Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

Har du regnet med alle kostnader i den summen da?

Hva med utviklingskostnader for prosessor, produksjonsmetoder osv. hva er de på?

Og innkjøp av alle deler. Forskjellige patenter og rettigheter.

 

I Q2 2015 hadde Apple 74,6 milliarder USD i omsetning og netto fortjeneste på 18 millarder USD. Med andre ord er de i sin helt egen liga når det gjelder inntekt sett opp mot utgifter.

 

18 millarder USD er forøvrig omtrent 144 millarder NOK med dagens kurs. Til sammenligning er ny E18 fra Lysaker til Asker ventet å koste omtrent 40 millarder NOK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple kjøper jo alt de trenger for å produsere telefonene sine, men Samsung benytter vel sine egen produserte skjermer, cpu/gpu brikker, ram og minne. Man skulle dermed tro at profitten er skyhøy for samsungs siste telefoner. De er vel mer overpriset enn iPhone 6, salget tilsier i allefall det.

 

Apple skjønte tidlig at det er opplevelsen av produktet som får kundene til å kjøpe produktene deres, og ikke speclisten eller antallet features.

Hva har android produsentene fokusert på? Specs, specs, specs, features, features...

De har knivet om å lage det ene etter det andre skallet som skal forbedre android, men ender egentlig som regel opp med å gjøre telefonene tregere, oppdateringer tar lengre tid og featurene de legger inn veier sjelden opp for de negative aspektene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Apple kjøper jo alt de trenger for å produsere telefonene sine, men Samsung benytter vel sine egen produserte skjermer, cpu/gpu brikker, ram og minne. Man skulle dermed tro at profitten er skyhøy for samsungs siste telefoner. De er vel mer overpriset enn iPhone 6, salget tilsier i allefall det.

 

Apple skjønte tidlig at det er opplevelsen av produktet som får kundene til å kjøpe produktene deres, og ikke speclisten eller antallet features.

Hva har android produsentene fokusert på? Specs, specs, specs, features, features...

De har knivet om å lage det ene etter det andre skallet som skal forbedre android, men ender egentlig som regel opp med å gjøre telefonene tregere, oppdateringer tar lengre tid og featurene de legger inn veier sjelden opp for de negative aspektene.

 

Har du brukt et bra Android produkt i det siste?

Jeg kan i alle fall påpeke at det du skriver stemte for mange år siden, men i dag? Langtifra.

Jeg har testet ut både IP6 , S6 og noen andre telefoner og kan ikke si at noen av de ga meg en dårlig brukeropplevelse. De hadde alle sine særtrekk , men generelt så var de greie å bruke.

Sony telefonene var ekstra gode til å ta bilder , fungerte svært bra i basseng og svømming og jeg fikk til å styre menyen under vann med fingrene og gjøre noen endringer i forhold til innstillinger.

 

Sånn sett så mener jeg personlig at per dags dato er skillnadene mellom produktene lavere , noen særtrekk finnes det jo som at du blir stengt inne i enten Android verdenen eller iOs verdenen , men bortsett fra det så er det gode produkter alle sammen når det gjelder os og funksjonalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har eid Nexus 6 og Galaxy S6 edge, og kvitta meg med begge pga. softwareproblemer som ikke lot seg løse på en fornuftig måte. Antar de begge to regnes som "bra" Androidprodukter.

 

På Nexusen var et rene bugs som ble så irriterende at jeg ikke orka mer, og på S6en var det Touchwiz i sin helhet. 

 

(Når det er sagt: Vanilla Android 5.1 er det beste mobil-oset jeg har brukt. Synd det er umulig å få tak i god hardware som kjører det)

 

Summa summarum: Jeg betaler heller dobbel pris for Apple enn å irritere meg over Android-småting. Og sånn har mange det, ergo tjener Apple latterlig mye penger. 

Endret av Audun_K
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Apple kjøper jo alt de trenger for å produsere telefonene sine, men Samsung benytter vel sine egen produserte skjermer, cpu/gpu brikker, ram og minne. Man skulle dermed tro at profitten er skyhøy for samsungs siste telefoner. De er vel mer overpriset enn iPhone 6, salget tilsier i allefall det.

 

Apple skjønte tidlig at det er opplevelsen av produktet som får kundene til å kjøpe produktene deres, og ikke speclisten eller antallet features.

Hva har android produsentene fokusert på? Specs, specs, specs, features, features...

De har knivet om å lage det ene etter det andre skallet som skal forbedre android, men ender egentlig som regel opp med å gjøre telefonene tregere, oppdateringer tar lengre tid og featurene de legger inn veier sjelden opp for de negative aspektene.

Har du brukt et bra Android produkt i det siste?

Jeg kan i alle fall påpeke at det du skriver stemte for mange år siden, men i dag? Langtifra.

Jeg har testet ut både IP6 , S6 og noen andre telefoner og kan ikke si at noen av de ga meg en dårlig brukeropplevelse. De hadde alle sine særtrekk , men generelt så var de greie å bruke.

Sony telefonene var ekstra gode til å ta bilder , fungerte svært bra i basseng og svømming og jeg fikk til å styre menyen under vann med fingrene og gjøre noen endringer i forhold til innstillinger.

 

Sånn sett så mener jeg personlig at per dags dato er skillnadene mellom produktene lavere , noen særtrekk finnes det jo som at du blir stengt inne i enten Android verdenen eller iOs verdenen , men bortsett fra det så er det gode produkter alle sammen når det gjelder os og funksjonalitet.

Har en runde over til android fra tid til annen, men skal innrømme at det begynner å bli en stund siden nå. Høsten 2013 og Sony z1 var siste gang. Egentlig hadde jeg da bestemt meg for at skulle det bli android igjen så ble det nexus og stock android. Men z1 fristet. Bra telefon, lite tull ut over stock android og bra batteritid. Men med sine vanlige android problemer som jeg irriterer meg over. Så ja jeg burde kanskje hoppe over på en nyere android. Men jeg leser ganske mye på forumet her inne, og når man leser f.eks Samsung s6/Edge tråden så kjenner jeg ikke akkurat jeg har løst å beta teste for Samsung.

Ellers så har vi i familie nexus 4?, galaxy s5, dum kinatelefon med 1 månedbatteritid(gave til stefar som bruker telefonen på den gamle måten). Har også ved 2 tilfeller kjøpt med Windows telefon, ene gangen for å teste Windows 8 og andre gangen for å teste Windows 10. Så det er ikke slik at jeg sitter i en Apple boble og ikke ser verden rundt meg.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke nektet for at "Android" har sine særtrekk , men generelt sett kan jeg ikke si at brukeropplevelsen lider så veldig mye av dette.

 

Kona har for eksempel brukt en S4 Active nå i 2 år og har aldri klaget på noe , men så re-starter hun også telefonen innimellom da hun er flink til å "tømme" den for strøm (Sukk).

 

Men ja, Android har selvsagt som andre telefoner sine problemer , noe også iOS har , men hovedsakelig er problemene av den art at de oppfattes som mer irriterende på Android mens man ikke legger merke til de på samme måte på iOs.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det ikke

hvorfor er noen villig til å betale for produkter som i høyeste grad er for høyt priset

 

at noen drar inn en masse dårlige argumneter om at det er det det koster henger ikke på greip når andre klarer å lage dem bilig

 

deter jo nettop den høye prisen som gjør at vi andre må klare oss med andre og 3 rangs produkter

 

jeg er også sikekr på at om man satte ned prisen på toppprodukten så vil ikke utviklingen stoppe opp

helelr tvert i mot

Lenke til kommentar

Jeg forstår det ikke

hvorfor er noen villig til å betale for produkter som i høyeste grad er for høyt priset

at noen drar inn en masse dårlige argumneter om at det er det det koster henger ikke på greip når andre klarer å lage dem bilig

deter jo nettop den høye prisen som gjør at vi andre må klare oss med andre og 3 rangs produkter

jeg er også sikekr på at om man satte ned prisen på toppprodukten så vil ikke utviklingen stoppe opp

helelr tvert i mot

Det kan virke som om du ikke er ansvarlig for markeds- og/eller forretningsstrategi i en bedrift...:-)

 

Hva mener du med "for høyt priset"? Når et produkt, uavhengig av kategori, imøtekommer eller overgår forventningene til kunde så er ikke prisen feil. Dessuten, som jeg har sagt tidligere, det skiller bare noen få kroner mellom de ulike modellene mobiltelefoner innen samme kategori. Da blir "for høyt priset" bare dumt.

 

Mener du det samme om biler? Eller hus? Eller hytter? Eller båter? Eller...(du kan velge produkt)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke overrasket. Apple er i motebransjen, mens de fleste som produserer Android telefoner er i teknologibransjen. Det er dessverre mer penger å tjene på mote enn på teknologi...

 

Er det ikke litt flaut at motebransjen lager bedre teknologi enn teknologibransjen? ;)

I LoL'd :D

 

Apple lager overhodet ikke bedre teknologi i mine øyne. Det eneste de gjør er å putte gammel maskinvare med dårlige specs i "nye" produkter, og klistre på et bilde av et halvspist eple og da er det brått et "kult" produkt som folk kjøper fordi de liker kule ting.

 

Personlig foretrekker jeg å kjøpe de produktene med best specs, ikke de som nødvendigvis ser "kulest" ut (jeg syns forsåvidt ikke at iDitt og iDatt ser kulere ut enn alle andre produkter). Jeg har vært strålende fornøyd med alle android telefonene mine bortsett fra Galaxy S5. Nå har jeg hatt en Huawei Ascend Mate 7 i ca 5 måneder. Den kosta ca 3500 uten binding og det er den beste telefonen jeg noen gang har hatt. Batteriet varer vanligvis i 2-4 dager med litt snakking, litt mail og litt streaming hver dag, og jeg har ikke sett antydning til lagg eller noen som helst form for problemer med den.

 

Poenget mitt her er: ikke kom og si at crApple på noen måte lager bedre teknologi enn de andre på markedet bare fordi de har et eget OS og har et halvspist eple på telefonene sine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår det ikke

hvorfor er noen villig til å betale for produkter som i høyeste grad er for høyt priset

at noen drar inn en masse dårlige argumneter om at det er det det koster henger ikke på greip når andre klarer å lage dem bilig

deter jo nettop den høye prisen som gjør at vi andre må klare oss med andre og 3 rangs produkter

jeg er også sikekr på at om man satte ned prisen på toppprodukten så vil ikke utviklingen stoppe opp

helelr tvert i mot

Det kan virke som om du ikke er ansvarlig for markeds- og/eller forretningsstrategi i en bedrift...:-)

 

Hva mener du med "for høyt priset"? Når et produkt, uavhengig av kategori, imøtekommer eller overgår forventningene til kunde så er ikke prisen feil. Dessuten, som jeg har sagt tidligere, det skiller bare noen få kroner mellom de ulike modellene mobiltelefoner innen samme kategori. Da blir "for høyt priset" bare dumt.

 

Mener du det samme om biler? Eller hus? Eller hytter? Eller båter? Eller...(du kan velge produkt)?

 

 

 

ja det er riktig , jeg er bare en vanlig person som hadde lit bedriftsøkonomi på videregående i sin tid

 

Du baserer deg jo bare på hva folk med mye penger er villig til å betale for et produkt

du må også tenke lit på dem som har mindre penger

 

jeg begynner å bli lei av de som hele tiden tror at det beste produktet er det som er høyest priset

man har utallige eksempler på slik er det ikke.

 

så en mobiltelefon til nest 10 lapper er for mye , når man likevel skal bytte den om et år

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg å kjøpe de produktene med best specs...[/quote)

 

Personlig foretrekker jeg å kjøpe de produktene som funker best...for meg er det Apple og da er prisen litt mindre viktig.

 

Jeg er mer enn villig til å betale litt for bedre produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du må også tenke lit på dem som har mindre penger

 

 

Markedet består da av haugevis av rimelige alternativer for de som vil betale litt mindre for produktet. Så vidt jeg ser fra artikkelen er snittprisen på en Android-telefon på 185 dollar. Det må da være billig...

Lenke til kommentar

Specs (utover batteritid, skjermstørrelse, lagringsplass og oppløsning) er for meg totalt uinteressant . Ytelse kan være en faktor, men rene specs ser jeg ikke på engang. Antall kjerner, cpu-type etc. er i mine øyne irrelevant, om man skal se på noe er det ting som sunspider-score o.l.

 

Og som rogkas sier: pris er ikke helt irrelevant, men for noe jeg bruker så mye som telefonen min er det ikke langt unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg begynner å bli lei av de som hele tiden tror at det beste produktet er det som er høyest priset

man har utallige eksempler på slik er det ikke.

 

så en mobiltelefon til nest 10 lapper er for mye , når man likevel skal bytte den om et år

Det beste produktet er det som dekker behovet til kjøperen, ikke nødvendigvis det dyreste. Ofte er det en sammenheng mellom pris og kvalitet, men ikke alltid.

 

Hvis du syns det er for dyrt med telefon til 10 lapper, så kjøper du noe billigere. Hvis du syns det er for ofte å bytte hvert år så bytter du sjeldnere. Det er mulig å løse dette ganske enkelt...:-)

Lenke til kommentar

Og folk er overasket?

 

At apple kan selge med slike marginer tyder bare på en ting: At de har et produkt som folk flest faktisk mener er verdt prisen.

 

Samsung, og samtlige andre hadde ikke tenkt seg to ganger om å prøve å ta like mye for en telefon om de kunne. Og Samsung prøver jo så godt dem kan, men det er dårlige salgstall for den siste toppmodellen demmes, som er priset likt med Apple.

 

Kundene taler en temmelig klar sak, noe som gjenspeiler seg i overskudd. Apple leverer et produkt det er mulig å tjene penger på.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

her er jo problemet at også de "dårligere"  produktene er lit høyt priset

 

Om noen kjøper noe brukt så kan den tingen også virke gammeldags  og da blir det en sak den veien også

 

jeg har en mistanke om at mange som holder seg til de dyreste telefonene i liten grad vil prøve billigere utgaver fordi de er livredde for at det ikke vil fungere like bra  

menge gjør jo det utelukkende for at de skal tjene penger på telefonen når neste modell kommer , men da her jo konkursene allerede laget en "kopi" som er mere moderne og billigere 

 

 

for å sammenligne litt .

 

man er tørst og ønsker å kjøpe seg en brus

mange går forbi Rema butikken og inn på kiosken for å handle denne brusen selv om den koster dobbelt så mye

hvorfor det ?

 

jo de orker ikke stå noen få minutter i kø

 

da kan man lure på om Apple fans vil at telefonen skal lære seg deres måte gjøre tingene på

fremfor at de skal lære seg hvordan systemet på telefonen fungerer

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...