Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

så er det jo litt forskjell på markedsandelen til intel og apple da :)

2:28 pm Highest Android switcher rate we've observed. iPhone is doing outstanding.

hva er det som før så mange android brukere til å bytte til iphone? skjermstørrelsen?

Det er neppe skjermstørrelsen...:-)

 

Jeg vet hvorfor jeg byttet fra Android til iPhone; jeg var rett og slett lei av masse småproblemer. Det er godt å være ferdig med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri sagt at de ikke jukset. Hvis du har tenkt å bare si at jeg skriver noe som jeg ikke gjør, så kommer jeg ikke til å kommentere det i fremtiden. Jeg sa at juks var vanlig. Jeg sa og at alle har dynamiske frekvenser for GPU, som ikke har noe annet formål enn å gjøre det bra i benchmarks. Det er ikke direkte juks, men resultatet blir det samme. Jeg sa og at folk optimaliserer for benchmarks, slik at du hele tiden må bytte ut og komme med nye benchmarks hvis du skal unngå effekten av dette. Er det direkte juks? nei, men effekten er den samme. Ellers er jo Apple sin SW såpass låst at de kan ha lagt inn noe lignende, uten at noen har funnet det ut. En kan aldri vite.

 

Jeg vet ellers ikke hva som er verst, å jukse i benchmarks, eller å gi noen brukere flash minne som du vet holder svært lav kvalitet. Siden ingen bryr seg om benchmarks uansett så har jo det Samsung gjorde ingenting å si.

Det er en forskjell på å optimalisere sånn at man klokker opp ved all tung bruk og å bare klokke opp ved bruk av en enkelt executable. Om du ikke ser det og mener alt er det samme gir jeg opp akkurat den tråden. Du hevder at "kanskje apple gjør det", vel - Samsung har blitt tatt på fersk gjerning. Jeg mener det er veldig mye verre enn å ikke velge raskeste tilgjengelige minne (gitt at feilraten ikke blir for stor og ikke Apple visste om feilraten på forhånd, som sagt før).

 

Dette er andre gangen du påstår at Apple er den eneste innen ARM verdenen som lager sine custom CPUer. Det stemmer jo ikke. Du har selv vært aktiv i en diskusjon der HKS sa at også NVIDIA har laget helt custom CPUer. Ellers så gjør Qualcomm også veldig mye med sine CPUer, med unntak av SD 810. De lager jo sine helt egne GPUer også, for å ikke snakke om modem osv.

Det er og morsomt at du kaller det de andre for dårligere og billigere. Hvor er resultatene som viser dette?

 

Det virker ellers som om Macbook har annerledes design på hovedkort i forhold til lignende PCer. Dermed vil det jo være logisk å anta at ingen av de taiwanske produsentene er involvert i det hele tatt. Da gjør nok Apple designet, og så blir det produsert i en fabrikk i Kina pga kostnader. Det er jo mulig at det er et slags samarbeid selvfølgelig, men når jeg ser på hvordan tingene er virker det 100% Apple. Selvfølgelig har de jo deler fra Broadcom osv osv, men det har jo f. eks Asus også. Det er ingen som lager alt på hovedkortet alene.

Utlegg for hånd. Det er mange som lager cpuer, men få som gjør det på gamlemåten. Det var det jeg altså mente, ikke at de er alene om å gjøre ting selv. Fordelen ved å gjøre det sånn er at man rett og slett får mer for mindre i det ferdige produktet. Ulempen er at det er sykt dyrt og veldig vanskelig. Grunnen til at jeg poster det, jeg som mener hardware kun er en støtte for software? For å vise at Apple ikke gir blaffen i maskinvaren sånn det virker som en del her mener. 

 

Alle hovedkortene til Apple er fullstendig custom og designet av Apple. Både iMac, Pro og Macbook. De bruker selvsagt masse standardkomponenter (det er jo en PC!), men utlegg og design er 100% custom pr. maskin.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok de fleste Intel kunder vil være enig i det /s

Selv om jeg har hatt prosessor fra Intel i nesten alt av datautstyr siden min første datadings på første halvdel av 80-tallet har jeg likevel aldri følt meg som kunde av Intel. De leverer tross alt (kun) noen av komponentene inne i maskinen.

 

Jeg har en bil. Mitt kundeforhold er mest av alt til forhandleren, men også noe til det bilmerket. Jeg føler liksom ikke noe kundeforhold til de som har levert tennpluggene, dekkene, forgassersystemet, skinnet til setene...eller andre enkeltkomponenter.

 

Men for all del, du må gjerne føle at du er kunde til både hovedprodusent og alle underleverandører, ingen kan nekte deg det.

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

så er det jo litt forskjell på markedsandelen til intel og apple da :)

 

2:28 pm Highest Android switcher rate we've observed. iPhone is doing outstanding.

hva er det som før så mange android brukere til å bytte til iphone? skjermstørrelsen?

 

 

Vanskelig å uttale seg om uten kjøtt på beina, i prosent? I antall, hvordan er det andre veien, hvor mye høyere enn før? Slike uttalelser sier ikke så mye i seg selv i et marked som stadig vokser.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

så er det jo litt forskjell på markedsandelen til intel og apple da :)

 

2:28 pm Highest Android switcher rate we've observed. iPhone is doing outstanding.

hva er det som før så mange android brukere til å bytte til iphone? skjermstørrelsen?

 

 

Vanskelig å uttale seg om uten kjøtt på beina, i prosent? I antall, hvordan er det andre veien, hvor mye høyere enn før? Slike uttalelser sier ikke så mye i seg selv i et marked som stadig vokser.

 

AtW

 

 

Nå lurte vel UrgeLoL mer på ÅRSAKEN til at det er såpass mange som bytter fra Android til iPhone enn antallet som faktisk gjør det.

Av ren nysgjerrighet kunne det vært litt artig å vite, men jeg tror neppe det er så veldig viktig. Mange bytter, det er tydelig, av en eller annen årsak. Jeg vet hvorfor jeg byttet...:-)

 

Selvsagt vil det være noen som bytter fra iPhone til Android også, men det kan virke som det ikke er på langt nær så mange som går den veien. 

Lenke til kommentar

Det er også mange som bytter fra pepsi cola til cocakole .

der er det minst 2 årsaker til

  1. tilgjengelighet
  2. reklame
  3. de har lyst på noe annet

Så hvor kan ikke det også være årsaken at man bytter telefon ?

 

Nå skulle det faktisk være interessant å vite om de som går fra et telefonlerke / system holder seg der neste gang de bytter telefon

hvo mange ganger byter de mellom android og IOS ?

 

for noen er nok også telefonvalgt ganske tilfeldig

Lenke til kommentar

Det er også mange som bytter fra pepsi cola til cocakole .

der er det minst 2 årsaker til

 

  • tilgjengelighet
  • reklame
  • de har lyst på noe annet
Så hvor kan ikke det også være årsaken at man bytter telefon ?

 

Nå skulle det faktisk være interessant å vite om de som går fra et telefonlerke / system holder seg der neste gang de bytter telefon

hvo mange ganger byter de mellom android og IOS ?

 

for noen er nok også telefonvalgt ganske tilfeldig

Ikke glemme at vi mennesker er vanedyr og man holder seg til det sikre.

Akkurat som man har valgt seg et bilmerke , så blir neste bil også det samme.

Ikke som elger. :D

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

 

så er det jo litt forskjell på markedsandelen til intel og apple da :)

 

2:28 pm Highest Android switcher rate we've observed. iPhone is doing outstanding.

hva er det som før så mange android brukere til å bytte til iphone? skjermstørrelsen?

 

 

Vanskelig å uttale seg om uten kjøtt på beina, i prosent? I antall, hvordan er det andre veien, hvor mye høyere enn før? Slike uttalelser sier ikke så mye i seg selv i et marked som stadig vokser.

 

AtW

 

 

Nå lurte vel UrgeLoL mer på ÅRSAKEN til at det er såpass mange som bytter fra Android til iPhone enn antallet som faktisk gjør det.

Av ren nysgjerrighet kunne det vært litt artig å vite, men jeg tror neppe det er så veldig viktig. Mange bytter, det er tydelig, av en eller annen årsak. Jeg vet hvorfor jeg byttet...:-)

 

Selvsagt vil det være noen som bytter fra iPhone til Android også, men det kan virke som det ikke er på langt nær så mange som går den veien. 

 

 

Ja, og årsaken er avhengig av mengden, la oss si mengden bare har økt jevnt med antallet enheter, da er det ikke noen grunn til å tro at det er noen årsak til noen endring i det hele tatt, fordi det ikke egentlig er noen nevneverdig endring, men la oss si bytteraten økt dramatisk mye mer en antallet enheter på bare ett kvartal, da er det grunn til å tro det er noe konkret og nylig som er årsaken.

 

Tvert imot virker det vel som det er flere som går den veien, enn så lenge android får (ihvertfall tilsynelatende på sikt), høyere andeler av markedet, og ios lavere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tvert imot virker det vel som det er flere som går den veien, enn så lenge android får (ihvertfall tilsynelatende på sikt), høyere andeler av markedet, og ios lavere.

 

 

Nå går du i den fella du mener andre gjør. Det trenger ikke være noen sammenheng der heller, det kan godt være at fler og fler kjøper sin første smarttelefon (Android) og så bytter (til Iphone). 

 

Som du selv sier, i et eksploderende marked er det vanskelig å lese denne typen statistikk. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

hvis det var meg du tenkte på så har jeg nok også mine vaner

den telefonen jeg har , en gammel Nokia som jeg har fått så kan jeg jo ikke velge Nokia når jeg må bytte den

 

Tenker på at hvorfor man ikke bytter så ofte mellom merker om man er tilfreds. Mennesker er vanedyr og liker ikke endringer.

Det kan sies om telefoner , reisemål, hotell man bor på , frokostblandingen , bilmerket , klokkemerket , hva man har på brødskiva , wimp - tidal -spotify , IOS - WP - Android , LP/Vinyl eller CD eller lossless filer eller MP3.

Mennesker har en inngrodd motvilje i å bryte opp i rutiner . Motsetter seg "mere" om andre foreslår at man skal endre på noe.

 

Oppsummert hva definisjonen "Mennesker er vanedyr" går ut på.

 

Noen produsenter (om ikke alle) utnytter dette for å sikre seg kundeporteføljen sin med å lage software og løsninger og skytjenester og annet som vanskeliggjør bytte til andre merker.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tvert imot virker det vel som det er flere som går den veien, enn så lenge android får (ihvertfall tilsynelatende på sikt), høyere andeler av markedet, og ios lavere.

 

 

Nå går du i den fella du mener andre gjør. Det trenger ikke være noen sammenheng der heller, det kan godt være at fler og fler kjøper sin første smarttelefon (Android) og så bytter (til Iphone). 

 

Som du selv sier, i et eksploderende marked er det vanskelig å lese denne typen statistikk. 

 

 

Hvilken felle er det jeg mener andre går i? Og det er et ganske langt hopp fra "det virker vel", til "det trenger".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand

http://www.anandtech.com/show/9408/ocz-trion-100-240gb-480gb-960gb-review

http://www.anandtech.com/show/9165/silicon-motion-sm2256-reference-design-ssd-review-tlc-for-everyone

En fyr på en forumtråd < Anandtech sine artikler

Det stemmer rett og slett ikke at de er stort sett like, forstår ikke at han kan være noe som helst spesialist på noe relatert til SSD og påstå det.

 

Hvis du ser på reviewene så er det umulig at de kan oppnå lik ytelse som MLC med TLC. Det er utelukkende Samsung som klarer det. De har ikke kommet med noe raskere i etterkant! De lagde noe i 2012 som er raskere enn alt alle andre lager den dag i dag. Som sagt, se på problematikken med Samsung sine 840 SSDer. "Kun en enkel firmware fiks".Det er bare urealistisk at de skal kunne klare det. Det kan selvfølgelig ikke motbevises, da det teoretisk er mulig å kunne fikse det med firmware etter det jeg har forstått. Gitt at de ligger så langt bak derimot, og det må samarbeides mellom mange selskaper (Apple, SanDisk og de som leverer kontroller, f. eks Micron) så må det nok flaks til å klare å fikse problemet.

http://www.anandtech.com/show/8997/samsung-releases-statement-on-840-evo-performance-another-fix-is-in-the-works

Som du ser så har de kommet med fiks som fikser problemet, men TLC er mer kompleks, slik at de ikke klarer å finne algoritmer som korrigerer og gir deg varig lik ytelse. De klarer det fint midlertidig, men ytelsen går likevel nedover etter tid. Er det mulig at de har fått TLC tilbake på sitt standard, men likevel ekstremt lave ytelsesnivå i forhold til før? Ja, det er det, men hvor lenge vil det vare? Hvordan kan vi vite at disse ikke begynner å oppleve mye feil, og redusert kapasitet om 1-2 år?

 

Dessuten er dessuten helt perfekt og velfungerende TLC fra Sandisk fortsatt langt dårligere enn det du får med MLC, og spesielt hvis du sammenligner med Galaxy S6 sin NAND. Det er uansett veldig dårlig, selv om du ikke opplever problemer i tillegg.

Men det står altså ikke noe i linkene dine om problemer i iPhone 6 som skyldes SanDisk SSD.

At det fantes bedre (og dyrere) teknologier/leverandører betyr ikke at SanDisk SSD'en har ført til store ytelses eller stabilitetsproblemer for iPhone brukere. Rapportene som gjorde den koblingen forsvant like fort som de dukket opp i november 2014. Det naturlige da er at

- Stabilitetsproblemet omfatter svært få brukere og/eller Apple har rettet det i en oppdatering.

- Ytelsesproblemet omfatter svært få brukere og/eller er ikke særlig merkbart i praksis

Uansett virker det som nok et Apple "problem" som ikke var så ille som det først ble spekulert i.

Lenke til kommentar

Uansett virker det som nok et Apple "problem" som ikke var så ille som det først ble spekulert i.

Dette virker sannsynlig ja. Dessuten er det ganske rart at mange av de "problemene" som visstnok finnes i iPhone er noe som først og fremst Android-brukere kjenner til...:-)

Lenke til kommentar

..

 

- Stabilitetsproblemet omfatter svært få brukere og/eller Apple har rettet det i en oppdatering.

- Ytelsesproblemet omfatter svært få brukere og/eller er ikke særlig merkbart i praksis

Uansett virker det som nok et Apple "problem" som ikke var så ille som det først ble spekulert i.

Det er klart dårlig dømmekraft fra Apple å i det hele tatt gå for tlc på dette tidspunktet når det fantes bedre løsninger og kontrollere. Spesielt kanskje da også flash minne av tlc type fra Sandisk . innføring av tlc er helt klart kontroversielt.

Pro og Enterprise modeller leveres med SLC og MLC og selges i bøtter og spann og med lengre garanti .Kontroller og bruksmønster i smartmobiler/tabletter kan ikke sammenliknes fullt ut enda med slike sentrale data systemer selvsagt samt personlige desktop maskiner eller laptopper. Men allikevel er det den veien vi går med mobile enheter , de erstatter etterhvert andre ting.

Man mister ikke data man har i skyen selvsagt , men mister kanskje en dags produktivitet og indirekte taper man på at noe går svart om det tar 1time eller 10 dager.

 

Apple har som ifølge andre her påpeker 100% kontroll over hardware og eget tekniske design. Så dette valget har i mitt hode sveket den "tilliten" som det blir snakket om i tråden her.

Og jeg kan akseptere at de gjør/gjorde dette. :)

Lenke til kommentar

 

hvis det var meg du tenkte på så har jeg nok også mine vaner

den telefonen jeg har , en gammel Nokia som jeg har fått så kan jeg jo ikke velge Nokia når jeg må bytte den

Tenker på at hvorfor man ikke bytter så ofte mellom merker om man er tilfreds. Mennesker er vanedyr og liker ikke endringer.

Det kan sies om telefoner , reisemål, hotell man bor på , frokostblandingen , bilmerket , klokkemerket , hva man har på brødskiva , wimp - tidal -spotify , IOS - WP - Android , LP/Vinyl eller CD eller lossless filer eller MP3.

Mennesker har en inngrodd motvilje i å bryte opp i rutiner . Motsetter seg "mere" om andre foreslår at man skal endre på noe.

 

Oppsummert hva definisjonen "Mennesker er vanedyr" går ut på.

 

Noen produsenter (om ikke alle) utnytter dette for å sikre seg kundeporteføljen sin med å lage software og løsninger og skytjenester og annet som vanskeliggjør bytte til andre merker.

 

 

At man har vaner gjør jo at hverdagen funger smertefritt , for da vet man jo hvordan ting skal takles

Når noen skap påtvinge oss å endre vanen ,så kan det nok virke spennende for noen , og tungvind for andre.

 

det var jo en av årsakene til at den såkalte moderne startskjermen i windows8 fikk så mye peper.

 

det som funger helt greit for noen kan funger helt annerledes for andre

noen husker ale mulige testkombinasjoner ( såkalt hurtigtaster)  og synes det er bedre en bruke menyvalgene.

endre sliter med å huske alle testkombinasjonene og vi derfor foretrekke å gjøre det vi menyvalg

 

jeg husker hvordan det var å bruke wordstar på en monocrom skjerm

det er nok noen hundretals hurtigtaster å bruke i programmet

 

andre ganger likke valgene rett foran en , men man ser dem ikke fordi man er vant til noe annet

 

slik vil det nok også være om man bytter mobil

 

så å bytter fra android til IOS elelr motsatt er ikke nødvendigvis den fordelen enkelte skal ha det til 

Da fungerer ikke påstanden " bytt til IPhone , det er enklere"

 

Noen skal jo også ha det til at man er dum hvis man ikke gjør det samme valget som dem

men da kan man jo spørre om hvem av det som er den dumme

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har som ifølge andre her påpeker 100% kontroll over hardware og eget tekniske design...

Nettopp dette poenget gjør at jeg har bittelitt mer tillit til at alle de flinke folka hos Apple vet litt mer om de valgene de tar i sine design enn noen tilfeldige typer i nettforum...:-)

Lenke til kommentar

 

..

 

- Stabilitetsproblemet omfatter svært få brukere og/eller Apple har rettet det i en oppdatering.

- Ytelsesproblemet omfatter svært få brukere og/eller er ikke særlig merkbart i praksis

Uansett virker det som nok et Apple "problem" som ikke var så ille som det først ble spekulert i.

Det er klart dårlig dømmekraft fra Apple å i det hele tatt gå for tlc på dette tidspunktet når det fantes bedre løsninger og kontrollere. Spesielt kanskje da også flash minne av tlc type fra Sandisk . innføring av tlc er helt klart kontroversielt.

Pro og Enterprise modeller leveres med SLC og MLC og selges i bøtter og spann og med lengre garanti .Kontroller og bruksmønster i smartmobiler/tabletter kan ikke sammenliknes fullt ut enda med slike sentrale data systemer selvsagt samt personlige desktop maskiner eller laptopper. Men allikevel er det den veien vi går med mobile enheter , de erstatter etterhvert andre ting.

Man mister ikke data man har i skyen selvsagt , men mister kanskje en dags produktivitet og indirekte taper man på at noe går svart om det tar 1time eller 10 dager.

 

Apple har som ifølge andre her påpeker 100% kontroll over hardware og eget tekniske design. Så dette valget har i mitt hode sveket den "tilliten" som det blir snakket om i tråden her.

Og jeg kan akseptere at de gjør/gjorde dette. :)

 

Hvorfor anses dette som så ille hvis det ikke har skapt noen merkbare problemer?

Jeg har tilgode å se noen sammenligninger mellom iPhone 6 med og uten Sandisk TLC som viser store utslag i praktisk bruk.

Det virker som de som klager på dette kun støtter seg til et dårligere resultat på en writespeed-test og en rapport som spekulerte i årsaken til et reboot problem.

At SanDisk SSDer gjør det dårlig i tester på Windows pcer betyr ikke at de ikke kan gjøre en god nok jobb i en iPhone. Det er to forskjellige settinger. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...