Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

 

 En perfekt mobil for meg ... er vanntett...

Det eneste på listen din som betyr noe for meg er det med musikken. Fint å ha offline.

 

 

Hadde du som meg befunnet deg med vann opp til over shortsen i solsteiken på Elafonisi strand for så å oppdage at du har mobilen i lomma, kunne "vanntett" raskt ha lagt seg til på slutten av ønskede features på neste modell. Det er i alle fall en antakelse jeg tør gjøre. Jeg synes det er smårart at ikke alle flaggskipene har hoppet på den, men da vet jeg ikke hva det koster dem. 

 

Det er fint at dere trives med mobilene deres. Det har dere fortjent, så mange timer som dere måtte jobbe for å få dem. :)

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du som meg befunnet deg med vann opp til over shortsen i solsteiken på...for så å oppdage at du har mobilen i lomma, kunne "vanntett" raskt ha lagt seg til på slutten av ønskede features på neste modell...

 

Hvis man vasser i vann og har telefonen i lomma, så ja, da kan jeg godt forstå at man ønsker at den er vanntett. Jeg kan ikke huske at jeg har tatt med meg elektroniske, digitale ting ut i vann, så for meg har det aldri vært noe behov.

 

Igjen, du har valgt riktig produkt for deg. Spesielt når du er såpass distré...:-D

Lenke til kommentar

Mener du seriøst at du burde si høyt at Apple har gjort det enkelt å lage software på plattformen i stedet for å ha en minnekortleser? Er det etter denne argumentasjonen slik at jeg som utvikler har en vanskeligere jobb fordi Windows fortsatt støtter zipdisker? Meg bekjent trenger du som utvikler ikke forholde deg til minnekortlesere på Android om du ikke ønsker forholde deg til minnekortlesere på Android. Og om du ønsker forholde deg til minnekortlesere på Android, er det gjerne en fordel om den er støttet.

Apple har valgt å abstrahere bort hele filsystemet fra runtime-miljøet til apper. Dette er vanskelig å kombinere med utvidbart minne på noen nyttig, fornuftig, og brukervennlig måte. Jeg mener definitivt det er en god avveining, og det gjør også Google som er på vei i samme retning med Android.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fint at dere trives med mobilene deres. Det har dere fortjent, så mange timer som dere måtte jobbe for å få dem. :)

Her er vi nær ved trådens faktiske tema, nemlig økonomi. Jeg tok en kjapp kikk på Telenor sine sider med priser på ulike mobiltelefoner, valgte innen sammen kategori, kall det gjerne "toppmodeller". De koster alle sammen, uavhengig av produsent, et sted mellom ca 8.000 og 10.000 inkludert abonnement. Altså i praksis samme pris.

 

Vi jobber nok omtrent samme antall timer for en mobiltelefon helt uavhengig av produsent. Det som skiller litt på pris er om man går ned til en dårligere modell. Men selv da snakker vi om et par-tre tusenlapper.

 

La oss si at man går ned en kategori og kjøper en litt billigere telefon da, og sparer tre tusen. La oss videre si at en omtrentlig levetid på telefon er tre år. Ja, mange bytter oftere, men den lever nok i tre år. Da utgjør besparelsen 83,- pr. mnd. Eller omtrent 2,75 pr dag. Det er altså det man sparer på å kjøpe en billigere telefon fordelt over tre år.

 

Jeg tror kanskje de fleste ikke trenger å jobbe mange minuttene for den summen...

Lenke til kommentar

 

Apple har valgt å abstrahere bort hele filsystemet fra runtime-miljøet til apper. Dette er vanskelig å kombinere med utvidbart minne på noen nyttig, fornuftig, og brukervennlig måte. 

 

Og likevel er det støtte for å overføre data til nettverksenheter (levert av Apple) eller skyløsninger (levert av Apple). Så altså ikke vanskelig å kombinere på noen nyttig, fornuftig og brukervennlig måte når det er i Apples interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som sagt, du kommer ikke til å tro på at Samsung er best uansett, da du bare påstår at testene er rigget.

 

Samsung er ikke de eneste, men hvis du ser produkter så er det LG og Samsung som får til noe. Hvis de andre bruker mye penger er de i så fall mye dårligere til å utvikle produkter. Ellers har Samsung hatt OLED produkter ute i stort volum en del lengre enn LG.

 

LG og Samsung har ulike teknologier, så enkelt er det. Siden OLED har en del å gå, så har de slik som det er nå ulike bruksområder. At LG får til gode TVer betyr ikke at de får til gode mobilskjermer med OLED. At Samsung får til gode mobilskjermer betyr ikke at de klarer å få til gode TVer.

 

Apple pleier å gå for de rimeligste alternativene de kan finne. Samsung sine skjermer er ikke direkte billige for å si det slik. Det er jo heller de aller dyreste. Produkter blir ikke utelukkende valgt på grunn av kvalitet, i så fall har Apple gjort mange dårlige valg i iPhone hvis det var høyeste kvalitet de var ute etter.

 

Du må gjerne finne et nettsted som har en test som kommer i nærheten av denne testen fra Displaymate. Som det ellers var du som valgte å bruke. Grunnen til å velge Displaymate er jo enkel. Det er ingen som er i nærheten av å gjøre like grundige tester. Det er den beste nettsiden for tester av skjermer. Det er derfor jeg liker nettstedet. De tester veldig nøye, og gir mye informasjon. Det er ellers lite relevant om de tester alle LCD skjermer eller ikke. Det er snakk om OLED som teknologi mot LCD. Det er ikke store variasjoner i hvor gode de beste LCD panelene er. Uansett hva som blir testet er OLED best.

 

Neste post:

Se på iPhone 6+. Du klaget over at det var urettferdig å sammenligne med den vanlige versjonen.

Som sagt, de måler forskjellig, der Displaymate er mye grundigere og tester annerledes.

 

Det du sier er at AMOLED er så bra at det ikke finnes content for det engang. En interessant bortforklaring. Ellers merkelig at ting ser forskjellig ut i bilde og grunnlegende modusen.

 

Quantom dots var noe Sony var først med, men det er jo Samsung som har benyttet det best og de har fått bedre bildekvalitet på TVen sin. Selv om du altså sier at det ikke blir utnyttet, så scorer den klart bedre i tester enn andre modeller.

 

Sammenligningspartner iPhone. Større Kelvin verdi er varmere. Blå stjerner er MYE varmere enn røde stjerner er. Vi sier at blått er kaldere fordi vi oppfatter det slik. Du kan altså si at fargen er kaldere, men ikke kelvin verdien. Høyere Kelvin, betyr ikke lavere celcius!

 

Jeg vet ingenting om at Samsung ikke spiller rent. Det er bare noe du påstår. Blir litt trøttende når du skriver at de kan ha jukset hvert eneste innlegg. Kom tilbake når du har bevis for at det er slik. Det er ellers ganske utrolig at du klarer å komme frem til at de to teknologiene er like. Det stemmer rett og slett ikke.

 

Les Displaymate. De skriver LCD har nesten stått i ro, mens OLED har blitt mye bedre år etter år. De sier at LCD trenger quantum dots for å i det hele tatt være relevant. Noe som ellers vil gjøre telefonene tykkere, og skjermene tykkere. Apple kommer ellers ikke til å gjøre noe som helst her.

 

Det jeg ellers mente med hovedkort produsentene er at alle er lokalisert i Taiwan. Ingen andre lager HK. Hovedkortet i Macbook er altså åpenbart lagd av Asus, MSI eller lignende. Likevel hevdes det at også dette er noe Apple har gjort, på lik linje med timing kontroller og 5K skjerm. I Realiteten har de ikke gjort noe av det. Asus eller lignende lagde mindre HK for MacBook, som Intel gjorde mulig med Core-M. LG lagde 5K skjermen (satt sammen av to skjermer faktisk), mens Parade Technologies lagde timing kontrolleren. Apple gjorde ingenting annet enn å få produsentene til å lage det for dem.

 

Ellers tar jeg aktiviteten din her som en bekreftelse på at du ikke er uenig i mitt forrige innlegg i student-PC debatten.

 

 

Jeg påstår ikke at testene er rigget, jeg sier at det kan være urent spill når produsenten sender inn pre-produksjonseksemplar for testing. Det lyser i alle fall et par varsellamper hos meg, når den samme produsenten har en lang historie med urent spill (korrupsjon, svertekampanjer, plagiering, prisfiksing, benchmarkjuks, osv.)

 

Hvis du med å "få til noe" mener å bruke kjøperne av smarttelefoner som prøvekaniner på det som ikke var spesielt imponerende OLED-skjermer de første årene, så har Samsung "fått til noe". Kanskje LG har gjort det rette med å vente med det store produksjonsvolumet, til teknologien er klar for det og faktisk like god eller bedre enn alternativene. At LG ligger foran med OLED i TV-er, betyr ikke at de teknisk sett ikke kunne gjort det samme som Samsung med mobilskjermer - LG produserte faktisk noen telefoner med OLED-skjermer i 2010-2011, men LG har da hele tiden laget utmerkede LCD-panel som de kan ha foretrukket å bruke i de fleste telefonene.

 

Valg av komponenter handler åpenbart ikke bare om "de rimeligste alternativene de kan finne", hverken for Apple eller andre. Det vil alltid være en avveining mellom pris, spesifikasjoner, designparametre, kvalitet, tilgjengelighet - og ikke minst sikker levering i noen titalls millioner eksemplar, med de enorme produksjonsvolumene Apple opererer med. Derfor prøver Apple også å sikre seg med å ha minst to alternative produsenter for kritiske komponenter, siden så mye henger på svært få produktmodeller. Når Apple lager sine telefoner av metall, glass og safir, og utvikler sine egne prosessorer, operativsystem, sensorer, osv, er det åpenbart ikke fordi det er det enkleste og billigste.

 

Neste post: Nei, jeg "klaget ikke over at det var urettferdig", jeg påpekte at det er to varianter av iPhone 6, der 6 Plus har høyere oppløsning og pixeltetthet. Du påstår at DisplayMate er "mye grundigere og tester annerledes". Men i realiteten vet vi ikke hvem som har rett når testresultatene ikke stemmer overens.

 

"Det du sier er at AMOLED er så bra at det ikke finnes content for det engang". En uinteressant løgn fra deg, for det sier jeg slett ikke.

 

Hvem som var og er kommet lengst med Quandtum dots ligger utenfor denne diskusjonen. Jeg har registrert at både LG og Samsung har lansert TV-er med teknologien, men tar selvsagt ikke dine påstander om hvem som leverer den beste bildekvaliteten i TV-ene for god fisk, bare fordi du sier det. Men det kan vi la ligge.

 

Når det gjelder fargetemperatur er større Kelvin-verdi blåere, og det blåe fargespekteret fra 5000 K og oppover kalles vanligvis for kalde farger. Sikkert en aldri så liten motsigelse mellom fysikk og fargelære/fargepsykologi, men slik er det. https://no.wikipedia.org/wiki/Fargetemperatur

 

Jeg vet noe om at Samsung ikke spiller rent, og det er ikke bare noe jeg påstår. Se bl.a linker tidligere i innlegget. Du spiller heller ikke rent når du stadig tillegger meg uttalelser jeg ikke har kommet med, som når du skriver: "Det er ellers ganske utrolig at du klarer å komme frem til at de to teknologiene er like." Det har jeg heller ikke, de to teknologiene er høyst forskjellige.

 

Jeg har lest mye av det DisplayMate skriver, men jeg leser kanskje litt mer kritisk enn deg og foretrekker å kryssjekke mot flere kilder. Når da andre anerkjente testere ikke er helt enige med DisplayMate om overlegenheten til OLED-skjermene til Samsung, og kaller skjermen til S6 "one of the best on the market» (som jeg er helt enig i) må det tas med i betraktningen. LCD står ikke stille i utviklingen. Jeg har jo linket til resultat fra DisplayMate sine tester for iPhone 4, iPhone 5 og iPhone 6/6+, og tallene viser jo tydelig at IPS LCD langt fra har stått stille de siste årene. Når f.eks Color Gamut forbedres fra 64% av sRGB i iPhone 4 til 99 og 101% i iPhone 6/6+ er det en vesentlig forbedring. Men når man da har oppnådd så nær det er mulig å komme det perfekte resultatet er det ikke så mye å gå på for det punktet (selv om andre punkt kan forbedres), med mindre man sikter seg inn på bedre fargestandarder, noe som også avhenger av innholdsleverandører om det skal ha full effekt. Her kommer bl.a LG sine nye Quantum Display inn (ikke det samme som Quantum dot, men beslektet), som viser at LCD-teknologien for telefonskjermer langt fra har stoppet opp: http://www.pocket-lint.com/news/133728-lg-g4-ips-quantum-display-explained-how-is-it-different-to-a-normal-lcd

 

Og jo, mye tyder på at Apple er veldig interessert i Quantum dots og lignende forbedringer av LCD-teknologien: http://techcrunch.com/2014/02/06/apple-dives-deeper-into-improved-device-display-research-with-quantum-dot-enhanced-tech/

 

Apples hovedkort er satt sammen av ulike firma som driver med den slags, noen av dem sikkert hjemmehørende i Taiwan, men de er designet av Apple og etter alt å dømme i hovedsak produsert i Kina. At Apple gjør "ingenting annet enn å få produsentene til å lage det for dem" er i beste fall uvitende nonsens.

 

For øvrig skal du ikke ta aktiviteten min her for noe annet enn at jeg så langt har giddet å svare på dine innlegg her, fordi noe av det har hatt en viss interesse. Ingen ting annet. Tar for mye tid, er for lite viktig, hvilket er grunnen til at jeg sjeldent deltar i slike lange og etter hvert ofte litt kjedelige diskusjoner på diskusjon.no. At jeg på ett eller annet punkt ikke gidder mer skal du derfor aldri ta som uttrykk for at jeg er enig eller uenig med siste innlegg - det betyr ikke annet enn at jeg ikke gidder mer.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Generelt sett er det ikke lurt å prøve altfor hardt på å levere det brukerne sier de ønsker. Da får man, som Henry Ford så fint sa det, alltid bare en raskere hest. Men hvorfor enkeltvurderinger gjøres som de gjør vet som regel bare teamet som sitter og faktisk tar beslutningene.

man bør heller ikke nekte

 

for om ikke noen få ønsket å besøke planeter utenfor jordkloden så hadde neppe NASA sett dagens lys 

det du har sagt tidligere tilsvarer det at man ikke trenger å besøke andre steder en jordkloden fordi vi har de så bra her på jorden

 

da kan jeg spørre om du er for eller i mot utviklingen ?

Det er jaggu meg mye rart man skal lese...

 

hadde du nå bare også forstått innlegget så hadde det kike vært så ille

 

men så lege du og Audun sier at dere ikke har bruk for minekort eller andre ting som brukerne ønsker seg , bare fordi Apple har bestemt det 

eller at Apple vet uten å spørre kunden sine hva ønsker seg , hva kunden ønsker seg  da kan du umulig forstå andre sitt behov

 

og så begynner de andre produsenten å kopiere Apple  fordi de også de tror at de vet hva kundene ønsker seg

 

hvorfor blir ikke kundenes ønsker ivaretatt bedre ?

 

er du og Audun allergisk mot kunde krav ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

hvorfor blir ikke kundenes ønsker ivaretatt bedre ?

 

er du og Audun allergisk mot kunde krav ?

Nei, på ingen som helst måte. Interessenter og krav inngår i min jobb. Men hvilke kunder er det som krever disse minnekortene? Hvordan vet du at de i så fall krever det? Hvor mange er det av disse kundene? Hvilke markeder er de i?

 

Bare for å stille deg noen få spørsmål...

Lenke til kommentar

Jeg  [...] jobber nok [...] fordelt over tre år [...] bytter oftere men [...] mange minuttene for den summen...

 

 

*snip snip snip*

 

Uffda :( Du jobber mange minutter hver dag i tre år for en telefon du helt sikkert har byttet om ett år uansett, leser jeg mellom linjene.  :( 

Disse toppmodellene er for dyre. Prisen har jo aksellerert de siste årene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg  [...] jobber nok [...] fordelt over tre år [...] bytter oftere men [...] mange minuttene for den summen...

 

 

*snip snip snip*

 

Uffda :( Du jobber mange minutter hver dag i tre år for en telefon du helt sikkert har byttet om ett år uansett, leser jeg mellom linjene.  :( 

Disse toppmodellene er for dyre. Prisen har jo aksellerert de siste årene.

Alle skulle helt sikkert ønske seg at disse små, kompliserte datamaskinene var billigere. Ikke vet jeg hva de skulle ha kostet for at folk skulle vært fornøyd, men la oss si at de får ned fra dagens omtrent 10.000 kroner til 7.000 kroner da. Eller ned fra rundt 1.500 dollar til 1.000 dollar. Nå snakker jeg kun om toppmodeller solgt i det norske markedet.

 

Hadde du vært fornøyd da?

Lenke til kommentar

 

 

hvorfor blir ikke kundenes ønsker ivaretatt bedre ?

 

er du og Audun allergisk mot kunde krav ?

Nei, på ingen som helst måte. Interessenter og krav inngår i min jobb. Men hvilke kunder er det som krever disse minnekortene? Hvordan vet du at de i så fall krever det? Hvor mange er det av disse kundene? Hvilke markeder er de i?

 

Bare for å stille deg noen få spørsmål...

 

Når det er så mye snakk om minekort ( før jeg tok det opp )   og andre ting som høy kapasitets battere eller andre ting  så må det også være noen som føler behovet

 

jeg er ikke sikker på hvor jeg leste eller hørte om det men det har vær snakk om at endel brukerer har vær nødt til å betale for en telefon  en den i utgangspunkt ønsket seg for det var ikke mulig med minnekort

Da følte de seg tvunget seg til en modell med mere minne.

120 GB i stedet for 32 GB bare fordi minnekortet er så problematisk

 

Andre har klagd på at de ønsket seg mere minne , men da var det bare 32GB versjonen som var tilgjengelig

 

Da kan man jo mistenk om at det er mere en bare minekortet som er i fokus her

Apple skal tjene ekstra penger på manglende minekort leser

 

 

og hvis man trenger en mobiltelefon for å ringe med , hvorfor må man da kjøpe en avspasert liten datamaskin som gjør nesten alt annet en å ringe ?

 

Det minner meg om en episode fra "brødrene dal og spektralstenene "  da de skulle kjøpe inn alt de trengte til tidsmaskinen.

Dette var på en Esso stasjon .

da de spurte om bensin så var det noe de ikke hadde der

Endret av den andre elgen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hadde du vært fornøyd da?

 

 

Jeg slår ikke meg som en som lett blir fornøyd når andre springer avgårde med pengene jeg skulle ha brukt til viktigere ting :(

Med en telefonregning under 150 kr/mnd inkludert bruk, tillater jeg meg å bruke 3500 kr på en telefon, og forventer nok også at den holder i tre år. Siden den er vanntett, altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ledersauen dikterer at stylus er for tapere, så er det en vedtatt lov at man skal ikke bruke stylus. Som iSauer liker å påpeke, er Android-markedet ganske fragmentert. Og fragmentertering er faktisk en kjempebra ting. Du finner knapt to som har de samme prioriteringene, og likevel skal man finne noe som passer seg. Noen kan for eksempel finne på å bruke stylus.  Og da finnes det produkter de kan bruke.  

 

 

Ja, la oss late som at ingen vil finne på å bruke stylus på et i-produkt, og at slike ikke finnes...

http://www.theverge.com/2015/5/7/8561465/best-ipad-stylus-pen-sensu-adonit-wacom-review

Lenke til kommentar

 

Hadde du vært fornøyd da?

 

 

Jeg slår ikke meg som en som lett blir fornøyd når andre springer avgårde med pengene jeg skulle ha brukt til viktigere ting :(

Med en telefonregning under 150 kr/mnd inkludert bruk, tillater jeg meg å bruke 3500 kr på en telefon, og forventer nok også at den holder i tre år. Siden den er vanntett, altså.

Smart å prioritere hvordan man bruker pengene sine, og hva som er viktig for sin egen del.

 

Vanntett har jeg aldri hatt som krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...