Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Det har jeg aldri savnet, og jeg kjenner heller ingen med iPhone (og det er en del) som noen gang har nevnt at dette er noe de savner.

 

Jeg hadde noen dingser en gang i tiden med mulighet for å sette inn ekstra minnekort, har aldri brukt det. Kjenner heller ingen fra den gangen som noen gang brukte det.

 

Tror ikke det er så stort savn blant iPhone-brukere som Android-brukere skal ha det til...:-)

Det har nok en del med hvilken type person man er. Android-brukere som prøver ut iOS kan savne f.eks. de mange tilpasningsmulighetene man har i Android, og selv savnet jeg effektiviteten jeg kunne oppnå i Android ved hjelp av de mange appene man hadde tilgjengelig i tillegg til tilpasningsmulighetene i Android. Snarveier, launchere etc.

 

Om man ikke har prøvd begge deler er det vanskeligere å savne funksjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TKongen: Jeg orker ikke fortsette. Det blir for mange tema og for mange tråder å holde orden på. Beklager om jeg har bomma på vaskemaskin, men sto og lekte med en på Lefdal for et halvt års tid  siden med denne featuren, og er helt sikker på at det var Samsung. Men det er veldig mye mulig det bare var demo og ikke for salg eller noe sånt. 

 

Når det gjelder resten: Jeg mener ikke at Samsung er ubrukelig, eller at de er verre enn andre Androidprodusenter på software. Men jeg mener at ingen av dem er i nærheten av Google, Microsoft og Apple på å lage programvare, og at de derfor bør la være å fucke opp produktene sine med ting som Touchwiz etc. Og jeg står på mitt om at en backupløsning man ikke kan være sikker på at tar alt ikke er noen backupløsning i det hele tatt. 

 

Ja, Samsung sin multitasking virker. Og det ser ut til at den virker bra. Problemet mitt med den ligger i at en slik feature neppe vil bli støttet av alt og alle av app-utviklere, siden de må lage produsentspesifikk kode i appene sine. Det slipper man om man har det på OS-nivå. For brukerne fungerer begge deler like bra, men potensialet er mye større når apiene er fra OS-produsenten.

 

Skjerm? Ja, S6 er best. Men ikke så mye bedre enn f.eks iPhone 6+ eller Nexus 6 at det for meg er utslagsgivende over de negative sidene.

 

Det samme gjelder kamera - det er en del modeller nå som funker så bra at forskjellene blir akademiske. Den testen du lenker til er litt merkelig - å teste en telefon på auto mot et DSLR på Raw er på grensa til useriøst - selvfølgelig ser de prosesserte bildene best ut. Det er jo derfor man skyter i raw - for å få prosesseringen på en skikkelig maskin i etterkant. Men fair enough - folk liker tydeligvis kraftig oppskarpede bilder, og der treffer programvaren til Samsung godt. 

 

Malware: Jeg anser programmer som ringer hjem til alle verdens servere og laster opp kontaktene dine for å være malware. Det er nok av historier om sånne på Play store, men det har blitt bedre i det siste. Ryktet sitter dog fortsatt i, så jeg tror det også påvirker salget.

 

For det vi diskuterer er altså hvordan Apple klarer å få såpass godt betalt som de gjør for en telefon som ikke nødvendigvis leder på noen fronter. Jeg tror det er fordi de har få men fungerende features, og at folk stoler på at det ikke er tull og gimmick når de sier at telefonen har en funksjon.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

eller så er det jo enkelte ting folk savner på Iphone , som muligheten til ekstra minnekort

Det har jeg aldri savnet, og jeg kjenner heller ingen med iPhone (og det er en del) som noen gang har nevnt at dette er noe de savner.

Jeg hadde noen dingser en gang i tiden med mulighet for å sette inn ekstra minnekort, har aldri brukt det. Kjenner heller ingen fra den gangen som noen gang brukte det.

Tror ikke det er så stort savn blant iPhone-brukere som Android-brukere skal ha det til...:-)

noen ønsker jo den muligheten , men noen av dem  ønsker jo også å eie en Iphone på grunn av alle omstendigheten som er tatt opp her

 

det er jo en diskusjon om hvor mange bilde man får plass til før man må overfør dem til et annet medium.

i et slikt tilfelle .

da ville det være veldig praktisk å bare bytt minnekort

Da er man nok ved et kjernepunkt når det kommer til valg man må ta; det finnes ikke et perfekt produkt. Man må alltid velge mellom ulike kompromisser. Apple tilbyr altså ikke telefoner med mulighet for ekstra minnekort, så hvis det er en avgjørende egenskap ved en telefon må man altså velge noe fra noen andre. Hvis man har behov for mye lagring er det plass til veldig, veldig mye på 128GB...:-)

 

men da setter prisen også sine begrensninger

før i tiden brukte man fotoapparat når man skulle ta bilder.

siden et fotoapparat har ubegrenset med lagringsplass i form av utskiftbare minnekort og mobiltelefonen i større grad har overtatt for fotoapparatet så bør man ikke begrense mulighetene.

 

da kan også 128 GB bli for lite.

man tror selvfølgelig at 128 GB er mere en nok , men det kommer jo an på bruken

 

128 GB gir nok plass til tusenvis av bilder  ( jeg har estimert det til ca 50 tusen  bilder ) hvis man ikke ikke bruker det til andre ting

men hvis man gjør det så er kan det og bli for lite

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men det vi diskuterer er altså hvordan Apple klarer å få såpass godt betalt som de gjør for en telefon som ikke nødvendigvis leder på noen fronter. Jeg tror det er fordi de har få men fungerende features, og at folk stoler på at det ikke er tull og gimmick når de sier at telefonen har en funksjon.

Men iPhone leder klart for oss som har valgt Apple sin plattform. Faktisk er Android og Windows fullstendig uinteressant. Jeg antar det er sånn det også er blant de som har valgt Android/Windows, de er sikkert helt uinteressert i Apple-dingser...

Lenke til kommentar

 

så du mener at Apple vet bedre hva folk trenger en folket selv ?

 

 

Ja, definitivt.

 

Skrevet på en datamaskin med kun én port.

 

og hvis noen forlanger minnekort så  tar de altså feil

telefonien  skal altså  ikke brukes som fotoapparat ?

 

å svare at da må man bare finne en annen telefon  regnes ikke som noe svar

 

 

 

rogkas : om man ikke er interessert i Apple dingser så er det likevel merkelig at i lengre periode så var nesten enhver enhet for å spille lyd preget av apple  sin tilstedeværelse .

kontakten for koble til en Apple dingser lyste mot en som neon farget sølv 

ingen hadde tenkt at de måte da gå an å skjule den kontakten

Endret av den andre elgen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men det vi diskuterer er altså hvordan Apple klarer å få såpass godt betalt som de gjør for en telefon som ikke nødvendigvis leder på noen fronter. Jeg tror det er fordi de har få men fungerende features, og at folk stoler på at det ikke er tull og gimmick når de sier at telefonen har en funksjon.

Men iPhone leder klart for oss som har valgt Apple sin plattform. Faktisk er Android og Windows fullstendig uinteressant. Jeg antar det er sånn det også er blant de som har valgt Android/Windows, de er sikkert helt uinteressert i Apple-dingser...

 

 

Tja, jeg bytta jo nylig til Android i noen måneder, og det var ikke særlig smertefullt. Det aller meste var lett å overføre, og programvaren fungerer veldig godt. Det var først når det gikk galt det gikk skikkelig galt. Og da jeg var dum nok til å kjøpe en telefon med Samsung-software som erstatning for den fantastiske Nexus 6 (som jeg virkelig ble glad i).

Lenke til kommentar

og hvis noen forlanger minnekort så  tar de altså feil

telefonien  skal altså  ikke brukes som fotoapparat ?

 

å svare at da må man bare finne en annen telefon  regnes ikke som noe svar

 

 

Så det eneste gyldige svaret er at iPhone er ubrukelig fordi man etter dine beregninger får plassproblemer etter 50,000 bilder?  Du lever i en rar og forvirret verden. 

 

Newsflash: man kan overføre bilder fra telefon til pc. Litt som man gjør med kamera faktisk! Eller har du alle bildene dine på kameraet også, og kjøper nytt når det er fullt?

 

Det finnes ekstremt gode grunner til å ikke ha minnekort i telefoner. Men de er veldig tekniske og jeg orker ikke gå igjennom dem her. Stikkord er f.eks "hva skjer når kortet fjernes". På iPhone har man ikke engang tilgang til å se filsystemet (et helt riktig valg i mine øyne), og da blir hele konseptet med minnekort umulig. Løsningen om man ønsker å offloade bilder er å legge inn f.eks Dropbox og overføre dit, også kan man slette de lokale bildene. Det er en mye mye bedre løsning enn lokale kort i telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, jeg bytta jo nylig til Android i noen måneder, og det var ikke særlig smertefullt. Det aller meste var lett å overføre, og programvaren fungerer veldig godt. Det var først når det gikk galt det gikk skikkelig galt. Og da jeg var dum nok til å kjøpe en telefon med Samsung-software som erstatning for den fantastiske Nexus 6 (som jeg virkelig ble glad i).

Fungerte Android-dingsen din også sømløst og uproblematisk med Apple AirPlay, AirPrint og AirDrop, iMessage, Bildestrøm, iCloud-tjenester...og andre tjenester som kan kalles "Apple Interne"?

 

Jeg spør ikke for å være negativ, kun av ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar

rogkas : om man ikke er interessert i Apple dingser så er det likevel merkelig at i lengre periode så var nesten enhver enhet for å spille lyd preget av apple  sin tilstedeværelse .

kontakten for koble til en Apple dingser lyste mot en som neon farget sølv 

ingen hadde tenkt at de måte da gå an å skjule den kontakten

Jeg har ingen problem med å forstå at det kan være merkelig...i din verden...

Lenke til kommentar

Nei, men det finnes gode erstatninger. Bruker uansett ikke AirPlay, AirPrint og AirDrop, og iCloud brukes kun til kontakter så der var det lett å gå til Google. IMessage savna jeg, og som nevnt ordentlig backup. Ellers var det helt greit å switche.

Den er grei, vi bruker alle Air-tjenestene ofte, noen av de daglig. For min del er det så mamge fordeler med disse tjenestene at det er totalt uinteressant hvilke komponenter som er inne i telefonen for å løse det.

 

Men takk for svar, dette er ikke en diskusjon med deg. Jeg er enig i dine innlegg.

Lenke til kommentar

Det er litt rart å påstå at noen har en kjempeledelse innefor noe som helst. Utvikling av Smarttelefoner har nå pågått såpass lenge at alle er på omtrent det samme nivå. Toppmodellene har ørsmå differanser seg i mellom, men der en av de leder litt på de andre i noen måneder, må de se at en annen går fordi de neste månedene. Men bittelitt bedre innen en ørliten nisje av teknologien.

 

Alle de ulike modellene i samme kategori er så gode at de dekker behovene til de som kjøper de. Det handler mye mer om hvilken plattform og/eller personlige preferanser man måtte ha. Så lenge man er fornøyd med plattformen bør man nok fortsette å handle sine produkter innen dette feltet. Da slipper man unødig irritasjon rundt manglende integrasjon.

Jeg er sikker på at testene direkte lyver. Måleinstrumentene er sikkert feil eller noe. Eller så kan det hende at det stemmer. Det kan hende at LCD er svært forksjellig fra OLED, og at ingen andre selskaper enn Samsung har tatt seg den enorme kostnaden å utvikle disse panelene (vi snakker utrolig mange år her, Samsung brukte OLED før Android). Det er en stor forskjell her, og det er ikke bare denne måneden. Det har vært slik i 2 år, og avstanden øker. LCD er en gammel teknologi, som kommer til å bli byttet ut med OLED. Det vil ta lang tid på grunn av kostnader, men det vil skje. Det er viktig med gode skjermer for brukeropplevelsen. Apple er jo av selskapene som fokuserer mest på å ha best mulig skjermer i alle sine produkter. Spørs bare hvor lenge det er til iPhone kommer med en Samsung AMOLED skjerm.

 

Ellers er forskjellene mye større enn du vil ha det til her. Du er jo ikke interessert i HW, og sier selv at du ikke bryr deg. Da ser jeg ikke helt hvordan du kan fastslå med så stor sikkerhet at det ikke er stor forskjell, når du faktisk ikke bryr deg og dermed ikke vet.

 

Dessuten bør du jo vite som en som ønsker mest mulig perfekte produkter, at når konkurrentene ligger veldig likt, så teller de små forskjellene mer. Så selv om det er mer likt på andre områder, kan dette være utslagsgivende med små forskjeller, når alt annet også er veldig likt. Dette gjelder generelt, og spesielt mellom de forskjellige Android toppmodellene. Til iPhone er SW forskjellene så store at disse mindre forskjellene ikke blir så store.

 

Ellers så er det merkelig at du sier at audun er så nøytral med sine tekniske utsagn, mens jeg har lang vei å gå. Hvis du ser posten mine, så ser du flere eksempler på ting han skriver som ikke stemmer, og er utelukkende positivt om Apple, og veldig negativt om Samsung. Når jeg sier at AMOLED fra Samsung er langt bedre, er det på grunnlag av sitat fra nøye gjennomførte tester. JEg har dermed vanskelig for å forstå hvordan mer nøytralt ikke er å skrive mer positivt om Apple.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

og hvis noen forlanger minnekort så  tar de altså feil

telefonien  skal altså  ikke brukes som fotoapparat ?

 

å svare at da må man bare finne en annen telefon  regnes ikke som noe svar

 

 

Så det eneste gyldige svaret er at iPhone er ubrukelig fordi man etter dine beregninger får plassproblemer etter 50,000 bilder?  Du lever i en rar og forvirret verden. 

 

Newsflash: man kan overføre bilder fra telefon til pc. Litt som man gjør med kamera faktisk! Eller har du alle bildene dine på kameraet også, og kjøper nytt når det er fullt?

 

Det finnes ekstremt gode grunner til å ikke ha minnekort i telefoner. Men de er veldig tekniske og jeg orker ikke gå igjennom dem her. Stikkord er f.eks "hva skjer når kortet fjernes". På iPhone har man ikke engang tilgang til å se filsystemet (et helt riktig valg i mine øyne), og da blir hele konseptet med minnekort umulig. Løsningen om man ønsker å offloade bilder er å legge inn f.eks Dropbox og overføre dit, også kan man slette de lokale bildene. Det er en mye mye bedre løsning enn lokale kort i telefonen.

 

du lever i en rar verden , som tro at 128 GB er nok til husavis av bilder , apper , musikk , video og alt det andre man bruker telefonen til

å stole 100% på kommunikasjonen for kunne lagre i skyen gjør det ikke bedre

 

spesielt når både Telenor og Netcom skryter uhemmet av hvor god dekning de har og så er skyggeområder over alt

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

rogkas : om man ikke er interessert i Apple dingser så er det likevel merkelig at i lengre periode så var nesten enhver enhet for å spille lyd preget av apple  sin tilstedeværelse .

kontakten for koble til en Apple dingser lyste mot en som neon farget sølv 

ingen hadde tenkt at de måte da gå an å skjule den kontakten

Jeg har ingen problem med å forstå at det kan være merkelig...i din verden...

 

 

Du har nok sett de anderledes hvis det var samsung og ikke Apple som var i den situasjonen .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du har nok sett de anderledes hvis det var samsung og ikke Apple som var i den situasjonen .

Det kan godt hende, men det får vi jo aldri vite...hadde Samsung vært det som fristet mest for noen år siden, så hadde jeg kanskje vært kunde av dem. Men det var det altså ikke. Og er fortsatt ikke. Samsung frister ikke i det hele tatt, det gjør forsåvidt ikke Android heller.

 

Men det er jo sånn med valg man tar. Man velger EN "vinner" noe som betyr at de aller fleste altså "taper" eller ikke blir valgt.

Lenke til kommentar

 

Swang sin ekstremt subjektive og nesten ekstatiske synsing om Samsung-telefoner er vel få som tar seriøst...

 

Noen flere er det nok som tar DisplayMate seriøst, de gjør i alle fall målinger (selv om man alltids kan ha kritiske innvendinger til noen av forutsetningene):

iPhone 4: "the iPhone 4 performed better overall so it earned the DisplayMate Best Mobile Display Award," i konkurranse mot et beite Android toppmodeller med OLED eller IPS, bl.a Galaxy S. http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_1.htm

iPhone 5: Danket lett ut OLED skjermen til Galaxy SIII i direkte sammenligning: http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_2.htm

 

Det ser for meg ut som at Apple hadde en ganske grei ledelse når det gjaldt skjermkvalitet over Samsungs OLED-skjermer, både når det gjaldt skarphet/pixeltetthet, lysstyrke, god fargegjengivelse og energieffektivitet. Kvaliteten på skjermen i sluttproduktet er nok ikke bare et resultat av selve panelet som levert fra panelprodusenten (der vi ikke helt vet i hvilken grad Apple har påvirket, gjennom finansiering av egne produksjonslinjer, teknologiutvikling og -valg, osv.), men også kalibrering og software fra Apple sin side.

 

Status i dag er at OLED omsider har fått bukt med de fleste svakhetene, og muligens ligger litt foran IPS, i alle fall ifølge DisplayMate og deres test av pre-produskjonsaksamplar som de har fått tilsendt fra Samsung...

Om man ser på tabellene for Galaxy S6 og iPhone 6 Plus er det ikke store forskjellen, og det lyser (nesten uten unntak) grønt nedover hele veien  for begge skjermtypene, med Excellent og Very Good. Skjermkvaliteten er fantastisk god for begge, og neppe noen vektig grunn for de fleste til å velge den ene eller den andre.

http://www.displaymate.com/iPhone6_ShootOut.htm

http://www.displaymate.com/Galaxy_S6_ShootOut_1.htm

 

Når det gjelder skjermen til iMac 5k så kontrolleres den av et nesten 60 cm langt, Apple-designet "display board", som inneholder mange IC-er, bl.a en "timing controller" som ikke finnes i produsentens produktliste. Om ikke en "kjempeledelse" - som er dine ord - så gjorde Apple noen grep der som gjør iMac 5k til noe absolutt utenom det ordinære. ;)

 

Beskrivelsen av skjermen er i høyeste grad subjektiv, det er jo veldig klart. Hvis du ser på tallene som du sier er den ikke en bedre skjerm enn iPhone 4. Konkurrenter som HTC Desire HD var nok en nærmere konkurrent enn Samsung sine OLED på den tiden. Samme gjelder jo og S3 selvsagt. Ble ganske likt ved S4, og har dratt fra etter det i S5 og S6.

 

Apple har og veldig god kalibrering av farger i forhold til det som regnes som perfekt. Bortsett fra at de er ganske blå. Like blå som S3 og S2, som folk klagde på var for blåe (sier noe om hvor sant det var...). Likevel så kalibrerte Samsung skjermen slik de gjorde. Nettopp for at reaksjonen blant mange var lik tek sin artikkel. Det ser ofte bra ut med saturerte farger. De gjorde det for å kompansere for at skjermene ikke var like gode.

 

Når du ser på denne tabellen derimot: 

http://www.displaymate.com/Smartphone_ShootOut_1.htm

Kan du umulig si at iPhone hadde noe ledelse som helst når den blir slått i så mange kategorier av Motorola Droid. Dårligere kontrast, og mer refleks i skjermen, samt høyere strømforbruk. Likevel er den bedre kalibrert, og mer nøyaktig enn det iPhone er. Kjempeledelse over S2 og S3 sin AMOLED? Helt klart. Kjempeledelse over andre LCD paneler? ikke i det hele tatt.

 

 

AMOLED ligger muligens litt foran? Har vi lest samme test?

"The Galaxy S6 has more than double the resolution and more than 4 times the number of pixels as the iPhone 6. It also has significantly higher peak Brightness, significantly higher Contrast Ratio in both low and high Ambient Light, significantly higher Absolute Color Accuracy, significantly better Viewing Angel performance, and has 4 selectable screen modes instead of a single fixed one on the iPhones."

 

Jeg tolker "significantly" som god ledelse. Skjermen er aboslutt en grunn til å velge Samsung foran andre. Den er helt klart bedre. I tillegg har du mye større valg da du kan velge skjermmodus. Den oppfyller jo og 100% av AdobeRBG, som du ellers bare får på proffskjermer. Det er ingen mpte Apple kan kalibrere seg til et slikt resultat.

 

Det er nok Apple sitt kort. Akkurat som at alle hovedkortprodusenter i verden er taiwanske og alle hovekort er fra en av disse taiwanske produsentene. Med unntak av MacBook selvfølgelig, der Apple bare lagde sitt eget hovedkort. Det er jo åpenbart, for de har jo sagt det. Ellers så finner du nok ikke 5K panelet på LG sine nettsider heller, men det betyr ikke at de ikke har produsert det.

 

Det er jo selvfølgelig på grunn av Apple dette skjer. Vi hadde ikke hatt 5K monitor uten dem. LG og Parade Technologies hadde ikke gjort dette av seg selv. Så de fortjener ros for å få produsentene til å lage dette. Ikke si seg fornøyd med at LG selger dem 4K, og si at de vil ha 5K paneler. For deretter å få Parade Technologies til å lage en timing kontroller slik at dette fungerer. Så de skal absolutt ha veldig mye ros for dette, men æren for timing kontrolleren og panelet går nok ikke til Apple. Æren for det ferdige produktet går til Apple, at de har klart å designe og sette sammen et slikt fantastisk produkt.

 

 

 

iPhone 4 og 5 var ganske blå, men ikke på langt nær like blå som Galaxy S I, S II og S III, ifølge DisplayMate:

 

Fargetemperatur for hvitt, skal ideelt sett være ca 6500 Kelvin:

Galaxy S I: 10177 K

Galaxy S II: 8656 K

Galaxy S III: 7860 K

iPhone 4: 7781 K

iPhone 5: 7461 K

 

Så jeg skjønner at folk klagde på Samsungs tidlige OLED-skjermer, de var ofte ganske mye blåere enn samtidige iPhone-skjermer.

 

Det var du som dro sammenligningen med OLED, med støtte i subjektive/ukvalifiserte påstander fra Swang, og det min kommentar gikk på. At Droid med sin IPS-skjerm lå enda et hakk foran på noen områder understreker jo bare at de beste IPS-skjermene lå et godt stykke foran Samsungs OLED-skjermer for 3-5 år siden. Men som du sier, Droid kommer dårligere ut enn iPhone 4 på oppløsning, skarphet/pixeltetthet, lysstyrke, refleksjon, kontrast og energieffektivitet, så det var et relativt jevnt kappløp mellom de beste på IPS.

 
Muligens litt foran, ja, dersom man basere seg på DisplayMate og pre-produksjonseksemplarene de fikk tilsendt fra Samsung. Må ta forbehold både mht. at Samsung kan ha håndplukket og spesialkalibrert disse to eksemplarene av S6 og S6 Edge, og i forhold til at andre tester ikke nødvendigvis er enige hele veien, og at DisplayMate ikke har testet alle toppspesifiserte mobilskjermer - bl.a LG G3 og G4 mangler, og de har jo lagt foran Samsung på en del ting.
Hva «significantly" betyr er litt åpent for tolkning avhengig av kontekst, i vitenskapelig-/målesammenheng betyr det vel tydelig målbart - men i praksis for en vanlig bruker betyr det ikke nødvendigvis tydelig merkbart. For øvrig ligger S6 nærmere iPhone 6 Plus enn iPhone 6 i skjermareal, men da er jo ikke forskjellen i oppløsning og pixeltetthet så stor som displayMate gjør et stort poeng av i forhold til iPhone 6, særlig ikke om man tar med at Samsung bruker PenTile som gir dårligere reell oppløsning enn den oppgitte QHD-oppløsningen. Det DisplayMate heller ikke nevner er at mange flere pixler naturligvis også er tyngre å drive, noe som resulterer i at S6 ikke klarer å oppnå samme framerate og renderingkvalitet i relativt krevende spill, sammenlignet med iPhone 6 og 6 Plus: http://bgr.com/2015/04/22/galaxy-s6-vs-iphone-6-performance-tests-gaming/
Ellers er det jo i hovedsak de velkjente OLED-fortrinnene kontrast og innsynsvinkel som utgjør noen forskjell. Kontrast er som alltid perfekt når sort er absolutt sort som resultat av at OLED-pixlene slås helt av, men innsynsvinkelen for en mobilskjerm har mest akademisk interesse - med mindre du er opptatt av at den som tilfeldigvis sitter ved siden av deg på bussen skal kunne se like godt som deg på skjermen din... ;P
 
Ikke alle seriøse testere får samme resultat - kanskje fordi noen av dem muligens har kjøpt sine testeksamplar i butikk?
Anandtech mener f.eks at at iPhone 6 har mer korrekt hvitpunkt, bedre gråtonenøyaktighet, bedre fargenøyaktighet, og at forskjellen i lysstyrke er mindre enn 10% mellom iPhone 6 og Galaxy S6 selv i de tilfellene der S6 bruker AutoBoost.
Så jeg sier muligens, ja, når testresultatene ikke er entydige. 
 
Er usikker på hva du vil med sarkastiske påstandene dine om "alle hovedkortprodusenter i verden". Når det gjelder LG antar jeg at de også kan ha laget panelene i Dell sin 5k-skjerm, som har akkurat samme størrelse og oppløsning, kom på markedet litt etter iMac 5k, og til en litt høyere pris enn Apples komplette datamaskin... ;)
Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...