Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Jeg ser at Displaymate oppgir iPhone til å være 11 lumen lavere i lysstyrke og 300K varmere. Hvis du ser på testene er de heller ikke helt like. Anandtech har jo fargenøyaktighet, mens Displaymate måler både gjennomsnittlig og største. Verdiene er og høyere for begge modeller enn det anandtech har. Hvis du ser på tallene for type fargenøyaktighet, grayscale osv så oppgis de i Just Noticible Color Difference. Tallene her er så lave for både iPhone og S6, at du umulig kan kåre en vinner dra disse tallene, da skjermene vil ha individuelle forskjeller.  Displaymate har og sine egne testmetoder, mens Anandtech bare bruker standard programmer for dette. Displaymate bruker jo sine egne metoder for en grunn. De regner og alt som er under 3 JNCD som umulig å skille fra hverandre. Begge modellene havner innenfor her (3.1 avg for iPhone). Likevel er det jo irrelevant, da S6 oppnår svært gode resultater for Adobe RBG og viser korrekt farge. Den er altså i en annen klasse en iPhone er. Blir som å sammenligne consumer med proff IPS skjerm. Consumer klarer gjerne helt korrekte farger osv for RBG, men proff IPS klarer det samme for det utvidede Adobe RBG. 

 

Ellers er det jo ikke dette som er den store fordelen med OLED kontra LCD, da vi allerede har skjermer som klarer å vise alt dette perfekt med LCD. Anbefaler å f. eks sjekke ut quantum dots for LCD. Det gjør ikke fargenøyaktigheten bedre, men det gjør at Samsung sin nye LCD toppmodell seiler til topps i bilde-kategorien i tester. 

 

Jeg sliter med å forstå hvordan 100 K varmere for S3 regnes som mye blåere...

 

Det er vel ellers umulig å overbevise deg om at AMOLED er klart best, da du alltid bare påstår at Samsung sikkert har gitt dem noen gode eksemplarer osv osv. Hvis du ikke vil akseptere at AMOLED er bedre, og at AMOLED er fremtiden så er jo det helt greit. Du legger ikke akkurat skjul på at du misliker Samsung. Resten av verden er iallfall veldig enig i at OLED er fremtiden, og at det er best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er sikker på at testene direkte lyver. Måleinstrumentene er sikkert feil eller noe. Eller så kan det hende at det stemmer. Det kan hende at LCD er svært forksjellig fra OLED, og at ingen andre selskaper enn Samsung har tatt seg den enorme kostnaden å utvikle disse panelene (vi snakker utrolig mange år her, Samsung brukte OLED før Android). Det er en stor forskjell her, og det er ikke bare denne måneden. Det har vært slik i 2 år, og avstanden øker. LCD er en gammel teknologi, som kommer til å bli byttet ut med OLED. Det vil ta lang tid på grunn av kostnader, men det vil skje. Det er viktig med gode skjermer for brukeropplevelsen. Apple er jo av selskapene som fokuserer mest på å ha best mulig skjermer i alle sine produkter. Spørs bare hvor lenge det er til iPhone kommer med en Samsung AMOLED skjerm.

 

Ellers er forskjellene mye større enn du vil ha det til her. Du er jo ikke interessert i HW, og sier selv at du ikke bryr deg. Da ser jeg ikke helt hvordan du kan fastslå med så stor sikkerhet at det ikke er stor forskjell, når du faktisk ikke bryr deg og dermed ikke vet.

 

Dessuten bør du jo vite som en som ønsker mest mulig perfekte produkter, at når konkurrentene ligger veldig likt, så teller de små forskjellene mer. Så selv om det er mer likt på andre områder, kan dette være utslagsgivende med små forskjeller, når alt annet også er veldig likt. Dette gjelder generelt, og spesielt mellom de forskjellige Android toppmodellene. Til iPhone er SW forskjellene så store at disse mindre forskjellene ikke blir så store.

 

Ellers så er det merkelig at du sier at audun er så nøytral med sine tekniske utsagn, mens jeg har lang vei å gå. Hvis du ser posten mine, så ser du flere eksempler på ting han skriver som ikke stemmer, og er utelukkende positivt om Apple, og veldig negativt om Samsung. Når jeg sier at AMOLED fra Samsung er langt bedre, er det på grunnlag av sitat fra nøye gjennomførte tester. JEg har dermed vanskelig for å forstå hvordan mer nøytralt ikke er å skrive mer positivt om Apple.

 

 

Tester kan lyve, ikke bare på grunn av metode- eller målefeil, men også dersom produktene som testes er «rigget" eller spesialkalibrert, og ikke er identiske med de som selges i butikker. For øvrig er det ikke bare Samsung som har "tatt på seg den enorme kostnaden" med å utvikle OLED: http://www.oled-info.com/companies/oled-displays

LG er vel minst like langt framme som Samsung på OLED-fronten, om man skal dømme etter TV-apparatene som tilbys. Og ettersom det er LG som lager OLED-skjermene til Apple Watch, vil det kanskje være dit Apple henvender seg først, dersom de skulle finne ut at tiden er moden for å putte OLED-skjermer inn i telefonene sine? ;)

 

Når du sier at "AMOLED fra Samsung er langt bedre" er det vel på grunnlag av tester som du selv velger å bruke, muligens fordi de passer med dine subjektive oppfatninger, men som ikke omfatter alle de beste skjermene fra alle de ledende telefonprodusentene. Så det er nok rom for både tvil, diskusjon og uenighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TKongen: Jeg orker ikke fortsette. Det blir for mange tema og for mange tråder å holde orden på. 

 

Når det gjelder resten: Jeg mener ikke at Samsung er ubrukelig, eller at de er verre enn andre Androidprodusenter på software. Men jeg mener at ingen av dem er i nærheten av Google, Microsoft og Apple på å lage programvare, og at de derfor bør la være å fucke opp produktene sine med ting som Touchwiz etc. Og jeg står på mitt om at en backupløsning man ikke kan være sikker på at tar alt ikke er noen backupløsning i det hele tatt. 

 

Ja, Samsung sin multitasking virker. Og det ser ut til at den virker bra. Problemet mitt med den ligger i at en slik feature neppe vil bli støttet av alt og alle av app-utviklere, siden de må lage produsentspesifikk kode i appene sine. Det slipper man om man har det på OS-nivå. For brukerne fungerer begge deler like bra, men potensialet er mye større når apiene er fra OS-produsenten.

 

 

Det samme gjelder kamera - det er en del modeller nå som funker så bra at forskjellene blir akademiske. Den testen du lenker til er litt merkelig - å teste en telefon på auto mot et DSLR på Raw er på grensa til useriøst - selvfølgelig ser de prosesserte bildene best ut. Det er jo derfor man skyter i raw - for å få prosesseringen på en skikkelig maskin i etterkant. Men fair enough - folk liker tydeligvis kraftig oppskarpede bilder, og der treffer programvaren til Samsung godt. 

 

 

For det vi diskuterer er altså hvordan Apple klarer å få såpass godt betalt som de gjør for en telefon som ikke nødvendigvis leder på noen fronter. Jeg tror det er fordi de har få men fungerende features, og at folk stoler på at det ikke er tull og gimmick når de sier at telefonen har en funksjon.

Jeg er enig i at temaet bør diskuteres. Jeg mener også at temaet diskuteres, basert på fakta og ikke påstander som "iPhone tar bedre bilder rett opp av lomma". Det at DSLR kameraet er med er jo lite relevant, og du kan henge deg på de tusenvis av kommentarene om hvorfor dette er urettferdig for kameraet. De ville bare teste hvordan kameraet gjorde det på auto, de skriver selv at det er klart mye bedre. Poenget med testen er å vise at spesielt rett ut av lomma så foretrekker folk Samsung sine bilder, til tross for at DXoMark mener Samsung bare såvidt har bedre optikk. Altså, det er motsatt av det du sier. Så følger du opp med "folk like tydeligvis kraftig oppskalerte bilder". Da begynner du bare å bagatelisere det testen sier, og påstår at bildene til note 4 egentlig ikke er bra. Folk vet bare ikke hva de bør like.

 

Videre sier du nå at Samsung sin multitasking virker! Og at den sikkert virker bra! Det er motsatt av det du har skrevet tidligere. Det endrer heller ikke at den er langt bedre enn alt annet du får nå. Ser ikke noen grunn til å spekulere langt inn i fremtiden. Er det det folk som kjøper Apple gjør? "iPhonen min og iOS blir klart bedre enn konkurrentene om 3 måneder, siden Apple er så flinke" ? Samsung sin løsning fungerer bra, den har veldig god app støtte, og du får den nå, og har kunne fått den lenge. Likevel er alt du sier om den at den er så dårlig osv osv osv. Samtidig har du enorm tro på Apple sin versjon, som de bare har vist. Da blir det tydelig at du helt klart foretrekker et selskap foran et annet.

 

Kan vi ha en diskusjon der du ikke trekker inn påstander som absolutt ikke stemmer. Innlegg som bare skriver positivt om Apple, og innlegg der du skriver at alt fra Samsung er dårlig, til tross for at de faktisk er verdensledende i f. eks multiwindow. Hvis du ikke orker å diskutere, så er det så enkelt som å ikke skrive at iPhone tar best bilder opp av lomma uten noe innstillinger. Det stemmer ikke. Lite vits i å diskutere alle de tingene Apple gjør som at forbrukere kjøper dem, hvis disse ikke stemmer. Da får du det bare til å virke som at folk kjøper Apple fordi de er fanboys.

 

Ellers kommer det jo tydelig frem av svarene fra det punktet diskusjonen gikk over på produksjonskostnader, kostnad på enkelte komponenter og bruken av TLC NAND, at dette ikke var noe som  var veldig interessant å diskutere åpenbart. Da kom jo bare standarden om at HW har lite å si, det er selve Apple-greiene som selger osv. For meg virker det som at det er greit og bra å diskutere hvordan Apple har så høy inntjening. Så lenge en ikke går inn på HW og sammenligner med S6, da det blir altfor mye negativt om Apple, som uansett er "irrelevant". Akkurat som TLC NAND fra SanDisk er "irrelevant", og ikke vits i å diskutere, fordi det bare er noe mhz, ghz, kjerner greier tull.

Fint at du er fornøyd med Samsung'en din, TKongen. Jeg er superhappy med min iPhone. Kommer nok til å bytte til den nye 6s til høsten, men det skyldes ikke at den jeg har nå er dårlig...:-)

Jeg er fornøyd med mitt, og du med ditt. Jeg har aldri sagt at det er noe så negativt med iPhone at den er et dårlig kjøp. Jeg har ikke noe behov for å forsvare mine kjøp. Du sier at du ikke bryr deg om HW. Når jeg sier at Samsung har langt bedre skjermer føler du altså likevel for å si at forskjellene er så små at de kan overses. Hvis du er superhappy, da ser jeg ingen grunn til at du må komme med slike påstander? Du vet jo allerede at iPhonen din er veldig god og gjør det du vil den skal gjøre. Det er heller ingen som har sagt at den er dårlig. 

Endret av TKongen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser at Displaymate oppgir iPhone til å være 11 lumen lavere i lysstyrke og 300K varmere. Hvis du ser på testene er de heller ikke helt like. Anandtech har jo fargenøyaktighet, mens Displaymate måler både gjennomsnittlig og største. Verdiene er og høyere for begge modeller enn det anandtech har. Hvis du ser på tallene for type fargenøyaktighet, grayscale osv så oppgis de i Just Noticible Color Difference. Tallene her er så lave for både iPhone og S6, at du umulig kan kåre en vinner dra disse tallene, da skjermene vil ha individuelle forskjeller.  Displaymate har og sine egne testmetoder, mens Anandtech bare bruker standard programmer for dette. Displaymate bruker jo sine egne metoder for en grunn. De regner og alt som er under 3 JNCD som umulig å skille fra hverandre. Begge modellene havner innenfor her (3.1 avg for iPhone). Likevel er det jo irrelevant, da S6 oppnår svært gode resultater for Adobe RBG og viser korrekt farge. Den er altså i en annen klasse en iPhone er. Blir som å sammenligne consumer med proff IPS skjerm. Consumer klarer gjerne helt korrekte farger osv for RBG, men proff IPS klarer det samme for det utvidede Adobe RBG. 

 

Ellers er det jo ikke dette som er den store fordelen med OLED kontra LCD, da vi allerede har skjermer som klarer å vise alt dette perfekt med LCD. Anbefaler å f. eks sjekke ut quantum dots for LCD. Det gjør ikke fargenøyaktigheten bedre, men det gjør at Samsung sin nye LCD toppmodell seiler til topps i bilde-kategorien i tester. 

 

Jeg sliter med å forstå hvordan 100 K varmere for S3 regnes som mye blåere...

 

Det er vel ellers umulig å overbevise deg om at AMOLED er klart best, da du alltid bare påstår at Samsung sikkert har gitt dem noen gode eksemplarer osv osv. Hvis du ikke vil akseptere at AMOLED er bedre, og at AMOLED er fremtiden så er jo det helt greit. Du legger ikke akkurat skjul på at du misliker Samsung. Resten av verden er iallfall veldig enig i at OLED er fremtiden, og at det er best.

 

Ikke helt riktig. DisplayMate oppgir hvitpunkt til iPhone 6 til 7348 K, som er mer enn 300 K i forskjell i forhold til Anandtech sin måling på 6515 K. Men poenget er at mens S6 ser ut til å komme best ut hos DisplayMate, er det iPhone som kommer best ut hos Anandtech.

 

Gidder ikke fliespikke på alle enkeltmålingene i den ene og andre testen, for jeg tror vi er enige i at det som kan framstå som tydelige forskjeller i noen målinger, ikke nødvendigvis er fasiten - og heller ikke nødvendigvis tydelige forskjeller sett gjennom øynene til brukeren, som jeg sa.

 

Nå vil jo alt av nettlesere, webinnhold og app-innhold stort sett være tilpasset sRGB, som er den utbredte standarden i konsumentprodukter. Full Adobe RGB har stort sett kun interesse for den som driver profesjonell bildbehandling for trykking, o.l.

 

Quantum dots var det vel Sony som var først med i TV-skjermer, og en teknologi både Samsmung, LG og flere inkorporerer i skjermene sine - nettopp for å forbedre fargegjengivelsen/utvide fargerommet. Men igjen så er det dette med innhold, det hjelper gjerne ikke så mye med TVer som snart kan gjengi hele det naturlige synlige fargespekteret dersom kildematerialet ikke støtter utvidede fargespesfikasjoner, så vi får nok ikke høstet det fulle potensialet av disse forbedringene med det første...

 

S3 er 100 K varmere enn hva da? Større Kelvin-verdi er kaldere eller blåere farge. Referansepunktet for hvitt på 6500 K tilsvarer overskyet dagslys, og er allerede litt på den kalde siden, mens glødelamper gjerne ligger på rundt 3000 K.

 

All den stund testene jeg har sett hverken er entydige i sine konklusjoner, eller komplett i utvalget av toppspesifiserte skjermer som er testet, kaller jeg det et jevnt løp mellom de to teknologiene. Vi vet begge at Samsung ikke alltid spiller rent, og at de har sendt pre-produksjonseksemplar til DisplayMate for testing står faktisk nevnt i testene deres hvis du kikker nøye etter - så er jo spørsmålet om man tror Samsung har preppet disse telefonene litt ekstra for best mulig resultat, noe jeg i alle fall tror de er i stand til.

 

OLED er uten tvil en del av framtiden, men som vi har sett av testene for bl.a iPhone fra år til år så står ikke IPS LCD akkurat stått stille i utviklingen heller. Du nevner jo selv Quantum dots, som en LCD-forbedring som er i skuddet, så vi får vel se hva Apple og LG kan koke sammen basert på de siste teknologiene framover. Og når jeg etter hvert skal ha meg en 4k-TV er jeg langt fra overbevist om at den blir OLED-basert. Det er mulig at OLED har blitt bedre mht. aldringsproblematikk og innbrenning, men en TV skal jo gjerne vare noen år og opprettholde bildekvaliteten, så det er godt mulig at det blir LCD. Ikke har det noe med min smule skepsis til Samsung å gjøre heller, de er jo hverken enerådende eller enestående når det gjelder OLED-skjermer. ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tester kan lyve, ikke bare på grunn av metode- eller målefeil, men også dersom produktene som testes er «rigget" eller spesialkalibrert, og ikke er identiske med de som selges i butikker. For øvrig er det ikke bare Samsung som har "tatt på seg den enorme kostnaden" med å utvikle OLED: http://www.oled-info.com/companies/oled-displays

LG er vel minst like langt framme som Samsung på OLED-fronten, om man skal dømme etter TV-apparatene som tilbys. Og ettersom det er LG som lager OLED-skjermene til Apple Watch, vil det kanskje være dit Apple henvender seg først, dersom de skulle finne ut at tiden er moden for å putte OLED-skjermer inn i telefonene sine? ;)

 

Når du sier at "AMOLED fra Samsung er langt bedre" er det vel på grunnlag av tester som du selv velger å bruke, muligens fordi de passer med dine subjektive oppfatninger, men som ikke omfatter alle de beste skjermene fra alle de ledende telefonprodusentene. Så det er nok rom for både tvil, diskusjon og uenighet.

 

Som sagt, du kommer ikke til å tro på at Samsung er best uansett, da du bare påstår at testene er rigget.

 

Samsung er ikke de eneste, men hvis du ser produkter så er det LG og Samsung som får til noe. Hvis de andre bruker mye penger er de i så fall mye dårligere til å utvikle produkter. Ellers har Samsung hatt OLED produkter ute i stort volum en del lengre enn LG.

 

LG og Samsung har ulike teknologier, så enkelt er det. Siden OLED har en del å gå, så har de slik som det er nå ulike bruksområder. At LG får til gode TVer betyr ikke at de får til gode mobilskjermer med OLED. At Samsung får til gode mobilskjermer betyr ikke at de klarer å få til gode TVer.

 

Apple pleier å gå for de rimeligste alternativene de kan finne. Samsung sine skjermer er ikke direkte billige for å si det slik. Det er jo heller de aller dyreste. Produkter blir ikke utelukkende valgt på grunn av kvalitet, i så fall har Apple gjort mange dårlige valg i iPhone hvis det var høyeste kvalitet de var ute etter.

 

Du må gjerne finne et nettsted som har en test som kommer i nærheten av denne testen fra Displaymate. Som det ellers var du som valgte å bruke. Grunnen til å velge Displaymate er jo enkel. Det er ingen som er i nærheten av å gjøre like grundige tester. Det er den beste nettsiden for tester av skjermer. Det er derfor jeg liker nettstedet. De tester veldig nøye, og gir mye informasjon. Det er ellers lite relevant om de tester alle LCD skjermer eller ikke. Det er snakk om OLED som teknologi mot LCD. Det er ikke store variasjoner i hvor gode de beste LCD panelene er. Uansett hva som blir testet er OLED best.

 

Neste post:

Se på iPhone 6+. Du klaget over at det var urettferdig å sammenligne med den vanlige versjonen.

Som sagt, de måler forskjellig, der Displaymate er mye grundigere og tester annerledes.

 

Det du sier er at AMOLED er så bra at det ikke finnes content for det engang. En interessant bortforklaring. Ellers merkelig at ting ser forskjellig ut i bilde og grunnlegende modusen.

 

Quantom dots var noe Sony var først med, men det er jo Samsung som har benyttet det best og de har fått bedre bildekvalitet på TVen sin. Selv om du altså sier at det ikke blir utnyttet, så scorer den klart bedre i tester enn andre modeller.

 

Sammenligningspartner iPhone. Større Kelvin verdi er varmere. Blå stjerner er MYE varmere enn røde stjerner er. Vi sier at blått er kaldere fordi vi oppfatter det slik. Du kan altså si at fargen er kaldere, men ikke kelvin verdien. Høyere Kelvin, betyr ikke lavere celcius!

 

Jeg vet ingenting om at Samsung ikke spiller rent. Det er bare noe du påstår. Blir litt trøttende når du skriver at de kan ha jukset hvert eneste innlegg. Kom tilbake når du har bevis for at det er slik. Det er ellers ganske utrolig at du klarer å komme frem til at de to teknologiene er like. Det stemmer rett og slett ikke.

 

Les Displaymate. De skriver LCD har nesten stått i ro, mens OLED har blitt mye bedre år etter år. De sier at LCD trenger quantum dots for å i det hele tatt være relevant. Noe som ellers vil gjøre telefonene tykkere, og skjermene tykkere. Apple kommer ellers ikke til å gjøre noe som helst her.

 

Det jeg ellers mente med hovedkort produsentene er at alle er lokalisert i Taiwan. Ingen andre lager HK. Hovedkortet i Macbook er altså åpenbart lagd av Asus, MSI eller lignende. Likevel hevdes det at også dette er noe Apple har gjort, på lik linje med timing kontroller og 5K skjerm. I Realiteten har de ikke gjort noe av det. Asus eller lignende lagde mindre HK for MacBook, som Intel gjorde mulig med Core-M. LG lagde 5K skjermen (satt sammen av to skjermer faktisk), mens Parade Technologies lagde timing kontrolleren. Apple gjorde ingenting annet enn å få produsentene til å lage det for dem.

 

Ellers tar jeg aktiviteten din her som en bekreftelse på at du ikke er uenig i mitt forrige innlegg i student-PC debatten.

Endret av TKongen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er faktisk mulig å la seg imponere av den energien du bruker på å forsvare og skrive om Samsung, TKongen. Nesten så jeg håper du får betalt av dem, for det fortjener du.

 

Spesielt når de tekniske forskjellene mellom de ulike modellene er av akademisk interesse. Det gjør ikke dine innlegg mindre imponerende.

 

Det skrives så mye om "fanboy" og at disse skal finnes spesielt innen kunder hos Apple. Men jammen meg, hvis det uttrykket skal ha noe innhold så finnes de mange flere steder. Jeg er ikke noe glad i det uttrykket, og heller ikke måten mange kaller noen for "Sauer" når de mener at noen følger en produsent blindt og tror fullt og fast på at deres eget valg er best i alt. Derfor skal jeg heller ikke kalle deg for disse tingene, men jeg må innrømme at du er i grenseland...:-)

 

Men hvis jeg får lov til å skrive litt om sau...:-)

 

Nå finnes det i denne sammenheng tre saueraser; aSau, iSau og wSau. Pluss noen eksotiske og utrydningstruede raser, men de trenger vi ikke telle med engang.

 

aSau, som er den største flokken, har mange varianter av Sau, for å nevne noen; samSau, sonSau, htcSau, lgSau og noen nyere kinesiske raser samt en haug med mindre flokker. De hopper og spretter litt mellom de ulike flokkene, men det er visst helt greit. En ting som ser ut til å være felles for aSauen er at de er veldig opptatt av detaljer, merker og modeller. De bor i svært ulike fjøs, noen enkle og billige, andre ganske luksuriøse og forseggjort. De vil for eksempel svært gjerne vite hvilken leverandør som leverer lyspærene i fjøset, så de er sikre på at de får det aller beste lyset. Noen vil bytte ut pærene med LED, og noen mener faktisk at det aller nyeste innen lys, AMOLED, gir bare så vanvittig mye bedre lys at det må man ha i fjøset.

Ingen av flokkene spiser det samme foret, selv om grunnlaget i kostholdet er brygget på noe de kaller Android. De mest moderne tror jeg spiser noe som kalles Lollipop, men det er også mange som fortsatt holder seg til eldre fortyper. Litt fortvilende for de som lager kosttilskudd, for det er mange hensyn å ta.

 

wSau er til forveksling ganske lik aSau, men flokken er betydelig mindre. Dessuten sliter nok wSauen med at det ikke er så mange som bryr seg om den, de blir liksom gående litt alene.

 

iSau er en ganske så stor flokk, ikke på langt nær så stor som aSau, men omtrent på størrelse med samSau. Men iSau er ganske homogen og holder godt sammen. De bryr seg lite om disse lyspærene i fjøset så lenge de gir et godt lys, for fjøset de bor i er et luksusfjøs, og da blir detaljene ikke så viktige.. De får sitt for levert av en kvalitetsleverandør som har full kontroll på kosttilskuddene siden nesten alle spiser den samme maten. Og fremfor alt, iSau er stabile og holder seg til stort sett til flokken sin og det fjøset de bor i. Det er forholdsvis lite konflikt i fjøset til iSauen, så det er en fin flokk å være sau i.

 

 

...og snipp, snapp, snute så var eventyret om sauen ute...:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget med testen er å vise at spesielt rett ut av lomma så foretrekker folk Samsung sine bilder, til tross for at DXoMark mener Samsung bare såvidt har bedre optikk. Altså, det er motsatt av det du sier. Så følger du opp med "folk like tydeligvis kraftig oppskalerte bilder". Da begynner du bare å bagatelisere det testen sier, og påstår at bildene til note 4 egentlig ikke er bra. Folk vet bare ikke hva de bør like.

Bedre bilder rett opp av lomma enn de fleste andre telefoner. Det finnes andre modeller enn Samsung sine toppmodeller der ute, og Apple har nå åtte år med historikk på å være i toppsjiktet på bildekvalitet. Det er det som teller for massemarkedet, ikke at en eller annen modell fra en produsent er bedre. Ja, du kan ta bedre bilder rett opp av lomma med en S6 enn en iPhone. Men iPhonen har bygget opp tillit blant kundene på å være veldig god på bilder, og derfor er folk villige til å betale. Selv om S6 og Note objektivt sett er bedre. Det var ikke sånn for bare en eller to generasjoner siden - da var det ekstremt mye enklere å ta gode bilder med iPhone pga bedre prosessering. Det hjelper faktisk ikke kun å ha det beste produktet på et felt - folk må vite om det også. Personlig liker jeg ikke så oppskarpede bilder som Samsung lager (bruker raw på skikkelig kamera selv), det var derfor jeg sa det om "folk liker". Jeg er uenlig med folket - kraftig oppskarpede og mettede bilder er bildenes Egon eller Grandiosa. Men det er greit det - kun en preferanse.

 

Videre sier du nå at Samsung sin multitasking virker! Og at den sikkert virker bra! Det er motsatt av det du har skrevet tidligere. Det endrer heller ikke at den er langt bedre enn alt annet du får nå. Ser ikke noen grunn til å spekulere langt inn i fremtiden. Er det det folk som kjøper Apple gjør? "iPhonen min og iOS blir klart bedre enn konkurrentene om 3 måneder, siden Apple er så flinke" ? Samsung sin løsning fungerer bra, den har veldig god app støtte, og du får den nå, og har kunne fått den lenge. Likevel er alt du sier om den at den er så dårlig osv osv osv. Samtidig har du enorm tro på Apple sin versjon, som de bare har vist. Da blir det tydelig at du helt klart foretrekker et selskap foran et annet.

Jeg har sagt at multitaskingen er et hack (som i: få software til å gjøre noe den ikke er tiltenkt) og at jeg ikke har tro på tilnærmingen med å legge til dette i etterkant når det ikke støttes av OS. Rett og slett fordi sånt e ret helvete å holde vedlike og vil kunne hindre/forsinke oppdateringer i etterkant, og fordi en slik løsning er noe skikkelig drit å håndtere som app-utvikler da man plutselig må forholde seg til enkeltprodusenter og -modeller i koden sin når man programmerer for noe som burde vært standard. Men når ikke Google gidder er det forsåvidt fint at Samsung gjør det, og det ser ut til å fungere helt fint.

 

Kan vi ha en diskusjon der du ikke trekker inn påstander som absolutt ikke stemmer. Innlegg som bare skriver positivt om Apple, og innlegg der du skriver at alt fra Samsung er dårlig, til tross for at de faktisk er verdensledende i f. eks multiwindow. Hvis du ikke orker å diskutere, så er det så enkelt som å ikke skrive at iPhone tar best bilder opp av lomma uten noe innstillinger. Det stemmer ikke. Lite vits i å diskutere alle de tingene Apple gjør som at forbrukere kjøper dem, hvis disse ikke stemmer. Da får du det bare til å virke som at folk kjøper Apple fordi de er fanboys.

Som jeg har sagt tidligere, det er ingen sammenheng mellom å være "best i verden" og å være "bra". Smart-tvene er et godt eksempel. Samsungs smart-tv-grensesnitt (iallfall 2014-versjonen) er crap fra ende til annen. Jeg er ikke i tvil om at det er verdens beste, men det er fortsatt bare drit. Det samme gjelder mesteparten av programvaren jeg har sett fra Samsung, selv om det finnes unntak. Men unntakene er få nok til at jeg overhodet ikke stoler på dem som programvareleverandør.

 

Ellers kommer det jo tydelig frem av svarene fra det punktet diskusjonen gikk over på produksjonskostnader, kostnad på enkelte komponenter og bruken av TLC NAND, at dette ikke var noe som  var veldig interessant å diskutere åpenbart. Da kom jo bare standarden om at HW har lite å si, det er selve Apple-greiene som selger osv. For meg virker det som at det er greit og bra å diskutere hvordan Apple har så høy inntjening. Så lenge en ikke går inn på HW og sammenligner med S6, da det blir altfor mye negativt om Apple, som uansett er "irrelevant". Akkurat som TLC NAND fra SanDisk er "irrelevant", og ikke vits i å diskutere, fordi det bare er noe mhz, ghz, kjerner greier tull.

Jeg står på at hva slags minne som brukes i en telefon er irrelevant for meg som bruker. Det som teller er ytelse og feilrate. Er begge de to akseptable kan leverandøren bruke hva pokker han vil for meg. Det er det sammensatte produktet som teller, ikke komponentene. Det inkluderer all hardware, all software, support, økosystem, lader, alt.

 

Hvordan Apple har så høy inntjening er interessant, men tråden var i ferd med å bli en krangel om en dollar her og der på enkeltkomponenter. Det er en annen diskusjon og bare gjetting. Svaret er jo egentlig enkelt: De produserer billigere og selger dyrere. Billigere produksjon ved å være smarte og putte inn rimelige komponenter der de gjør jobben (det er ingen sak å lage ekstrem kvalitet for en høy pris, kunsten er å vite hvor man skal kutte), samt ved å produsere ekstreme mengder av hvert produkt. Når Apple forhandler om å kjøpe deler og skru sammen iPhones kan de bestille titalls millioner i slengen. Det blir lave priser av sånt.

 

Høye utsalgspriser får de til ved å bygge opp en tillit hos kundene over mange år samt ved å forstå at det som får folk til å betale er å satse på alle aspektene ved produktet, ikke bare noen få, og å bygge tillit over tid. Det inkluderer god support, gode apper, støtte for ny software umiddelbart, utviklere som følger med og oppdaterer programvare over tid, et stort tredjepartsmarked etc. Sist jeg var på Elkjøp for å kjøpe et mobildeksel hadde de flere deksler til iPhone 6 enn de hadde til resten av markedet til sammen. Sånt teller også for folk. Mye mer enn en forskjell på 300K i hvitbalanse eller en litt billigere type nand.

 

Og ja, selvsagt foretrekker jeg Apple foran Samsung. Har det vært noen tvil om det? De har en filosofi rundt produktutvikling og særlig software som tiltaler meg. Softwarekvalitet og prioritering av features vs. kvalitet er jobben min og det eneste jeg gjør hele dagen. Det er klart jeg har favorittselskaper basert på hva de gjør og hvordan, og selvsagt har jeg et mer negativt utgangspunkt til programvare fra Samsung enn fra Apple. Det kalles "tillit" og er noe som må fortjenes.

Endret av Audun_K
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Glemte forresten å nevne det, men også jeg tar tester av ikke-innkjøpte Samsungtelefoner med en klype salt. Seøskapet er tross alt tatt i testjuks før. På samme måte som jeg ikke stoler på Lance Armstrong stoler jeg ikke på Samsung-tester med mindre noen har gått i butikken og kjøpt inn testenheten selv. Og selv da har de jo blitt tatt for å fake ytelsen.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åja! Uthengning av brukere som fanboys i form av stereotyper! Så spennende, jeg vil være med! 

 

Jeg skulle gjerne vært en mGjeit, for Maemo hadde multitasking som kjører sirkler rundt både Android og IOS. Det var et OS med masse potensiale for ekspertbrukere. The good die young, RIP. 

 

Ellers finner jeg det vanskelig å si meg enig i at det finnes aSauer, for poenget med sauen er at den går i flokk der ledersauen går. Hvis ledersauen dikterer at stylus er for tapere, så er det en vedtatt lov at man skal ikke bruke stylus. Som iSauer liker å påpeke, er Android-markedet ganske fragmentert. Og fragmentertering er faktisk en kjempebra ting. Du finner knapt to som har de samme prioriteringene, og likevel skal man finne noe som passer seg. Noen kan for eksempel finne på å bruke stylus.  Og da finnes det produkter de kan bruke.  

 

Ikke kan jeg si å ha fått med meg at det finnes en ledersau for aSauer heller. Så hvem en eventuell aSaueflokk skulle følge etter har jeg ikke helt oversikt over. 

Endret av tommyb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke kan jeg si å ha fått med meg at det finnes en ledersau for aSauer heller. Så hvem en eventuell aSaueflokk skulle følge etter har jeg ikke helt oversikt over.

 

Det er en vrien flokk å få oversikten over ja, tror kanskje akkurat den biten er bare å gi opp...:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

siden de flest mener at jo høyre prisen er på komponenten som brukes i en telefon , jo bedre kvalitet  skal de være.

hvordan kan man da forsvare at Apple selger de dyreste telefonene og samtidig bruker billige / dårligere kvalitet  på de delen som brukes ?

 

Audun: hvis jeg ikke husker feil så hadde du mange argumenter om hvorfor det var så problematisk men minekort leser i teflonene.

du vill ikke nevne det fordi du mente at det bal så omfattende.

jeg skulle likevel ha vist hvorfor det er så problematisk  

bortsett fra fare for inntrenging av fuktighet og  skit så ser jeg ikke de stor problemene her

Endret av den andre elgen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

siden de flest mener at jo høyre prisen er på komponenten som brukes i en telefon , jo bedre kvalitet  skal de være.

hvordan kan man da forsvare at Apple selger de dyreste telefonene og samtidig bruker billige / dårligere kvalitet  på de delen som brukes ?

 

Vet ikke hvorfor du mener komponentene er så dårlig, de fungerer svært tilfredsstillende og har gitt meg den mest stabile plattformen innen data jeg har hatt på de 30 årene jeg har drevet med dette. Det må da bety noe...

 

Jeg bryr meg katta om hvor mye de koster så lenge de fungerer så bra som de gjør.

 

 

 

Audun: hvis jeg ikke husker feil så hadde du mange argumenter om hvorfor det var så problematisk men minekort leser i teflonene.

du vill ikke nevne det fordi du mente at det bal så omfattende.

jeg skulle likevel ha vist hvorfor det er så problematisk  

bortsett fra fare for inntrenging av fuktighet og  skit så ser jeg ikke de stor problemene her

Du spør vel egentlig Audun, men jeg koster på meg et svar jeg.

 

Apple kunne sikkert implementert en minnekortplass hvis de ville. Men det ville de altså ikke. Og jeg tror svært få savner den. Omtrent på samme måte som at svært få savner diskettstasjoner.

 

Det er et potensielt stabilitetsproblem med minnekort som tas ut og settes inn, jeg er glad for det valget Apple har tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vet ikke hvorfor du mener komponentene er så dårlig, de fungerer svært tilfredsstillende og har gitt meg den mest stabile plattformen innen data jeg har hatt på de 30 årene jeg har drevet med dette. Det må da bety noe...

 

spørmålet dreier seg om pris og kvalitet henger sammen

Da blir det lit underlig at man på den en siden bruker prisen som et kvalitetsstempel

og på den andre siden bryr man seg ikke så mye om det

 

 

Du spør vel egentlig Audun, men jeg koster på meg et svar jeg.

 

Apple kunne sikkert implementert en minnekortplass hvis de ville. Men det ville de altså ikke. Og jeg tror svært få savner den. Omtrent på samme måte som at svært få savner diskettstasjoner.

 

Det er et potensielt stabilitetsproblem med minnekort som tas ut og settes inn, jeg er glad for det valget Apple har tatt.

 

Da hadde vært best om Audun svarte på det

jeg ser like , om ikke større stabilitets problemer når man må koble til ekstra dingser vi kabler 

så hva utgjør da forskjellen ved å ha kortleseren som dongle  koblet til telefonen via en kable

 

kontakten vil jo utgjøre et stabilitetsproblem

 

siden prisen på telefonen vil utgjøre en stor forskjell så vil nok mang gå for den som koster minst , med minst minne

og så ønske å utvide minne ved behov

da vil de nok føle et hvis behov for minnekort

Lenke til kommentar

Audun svarer nok hvis han vil...

 

Det er nesten alltid en sammenheng mellom pris og kvalitet. Som oftest gjelder dette kvalitetsopplevelsen på det ferdig produktet og ikke nødvendigvis prisen på enkeltkomponenter i produktet. Jeg spør ikke bilforhandleren min om hvor mye hver enkelt komponent i bilen kostet, eller hvilket merke de har brukt på enkeltdelene. Så lenge bilen fungerer så kan de bruke akkurat hva de vil, og de kan forhandle frem akkurat hvilken pris de vil på komponentene. Jeg kunne ikke brydd meg mindre...

 

Hvis noen kjøper seg en telefon med for lite minne så har de antagelig kjøpt seg litt feil produkt.

 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du maser så fælt på dette. Fakta: iPhone har ikke plass for ekstra minnekort. Innse det og lev med det. Eller kjøp deg noe annet, kanskje aller helst det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og jo , det bil en selvmotsigelse når et kvalitetsprodukt  ( som kan selges til høy pris  )  består av billige og anta dårlige deler.

 

..

Det er et problem hvis man setter sammen komponenter som gjør at produktet totalt sett oppleves som dårlig eller ustabilt. Du antar at komponentene er billige og dårlige. Deg om det. Mine iPhone har fungert betydelig bedre enn andre mobiltelefoner jeg har eid, det er det som betyr noe for meg.

 

Men nå gidder jeg ikke småkrangle mer med deg, du får ha en fin dag inne i bobla di...:-)

Lenke til kommentar

Minnekort.

 

Først: Det er ikke noe teknisk problem å lage minnekortstøtte på iPhone. Man lager en slot, og mounter volumet. Skulle ikke forundre meg om driverne allerede finnes, da iOs er *nix-basert og støtter ethvert antall disker.

 

Så hvorfor er det vanskelig? Og hvorfor gjør Apple (og andre) rett i å la være?

 

Helt fra starten av har iPhone (og andre iOs-enheter) skjult filsystemet. For brukeren, og for apper. Når man utvikler en app for iPhone får man ikke lov til å se det faktiske filsystemet på enheten, bare et lite utsnitt av det som ligger inne i appens egen mappe. Her kan man styre på som man vil, med enkelte regler. F.eks er det bestemte steder man skal legge filer. Tmp-filer legges i en katalog (sånn at OSet kan slette dem om det er behov for plass), større filer som kan lastes ned på nytt (musikk fra Spotify f.eks - ting som kan lastes ned på nytt og dermed ikke skal backes opp) legges i en annen, og brukernes data i en tredje. Det er denne tredje som backes opp til iCloud. I tillegg kan appene se et fellesområde etter enkelte regler.

 

Om en app skal ha tilgang til data utenfor eget område må det benyttes APIer for dette, og brukeren må tillate det. Dette gjelder bilder, kontakter, etc. Det er rett og slett ikke teknisk mulig for en app å bevege seg utenfor eget filområde.

 

Dette har en del åpenbare fordeler, og skaper også en del begrensninger. Fordeler er at sikkerheten blir god, det blir mulig å ta backup på en enkel måte, det er ryddig, apper får ikke gjort utilsiktede ting og en app som fucker opp vil ikke kunne ødelegge utenfor egen sfære. Det er også ulemper, primært at det blir umulig å lage apper som gjør ting med andre appers data. Det finnes jo bruksområder for sånt.

 

Appers kataloger eksponeres aldri for noen. Ikke for tilkoblede systemer, ikke for brukeren, ikke for andre apper. Skal apper dele data må de bruke iCloud, Dropbox (e.l.) eller definerte APIer. Skal man lese og skrive musikk eller film må man bruke iTunes (på desktop elle app).

 

Bilder er i denne sammenhengen litt spesielle, da bildemappa faktisk kan sees fra tilkoblede systemer som et vanlig kamera eller kort.

 

Hva har dette å si for minnekort? Det er åpenbart. Minnekortet vil pr. definisjon befinne seg utenfor en apps katalog, og vil derfor ikke være synlig for noen apper. Det finnes løsninger på dette, såklart. Det er to primære:

 

1) La bruker velge hvor ting skal legges, og ha apper som kun lever på minnekortet

2) La apper ha en mappe på minnekortet

3) Eksponér filsystemet for bruker og apper.

4) La minnekortet funke som en dumpingplass for data med et eget API ("kopier bildene mine til minnekortet"), men ikke bruk kortet til andre ting.

 

Hvorfor velger så Apple å ikke gjøre noe av dette, og heller droppe minnekortstøtte?

 

Jeg tror det er flere grunner. Den første er at alle tre løsningene er crap. 1) og 2) skaper enorm uforutsigbarhet for bruker og apper, og dette er noe Apple (og kundene deres) hater. "Jeg la inn musikk, men så tok jeg bilder så kortet ble fullt, og nå er musikken borte". Apple vil ikke utsette kundene for det. Å ikke nærme seg 3) med ildtang er et designvalg gjort av Apple (som jeg er enig med), da dette vil være et stort brudd med hele filosofien bak at hver app er en øy som kun snakker med andre apper via definerte kontaktpunkter. 4) er ikke verdt det. For mye styr og mekanikk (man må designe annerledes om man skal ha enda en port på telefonen), og jeg tipper Apple ønsker å lukke enheten 100% om kort tid, med kun vanntett usb-c og vanntett 3,5mm som porter. Man får jo tross alt gjort det samme med Dropbox eller iCloud eller ved å bare koble telefonen til en datamaskin.

 

Alt dette er selvsagt en avveining mellom frihet og sikkerhet/enkelhet, der Apple (som vanlig) faller ned på enkelhet foran fleksibilitet. Det er Apples valg hva de vil gjøre her, og det er ikke sånn at minnekort er et "bedre" valg enn å utelate det - om jeg har skrevet er det store tradeoffs ved å legge til slik funksjonalitet, noe jeg tror er grunnen til at også Android-verden er på vei bort fra det. Microsoft har såvidt jeg vet droppa støtten fullstendig, mye fordi de klarte å velge en mellomløsning på Windows Phone som var fullstendig katastrofal og tok med seg ulempene fra begge sider.

 

Husk at Apple har alle data om hvordan folk bruker telefonene sine. De vet hvor mange bilder folk har, hvor mye plass de bruker, hvor ofte de overfører bilder til hva, hva de kobler telefonene til når, etc. De trenger ikke gjette, de har hundrevis av millioner telefoner ute i verden som sender data om dette hjem til Apple hver eneste dag.

 

Hadde minnekort vært et reelt kundebehov for en stor andel av kundene hadde Apple visst om det. Sånn som det er i dag mistenker jeg at det er stort sett Androidbrukere (de mest avanserte av dem) som i det hele tatt bryr seg, og dem tror jeg ikke Apple er det minste interessert i å få over på iOS. Det er nok av andre kunder der ute til å gidde å bry seg om cutting edge-folket, de er for få og for lite representative for den jevne kunde.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg forstår problemet , men er ikke ening i konklusjonen.

noen vil også ha behov for å kunne lagre ting ,også når nettet er nede

 

at man ikke får oversikten over egen filer kan også diskuteres

 

Microsoft hadde visstnok noe av den samme iden på et av osene sine men de ble forkastet , nettop fordi det hindret en å kunne organisere filene

 

jeg forstår at Apple sitt filsystem er basert på de samme systemet som linux bruker .

der det er strenge krav hvor hver fil  skal lagres

 

 

slik jeg oppfatter det så er filsystemet Apple bruker alt for begrenset til at det vil funger for eksterne tilkoblinger.

 

derfor lurer jeg faktisk hvorfor de gikk for det

 

slik jeg oppfatter det så virker faktisk veldig gammeldags , som et gammel prinsipp som er lit for strengt til å egentlig passe til moderne behov .

 

Da funger det jo bare for de som godtar Apple sine prinsipper

 

på mange måter minner det om de samme prinsippet som ligger bak en PVR dekoder

Der man ikke for lov til overføre det man har tatt opp til andre medier uten en om-stendig prosesss

 

jeg tror ikke det prinsippet er noe som passer for så mange , selv om mange har godtatt det

 

 

problemet er at hvis utviklingen forsett slik den gjør , uten muligheter til minnekort eller enkle og uavhengige måter  for bevare det som er i minet på telefonen så vil det komme dit hen at noen vil ha behov for mange temabyte med minne på telefonen

 

man kan si at det er enkelt siden telefonen er opp koblet mot nett hele tiden 

men sannheten er at det vil den ikke være

i tillegg så har jo de fleste mobil abonnement databegrensinger.

 

når den er brukt opp så er det nok tvilsomt om man får tatt backup på telefon.

 

hvis Apple har lagt opp systemet slik at man skal være opp koblet hele tiden så er ikke telenett i Norge helt lagt opp etter det 

 

og da oppstår det problemer , eller i det minst kunstige begrensinger   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...