Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei Iphone6 er på ingen måte perfekt.

Jeg påstår ikke å ha opplevet alle disse tingene her , men når noen tar seg bryet med å lage how-to's for ulike feil og probemer anerkjenner jeg det.

Det virker ikke som enkelte brukere her inne har vært i supportforumene på www.apple.com heller.

19 major problems with the iPhone 6, and what to do about them

 

Det var en merkelig liste over det som ikke er "19 major problems", men 19 mulige problemer som som noen få kan oppleve, og ofte kan skyldes feilbruk eller at bruker har rotet med innstillinger av f.eks «Accessability"-funkjsoner. Et fåtall tilfeller kan sikkert skyldes tilfeldige hardwarefeil og softwarebugs, men det skulle da bare mangle om ikke noen av hundre millioner brukere kan oppleve ett og annet.

 

Etter å ha brukt iPhone siden 1. generasjon har jeg enda til gode å oppleve et problem som har fått meg til å oppsøke Apples supportforum, så hvorfor skulle man henge rundt der uten grunn?

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Nei Iphone6 er på ingen måte perfekt.

Jeg påstår ikke å ha opplevet alle disse tingene her , men når noen tar seg bryet med å lage how-to's for ulike feil og probemer anerkjenner jeg det.

Det virker ikke som enkelte brukere her inne har vært i supportforumene på www.apple.com heller.19 major problems with the iPhone 6, and what to do about them

 

Det var en merkelig liste over det som ikke er "19 major problems", men 19 mulige problemer som som noen få kan oppleve, og ofte kan skyldes feilbruk eller at bruker har rotet med innstillinger av f.eks «Accessability"-funkjsoner. Et fåtall tilfeller kan sikkert skyldes tilfeldige hardwarefeil og softwarebugs, men det skulle da bare mangle om ikke noen av hundre millioner brukere kan oppleve ett og annet.

 

Etter å ha brukt iPhone siden 1. generasjon har jeg enda til gode å oppleve et problem som har fått meg til å oppsøke Apples supportforum, så hvorfor skulle man henge rundt der uten grunn?

Men det beviser jo at noen har problemer eller ?

Nei man skal ikke henge noen steder uten grunn. Og det man ikke har sett eller lest vet man ikke at har skjedd. Bare man lukker øynene så er ingenting galt eller ingen har noe problemer fordi jeg ikke har det selv.

Du med flere ignorerer vel sikkert glatt dette også.

Begynner å kjenne lusa på gangen her inne. Tragikomisk er et ord som faller inn i tankene etter de siste to døgnene her.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har forstått det slik at det var Nokia som hadde gode kameraer på mobilene , ikke Apple eller samsung

Jeg tror nok heller det er slik at ALLE har gode kamera på mobilene sine. Innen samme kategori er det kun akademiske forskjeller mellom de ulike modellene, og alle sammen leverer gode resultater.

 

Jeg aner ikke hvilken produsent som har en bitteliten ledelse akkurat nå, men det er antagelig en eller annen innen Android-verden. Til høsten lanseres iPhone 6s, da vil det ikke overraske meg om den har ledelsen en liten stund før en annen kommer litt forbi igjen.

 

Men for nesten alle brukere, kanskje med unntak av elgen og TKongen, så betyr ikke disse forskjellene noe som helst.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke alle Androidbrukere som er opptatt av specs, og at en test viser at telefon x har bittelitt bedre display enn telefon y osv.. 

 

For mange, inkludert meg selv går det på features - finne telefonen som passer meg. 

2 ting som var viktigst for meg: Ønsker en tlf i 4.5-5" området, med fokus på god batteritid. Enkelt valg: Sony Z3 Compact. 

 

Med tanke på at Android har omtrent 80% markedsandel her i verden, så kan man jo begynne å undre hvem som er egentlig er en "Sheep"? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at Android har omtrent 80% markedsandel her i verden, så kan man jo begynne å undre hvem som er egentlig er en "Sheep"? :)

Ja, hvem er egentlig en sau...:-)

 

Du er klar over at markedsandeler sier veldig lite om hvor bra eller dårlig produktene er? De sier egentlig mest om markeds- og forretningsstrategiske valg.

 

Men det blir en helt annen diskusjon, trur eg. Selv om det faktisk har ganske mye med trådens tema...:-)

Lenke til kommentar

Nei, er ikke høye markedsandeler synonymt med kvalitet? Har jeg levd hele mitt liv i en løgn?  :xmas:

 

Markedsstrategien til Google er genial, og det er telefonprodusentene som sliter. 

http://www.tek.no/artikler/google-haver-inn-penger/191491

Hehe...antar den nissen indikerer ironi...men nei, kvalitet og markedsandel har ikke nødvendigvis noen kobling.

 

Google er et bra firma og har gjort masse riktig, de håver jo inn penger og det kan tyde på at de gjør tingene sine bra.

Lenke til kommentar

 

Nei, er ikke høye markedsandeler synonymt med kvalitet? Har jeg levd hele mitt liv i en løgn?  :xmas:

 

Markedsstrategien til Google er genial, og det er telefonprodusentene som sliter. 

http://www.tek.no/artikler/google-haver-inn-penger/191491

Hehe...antar den nissen indikerer ironi...men nei, kvalitet og markedsandel har ikke nødvendigvis noen kobling.

 

Google er et bra firma og har gjort masse riktig, de håver jo inn penger og det kan tyde på at de gjør tingene sine bra.

 

 

Ja, for markedandeler sier veldig lite om hva som er bra, mens å håve inn penger sier masse da?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, for markedandeler sier veldig lite om hva som er bra, mens å håve inn penger sier masse da?

Det er vel ingen som har påstått det?

 

Både iOs, Android og Windows Phone er modne, knallgode operativsystemer med alle features som forventes og god brukervennlighet. Det er ting som skiller, og noen av dem er bedre enn andre på forskjellige ting, men alle sammen har blitt veldig veldig bra.

 

Dog må det være et problem for Googles samarbeidspartnere at det bare er Google som tjener penger på produktene deres.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, for markedandeler sier veldig lite om hva som er bra, mens å håve inn penger sier masse da?

 

AtW

Det er ikke nødvendigvis noen kobling mellom det å håve inne penger og markedsandel heller. Man kan godt ha en høy markedsandel og likevel tape penger. Man kan også ha en høy markedsandel med billige og for så vidt dårlige produkter. Eller en ganske lav markedsandel med fantastiske produkter og samtidig tjene masse penger.

 

Stort sett er det markeds- og forretningsstrategiske valg som ligger til grunn, selv om det ikke er de eneste elementene.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, for markedandeler sier veldig lite om hva som er bra, mens å håve inn penger sier masse da?

 

AtW

Det er ikke nødvendigvis noen kobling mellom det å håve inne penger og markedsandel heller. Man kan godt ha en høy markedsandel og likevel tape penger. Man kan også ha en høy markedsandel med billige og for så vidt dårlige produkter. Eller en ganske lav markedsandel med fantastiske produkter og samtidig tjene masse penger.

 

Stort sett er det markeds- og forretningsstrategiske valg som ligger til grunn, selv om det ikke er de eneste elementene.

 

 

Svaret ditt har ingenting med det jeg skrev å gjøre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, for markedandeler sier veldig lite om hva som er bra, mens å håve inn penger sier masse da?

Det er vel ingen som har påstått det?

 

 

 

Når folk skriver "de håver jo inn penger og det kan tyde på at de gjør tingene sine bra.", så anser jeg det som det aller minste at man mener det har noe å si, og sammenliknet med tidligere uttalelser, at det har mer å si enn markedsandel.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er sikker på at du ikke overdramatiserer dette en smule?

"The recently released iOS 8.1.1 update should improve the performance of TLC based NANDs to a certain extent and should also fix the random reboot issues being faced by many."

http://www.iphonehacks.com/2014/11/iphone-6-mlc-based-nand-consistently-outperforms-ones-tlc-based-nand.html

Er kildene dine oppdaterte, eller var dette kun et kontroller-firmware problem som ble (helt eller delvis) løst i en os oppdatering?

 

Ah, de skal bare fikse det med SW oppdatering? Hvordan fikser du et problem som er i HWen med en software oppdatering? Samsung er mye flinkere med NAND, og spesielt mye flinkere med TLC. De har likevel problemer med å korrigere for ytelsestap i TLC, og mange har rapportert problemer med dette. De har lansert veldig mange fikser, men det er utrolig vanskelig.

 

Hvis du har lest litt artikler på anandtech og andre lignende steder om TLC så finner du også ut at det er ganske urealistisk at disse brikkene er noe annet enn forferdelige, når du ser på hvem som produserer dem. De har rett og slett ikke teknologien, og det finnes ikke gode nok 3. parts kontrollere til å takle disse diskene. Det er kun Samsung med sin 3D NAND, og egenutviklede kontrollere som har sjangs på å gjøre TLC brukbart. Ingen har enda slått Samsung sine 2012 TLC SSDer. Jeg skulle gjerne ønske på veiene av alle som har TLC NAND, og altså har brukt mest penger av alle, altså rundt 9000 kr, at dette var mulig å fikse. Det er likevel grenser for hva du kan få til med HW som er dårlig, og bare beregnet som billig lagringsplass uten krav til noe form for ytelse. Spesielt når konkurrenter bruker high end Samsung NAND, med UFS.

 

Det jeg finner på Anandtech angående dette er følgende foruminnlegg fra Anandtechs SSD editor:

"From the silicon perspective MLC and TLC are usually very similar. There tends to be minor differences in peripheral circuitry design since TLC needs more sensors and the gate pitches may be optimized for TLC and its voltage characteristics, but overall MLC and TLC share the same silicon design.

That said, the issue is very, very likely due to a problem in the firmware, although it's certainly possible that there is a hardware issue in the controller IC itself, but I'm inclined to say that it's purely firmware."
 
Atlså: Mest sannsynlig noe som helt eller delvis kan fikses med en firmware oppgradering av kontrolleren. Rapportene om problemer jeg finner stammer fra november 2014, så det kan jo allerede ha skjedd (som kilden jeg linket til i forrige innlegg antok). Det er MYE som skjer i kontrollere, så for å hevde at problemer (inkludert dette) umulig kan fikses ved en oppdatering må du ha noen konkrete kilder å vise til. 
 
At Samsung har kommet med en raskere teknologi i etterkant betyr jo ikke at ytelsen til TLC i iPhone er uakseptabel.
For dårlig levetid på TLC i iPhone er også kun spekulasjoner. Andre mener at den vil holde fint til levetiden til en mobil.
Lenke til kommentar

 

Når folk skriver "de håver jo inn penger og det kan tyde på at de gjør tingene sine bra.", så anser jeg det som det aller minste at man mener det har noe å si, og sammenliknet med tidligere uttalelser, at det har mer å si enn markedsandel.

 

AtW

Med "folk" antar jeg at du mener meg...:-)

 

For øvrig: hæ? Google gjør tingene sine bra. Det indikeres av alle pengene de tjener. I tillegg har de høy markedsandel. Det tyder også på at de gjør det bra. Men det har ikke nødvendigvis en sammenheng med kvalitet.

 

Jeg aner ikke om jeg igjen misforstår deg, det er litt vanskelig å vite hva du mener...

Lenke til kommentar

 

 

"From the silicon perspective MLC and TLC are usually very similar. There tends to be minor differences in peripheral circuitry design since TLC needs more sensors and the gate pitches may be optimized for TLC and its voltage characteristics, but overall MLC and TLC share the same silicon design.

That said, the issue is very, very likely due to a problem in the firmware, although it's certainly possible that there is a hardware issue in the controller IC itself, but I'm inclined to say that it's purely firmware."
 
Atlså: Mest sannsynlig noe som helt eller delvis kan fikses med en firmware oppgradering av kontrolleren. Rapportene om problemer jeg finner stammer fra november 2014, så det kan jo allerede ha skjedd (som kilden jeg linket til i forrige innlegg antok). Det er MYE som skjer i kontrollere, så for å hevde at problemer (inkludert dette) umulig kan fikses ved en oppdatering må du ha noen konkrete kilder å vise til. 
 
At Samsung har kommet med en raskere teknologi i etterkant betyr jo ikke at ytelsen til TLC i iPhone er uakseptabel.
For dårlig levetid på TLC i iPhone er også kun spekulasjoner. Andre mener at den vil holde fint til levetiden til en mobil.

 

http://www.anandtech.com/show/5067/understanding-tlc-nand

http://www.anandtech.com/show/9408/ocz-trion-100-240gb-480gb-960gb-review

http://www.anandtech.com/show/9165/silicon-motion-sm2256-reference-design-ssd-review-tlc-for-everyone

En fyr på en forumtråd < Anandtech sine artikler

Det stemmer rett og slett ikke at de er stort sett like, forstår ikke at han kan være noe som helst spesialist på noe relatert til SSD og påstå det.

 

Hvis du ser på reviewene så er det umulig at de kan oppnå lik ytelse som MLC med TLC. Det er utelukkende Samsung som klarer det. De har ikke kommet med noe raskere i etterkant! De lagde noe i 2012 som er raskere enn alt alle andre lager den dag i dag. Som sagt, se på problematikken med Samsung sine 840 SSDer. "Kun en enkel firmware fiks".Det er bare urealistisk at de skal kunne klare det. Det kan selvfølgelig ikke motbevises, da det teoretisk er mulig å kunne fikse det med firmware etter det jeg har forstått. Gitt at de ligger så langt bak derimot, og det må samarbeides mellom mange selskaper (Apple, SanDisk og de som leverer kontroller, f. eks Micron) så må det nok flaks til å klare å fikse problemet.

http://www.anandtech.com/show/8997/samsung-releases-statement-on-840-evo-performance-another-fix-is-in-the-works

Som du ser så har de kommet med fiks som fikser problemet, men TLC er mer kompleks, slik at de ikke klarer å finne algoritmer som korrigerer og gir deg varig lik ytelse. De klarer det fint midlertidig, men ytelsen går likevel nedover etter tid. Er det mulig at de har fått TLC tilbake på sitt standard, men likevel ekstremt lave ytelsesnivå i forhold til før? Ja, det er det, men hvor lenge vil det vare? Hvordan kan vi vite at disse ikke begynner å oppleve mye feil, og redusert kapasitet om 1-2 år?

 

Dessuten er dessuten helt perfekt og velfungerende TLC fra Sandisk fortsatt langt dårligere enn det du får med MLC, og spesielt hvis du sammenligner med Galaxy S6 sin NAND. Det er uansett veldig dårlig, selv om du ikke opplever problemer i tillegg.

 

Jeg tror nok heller det er slik at ALLE har gode kamera på mobilene sine. Innen samme kategori er det kun akademiske forskjeller mellom de ulike modellene, og alle sammen leverer gode resultater.

 

Jeg aner ikke hvilken produsent som har en bitteliten ledelse akkurat nå, men det er antagelig en eller annen innen Android-verden. Til høsten lanseres iPhone 6s, da vil det ikke overraske meg om den har ledelsen en liten stund før en annen kommer litt forbi igjen.

 

Men for nesten alle brukere, kanskje med unntak av elgen og TKongen, så betyr ikke disse forskjellene noe som helst.

 

http://www.phonearena.com/news/Galaxy-Note-4-dominates-our-blind-camera-comparison-beats-a-Canon-DSLR-and-the-iPhone-6-Plus_id66093

Note 4   iPhone 6+

3%        62%

88%      9%

84%      2%

77%      21%

92%      2%

58%      11%

Antall stemmer: Rundt 15.000

 

Det virker som om det er veldig mange folk som er akademiske, siden de fleste foretrekker Note 4 med en veldig stor margin. Folk er åpenbart veldig flinke til å se forskjeller som nesten ikke eksisterer engang. Det virker til og med som om det er normalen.

 

Ellers er jo Note 4 lansert omtrent samtidig med 6+, så når 6S kommer ut slår den muligens Note 4, men slår den S6? slår den note 5? Hvis du ser historisk på det er det tvilsomt.

 

Dessuten så betyr jo ikke HW noe, så jeg er litt usikker på hvorfor du tar opp dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ellers er jo Note 4 lansert omtrent samtidig med 6+, så når 6S kommer ut slår den muligens Note 4, men slår den S6? slår den note 5? Hvis du ser historisk på det er det tvilsomt.

 

Aner ikke, men tipper det blir et kamera som de aller kunder fleste kommer til å bli fornøyd med. Akkurat samme som de som kjøper noe fra Samsung, Sony, LG eller andre. De har gode kamera alle sammen.

 

 

Dessuten så betyr jo ikke HW noe, så jeg er litt usikker på hvorfor du tar opp dette i det hele tatt.

Kanskje fordi det er såpass gode produkter i alle mobiltelefoner at forskjellene i HW er uviktig for andre enn spesifikasjonsnerdene...:-)

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår hva han sier.

Selv om folk foretrekker Note 4 er det ikke gitt at det er noe stort konkurransefortrinn. I en tidlig fase for enhver teknologi vil den utvikle seg fort, og da vil fortrinn være avgjørende.

Etterhvert vil de fleste teknologier bli så modne at forskjellene ikke lenger er like relevante. Dette ser vi nå skje på mange fronter innen IT. Alle mobiler tar gode nok bilder til at brukerne er fornøyde. De har god nok batterilevetid til at folk er happy. De har høy nok oppløsning til at folk ikke bryr seg om det. Produktene har rett og slett kommet dit i kvalitet at ytterlige forbedringer blir mindre og mindre interessante. Dette kalles (iallfall blant ingeniører og økonomer) for "The law of diminishing returns". Når man kommer inn i denne fasen vil ytterlige forbedringer og optimaliseringer fortsatt koste, men de gir liten reell forbedring i andre enden. På telefoner ser vi dette ved at brukerne ikke bryr seg om enda høyere oppløsning eller enda bedre kamera, selv om de objektivt sett er bedre. 

 

I starten av smarttelefonracet var det sånn at Android hadde en enorm fordel i funksjonsrikdom, mens Apple hadde en enorm fordel i brukervennlighet. Over tid har Apple blitt bedre på funksjoner og Android på brukervennlighet, til det punktet vi har nådd i dag der forskjellene for de fleste brukere er lite relevante. De kan bli fornøyd og få gjort det de vil uansett. 

 

Slik mistenker jeg også at det er med minnetypen - selv om Apple har valgt en dårligere type minne enn de kunne gjort virker det som om både feilrate og hastighetssvikt er innafor det rommet som brukerne rett og slett driter i. Og da er det faktisk bare sløsing å bruke penger på å bygge noe som er for bra.

 

Selv har jeg en svakhet for å bygge ting som er for bra, såklart, men det er bare jeg som er sær. 

 

Liker dette eksempelet her på hvordan Apple og Samsung skiller seg fra hverandre i så måte: 

 

iphone-galaxy-s6.jpg?w=624

 

Se hvordan portene på iPhone er perfekt alignet mens de på S6 er plassert der de havna pga hovedkortet. Jeg kan litt om kortutlegg og hw-design, og dette kosta Apple _mye_ penger å få til. Det har ikke skjedd tilfeldig, det er et eksempel på en stor innsats for noe som ikke egentlig teller. Men som jeg setter pris på at de gidder. Det er "bare" design, javel, men so what. 

 

Så hvordan kan jeg bry meg om sånt mens jeg "tilgir" Apple for å bruke en annen type minne enn anandtech sier de skal? Fordi jeg altså tviler på at problemet er reelt og utbredt. Når iPhone 6 begynner å feile i hopetall om to år skal jeg gladelig innrømme at jeg tok feil og at Apple dreit på draget, men frem til da stiller jeg meg avvisende til at det er noe problem i det hele tatt. Selv om verdens mest anale blogg altså er uenig med meg. 

Endret av Audun_K
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Note 4   iPhone 6+

3%        62%

88%      9%

84%      2%

77%      21%

92%      2%

58%      11%

Antall stemmer: Rundt 15.000

 

Det virker som om det er veldig mange folk som er akademiske, siden de fleste foretrekker Note 4 med en veldig stor margin. Folk er åpenbart veldig flinke til å se forskjeller som nesten ikke eksisterer engang. Det virker til og med som om det er normalen.

 

...

...forresten kan du finne masse nettsteder og tester som kårer iPhone til det beste kamera. Men heller ikke det er egentlig alt for viktig. Det viser vel egentlig bare, som Audun også sier, at forskjellene er såpass små at det er mye mer avhengig av fotografen og lyset enn av selve mobiltelefonen...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...