Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Å forsvare manglende minnekortstøtte er i praksis å forsvare at man heller vil betale flere tusen tusen kroner for noen gigabyte lagring i stedet for en femtilapp eller to. Jeg er ikke i tvil om at det er et veldig gjennomtenkt standpunkt. For man må tenke veldig langt og komplisert for å komme til at det er rett. 

 

Det finnes mange grunner til at produsentene ikke vil ha minnekortstøtte. Det finnes kun én grunn til at forbrukerne ikke vil ha det. Fordi produsentene har fortalt dem det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Eller, for å omformulere. Forsto du det jeg skrev?

 

Det er store ulemper ved å ha minnekortstøtte. Den eneste fordelen er billigere utvidelse av minne. Så må man veie de mot hverandre. Jeg foretrekker faktisk telefon uten. Akkurat om jeg foretrekker telefon uten utskiftbart batteri (fordi man da må bruke dyrebar plass til deksler og drit i stedet for mer batteri).

 

Andre prioriterer selvsagt annerledes.

 

Noen bør forøvrig fortelle elgen om wifi.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Husk at Apple har alle data om hvordan folk bruker telefonene sine. De vet hvor mange bilder folk har, hvor mye plass de bruker, hvor ofte de overfører bilder til hva, hva de kobler telefonene til når, etc. De trenger ikke gjette, de har hundrevis av millioner telefoner ute i verden som sender data om dette hjem til Apple hver eneste dag.

 

 

Og jeg som trodde det bare var gratistjenestene som overvåket kundene sine. :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest det du skriver, det holder bare ikke vann. Ikke i det hele tatt. Det leses som rene bortforklaringer, og det gjorde det også da jeg leste det sist, fra Google. Om du aldri så mye overfører leverandørens fordeler i din egen munn, er det leverandørens fordeler og ikke dine. 

 

Jeg vet at du er en ganske intelligent person, men dine meninger her framstår som dikterte. Kommer leverandøren med lavere oppløsning, foretrekker brukerne det. Er det ikke trykkfølsomhet i 255 nivåer, bare berøringsfølsomhet, foretrekker brukerne det. Kommer leverandøren med magisk penn ti år senere, så foretrekker man plutselig trykkfølsomhet igjen. Deri ligger hele den delen hvor man fikk flokk-analogien fra.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og jeg som trodde det bare var gratistjenestene som overvåket kundene sine. :)

Alle som lager software samler inn anonymiserte bruksdata. Det er det man blir spurt om i oppsettet ("send inn data og bidra til å gjøre x bedre"). Ingenting kontroversielt med det, man sender ikke inn noen form for identifiserbare data.

 

Jeg har lest det du skriver, det holder bare ikke vann. Ikke i det hele tatt. Det leses som rene bortforklaringer, og det gjorde det også da jeg leste det sist, fra Google. Om du aldri så mye overfører leverandørens fordeler i din egen munn, er det leverandørens fordeler og ikke dine. 

 

Jeg vet at du er en ganske intelligent person, men dine meninger her framstår som dikterte. Deri ligger hele den delen hvor man fikk flokk-analogien fra.

Herregud. Jaja. Du mener at enhver grunn til noe som helst fra en produsent er ren løgn? Selv om den teknisk sett gir fullstendig mening og "alle" utviklere på plattformen er enige om at det er en knallgod måte å gjøre ting på?

 

Poenget er ikke at det ikke går. Det er bare at det skaper masse kompleksitet for liten nytte. Tipper det er en ganske liten prosentandel av faktiske brukere som noensinne har hatt nytte av et minnekort i telefonen sin.

 

Selvsagt har heller ikke produsenten noe stort incentiv til å inkludere denne funksjonaliteten - men om det faktisk var et viktig konkurransefortrinn hadde det nok gjort det allikevel. Men det vi ser er altså at det forsvinner i større og større grad. Enten er det en konspirasjon, eller så er det rett og slett sånn at avveiningen mellom enkelthet og feature akkurat her i større og større grad faller ned på å droppe minnekortet.

 

Av nysgjerrighet: Hvorfor er det så innmari viktig for dere? Tror jeg bruker ca. 20gb av lagringen på telefonen min og har aldri vært oppe i mer, og da har jeg aldri på noen måte tenkt på å spare plass.

 

Kommer leverandøren med lavere oppløsning, foretrekker brukerne det. Er det ikke trykkfølsomhet i 255 nivåer, bare berøringsfølsomhet, foretrekker brukerne det. Kommer leverandøren med magisk penn ti år senere, så foretrekker man plutselig trykkfølsomhet igjen. Deri ligger hele den delen hvor man fikk flokk-analogien fra.

Jeg har ingen anelse om hva du prater om her. Virkelig ikke. Er du den eneste personen i hele verden som er sur for at man gikk bort fra trykksensitive skjermer?

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen bør forøvrig fortelle elgen om wifi.

og noen bør fortelle Audun hva manglede dekning er for noe

det er ikke alle som bor i byene med full 4G tilknytning

flere steder er det bare så vid de får en ustabil  2G dekning , men det er utelatt fra oversikten da det koner i de såkalte deknings- skygene 

 

jeg bruker Wifi allerede så da burde jeg i høyeste grad vite hva det er

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg har i alle fall god nytte av minnekortet mitt. Og da ikke bare som utvidelse av internminnet som ellers ville kostet flere tusen ekstra da jeg kjøpte telefonen. Men det alene hjelper godt på.

Så bra - da var det lurt å velge en telefon med minnekort.

 

Jeg har aldri noen sinne brukt det og setter pris på at Apple i stedet har gjort appene sikre mot hverandre og sørget for at det er enkelt å lage software på plattformen.

Lenke til kommentar

og noen bør fortelle Audun hva manglede dekning er for noe

det er ikke alle som bor i byene med full 4G tilknytning

flere steder er det bare så vid de får en ustabil  2G dekning , men det er utelatt fra oversikten da det koner i de såkalte deknings- skygene 

 

jeg bruker Wifi allerede så da burde jeg i høyeste grad vite hva det er

De du prøver å løse problemet til er altså folk som aldri noensinne er innenfor dekning eller ved en PC, men som har telefon og tar titusener av bilder og dermed får fullt minne.

 

Tror ikke det er en stor nok gruppe til å diktere noe som helst, dessverre.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg har i alle fall god nytte av minnekortet mitt. Og da ikke bare som utvidelse av internminnet som ellers ville kostet flere tusen ekstra da jeg kjøpte telefonen. Men det alene hjelper godt på.

Så bra - da var det lurt å velge en telefon med minnekort.Jeg har aldri noen sinne brukt det og setter pris på at Apple i stedet har gjort appene sikre mot hverandre og sørget for at det er enkelt å lage software på plattformen.
Siden du er utvikler kan du kanskje uttale deg om truecaller og 1881 caller id lookup på iOS da. Og om du erkjenner det som en styrke eller svakhet av iOS design.

 

Edit: Som i det med å levere det brukerne ønsker.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg har i alle fall god nytte av minnekortet mitt.

 

...og jeg har aldri savnet mulighet for minnekort i de omtrent 30 år jeg har hatt mobiltelefon. Savnet det ikke med de årene jeg hadde Android og faktisk hadde muligheten til det heller, men jeg brukte det aldri.

 

Jeg syns det er flott at du er omsorgsfull nok til å ta vare på oss som er kunder av Apple fordi du mener vi har kjøpt oss noe som er feil. Men jeg tror ikke det er så mange som faktisk trenger omsorgen...:-)

Lenke til kommentar

Siden du er utvikler kan du kanskje uttale deg om truecaller og 1881 caller id lookup på iOS da. Og om du erkjenner det som en styrke eller svakhet av iOS design.

 

Edit: Som i det med å levere det brukerne ønsker.

Uttale meg om? Apple har valgt å ikke ha noe event å hooke seg inn i når telefonen ringer og lar ingen endre skjermen som vises når det ringer. Google har valgt å la dem gjøre det.

 

Hvorfor? Aner ikke. Kanskje man ikke anser det som en viktig nok feature? Jeg hadde sikkert hatt en slik app om det var mulig, men samtidig åpner det jo for en del typer overvåkning som ikke er mulig på iOs i dag, så det ville ikke bare vært en fordel med et slikt API.

 

Generelt sett er det ikke lurt å prøve altfor hardt på å levere det brukerne sier de ønsker. Da får man, som Henry Ford så fint sa det, alltid bare en raskere hest. Dessuten er det veldig sjelden at de brukerne som skriker høyest og maser mest er de som faktisk har noe særlig å bidra med. De er, for å si det kynisk, bare støy og mas og bør for enhver pris ignoreres.

 

Men hvorfor enkeltvurderinger gjøres som de gjør vet som regel bare teamet som sitter og faktisk tar beslutningene.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Edit: Som i det med å levere det brukerne ønsker.

Hva ønsker brukerne seg da? Hvem bestemmer det? Hvilket marked skal avgjøre, enten geografisk eller demografisk?

 

Hver enkelt bruker vet antagelig hva man forventer og krever, men når det blir mange millioner brukere så er det betydelig bedre at de som faktisk besitter utvikler- og produksjonskompetanse bestemmer.

Lenke til kommentar

 

Siden du er utvikler kan du kanskje uttale deg om truecaller og 1881 caller id lookup på iOS da. Og om du erkjenner det som en styrke eller svakhet av iOS design.Edit: Som i det med å levere det brukerne ønsker.

Uttale meg om? Apple har valgt å ikke ha noe event å hooke seg inn i når telefonen ringer og lar ingen endre skjermen som vises når det ringer. Google har valgt å la dem gjøre det.Hvorfor? Aner ikke. Kanskje man ikke anser det som en viktig nok feature? Jeg hadde sikkert hatt en slik app om det var mulig, men samtidig åpner det jo for en del typer overvåkning som ikke er mulig på iOs i dag, så det ville ikke bare vært en fordel med et slikt API.Generelt sett er det ikke lurt å prøve altfor hardt på å levere det brukerne sier de ønsker. Da får man, som Henry Ford så fint sa det, alltid bare en raskere hest. Dessuten er det veldig sjelden at de brukerne som skriker høyest og maser mest er de som faktisk har noe særlig å bidra med. De er, for å si det kynisk, bare støy og mas og bør for enhver pris ignoreres.Men hvorfor enkeltvurderinger gjøres som de gjør vet som regel bare teamet som sitter og faktisk tar beslutningene.
Jeg får håpe de gjør om på det.

Det er mange applikasjoner som utviklere i større firmaer har gitt opp for iOS grunne restriksjonene.

Applikasjoner de har levert på symbian,s60,s40,Blackberry,android. Jeg snakker om berdiftskommunikasjons apper (ikke spill eller jalla apper).

Mobil bedriftsnett appen fra Telenor som et eksempel er amputert på iOS og mister mye av sin funksjonalitet og verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Generelt sett er det ikke lurt å prøve altfor hardt på å levere det brukerne sier de ønsker. Da får man, som Henry Ford så fint sa det, alltid bare en raskere hest. Men hvorfor enkeltvurderinger gjøres som de gjør vet som regel bare teamet som sitter og faktisk tar beslutningene.

man bør heller ikke nekte

 

for om ikke noen få ønsket å besøke planeter utenfor jordkloden så hadde neppe NASA sett dagens lys 

det du har sagt tidligere tilsvarer det at man ikke trenger å besøke andre steder en jordkloden fordi vi har de så bra her på jorden

 

da kan jeg spørre om du er for eller i mot utviklingen ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Generelt sett er det ikke lurt å prøve altfor hardt på å levere det brukerne sier de ønsker. Da får man, som Henry Ford så fint sa det, alltid bare en raskere hest. Men hvorfor enkeltvurderinger gjøres som de gjør vet som regel bare teamet som sitter og faktisk tar beslutningene.

 

man bør heller ikke nekte

 

for om ikke noen få ønsket å besøke planeter utenfor jordkloden så hadde neppe NASA sett dagens lys 

det du har sagt tidligere tilsvarer det at man ikke trenger å besøke andre steder en jordkloden fordi vi har de så bra her på jorden

 

da kan jeg spørre om du er for eller i mot utviklingen ?

Det er jaggu meg mye rart man skal lese...

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg har i alle fall god nytte av minnekortet mitt. Og da ikke bare som utvidelse av internminnet som ellers ville kostet flere tusen ekstra da jeg kjøpte telefonen. Men det alene hjelper godt på.

Så bra - da var det lurt å velge en telefon med minnekort.

 

Jeg har aldri noen sinne brukt det og setter pris på at Apple i stedet har gjort appene sikre mot hverandre og sørget for at det er enkelt å lage software på plattformen.

 

 

Mener du seriøst at du burde si høyt at Apple har gjort det enkelt å lage software på plattformen i stedet for å ha en minnekortleser? Er det etter denne argumentasjonen slik at jeg som utvikler har en vanskeligere jobb fordi Windows fortsatt støtter zipdisker? Meg bekjent trenger du som utvikler ikke forholde deg til minnekortlesere på Android om du ikke ønsker forholde deg til minnekortlesere på Android. Og om du ønsker forholde deg til minnekortlesere på Android, er det gjerne en fordel om den er støttet. 

 

Ellers er det som du påpeker, bra at vi begge kan velge blant flere modeller. Jeg har litt flere å velge fra, men så har jeg nok litt flere krav. En perfekt mobil for meg har både minnekortstøtte, utskiftbart batteri, trykkfølsom skjerm og integrert stylus, er vanntett, har ikke proprietær ladeløsning, kan kjøre trådløs desktop med desktop-programvare, har øyeprojektør i stedet for 6 tommer skjerm, og kan spille av musikken min også når jeg kjører i skyggen av fjellet på vei til og fra jobb hver dag. Blant annet. Min nåværende mobil er på langt nær i mål, men den overlevde i alle fall i badeshortsen min når jeg plutselig kom på at den skulle vært igjen på stranda. Min favoritt-modell så langt druknet i sin tid i langt grunnere vann.

 

 

 

Du mener at enhver grunn til noe som helst fra en produsent er ren løgn?

 

Nei? Jeg mener at enhver beslutning en produsent tar er ment å være i produsentens interesse. Det er ikke alltid samsvarende med konsumentens interesse. Og når en produsent kommer med forklaringer på hvorfor en upopulær avgjørelse er tatt, er det ikke alltid produsentens PR-ansvarlige legger like stor vekt på konsumentens bakdeler som på dens fordeler, uavhengig av forholdet mellom disse. Google hadde massiv egeninteresse i å få brukerne over på deres cloud-tjenester som var belaglig lagt inn i stedet for en minnekortleser. Det samme har Apple. Sony og LG not so much - Sony og LG leverer gjerne minnekortlesere. 

 

Edit: 

ellers synes jeg ditt innlegg #292 fortjener en +, så det skal du få. Selv om jeg kanskje er en av de som raskest blir definert som støy...

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg har i alle fall god nytte av minnekortet mitt.

...og jeg har aldri savnet mulighet for minnekort i de omtrent 30 år jeg har hatt mobiltelefon. Savnet det ikke med de årene jeg hadde Android og faktisk hadde muligheten til det heller, men jeg brukte det aldri.

 

Jeg syns det er flott at du er omsorgsfull nok til å ta vare på oss som er kunder av Apple fordi du mener vi har kjøpt oss noe som er feil. Men jeg tror ikke det er så mange som faktisk trenger omsorgen...:-)

 

 

Jeg husker ikke helt hvor jeg kom inn her, men jeg tror jammen det var for å forsvare eksistensen til positiv funksjonalitet jeg bruker, ikke for å hjelpe Apple-brukere som ikke vil ha den over på et produkt som har den. 

 

Hvis en funksjonalitet er positiv for meg og blir nedsnakket, så hopper jeg gjerne inn og påpeker at jeg ikke er enig. Tør vedde en ekstra kommentar på du kunne funnet på gjort det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 En perfekt mobil for meg har både minnekortstøtte, utskiftbart batteri, trykkfølsom skjerm og integrert stylus, er vanntett, har ikke proprietær ladeløsning, kan kjøre trådløs desktop med desktop-programvare, har øyeprojektør i stedet for 6 tommer skjerm, og kan spille av musikken min også når jeg kjører i skyggen av fjellet på vei til og fra jobb hver dag. Blant annet. Min nåværende mobil er på langt nær i mål, men den overlevde i alle fall i badeshortsen min når jeg plutselig kom på at den skulle vært igjen på stranda. Min favoritt-modell så langt druknet i sin tid i langt grunnere vann.

Det eneste på listen din som betyr noe for meg er det med musikken. Fint å ha offline.

 

Basert på dine krav er du helt klart ikke i Apple sin målgruppe, da er det fint at du kan velge Android (eller kanskje Windows). Apple er det rette valget for meg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...