Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

La oss ta et enkelt regneeksempel. En gjennomsnittsbruker bytter mobil hver 4 kvartal.

Regnestykket ditt ble feil allerede her.

 

Kanskje det stemmer hvis du ser på norske mobilbrukere i alderen 16-35 år, men i andre aldersgrupper og ikke minst på verdensbasis er det noe helt annet.

 

Ellers er det klart Apple taper kunder til andre selskaper, akkurat som andre taper kunder til Apple. Jeg har gått fra Android til Apple, og neste gang jeg bytter er det ca 50/50 sjanse for at jeg ender opp med Android igjen. Men jeg har hatt min telefon i bare litt over et år, så den holder et par år til.

 

Jeg kommer aldri til å skjønne hvorfor noen må forsvare sitt valg så sterkt. Kan man ikke bare være fornøyd med det man har valgt da, og nøye seg med det. Jeg har som sagt hatt både Android og iPhone, og vært fornøyd med begge. Hva jeg velger kommer litt an på tilfeldigheter, og jeg ler litt av de som må forsvare sitt merke (enten det er Android, Windows Phone eller Apple) så til de grader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

La oss ta et enkelt regneeksempel. En gjennomsnittsbruker bytter mobil hver 4 kvartal.

Regnestykket ditt ble feil allerede her.

 

Kanskje det stemmer hvis du ser på norske mobilbrukere i alderen 16-35 år, men i andre aldersgrupper og ikke minst på verdensbasis er det noe helt annet.

*

TheGuardian skrev en artikkel for noen år siden, basert tall fra T-Mobile, AT&T og Verizon, at folk i dag bytter mobil hver 6-12 måneders periode.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å spekulere i, men de hjelper nok helt klart på. Mange kjøper billig telefoner og behandler de deretter, da lever telefonen ofte bare 6 måneder. Men det blir nok også mer og mer vanlig  å også bytte telefoner i klassen til iPhone osv. hvert år. Folk bruker mobilen mer og mer og til flere ting, noe som også gir skader/uhell som ikke dekkes av garantien, enn hva det var for en del år tilbake (spesielt knuste skjermer som plager dagens telefoner) og det hjelper nok også på litt på statistikkene iforhold til hvor ofte det byttes. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Vanskelig å spekulere i, men de hjelper nok helt klart på. Mange kjøper billig telefoner og behandler de deretter, da lever telefonen ofte bare 6 måneder....

 

Det er jo sånn det ofte er, det er dyrt å kjøpe billig...:-)

 

For min del hopper jeg av disse spekulasjonen med det. Bare konstaterer at det kanskje er slik at folk bytter ut sine telefoner litt oftere nå enn for noen år siden.

Lenke til kommentar

 

 

La oss ta et enkelt regneeksempel. En gjennomsnittsbruker bytter mobil hver 4 kvartal.

Regnestykket ditt ble feil allerede her.

 

Kanskje det stemmer hvis du ser på norske mobilbrukere i alderen 16-35 år, men i andre aldersgrupper og ikke minst på verdensbasis er det noe helt annet.

*

TheGuardian skrev en artikkel for noen år siden, basert tall fra T-Mobile, AT&T og Verizon, at folk i dag bytter mobil hver 6-12 måneders periode.

Jeg fant noen tall fra 2011 (også noen år siden) at amerikanere byttet mobil hvert annet år, og at amerikanere var kjent for å bytte mobiltelefon oftere enn i resten av verden. I Storbritannia ble mobiltelefoner i 2013 byttet hver 29. måned.

 

En annen statistikk viser at byttefrekvensen i USA har gått litt opp etter 2011 (ca 18 måneder i 2013), og så ned igjen i årene etter dette. Det er også kjent at yngre mennesker bytter ofte, mens voksne bytter langt sjeldnere.

 

Jeg har en jobb hvor jeg ser mange mobiltelefoner i løpet av en dag, og det er fortsatt overraskende mange eldre mobiltelefoner i bruk. Majoriteten av de jeg ser, er i hvert fall 2 år gamle, og vi har vel omtrent like mange kunder under 35 som over. Det virker også som iPhone eiere bytter mobiltelefon langt sjeldnere enn eiere av Android-telefoner (uten at jeg vet årsaken).

Lenke til kommentar

Problemet i dag også litt at man heller ikke kan stole på noe eller noen. 

 

For alt vi vet er tallene konstruert av operatørene til at det skal virke som om folk bytter oftere enn de gjør, for å få folk til å føle de mer akseptabelt og bytte 2 ganger i året (..alle andre gjør det jo). Men konspirasjonsteorier begynner bli kjedelig det også. :wee:

 

Edit: @Molekylet: Jeg har solgt telefoner i snart 10 år, og de fleste kundene mine er faste kunder som kommer igjen hver gang de skal ha en ny mobiltelefon, og litt av inntrykk er at de fleste bytter en gang i året, noen oftere andre sjeldnere. Føler ikke at det er noen stor forskjell på om de bruker iPhone eller Android i form av hvor ofte de bytter. Men klart min butikk gjenspeiler nok ikke hele verdenen sitt mønster heller, men er nok ganske brukbart for Norge. 

 

MEN nå er burgerne marinert og skal legges på grillen, så takker for meg inntil videre.  :)

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

så bytte frekvensen er det påvirket av pris (at brukeren er mere forsiktig jo mere penger man har brukt )  eller holdbarhet ?

Rimeligere telefoner byttes oftere av flere grunner:

 

1 - De går oftere og lettere i stykker

2 - Folk blir oftere lei av dem, eller merker at de ikke oppfyller deres krav

3 - Det er ikke en stor kostnad tapt om man velger å bytte til en ny modell raskere.

4 - Folk er mer forsiktige med dyre telefoner, enn rimelige

 

Det er nok også en grunn til at iPhone generelt har lengre levetid før de slenges i en skuff og blir glemt, ettersom det ikke finnes noen typiske billig-utgaver av iPhone. Men iPhone byttes nok ikke ut mindre sjeldent enn de dyrere Samsung modellene, for eksempel.

 

Ironisk nok kan også alt dette føre til at mange bytter fra Android til iPhone, fordi den billige telefonen ga de en dårlig opplevelse og dermed medførte at Android gir de en litt dårlig smak i munnen. Urettferdig mot Android, selvsagt, men ikke alle tenker like logisk.

Lenke til kommentar

 

så bytte frekvensen er det påvirket av pris (at brukeren er mere forsiktig jo mere penger man har brukt )  eller holdbarhet ?

Rimeligere telefoner byttes oftere av flere grunner:

 

1 - De går oftere og lettere i stykker

2 - Folk blir oftere lei av dem, eller merker at de ikke oppfyller deres krav

3 - Det er ikke en stor kostnad tapt om man velger å bytte til en ny modell raskere.

4 - Folk er mer forsiktige med dyre telefoner, enn rimelige

 

Det er nok også en grunn til at iPhone generelt har lengre levetid før de slenges i en skuff og blir glemt, ettersom det ikke finnes noen typiske billig-utgaver av iPhone. Men iPhone byttes nok ikke ut mindre sjeldent enn de dyrere Samsung modellene, for eksempel.

 

Ironisk nok kan også alt dette føre til at mange bytter fra Android til iPhone, fordi den billige telefonen ga de en dårlig opplevelse og dermed medførte at Android gir de en litt dårlig smak i munnen. Urettferdig mot Android, selvsagt, men ikke alle tenker like logisk.

 

 

og det er derfor Apple nekter å lege billigutgaver ?

De er redd for at noe skal oppfatt dem som dårlige telefoner ?

 

jeg oppfatter dog Iphone som det stikk motsatte , som en jåle telefon.

at den er jålet opp for å kunne koste lit ekstra

Er ikke Apple red for det stemplet ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

og det er derfor Apple nekter å lege billigutgaver ?

Svar: Nei.

 

De er redd for at noe skal oppfatt dem som dårlige telefoner ?

Svar: Neppe

 

 

jeg oppfatter dog Iphone som det stikk motsatte , som en jåle telefon.

at den er jålet opp for å kunne koste lit ekstra

Svar: Kan nok mest forklares med din manglende kompetanse og erfaring

 

Er ikke Apple red for det stemplet ?

Svar: Neppe

 

 

Legger svarene mine under spørsmålene dine jeg, blir litt for mye å sitere.

Lurte litt på om jeg i det hele tatt skulle gidde, du virker veldig fastlåst. Men jeg tar en runde til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg oppfatter dog Iphone som det stikk motsatte , som en jåle telefon.

at den er jålet opp for å kunne koste lit ekstra

Svar: Kan nok mest forklares med din manglende kompetanse og erfaring

 

det er flere grunner til det

  1. prisen
  2. mye spesialdesign , som ser ut til å koste penger
  3. alt styret hver gang de lanserer en Iphone
  4. og at de ikke lager bilige utgaver

 

Iphone5C skulle liksom være en bolig utgave men den ble ikke oppfattet  slik

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

jeg oppfatter dog Iphone som det stikk motsatte , som en jåle telefon.

at den er jålet opp for å kunne koste lit ekstra

Svar: Kan nok mest forklares med din manglende kompetanse og erfaring

 

 

det er flere grunner til det

  • prisen
  • mye spesialdesign , som ser ut til å koste penger
  • alt styret hver gang de lanserer en Iphone
  • og at de ikke lager bilige utgaver
 

Iphone5C skulle liksom være en bolig utgave men den ble ikke oppfattet  slik

Tror vi gir oss der jeg, elgen. Dette ser det ikke ut til du forstår noe av likevel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

jeg oppfatter dog Iphone som det stikk motsatte , som en jåle telefon.

at den er jålet opp for å kunne koste lit ekstra

Svar: Kan nok mest forklares med din manglende kompetanse og erfaring

 

det er flere grunner til det

  • prisen
  • mye spesialdesign , som ser ut til å koste penger
  • alt styret hver gang de lanserer en Iphone
  • og at de ikke lager bilige utgaver
 

Iphone5C skulle liksom være en bolig utgave men den ble ikke oppfattet  slik

Tror vi gir oss der jeg, elgen. Dette ser det ikke ut til du forstår noe av likevel...

 

ikke du heller slik du argumenterer

det er mange faktorer som er involvert her

 

En av dem gir sterk negative utslag når det brukes billige deler for å sette sammen noe som så selges for maksimal pris 

Iphone oppfattes som en dyre telefon

 

med alte de sære problemene enkelte har opplev med den så vil ikke alle oppfatte den som et toppprodukt som Apple forsøker å gi den

da synes man at den er for dyr

( det kunne ha vært punkt nr 5 på listen min )

 

og betaler man mye penger så er det slik ting jeg ikke ville ha brukt til hverdags

man får feil inntrykt av en bruksgjenstand

 

Iphone blir et gullsmykke som man ikke tør å bruke

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ikke du heller slik du argumenterer

 

det er mange faktorer som er involvert her

 

En av dem gir sterk negative utslag når det brukes billige deler for å sette sammen noe som så selges for maksimal pris 

Iphone oppfattes som en dyre telefon

 

med alte de sære problemene enkelte har opplev med den så vil ikke alle oppfatte den som et toppprodukt som Apple forsøker å gi den

da synes man at den er for dyr

( det kunne ha vært punkt nr 5 på listen min )

 

og betaler man mye penger så er det slik ting jeg ikke ville ha brukt til hverdags

man får feil inntrykt av en bruksgjenstand

 

Iphone blir et gullsmykke som man ikke tør å bruke

 

Det her tapte du så det sang...

Lenke til kommentar

 

ikke du heller slik du argumenterer

 

det er mange faktorer som er involvert her

 

En av dem gir sterk negative utslag når det brukes billige deler for å sette sammen noe som så selges for maksimal pris 

Iphone oppfattes som en dyre telefon

 

med alte de sære problemene enkelte har opplev med den så vil ikke alle oppfatte den som et toppprodukt som Apple forsøker å gi den

da synes man at den er for dyr

( det kunne ha vært punkt nr 5 på listen min )

 

og betaler man mye penger så er det slik ting jeg ikke ville ha brukt til hverdags

man får feil inntrykt av en bruksgjenstand

 

Iphone blir et gullsmykke som man ikke tør å bruke

 

Det her tapte du så det sang...

 

 

jeg har hverken tap eller vunnet noe

 

 

og jeg liker ikke trangsynte Apple fanatikere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

og det er derfor Apple nekter å lege billigutgaver ?

De er redd for at noe skal oppfatt dem som dårlige telefoner ?

 

jeg oppfatter dog Iphone som det stikk motsatte , som en jåle telefon.

at den er jålet opp for å kunne koste lit ekstra

Er ikke Apple red for det stemplet ?

Hadde de laget en (eller flere) rimelig(e) telefon(er) til omtrent samme pris som de rimelige smart-telefonene til andre merker, hadde de nok solgt i bøtter og spann, men de hadde samtidig mistet sin posisjon som et eksklusivt merke. I det hele tatt så er det jævlig smart markedsføring, det vises jo ved den suksessen Apple har hatt med iPhone siden lanseringen. Kan de ta mer for telefonene på grunn av det? Utvilsomt. Kan Samsung ta mer for sine eksklusive telefoner pga. markedsføring og rykte? Selvsagt kan de det.

 

At du oppfatter iPhone som en jåletelefon, er helt ok. Du skal få lov til det. Men Samsung har også telefoner som koster det samme som de dyreste iPhone'ene. Er det også jåletelefoner?

 

Apple er neppe redd for jålestempelet. De har lykkes med å få et eksklusivitetsstempel i mange år, så de har som sagt lyktes med det som antakeligvis var planen helt fra begynnelsen. Jeg tviler på at de vil få et jålestempel sånn helt plutselig.

 

At jeg har iPhone er ikke fordi jeg vil vise meg frem, eller være "jålete". Faktisk er jeg motsatt, jeg vil ikke gjøre noe ut av meg, og var veldig skeptisk til iPhone i utgangspunktet. Men så vant jeg en iPad, og selv om jeg nesten solgte den, så bestemte jeg meg for å prøve den og dermed utvide min horisont litt (det burde kanskje du også gjøre, Elgen, for jeg tror ikke du har forsøkt en iPhone mer enn et par minutter i beste fall).

 

Det endte med at jeg likte Apple sitt operativsystem (iOS) og da jeg kjøpte min nåværende telefon så gikk jeg for en iPhone på grunn av kompatibiliteten med iPad'en, og fordi jeg likte enkelheten og stabiliteten i iOS. Det har både sterke og svake sider sammenlignet med Android, og for alt jeg vet kan det bli Android neste gang jeg kjøper telefon, men per i dag er jeg happy med valget. Og det er det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...