Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Forskjellen er ikke så store, men jeg er uenig i at det betyr at det er "bra nok", det er mye å hente på kvaliteten til mobilkamera. 

 

Interessant nok synes jeg dog oftere jeg kommer opp i "ting funker ikke" situasjoner med apple enn med android, men det er kanskje litt med interesse, det er plutselig noe random shit man ikke kan gjøre på ios, kan ikke få nummeroppslag kan ikke (dvs dette er vel kunne ikke da det nylig ble endret(?) få annet tastatur osv. Plutselig er det en rar begrensing som gjør at jeg ikke får gjort det jeg ønsker. Personlig skulle jeg også ønske apple la litt mere innsats i ting som teller, istedet for å la ting som ikke teller gå på bekostning av det som teller.

 

Men som audun sier, markedet modnes, det er som det ble med plasma vs LCD, forskjellene var store i begynnelsen, etterhvert beveger ting seg mot hverandre og det blir mere nyanser som skiller.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tredjepartstastatur fungerer fortsatt helt katastrofalt dårlig på iOs, i praksis ikke i det hele tatt. Utrolig irriterende, særlig i kombinasjon med at norsk ordliste fungerer så dårlig som den gjør.

 

Tastatur er generelt langt bedre på Android, selv om iOs 9 kommer med den del forbedringer. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Forskjellen er ikke så store, men jeg er uenig i at det betyr at det er "bra nok", det er mye å hente på kvaliteten til mobilkamera...

 

AtW

Nå er vi kanskje ved kjernen. Selvsagt har alle produsenter mer å hente på mobilkamera, utvikling stopper jo ikke opp. De fleste av oss flirer sikkert over kvaliteten på digitale kamera/mobilkamera for 10 år tilbake, og vi kommer antagelig til å humre litt over dagens kamera om 10 år.

 

Men de løfter seg i flokk alle produsentene og er omtrent akkurat like gode til en hver tid.

Lenke til kommentar

 

angående feil med Iphone , er det noen som husker den episoden der telefonen rotet med noen telefonnummer og ringte på egen hand

Har det vært feil på iPhone? Jøss...

 

ja, det var ett eller annet som skjedde som gjorde at telefonen ringte på egen hand

men jeg har ikke klart å finne den saken

  • Liker 2
Lenke til kommentar
 

Jeg påstår ikke at testene er rigget, jeg sier at det kan være urent spill når produsenten sender inn pre-produksjonseksemplar for testing. Det lyser i alle fall et par varsellamper hos meg, når den samme produsenten har en lang historie med urent spill (korrupsjon, svertekampanjer, plagiering, prisfiksing, benchmarkjuks, osv.)

 

Hvis du med å "få til noe" mener å bruke kjøperne av smarttelefoner som prøvekaniner på det som ikke var spesielt imponerende OLED-skjermer de første årene, så har Samsung "fått til noe". Kanskje LG har gjort det rette med å vente med det store produksjonsvolumet, til teknologien er klar for det og faktisk like god eller bedre enn alternativene. At LG ligger foran med OLED i TV-er, betyr ikke at de teknisk sett ikke kunne gjort det samme som Samsung med mobilskjermer - LG produserte faktisk noen telefoner med OLED-skjermer i 2010-2011, men LG har da hele tiden laget utmerkede LCD-panel som de kan ha foretrukket å bruke i de fleste telefonene.

 

Valg av komponenter handler åpenbart ikke bare om "de rimeligste alternativene de kan finne", hverken for Apple eller andre. Det vil alltid være en avveining mellom pris, spesifikasjoner, designparametre, kvalitet, tilgjengelighet - og ikke minst sikker levering i noen titalls millioner eksemplar, med de enorme produksjonsvolumene Apple opererer med. Derfor prøver Apple også å sikre seg med å ha minst to alternative produsenter for kritiske komponenter, siden så mye henger på svært få produktmodeller. Når Apple lager sine telefoner av metall, glass og safir, og utvikler sine egne prosessorer, operativsystem, sensorer, osv, er det åpenbart ikke fordi det er det enkleste og billigste.

 

Neste post: Nei, jeg "klaget ikke over at det var urettferdig", jeg påpekte at det er to varianter av iPhone 6, der 6 Plus har høyere oppløsning og pixeltetthet. Du påstår at DisplayMate er "mye grundigere og tester annerledes". Men i realiteten vet vi ikke hvem som har rett når testresultatene ikke stemmer overens.

 

"Det du sier er at AMOLED er så bra at det ikke finnes content for det engang". En uinteressant løgn fra deg, for det sier jeg slett ikke.

 

Hvem som var og er kommet lengst med Quandtum dots ligger utenfor denne diskusjonen. Jeg har registrert at både LG og Samsung har lansert TV-er med teknologien, men tar selvsagt ikke dine påstander om hvem som leverer den beste bildekvaliteten i TV-ene for god fisk, bare fordi du sier det. Men det kan vi la ligge.

 

Når det gjelder fargetemperatur er større Kelvin-verdi blåere, og det blåe fargespekteret fra 5000 K og oppover kalles vanligvis for kalde farger. Sikkert en aldri så liten motsigelse mellom fysikk og fargelære/fargepsykologi, men slik er det. https://no.wikipedia.org/wiki/Fargetemperatur

 

Jeg vet noe om at Samsung ikke spiller rent, og det er ikke bare noe jeg påstår. Se bl.a linker tidligere i innlegget. Du spiller heller ikke rent når du stadig tillegger meg uttalelser jeg ikke har kommet med, som når du skriver: "Det er ellers ganske utrolig at du klarer å komme frem til at de to teknologiene er like." Det har jeg heller ikke, de to teknologiene er høyst forskjellige.

 

Jeg har lest mye av det DisplayMate skriver, men jeg leser kanskje litt mer kritisk enn deg og foretrekker å kryssjekke mot flere kilder. Når da andre anerkjente testere ikke er helt enige med DisplayMate om overlegenheten til OLED-skjermene til Samsung, og kaller skjermen til S6 "one of the best on the market» (som jeg er helt enig i) må det tas med i betraktningen. LCD står ikke stille i utviklingen. Jeg har jo linket til resultat fra DisplayMate sine tester for iPhone 4, iPhone 5 og iPhone 6/6+, og tallene viser jo tydelig at IPS LCD langt fra har stått stille de siste årene. Når f.eks Color Gamut forbedres fra 64% av sRGB i iPhone 4 til 99 og 101% i iPhone 6/6+ er det en vesentlig forbedring. Men når man da har oppnådd så nær det er mulig å komme det perfekte resultatet er det ikke så mye å gå på for det punktet (selv om andre punkt kan forbedres), med mindre man sikter seg inn på bedre fargestandarder, noe som også avhenger av innholdsleverandører om det skal ha full effekt. Her kommer bl.a LG sine nye Quantum Display inn (ikke det samme som Quantum dot, men beslektet), som viser at LCD-teknologien for telefonskjermer langt fra har stoppet opp: http://www.pocket-lint.com/news/133728-lg-g4-ips-quantum-display-explained-how-is-it-different-to-a-normal-lcd

 

Og jo, mye tyder på at Apple er veldig interessert i Quantum dots og lignende forbedringer av LCD-teknologien: http://techcrunch.com/2014/02/06/apple-dives-deeper-into-improved-device-display-research-with-quantum-dot-enhanced-tech/

 

Apples hovedkort er satt sammen av ulike firma som driver med den slags, noen av dem sikkert hjemmehørende i Taiwan, men de er designet av Apple og etter alt å dømme i hovedsak produsert i Kina. At Apple gjør "ingenting annet enn å få produsentene til å lage det for dem" er i beste fall uvitende nonsens.

 

For øvrig skal du ikke ta aktiviteten min her for noe annet enn at jeg så langt har giddet å svare på dine innlegg her, fordi noe av det har hatt en viss interesse. Ingen ting annet. Tar for mye tid, er for lite viktig, hvilket er grunnen til at jeg sjeldent deltar i slike lange og etter hvert ofte litt kjedelige diskusjoner på diskusjon.no. At jeg på ett eller annet punkt ikke gidder mer skal du derfor aldri ta som uttrykk for at jeg er enig eller uenig med siste innlegg - det betyr ikke annet enn at jeg ikke gidder mer.

 

Jeg påstår aldri at du påstår at testen er rigget. Jeg sier bare at du skriver "testen kan være rigget" i hvert eneste innlegg.

 

Jeg tror ikke akkurat vi skal gå inn på saker som du linker til her, da det blir en lengre diskusjon utenfor tema. Jeg ser ikke at dette gjør dem mer eller mindre troverdige enn andre selskaper.

 

Hvis du f. eks ser på GPU frekvenser er de veldig dynamiske. Det å ha dynamiske frekvenser til GPU på denne måten er poengløst, bortsett fra å få bra benchmarkscore. Produsenter vil til enhver tid og se på benchmarkene som brukes, og optimalisere mot dem. Apple sitt iOs er jo så lukket at det vil være veldig vanskelig å faktisk oppdage om de jukser eller ikke engang. Så hva er egentlig juks? Og alle jukser jo egentlig sånn sett. Som er svært trist, og skulle ønske reviews og folk brydde seg mer om at ting fungerte bra over tid, enn å bry seg om høyeste peak performance i et benchmark.

 

Vi kan vel være enige om at de største LCD produsentene også er de som gjør mest, og ligger foran når det gjelder ny skjermteknologi, noe som er forventet :)

 

Har aldri sagt at det bare er den billigste. Jeg sier at de tenker på pris når de velger noe. Grunnen til at de valgte LG OLED i watch er dermed ikke nødvendigvis fordi det er best. Det betyr bare at LG ga et veldig bra produkt til prisen, og det kan godt være Samsung hadde noe bedre, men da også til en langt høyere pris. Hvis du ser på estimerte kostnader så er Samsung sine AMOLED ganske dyre.

 

Det er absolutt en motsigelse der ja. Er nok fordi is osv er blått og det forbinder vi med kalt, mens flamme osv er rødt og vi forbinder det med varmt. I realiteten er det jo ikke slik. 

 

Som sagt, de tester forksjellig. Dermed kan du jo ikke sammenligne resultatene. Displaymate har og langt flere tester enn anandtech. Når du måler fargetemperatur kan du måle gjennomsnittlig, fargetemperatur for hvit osv osv. Når du måler lysstyrke kan du måle gjennomsnittlig, peak i midten. Det er og forksjell på om hele skjermen er helt hvit, litt er hvit, eller den er en annen farge. Dette er grunnen til forskjellige målinger for lysstyrke til skjermen. Anandteh tester veldig enkelt her, mens du ser Displaymate setter opp fleksible verdier. Det er jo fordi OLED har varierende lysstyrke basert på APL, LCD er det samme hele tiden. Det jeg sier her stemmer jo godt med resultatene du finner.

 

Det var absolutt en overdrivelse, det finnes jo content som er lagt på skjermer som støtter det utvidede AdobeRBG. Du sier likevel at det er lite som støtter det, og at det dermed utgir liten forskjell. Jeg er ikke enig i at AMOLED ikke kan regnes som bedre, fordi det ikke er mye content for AdobeRBG. Content vil uansett se annerledes ut med denne modusen. Og det finnes mye content som er laget på skjermer som ikke har korrekte farger for RBG også. Det blir ikke bedre hvis skjermen din ikke støtter det i tillegg.

 

Jeg vet noe om at Apple ikke spiller rent: http://www.techspot.com/news/61452-group-silicon-valley-biggest-companies-side-samsung-apple.html

Jeg vet og at amerikanske domstoler ofte dømmer utenlandske selskaper. Samtidig må selskapene dra til EU før noen amerikanske selskaper blir dømt. Jeg ser ikke at dette er relevant..

 

Alle hovedkortprodusenter er Taiwanske. Asus, MSI, Gigabyte, ASrock osv. Hvis Apple faktisk designer sine egne hovedkort alene og får noen andre til å produsere dem, så er de de eneste utenfor Taiwan som gjør dette. Ellers er det ikke merkelig at de lages i Kina? Hvorfor skulle selskapene ikke produsere i hjemlandet sitt?

 

Jeg glemte å skrive ordet "godt". Du skrev at teknologiene var like gode, og det var et forsøk på å sitere dette, og jeg beklager for skrivefeilen jeg gjorde.

 

Du skriver testere, men du oppgir ingen andre enn anandtech. De har på langt nær testet like mye som Displaymate. Selvfølgelig kan de ikke konkludere utifra tall de ikke har. Som jeg tidligere har sagt så er veldig mange av resultatene ikke sammenlignbare. Som lysstyrke, der Displaymate har testet mye grundigere. Ellers skriver anandtech i denne testen og i Apple Watch testen at bransjen må nok gå over til AMOLED for å fortsatt kunne konkurrere. De skriver videre at de virker som om Apple og synes det med valget av OLED i Apple Watch. LCD har gjerne kommet med forbedringer, men hvis du ser på hastigheten til forbedringene i forhold til OLED så er det tydelig at LCD utvikler seg sent i forhold. LCD har heller ikke så mange områder å utvikle seg på nå som vi har fått så utrolig gode skjermer. OLED derimot har mye å gå på for å bli bedre. Jeg tror ellers vi ikke kommer noen vei med denne diskusjonen. Det er vel så enkelt at vi har forskjellige meninger her :)

 

Artikkelen sier at Apple er interessert, og jobber aktivt med implementering av teknologien. De kommer ikke til å utvikle den selv.

 

Det kom bare på et beleilig tidspunkt, og diskusjonen var på ingen måte veldig lang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...folk brydde seg mer om at ting fungerte bra over tid, enn å bry seg om høyeste peak performance i et benchmark.

...

Akkurat det ønske tror jeg du lett får innfridd. Folk flest aner nok ikke noen verdens ting om alle disse tekniske nerdetestene, de bryr seg nok om akkurat det du ønsker deg; nemlig at ting fungerer bra over tid. Endret av rogkas
Lenke til kommentar

ja, det var ett eller annet som skjedde som gjorde at telefonen ringte på egen hand

men jeg har ikke klart å finne den saken

Min forrige telefon, en Android (HTC), kunne på helt tilfeldige tidspunkt hente frem en gammel SMS fra systemet og sende den på nytt. Kunne tidvis være en ganske uheldig funksjon :) Ble ikke løst med full reset, så det var ikke virus eller noe sånt.

 

Min iPhone har den uheldige egenskapen at den ikke alltid reagerer på at jeg velger å motta en innkommende samtale. Jeg må trykke en gang på power-knappen, så kan jeg motta samtalen.

 

Moralen er at feil kan skje på alle modeller, om det så er iPhone, Samsung, HTC, Nokia, Sony osv...

Lenke til kommentar

Akkurat det ønske tror jeg du lett får innfridd. Folk flest aner nok ikke noen verdens ting om alle disse tekniske nerdetestene, de bryr seg nok om akkurat det du ønsker deg; nemlig at ting fungerer bra over tid.

 

Likevel er det en så viktig faktor for mange som kjøper at de altså gjør dette. Når de slutter å gjøre det får jeg ønsket mitt oppfylt. Det ser derimot ikke ut til at det skjer med det første. Det er nok mange som ikke bryr seg, men det er altså nok folk som bryr seg til at de fortsatt gjør det.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du f. eks ser på GPU frekvenser er de veldig dynamiske. Det å ha dynamiske frekvenser til GPU på denne måten er poengløst, bortsett fra å få bra benchmarkscore. Produsenter vil til enhver tid og se på benchmarkene som brukes, og optimalisere mot dem. Apple sitt iOs er jo så lukket at det vil være veldig vanskelig å faktisk oppdage om de jukser eller ikke engang. Så hva er egentlig juks? Og alle jukser jo egentlig sånn sett. Som er svært trist, og skulle ønske reviews og folk brydde seg mer om at ting fungerte bra over tid, enn å bry seg om høyeste peak performance i et benchmark.

Å sjekke navnet på en executable for så å endre klokkefrekvens når man oppdager at det er en benchmark er juks. Jeg er enig i at det finnes gråsoner, men dette er ikke i noen form for gråsone, det er ren skjær svindel, og man kan ikke stole på selskaper som driver med sånt. Det har blitt diskutert, planlagt, kodet og shippet. Altså kode som kun er der for å lyve på ytelsen. Det de gjorde var dønn råttent og et tegn på et uærlig selskap. Helt uten at det er vits å sammenlikne med andre.

 

Alle hovedkortprodusenter er Taiwanske. Asus, MSI, Gigabyte, ASrock osv. Hvis Apple faktisk designer sine egne hovedkort alene og får noen andre til å produsere dem, så er de de eneste utenfor Taiwan som gjør dette. Ellers er det ikke merkelig at de lages i Kina? Hvorfor skulle selskapene ikke produsere i hjemlandet sitt?

 

Ja, men de gjør nå altså det. Designer sine egne hovedkort altså. Apple er også de eneste innen ARM-verdenen som gjør CPU-utleggene sine selv manuelt for hånd, alle andre benytter (dårligere og billigere) automatiserte løsninger. Det er en av grunnene til at A-serien er såpass god på lave frekvenser år etter år.

 

Grunnen til at de ikke produserer i USA er vel enkelt og greit at det ikke er foundries og fabrikker der, og at ekspertisen er i asia. Ingenting rart med det. Hvor noe produseres har uansett lite å si - det er ikke det som er kunsten, kunsten ligger i designet. Og det gjør Apple i veldig stor grad selv, akkurat som Samsung (og ingen andre).

 

(Det heter forresten RGB, ikke RBG - det bør du korrigere når du snakker så enormt mye om skjermer)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Akkurat det ønske tror jeg du lett får innfridd. Folk flest aner nok ikke noen verdens ting om alle disse tekniske nerdetestene, de bryr seg nok om akkurat det du ønsker deg; nemlig at ting fungerer bra over tid.

 

Likevel er det en så viktig faktor for mange som kjøper at de altså gjør dette. Når de slutter å gjøre det får jeg ønsket mitt oppfylt. Det ser derimot ikke ut til at det skjer med det første. Det er nok mange som ikke bryr seg, men det er altså nok folk som bryr seg til at de fortsatt gjør det.

 

hva mener du ?

 at man ikke skal bry seg om spesifikasjonene til telefonen ?

 

jeg tror nok mange er opptatt av det  nettop for å vite hva man kan koble til telefonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likevel er det en så viktig faktor for mange som kjøper at de altså gjør dette. Når de slutter å gjøre det får jeg ønsket mitt oppfylt. Det ser derimot ikke ut til at det skjer med det første. Det er nok mange som ikke bryr seg, men det er altså nok folk som bryr seg til at de fortsatt gjør det.

Så lenge jeg har holdt på med IT (drøyt 30 år) har det alltid vært noen som har lest tester, vurdert tekniske spesifikasjoner opp mot hverandre, ment at en leverandør av komponenter er myyyyye bedre enn en annen...og ja, satt seg tungt inn i komponentsiden av en datadings. Samtidig som de har vært helt overbevist om at det er det aller viktigste med datadingser.

 

Sånne typer vil nok fortsette å eksistere, noe som er helt greit. Det er ikke noe galt i å være ekstra opptatt av sånt. Men det er altså bare en bitteliten andel av markedet, kanskje under 1%, så det store flertallet er heldigvis opptatt av det du ønsker at folk skal være opptatt av; at ting fungerer over tid. Verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

 

Hvis du f. eks ser på GPU frekvenser er de veldig dynamiske. Det å ha dynamiske frekvenser til GPU på denne måten er poengløst, bortsett fra å få bra benchmarkscore. Produsenter vil til enhver tid og se på benchmarkene som brukes, og optimalisere mot dem. Apple sitt iOs er jo så lukket at det vil være veldig vanskelig å faktisk oppdage om de jukser eller ikke engang. Så hva er egentlig juks? Og alle jukser jo egentlig sånn sett. Som er svært trist, og skulle ønske reviews og folk brydde seg mer om at ting fungerte bra over tid, enn å bry seg om høyeste peak performance i et benchmark.

Å sjekke navnet på en executable for så å endre klokkefrekvens når man oppdager at det er en benchmark er juks. Jeg er enig i at det finnes gråsoner, men dette er ikke i noen form for gråsone, det er ren skjær svindel, og man kan ikke stole på selskaper som driver med sånt. Det har blitt diskutert, planlagt, kodet og shippet. Altså kode som kun er der for å lyve på ytelsen. Det de gjorde var dønn råttent og et tegn på et uærlig selskap. Helt uten at det er vits å sammenlikne med andre.

 

Alle hovedkortprodusenter er Taiwanske. Asus, MSI, Gigabyte, ASrock osv. Hvis Apple faktisk designer sine egne hovedkort alene og får noen andre til å produsere dem, så er de de eneste utenfor Taiwan som gjør dette. Ellers er det ikke merkelig at de lages i Kina? Hvorfor skulle selskapene ikke produsere i hjemlandet sitt?

 

Ja, men de gjør nå altså det. Designer sine egne hovedkort altså. Apple er også de eneste innen ARM-verdenen som gjør CPU-utleggene sine selv manuelt for hånd, alle andre benytter (dårligere og billigere) automatiserte løsninger. Det er en av grunnene til at A-serien er såpass god på lave frekvenser år etter år.

 

Grunnen til at de ikke produserer i USA er vel enkelt og greit at det ikke er foundries og fabrikker der, og at ekspertisen er i asia. Ingenting rart med det. Hvor noe produseres har uansett lite å si - det er ikke det som er kunsten, kunsten ligger i designet. Og det gjør Apple i veldig stor grad selv, akkurat som Samsung (og ingen andre).

 

(Det heter forresten RGB, ikke RBG - det bør du korrigere når du snakker så enormt mye om skjermer)

 

Jeg er usikker på hva jeg har skrevet som gjør at alle tolker det jeg skriver, istedenfor å lese det jeg skriver. Jeg vet at andre har kommet med usanne påstander, men kan ikke akkurat huske at jeg har vært veldig aktiv med dette, ikke med å benekte fakta heller.

 

Jeg har aldri sagt at de ikke jukset. Hvis du har tenkt å bare si at jeg skriver noe som jeg ikke gjør, så kommer jeg ikke til å kommentere det i fremtiden. Jeg sa at juks var vanlig. Jeg sa og at alle har dynamiske frekvenser for GPU, som ikke har noe annet formål enn å gjøre det bra i benchmarks. Det er ikke direkte juks, men resultatet blir det samme. Jeg sa og at folk optimaliserer for benchmarks, slik at du hele tiden må bytte ut og komme med nye benchmarks hvis du skal unngå effekten av dette. Er det direkte juks? nei, men effekten er den samme. Ellers er jo Apple sin SW såpass låst at de kan ha lagt inn noe lignende, uten at noen har funnet det ut. En kan aldri vite.

 

Jeg vet ellers ikke hva som er verst, å jukse i benchmarks, eller å gi noen brukere flash minne som du vet holder svært lav kvalitet. Siden ingen bryr seg om benchmarks uansett så har jo det Samsung gjorde ingenting å si.

 

Dette er andre gangen du påstår at Apple er den eneste innen ARM verdenen som lager sine custom CPUer. Det stemmer jo ikke. Du har selv vært aktiv i en diskusjon der HKS sa at også NVIDIA har laget helt custom CPUer. Ellers så gjør Qualcomm også veldig mye med sine CPUer, med unntak av SD 810. De lager jo sine helt egne GPUer også, for å ikke snakke om modem osv.

Det er og morsomt at du kaller det de andre for dårligere og billigere. Hvor er resultatene som viser dette?

 

Det virker ellers som om Macbook har annerledes design på hovedkort i forhold til lignende PCer. Dermed vil det jo være logisk å anta at ingen av de taiwanske produsentene er involvert i det hele tatt. Da gjør nok Apple designet, og så blir det produsert i en fabrikk i Kina pga kostnader. Det er jo mulig at det er et slags samarbeid selvfølgelig, men når jeg ser på hvordan tingene er virker det 100% Apple. Selvfølgelig har de jo deler fra Broadcom osv osv, men det har jo f. eks Asus også. Det er ingen som lager alt på hovedkortet alene.

 

 

Det er jo helt vanvittig kult. Jeg har sikkert sagt det før, men det føles fint å være kunde hos en produsent som gjør det så bra.

 

Jeg tror nok de fleste Intel kunder vil være enig i det /s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

så er det jo litt forskjell på markedsandelen til intel og apple da :)

 

2:28 pm Highest Android switcher rate we've observed. iPhone is doing outstanding.

 

hva er det som før så mange android brukere til å bytte til iphone? skjermstørrelsen?

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...