk klager på at det selges mer enn titusen telefoner? Eksemplet er for å illustrere hvordan det "ekte" regnestykket gjøres på en enkel måte. AtW

Det er nok ikke forståelsen det går på, det er nok heller viljen. Alt som blir skrevet blir jo tolket inn i et "Apple vs resten" mønster. Det at du skriver at folk også bytter fra Apple over til Android blir da sett på som negativt mot Apple av en eller annen grunn. Det kan du jo se av kommentarene, da dette blir sett på som at du forsøker å forklare at det går dårlig med Apple. Selv om du ganske tydelig aldri har skrevet noe slik som det. Hvis du ser på kommentarene mine, så skjer dette hele tiden i ganske mange tråder.

 

Med mindre du har bevis, med nøyaktige tall for absolutt alt, utført av minst 5 forskjellige selskaper (eller bare tall fra Apple da de er 100% troverdige), og bevis for at disse ikke er betalt av Samsung, vil alt bli avvist og bortforklart. Akkurat som at TLC fra Sandisk åpenbart ikke er problematisk.

 

Det er jo og irrelevant at til tross for Apple sin vekst har de ofte gått ned i total markedsandel for iOS, fordi Android har vokst mer.

 

Det blir litt nytteløst å diskutere når det du sier automatisk blir tolket og klassifisert som enten pro-Apple eller anti-Apple. Det finnes liksom ikke en nøytral kategori. Det går ikke an å si at mange fra Android bytter til Apple, men også at mange bytter den andre veien.  Alt som oppfattes som anti-Apple vil og alltid blir forsøkt bortforklart, og ikke diskutert. Eller bare avsluttet i en klassisk "Apple fungerer, det er bra for meg osv osv" OG hvis du velger Apple, så har du åpenbart alt i Apple eller ingenting.

 

Og selvfølgelig, så kan du fint komme med direkte løgner når du snakker om Apple, men hvis du skriver om noe som oppfattes som anti-Apple så må du ha ekstremt nøyaktige offisielle tall når du lager eksempler. Ellers kan ikke noe bevises.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

er det noen som har en ide hvorfor disse tallene holdes hemmelig ?

er produsenten redd for sannheten ?

 

og hvorfor er det så forbannet vanskelig å godta at Apple bruker også har sine problemer ?

 

omtrent hver gang noen kritiserer Apple for et eller annet negativt , så fordummes hel problemet .

da er det alltid bruker som gjør noe han ikke skal og systemet er perfekt

hvorfor er det slik

 

Kritiserer man Microsoft for noe så så henger et hylekor seg på og de roper enda høyere

 

 

 

Kan man ikke anerkjenne problemene når de dukker opp ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Samme mann som mener at det at han ser mange ungdommer med ipad tyder på at tablets går bra for Apple....

AtW

Dette er faktisk bare tull, og det vet du. Du bare prøver deg på en patetisk provokasjon igjen, i samme spor som du har gjort mange ganger tidligere.

 

Men for all del, bare kjør på. Jeg syns nesten det er litt komisk jeg, og så lenge jeg syns det er det ingen grunn for meg til å stoppe...:-)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...