Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kom frem en interessant liten detalj i Apples kvartalspresentasjon som er verdt å nevne i denne tråden:

 

Kun 27% av de i underkant av 200 millionene solgte iPhone 6 er solgt til eksisterende iPhone-brukere, resten er solgt til nye kunder.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det kom frem en interessant liten detalj i Apples kvartalspresentasjon som er verdt å nevne her.

 

Kun 27% av de i underkant av 200 millionene solgte iPhone 6 er solgt til eksisterende iPhone-brukere, resten er solgt til nye kunder.

 

Det er veldig interresant, det betyr jo at veldig mange bytter system, begge veier.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr hvert fall at det er mange som har byttet til iPhone. Tallene i seg selv sier vel egentlig ikke så mye om hvor mange som har gått andre veien...

 

Hvorfor ikke? Kun 27% av 200 millioner er tidligere iphonebrukere, det er mye flere enn 54 millioner tidligere iphone-brukere, hva gjør resten? Kvitter seg med mobilen for godt?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Kun 27% av 200 millioner er tidligere iphonebrukere, det er mye flere enn 54 millioner tidligere iphone-brukere, hva gjør resten? Kvitter seg med mobilen for godt?

Et veldig stort antall bruker sannsynligvis fortsatt den gamle iPhonen sin.

 

Det eneste sikre ved tallet er at det sammenliknet med i fjor på denne tiden finnes ca. 146 millioner nye iPhone-brukere som enten ikke hadde telefon før eller som har gått over fra noe annet.

 

Selv om det føles sånn her inne er det de færreste som bytter telefon årlig.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke? Kun 27% av 200 millioner er tidligere iphonebrukere, det er mye flere enn 54 millioner tidligere iphone-brukere, hva gjør resten? Kvitter seg med mobilen for godt?

Et veldig stort antall bruker sannsynligvis fortsatt den gamle iPhonen sin.

 

 

Av det totale antallet iphone-brukere i verden selvfølgelig, men jeg snakker her selfølgelig om brukere per kvartal. Ser man på salget noen kvartaler tilbake, så er ikke det en fjerdepart av hva det er i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Av det totale antallet iphone-brukere i verden selvfølgelig, men jeg snakker her selfølgelig om brukere per kvartal. Ser man på salget noen kvartaler tilbake, så er ikke det en fjerdepart av hva det er i dag.

Tallet gjelder iPhone 6 totalt, altså salget fra den ble lansert. Ikke siste kvartal. Det er ingen problemer med å finne modeller som gjør at dette går helt fint opp, men vi har ikke dataene så det gir ingen mening.

 

Kanskje folk oppgraderer hvert tredje år i snitt, kanskje hvert annet, kanskje oftere. Kanskje de dropper ut, kanskje de dropper smartphone (heh), kanskje de går til Android.

 

Uten mer data er det umulig å si noe fornuftig, og de dataene tipper jeg Apple har lagret på et temmelig sikkert sted.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Av det totale antallet iphone-brukere i verden selvfølgelig, men jeg snakker her selfølgelig om brukere per kvartal. Ser man på salget noen kvartaler tilbake, så er ikke det en fjerdepart av hva det er i dag.

Tallet gjelder iPhone 6 totalt, altså salget fra den ble lansert. Ikke siste kvartal.

 

 

Jo, men hør nå hva jeg sier, om man ser på kvartalssalget så gjelder jo de samme trendene sånn ca, 27% av de som kjøper det per kvartal (i snitt) er tidligere iphone-brukere, og salget har jo ikke økt til det firedobbelte, så hvor havner alle de andre tidligere iphone-brukerene?

 

Jeg kan være enig i at jeg har formulert meg litt klosset, men det endrer ikke dette poenget.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men hør nå hva jeg sier, om man ser på kvartalssalget så gjelder jo de samme trendene sånn ca, 27% av de som kjøper det per kvartal (i snitt) er tidligere iphone-brukere, og salget har jo ikke økt til det firedobbelte, så hvor havner alle de andre tidligere iphone-brukerene?

 

Jeg kan være enig i at jeg har formulert meg litt klosset, men det endrer ikke dette poenget.

"Alle de tidligere brukerne"? Jeg forstår fortsatt ikke problemstillingen. Hvorfor kan de ikke fortsatt være iPhone-brukere? Telefonene varer jo noen år om man ikke ødelegger dem.

 

For et par år siden var salget ca. det halve av det der er nå, forresten, så det forklarer jo også litt.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Du får vri og vrenge på disse tallene som du vil, AtW. Det viktigste for oss som er kunder av Apple er at de gjør det veldig bra, og faktisk øker sitt resultat hele tiden. Det teller jo litt...

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg, men det får du jo stå for på din egen del.

 

Du mener jeg vrir på tallene, det er noe jeg er mer interessert i. Kan ikke du presentere et regnestykke for hvordan du mener det er, der det ikke er mange som flytter fra apple (jeg regner med det er her skoen trykker for deg, ikke andre veien?). Som ikke "vrir på tallene"?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne at det er bra for kundene at et selskap tjener penger mtp fremtidig support, men at resultatet øker burde ikke glede noen andre enn aksjonærene.

Det er klart det gleder aksjonærene, men det er også fint for kundene. Ikke bare på grunn av support, men også fordi Apple får en god kilde på kapital til å utvikle nye produkter og løsninger. De har en økonomisk ryggrad til å tåle noen magre år, for de kommer jo for alle bedrifter. De blir dermed langsiktige, og dermed kan vi som kunder føle oss rimelig sikre på at de pengene vi bruker på deres produkter og løsninger vil være med i mange år. Apple har god historikk på å støtte noen generasjoner med produkter når de lanserer noe nytt, samtidig som de også tar sjanser og lanserer helt nye greier som fullstendig støtter fremtidig teknologi helt uten kompatibiltet bakover.

 

Jeg syns det er fint å være kunde innenfor Apple sin verden.

 

Hvert fall syns jeg det er mye mer kjipt å være kunde hos bedrifter som gjør det dårlig...:-)

Lenke til kommentar

 

Jo, men hør nå hva jeg sier, om man ser på kvartalssalget så gjelder jo de samme trendene sånn ca, 27% av de som kjøper det per kvartal (i snitt) er tidligere iphone-brukere, og salget har jo ikke økt til det firedobbelte, så hvor havner alle de andre tidligere iphone-brukerene?

 

Jeg kan være enig i at jeg har formulert meg litt klosset, men det endrer ikke dette poenget.

"Alle de tidligere brukerne"? Jeg forstår fortsatt ikke problemstillingen. Hvorfor kan de ikke fortsatt være iPhone-brukere?

 

 

 

La oss ta et enkelt regneeksempel. En gjennomsnittsbruker bytter mobil hver 4 kvartal. Det er to dominerende aktører i markedet. Begge øker 10% i kvartallet, den ene aktøren har 20% markedandel. Man begynner med ti tusen mobiler solgt.

 

Aktør 1 først, aktør 2 sist.

Kvartal 1: 2000 8000

Kvartal 2: 2200 8800

Kvartal 3 2420 9680

Kvartal 4 2660 10640

Kvartal 5 2930  11720

 

Så i kvartal 5 vil gjennomsnittlig de har kvartal 1 bytte sine telefoner (seff noen fra feks kvartal 0 og kvartal 2 også, osv, men i snitt).

Det er 2000 folk som da bytter sin Aktør1-telefon i kvartal 5. Aktør 1 oppgir at 27% av sine kjøpere allerede har en aktør1-telefon. dvs 790 stk. Hva med de andre 1210 Aktør-telefoneierene som bytter?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg, men det får du jo stå for på din egen del.

 

Se svaret over...

 

 

Kan ikke du presentere et regnestykke for hvordan du mener det er, der det ikke er mange som flytter fra apple (jeg regner med det er her skoen trykker for deg, ikke andre veien?). Som ikke "vrir på tallene"?

 

AtW

Nå har ikke jeg noen sko som trykker noe sted. Hvis noen bytter fra Apple til Android, helt fint. De har sikkert sine grunner til å gjøre det. Denne saken handler vel egentlig om at Apple har aldri sett så mange nye kunder komme fra Android. Det er egentlig ikke noe verre enn det. Det er med andre ord en god del som bytter fra Android til Apple, også de har sikkert sine grunner til det.

 

Jeg må nok innrømme at å lage et regnestykke på dette virker noe "over the top"...:-)))

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for deg, men det får du jo stå for på din egen del.

 

Se svaret over...

 

 

Kan ikke du presentere et regnestykke for hvordan du mener det er, der det ikke er mange som flytter fra apple (jeg regner med det er her skoen trykker for deg, ikke andre veien?). Som ikke "vrir på tallene"?

 

AtW

Nå har ikke jeg noen sko som trykker noe sted. Hvis noen bytter fra Apple til Android, helt fint. De har sikkert sine grunner til å gjøre det. Denne saken handler vel egentlig om at Apple har aldri sett så mange nye kunder komme fra Android. Det er egentlig ikke noe verre enn det. Det er med andre ord en god del som bytter fra Android til Apple, også de har sikkert sine grunner til det.

 

Jeg må nok innrømme at å lage et regnestykke på dette virker noe "over the top"...:-)))

 

 

Skjønner, så du har mao ikke noe grunnlag for å si at jeg "vrir på tallene", og om du ikke har noe matematisk grunnlag for det, og ei heller noen sko som trykker, så skjønner jeg ikke hvorfor kommentaren falt i utgagnspunktet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... men nå legger du et par premisser du ikke har noen dekning for. F.eks en årlig churn på 0,25. Hva om den er på 0,1 og den årlige veksten mye høyere? Du antar også en jevn churn, der de som bytter internt hos leverandør og de som bytter ut har samme bytterate. Ei heller dette er gitt.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Skjønner, så du har mao ikke noe grunnlag for å si at jeg "vrir på tallene", og om du ikke har noe matematisk grunnlag for det, og ei heller noen sko som trykker, så skjønner jeg ikke hvorfor kommentaren falt i utgagnspunktet.

 

AtW

...og alt er ved det gode gamle...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... men nå legger du et par premisser du ikke har noen dekning for. F.eks en årlig churn på 0,25. Hva om den er på 0,1 og den årlige veksten mye høyere?

 

Det er et regneeksempel for å illustere, men mitt opprinnelige utsagn er basert på de faktiske tallene. De faktiske tallene viser ikke at den årlige veksten er mye høyere enn 10% i kvartalet, faktisk har den foregående år vært ganske nærme en slik vekst. Jeg tok et års levetid for å gjøre eksemplet lettere, selv om realiteten er nok er nærmere 18 måneder. Men dette er bare å gjøre på de faktiske tallene for apple, så vil det samme utkrystalisere seg, selv om det er noen ukjente så skal man velge rimelig ekstreme tall på det vi ikke vet for å klare å forklare det på noen annet måte enn at mange bytter fra apple.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...