Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo "problem med devices" som var årsaken til at det ble avdekket at det ble brukt tlc i 64/128 GB utgaven i første omgang. Jeg har problemer med at enkelte ser ut til å ikke akseptere det som et faktum. Og det andre faktum som at det fremdeles er kontroversielt og umodent.

At det skaper misfornøyde kunder forstår "jeg" veldig godt. Uten mobilen er man rimelig fortapt både på arbeid og privat.

Lenke til kommentar

Men feilene er tydeligvis løst via en firmwareoppdatering, så da er vi tilbake til at det hele er storm i et vannglass, eller andres bekymring for at iPhoneeiere ikke skal få nok ytelse. 

 

I og med at det er solgt over 180 millioner iPhones etter at "problemet" ble kjent og ingen har hørt om det utenfor en del flash-blogger tror jeg vi kan anta at det hele er kraftig overdrevet. 

 

Ja,  Apple valgte en billigere og lavere-ytende minneteknologi enn de kunne ha gjort. De laget også telefonen i en billigere alu-legering enn den dyreste (og ikke titan!), de droppa safirglass og de laget ikke esken av gull. Alle produkter er fulle av kompromisser mellom pris, ytelse og tilgjengelighet. Ingenting nytt med det. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men feilene er tydeligvis løst via en firmwareoppdatering, så da er vi tilbake til at det hele er storm i et vannglass, eller andres bekymring for at iPhoneeiere ikke skal få nok ytelse.

 

I og med at det er solgt over 180 millioner iPhones etter at "problemet" ble kjent og ingen har hørt om det utenfor en del flash-blogger tror jeg vi kan anta at det hele er kraftig overdrevet.

 

Ja, Apple valgte en billigere og lavere-ytende minneteknologi enn de kunne ha gjort. De laget også telefonen i en billigere alu-legering enn den dyreste (og ikke titan!), de droppa safirglass og de laget ikke esken av gull. Alle produkter er fulle av kompromisser mellom pris, ytelse og tilgjengelighet. Ingenting nytt med det.

 

Problemer som med at bruk av tlc minne vil kunne vise seg som feil etter lengre tids bruk , sluggish , os kan ikke aksessere disk Black screen boot , degradert ytelse . Det vet hverken du eller jeg noe om.

 

Svekket tillit : ja absolutt.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemer som med at bruk av tlc minne vil kunne vise seg som feil etter lengre tids bruk , sluggish , os kan ikke aksessere disk Black screen boot , degradert ytelse . Det vet hverken du eller jeg noe om.

 

Det samme gjelder ved bruk av harddisk.

 

I og med at verken du eller jeg vet noe om det antar jeg faktisk at Apples ingeniører har gjort jobben sin og regnet på antatte feilrater ved valgt minneteknologi, det er sånt man gjør. Med et par hundre millioner enheter i bruk burde feilene begynne å vise seg snart om de skal komme i signifikante mengder innenfor enhetenes forventede levetid, det er jo ikke sånn at alle brikker dør etter to år heller.  Såvidt jeg kan se antas TLC å tåle ca. 1000 cycles, noe som ikke er veldig mye men burde være nok i en telefon om man har en firmware som tar hensyn til det. 

 

Veldig mye syt basert på en antakelse, minner om bendgate. 

 

Men jeg skylder dere en kasse øl om iPhone 6 begynner å feile i katastrofale mengder i løpet av et års tid. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Problemer som med at bruk av tlc minne vil kunne vise seg som feil etter lengre tids bruk , sluggish , os kan ikke aksessere disk Black screen boot , degradert ytelse . Det vet hverken du eller jeg noe om.

 

 

Det samme gjelder ved bruk av harddisk.

 

I og med at verken du eller jeg vet noe om det antar jeg faktisk at Apples ingeniører har gjort jobben sin og regnet på antatte feilrater ved valgt minneteknologi, det er sånt man gjør. Med et par hundre millioner enheter i bruk burde feilene begynne å vise seg snart om de skal komme i signifikante mengder innenfor enhetenes forventede levetid, det er jo ikke sånn at alle brikker dør etter to år heller.  Såvidt jeg kan se antas TLC å tåle ca. 1000 cycles, noe som ikke er veldig mye men burde være nok i en telefon om man har en firmware som tar hensyn til det. 

 

Veldig mye syt basert på en antakelse, minner om bendgate. 

 

Men jeg skylder dere en kasse øl om iPhone 6 begynner å feile i katastrofale mengder i løpet av et års tid.

Bare tåkeprat.. Hadde du bygd pcer og vært forbruker av SSDer hadde du visst godt hva som siktes til når vi snakker om trippel bit nand minne og dets svakheter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare tåkeprat.. Hadde du bygd pcer og vært forbruker av SSDer hadde du visst godt hva som siktes til når vi snakker om trippel bit nand minne og dets svakheter.

Jeg er sivilingeniør i data og kan lese specs og vurdere hardware helt på nivå med folk som har bygget pcer tror jeg. Som jeg forsåvidt også har gjort siden tidlig nittitall.

 

Et teoretisk problem er ikke et problem om det ikke manifesterer seg, og et lavt antall mulige lifetime-cycles i en celle har lite å si om det er flere cycles enn en enhet kan forventes å skulle igjennom i løpet av sin levetid.

 

Når det kommer til ytelsestradeoffen? Ja, TLC gir lavere ytelse enn alternativene. Og so what? Produktet er hva det er, og må vurderes sånn. At produsenten kunne gjort det enda bedre har lite å si. Iallfall for meg. Jeg opplever at telefonen min er rask nok og gjør det den skal.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare tåkeprat.. Hadde du bygd pcer og vært forbruker av SSDer hadde du visst godt hva som siktes til når vi snakker om trippel bit nand minne og dets svakheter.

 Jeg er sivilingeniør i data og kan lese specs.Et teoretisk problem er ikke et problem om det ikke manifesterer seg, og et lavt antall cycles i en celle har lite å si om det er flere cycles enn en enhet kan forventes å skulle igjennom.
Du får begynne å spare opp øl :p . Jeg er ikke på ingen måte overbevist. Og tar ingenting forgitt selv om Apple forsikrer forbrukere om at det er fikset med en firmware oppgradering. Firmware kan ikke "fikse" svakheten til tlc. Og det har lite med å lese specs å gjøre. Vi så jo hva Samsung som er ledende fikk for slags problem med 840 EVO , hvilket også viste seg etter lang brukstid.

I tillegg er Apple selv merkelige "tause" når det gjelder denne saken spesielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I tillegg er Apple selv merkelige "tause" når det gjelder denne saken spesielt.

Kan det være fordi det ikke er noe problem, annet enn for de som stort sett ikke har iPhone?
Det bruker å være motsatt. Det er iallfall min erfaring der jeg jobber og i alle relasjoner med våre produsenter enten det er Microsoft , Dell !apple eller "who ever".

Rykter og spekulasjoner er noe man gjerne ønsker å drepe så tidlig som mulig for å begrense både anseelse, tap , goodwill hos partnere og ikke minst kundeporteføljen.

Så når noen er stille eller unnlater å komme med kommentarer om en sak "ligger det gjerne noe bak". Det er mine erfaringer.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I tillegg er Apple selv merkelige "tause" når det gjelder denne saken spesielt.

Kan det være fordi det ikke er noe problem, annet enn for de som stort sett ikke har iPhone?
Det bruker å være motsatt. Det er iallfall min erfaring der jeg jobber og i alle relasjoner med våre produsenter enten det er Microsoft , Dell !apple eller "who ever".

Rykter og spekulasjoner er noe man gjerne ønsker å drepe så tidlig som mulig for å begrense både anseelse, tap , goodwill hos partnere og ikke minst kundeporteføljen.

Så når noen er stille eller unnlater å komme med kommentarer om en sak "ligger det gjerne noe bak". Det er mine erfaringer.

Det er hvert fall et godt utgangspunkt for flotte konspirasjonsteorier...:-)))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bruker å være motsatt. Det er iallfall min erfaring der jeg jobber og i alle relasjoner med våre produsenter enten det er Microsoft , Dell !apple eller "who ever".

Rykter og spekulasjoner er noe man gjerne ønsker å drepe så tidlig som mulig for å begrense både anseelse, tap , goodwill hos partnere og ikke minst kundeporteføljen.

Så når noen er stille eller unnlater å komme med kommentarer om en sak "ligger det gjerne noe bak". Det er mine erfaringer.

Tror du overvurderer effekten av mumling på noen nerdeblogger. Det var litt prat om bootloops i fjor høst, men det fikk Apple fiksa. Magefølelsen min tilsier at dette er et nytt "bendgate". Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

I tillegg er Apple selv merkelige "tause" når det gjelder denne saken spesielt.

Kan det være fordi det ikke er noe problem, annet enn for de som stort sett ikke har iPhone?
Det bruker å være motsatt. Det er iallfall min erfaring der jeg jobber og i alle relasjoner med våre produsenter enten det er Microsoft , Dell !apple eller "who ever".

Rykter og spekulasjoner er noe man gjerne ønsker å drepe så tidlig som mulig for å begrense både anseelse, tap , goodwill hos partnere og ikke minst kundeporteføljen.

Så når noen er stille eller unnlater å komme med kommentarer om en sak "ligger det gjerne noe bak". Det er mine erfaringer.

Det er hvert fall et godt utgangspunkt for flotte konspirasjonsteorier...:-)))

Konspirasjonsteori kortet blir jo ofte spilt når man ikke finner annen måte å gi tilsvar på.

Det beviste du akkurat nå også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

I tillegg er Apple selv merkelige "tause" når det gjelder denne saken spesielt.

Kan det være fordi det ikke er noe problem, annet enn for de som stort sett ikke har iPhone?
Det bruker å være motsatt. Det er iallfall min erfaring der jeg jobber og i alle relasjoner med våre produsenter enten det er Microsoft , Dell !apple eller "who ever".

Rykter og spekulasjoner er noe man gjerne ønsker å drepe så tidlig som mulig for å begrense både anseelse, tap , goodwill hos partnere og ikke minst kundeporteføljen.

Så når noen er stille eller unnlater å komme med kommentarer om en sak "ligger det gjerne noe bak". Det er mine erfaringer.

Det er hvert fall et godt utgangspunkt for flotte konspirasjonsteorier...:-)))

Konspirasjonsteori kortet blir jo ofte spilt når man ikke finner annen måte å gi tilsvar på.

Det beviste du akkurat nå også.

Hehe...ja, jammen meg beviste jeg det...:-///

Lenke til kommentar

 

Det bruker å være motsatt. Det er iallfall min erfaring der jeg jobber og i alle relasjoner med våre produsenter enten det er Microsoft , Dell !apple eller "who ever".Rykter og spekulasjoner er noe man gjerne ønsker å drepe så tidlig som mulig for å begrense både anseelse, tap , goodwill hos partnere og ikke minst kundeporteføljen.Så når noen er stille eller unnlater å komme med kommentarer om en sak "ligger det gjerne noe bak". Det er mine erfaringer.

Tror du overvurderer effekten av mumling på noen nerdeblogger. Det var litt prat om bootloops i fjor høst, men det fikk Apple fiksa. Magefølelsen min tilsier at dette er et nytt "bendgate".
Bendgate som i at plus modellen spesielt hadde svak metallisk design rundt volumtastene var høyst reell den.

Jeg har kollegaer med bøyd/buet iPhone jeg (sett det selv) .Jeg nekter å tro de har sittet å bøyd den med viten og vilje med hendene.

 

Magefølelsen min sier noe annet. Ulik mage vi da.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner også flere som har bøyde iPhone 6 modeller, og som Apple forhandler ser jeg langt flere bøyde iPhone 6 enn jeg har gjort av de tidligere modellene, så jeg er ihvertfall ikke i tvil om at den bøyes litt for lett. Ryktene fra de som som pleier ha god informasjon om de neste iPhone modellene sier jo også at Apple har forsterket 6s rammen, noe som ikke hadde vært nødvendig om det ikke var et problem.

Endret av esoteric
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

så er det jo litt forskjell på markedsandelen til intel og apple da :)

2:28 pm Highest Android switcher rate we've observed. iPhone is doing outstanding.

hva er det som før så mange android brukere til å bytte til iphone? skjermstørrelsen?

Det er neppe skjermstørrelsen...:-)

 

Jeg vet hvorfor jeg byttet fra Android til iPhone; jeg var rett og slett lei av masse småproblemer. Det er godt å være ferdig med det.

 

Salget til iPhone 6 har vært ekstra bra, i en tid der småproblemer har blitt sjeldnere og sjeldnere på Android. Dere sier at HW ikke har noe å si, fordi alt er så bra likevel. Det samme gjelder da helt klart også for SW. Jeg er og helt enig med Audun når han sier vi er i en diminishing returns fase. Ikke bare for HW, men også for SW. Både Apple og Google har tettet svakhetene sine i operativsystemene. 

 

Hvis det faktisk stemmer at flere i prosent bytter over, så må det være noe nylig, og av en annen karakter en Apple har så bra SW. Da burde folk ha byttet en del generasjoner siden, når det faktisk var en større forskjell på hva de forskjellige OSene gav av opplevelse.

 

Så større skjerm tror jeg absolutt er en mulighet. Endelig får folk en skjermstørrelse som er passe, og ikke en slik miniatyrskjerm slik de forrige iPhonene hadde. Det er klart at dette må ha hatt mye å si for salget, når det var klart fra de andre produsentene at dette var det folk ville ha.

 

 

Det er en forskjell på å optimalisere sånn at man klokker opp ved all tung bruk og å bare klokke opp ved bruk av en enkelt executable. Om du ikke ser det og mener alt er det samme gir jeg opp akkurat den tråden. Du hevder at "kanskje apple gjør det", vel - Samsung har blitt tatt på fersk gjerning. Jeg mener det er veldig mye verre enn å ikke velge raskeste tilgjengelige minne (gitt at feilraten ikke blir for stor og ikke Apple visste om feilraten på forhånd, som sagt før).

 

Dette er andre gangen du påstår at Apple er den eneste innen ARM verdenen som lager sine custom CPUer. Det stemmer jo ikke. Du har selv vært aktiv i en diskusjon der HKS sa at også NVIDIA har laget helt custom CPUer. Ellers så gjør Qualcomm også veldig mye med sine CPUer, med unntak av SD 810. De lager jo sine helt egne GPUer også, for å ikke snakke om modem osv.

Det er og morsomt at du kaller det de andre for dårligere og billigere. Hvor er resultatene som viser dette?

 

Det virker ellers som om Macbook har annerledes design på hovedkort i forhold til lignende PCer. Dermed vil det jo være logisk å anta at ingen av de taiwanske produsentene er involvert i det hele tatt. Da gjør nok Apple designet, og så blir det produsert i en fabrikk i Kina pga kostnader. Det er jo mulig at det er et slags samarbeid selvfølgelig, men når jeg ser på hvordan tingene er virker det 100% Apple. Selvfølgelig har de jo deler fra Broadcom osv osv, men det har jo f. eks Asus også. Det er ingen som lager alt på hovedkortet alene.

Utlegg for hånd. Det er mange som lager cpuer, men få som gjør det på gamlemåten. Det var det jeg altså mente, ikke at de er alene om å gjøre ting selv. Fordelen ved å gjøre det sånn er at man rett og slett får mer for mindre i det ferdige produktet. Ulempen er at det er sykt dyrt og veldig vanskelig. Grunnen til at jeg poster det, jeg som mener hardware kun er en støtte for software? For å vise at Apple ikke gir blaffen i maskinvaren sånn det virker som en del her mener. 

 

Alle hovedkortene til Apple er fullstendig custom og designet av Apple. Både iMac, Pro og Macbook. De bruker selvsagt masse standardkomponenter (det er jo en PC!), men utlegg og design er 100% custom pr. maskin.

 

Hvis du ikke har tenkt å lese det jeg faktisk skriver istedenfor å bare tolke hva jeg skriver slik at jeg blir til en fanboy, så ser jeg ikke noen grunn til å fortsette diskusjonen.

 

Ser ut som om jeg må ty til litt hjelp fra eksperter. Her har du to grafer:

69814.png

69816.png

Så hva viser disse grafene?

"What we're seeing here is an increasing problem of our browser benchmarks. Vendors have optimized their stock browser libraries to target the specific CPU and GPU of a given device to be able to squeeze all possible performance out of the hardware."

Du ser av sunspider resultatene at de er langt ifra å være rettferdige i det hele tatt. De sier lite om CPU ytelse. Samsung og Apple har optimalisert, via sine egne browsere, for dette benchmarket spesielt. Andre browser benchmarks viser ikke dette mønsteret. Dermed komme de jo svært godt ut (selv om de fleste pleier å teste Samsung modeller i Chrome, det er og en stor forskjell mellom snapdragon og Exynos). Det er ikke direkte juks, men det har samme resultatet. Det viser resultater som ikke er representative for hvor kraftig CPUen faktisk er. Det samme gjelder jo for å oppdage og øke klokkefrekvens for benchmarks. Det er så ille at anandtech skriver dette:

SunSpider is the exception, but seeing the vast discrepancy between browsers and even the Snapdragon version matching Apple's new A8 has made us come to the conclusion that this benchmark has run it's time as a valid test case, and thus we're dropping it from our 2015 test suite going forward.

Dette er helt annerledes enn å klokke opp ved tung bruk. Ellers er det faktum at Samsung klokket opp ved deteksjon av benchmarks en del verre enn dette, siden det er rent juks. Samtidig ser en jo at alle GPUer begynner med svært høye klokkefrekvenser, for så å klokke ned etter 5-10 minutter. For meg virker dette bare som en måte å unngå at de jukser, fordi de sånn sett ikke gjør det. Likevel er det jo poengløst, og brukt for å oppnå høyest mulig ytelse i tester, og ikke når du faktisk spiller et spill. Bruker unødvendig mye strøm og. 

Exynos 5433 hadde lite imponerende strømstyring osv. Her er frekvens til Exynos og snapdragon ( vel egentlig fps, men det går for det samme):

GFXBench-room.png

Samsung har jo selvfølgelig gått vekk ifra dette mønsteret, men mønsteret til SD 805 her er jo helt standard. Den starter for høyt. Hvis du kjører 30 min med benchmark derimot, vil du få gode resultater.

 

Ellers så forstår jeg ikke at det fortsatt er mulig å si at flash minne i iPhone med TLC er "raskeste tilgjengelige minne"   virkelig? Problemet er at det er elendig, og det påvirker i stor grad systemytelsen negativt. I mellomtiden er det ingen forbrukere som merker at Samsung klokket opp ved benchmarks en periode. 

 

 

Det er sjeldent jeg hører at gamlemåten innenfor teknologi er positivt. Du hevder at du får mer for mindre, men du har egentlig ingen resultater for å bevise dette. Qualcomm sin S4 hadde veldig lik ytelse som Apple sin A6. Begge custom, med to kjerner. Samsung sin Exynos 5433 er jo en lynrask CPU. Eneste grunnen til at den ikke ble mer brukt var dårlig software, power-management osv. Likevel så gir anandtech den en klar anbefaling over SD 805. Med Exynos 7420 har de laget en utrolig bra CPU. Det er lett å se på andre CPUer designet med A57 og A53, fra HiSilicon f. eks. Det er helt klart en stor forskjell mellom HiSilicon og Samsung sine, det samme gjelder Qualcomm sin SD 810. Det er godt mulig at Apple designer helt custom for hånd, og at det koster dem mye penger og er vanskelig. Likevel er det åpenbart at dette ikke akkurat gir noe bedre resultater, enn å bare basere seg på ARM sine A57 og A53. Det som virkelig har noe å si derimot, det som virkelig koster MYE penger er at Samsung hoppet rett forbi TSCM og fikk SoC over på 14nm. Samtidig så gjorde de en skikkelig innsats slik at Exynos 7420 fikset alle software delene av 5433, og fikk dermed veldig store besparelser innen strømforbruk. Også bruken av DDR4 minne, sammen med lynraskt flash-minne og UFS har gjort at systemytelsen til Galaxy S6 er enestående. Det er jo det som teller i slutten av dagen, ikke ren CPU ytelse. En PC med i7, kan bli slått av en pentium hvis den har SSD i forhold til en HDD. Til tross for at Samsung har lynrask flash lagring, er den likevel såvidt over halvparten så god som en SATA SSD. Så har du jo iPhone sin veldig sakte TLC lagring...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...