Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Må nok si at du fremstår som netttroll her. Først kan du begynne med å la være å omformulere ting jeg sier. Jeg har ikke sagt at telefoner blir gitt videre uten factory reset. Jeg har heller ikke sagt at Android telefoner var billigere enn iPhone - i flere tilfeller var det de dyreste Android telefoner som havnet på hylla.

 

Argumentere mot en person som deg har ikke noe poeng i seg egentlig.

 

Det du ikke klarer å begripe, er at iPhone telefoner - uavhengig av komponent pris og slutt pris er bedre investering siden de varer lenger. Det blir som å sammenligne KIA med Mercedes-Benz som et passende bil for å kjøre taxi i Oslo.

 

Bedrifter bryr seg ikke om hvor mye telefoner koster å kjøpe inn - men hva den vil koste i løpet av f.eks. 3 år. Og per dags dato og med de rapportere man sitter på i dag er det idioti å kjøpe noe annet enn Apple produkter når det gjelder telefoner siden de både varer lenger, man kan fortsette å bruke brukte iPhone og det er ikke nødvendig med noe support eller opplæring på iPhone telefoner.

 

Uansett hva du måtte si her, så er Android telefoner med krevende å bruke for folk flest. De går også forte ut av mote og oppdatering krever med teknisk kunnskap av brukeren. Alle de punkter betyr at Android telefoner er mer krevende å ha for en bedrift.

 

Edit:

Det er også veldig typisk PC / Windows / Microsoft tankegang å dra i gang hvor mye komponenter koster - i 2015 er det ingen som bryr seg. Folk er kun opptatt av stabilitet, problemfri og effektiv bruk av utstyr. dvs "dingser" skal være gjennomsiktige og skal kun fungere "bra nok". Best er for dyrt og er direkte unødvendig.

 

Jeg har aldri sagt at du har sagt at de blir gitt uten factory reset. Jeg skrev det som et spørsmål. Du påsto at Android ble gitt vekk, mens iPhone ble brukt om igjen pga personlige preferanser i Android. Hvis telefonene gjennomgår factory reset er de like lette å sette opp. Så da vet jeg at du kom med en helt grunnløs påstand som ikke stemmer. Du kan sette masse preferanser i Android senere, men ingen tvinger deg til å gjøre det.

 

Du sier at Android toppmodeller havner på hylla. Da sier jeg at iPhoner havner på hylla. Nå er vi like langt. Basert på dine forrige uttalelser, som at Android har masse personlige preferanser etter factory reset (?) virker du ikke akkurat nøytral. 

 

Hva slags person er jeg? En som vil ha bevis for det du sier, og ikke aksepterer påstander på et forum for sannhet?

 

Android er ikke mer krevende å bruke. Jeg sliter veldig mye med å se hvordan Android-telefoner går av moten. Det er ganske mange telefoner de fleste ikke vet om engang. iPhone derimot er mye mer et mote-objekt. Det er rett og slett feil. Spesielt siden Android toppmodeller pleier å være mer oppdaterte HW messig, og Android ligger foran iOS i funksjonalitet.

 

Dette begynner å bli direkte useriøst. Det krever teknisk kunnskap av brukeren å oppdatere? Du mener som å trykke ja på meldingen om du vil oppdatere eller ikke? Påstandene dine blir ikke akkurat mer troverdige. Det er ingen lettere måte å gjennomføre oppdateringer på, bortsett fra å tvinge dem gjennom 100% automatisk. Det gjør heller ikke Apple, og av en god grunn.

 

Du påstår at iPhone holder lengre. Jeg påpeker at komponentene i iPhone er av lavere kvalitet enn de i S6. Det har med stabilitet å gjøre. Ser ikke hvordan det ikke er relevant for en bedrift.

 

Årsaken til at Apple kan selge dem med så gode marginer er jo fordi at de er så store. De har kontroll over alt, og kan kompensere på enkelte områder av den grunn.

 

Med full kontroll over både maskinvare og operativsystem kan Apple selge telefoner med mangelfull maskinvare og kompensere ved hjelp av programvare. Apple utstyrer tross alt telefonene sine med latterlig små mengder minne, og ikke før med iPhone 6 kunne de by på en skikkelig skjerm med full HD. NFC-teknologi har lenge vært fraværende, og det eneste "verdige" ved Apple sine telefoner har vært grafikkløsningen, hvor grafikkløsningen levert av Imagination Technologies faktisk har sparket litt fra seg.

 

Apple gjør mye riktig, men jeg klarer rett og slett ikke å betale så mye når jeg får så lite. Jeg kan få en bedre skjerm for pengene. De har ikke lenger et overtak med iOS, og maskinvaren i en tilsvarende toppmodell i en Android-telefon står i mange tilfeller på lik linje.

For ikke å snakke om at enkelte av konkurrentene lager telefoner som er minst like pene designmessig, og at Android gjør rask fremgang i forhold til ytelse og funksjonalitet. Kampen om iOS versus Android er ikke lenger en kamp om funksjonalitet og stabilitet, det er nærmere en vanesak.

 

Se på tabellen til høyre, "Design wins" som de kaller det: http://www.techinsights.com/teardown.com/SamsungGalaxyS6/

Samsung har hatt et tydelig push for å levere alt i telefonene sine selv, og kjøpe minst mulig av andre, i det hele tatt. Jeg lurer på hvordan Apple har full kontroll over maskinvare de har kjøpt, men Samsung ikke har kontroll over maskinvaren de selv har laget?

 

Mengden RAM kommer bare av hvordan OSet er bygget opp. Samsung tillater 6 åpne apper samtidig (!), som selvfølgelig er bare idiotisk mye og helt ubrukelig. Det kjører sånn sett fint. De har jo lansert multiwindow til iOS og da følger det også med mer RAM. Ser ingen grunn til at Apple bare skulle kjøpt inn 2 GB RAM til hver telefon hvis operativsystemet ikke utnytter det? Jeg har heller aldri sett folk si "jeg skulle hatt litt mer RAM på iPhonen min nå". Jeg tror absolutt det er overdrevet mye RAM i mange Android telefoner. Det gir jo sånn sett litt flere muligheter, muligheter som få utnytter og som garantert spiser batteriet ditt opp ganske kjapt. Jeg kan se poenget for LG/Samsung med multiwindow, men mer usikker på hva andre skal med 3 GB RAM.

 

Definisjonen din for skikkelig skjerm er åpenbart oppløsning. Du overser at skjermene i iPhone er de beste LCD skjermene på markedet. (vet ikke med G4, den har jo tross alt skjerm fra LG som produserer skjermene i iPhone). De har gjerne litt lav oppløsning, men den største forskjellen ligger jo i LCD vs AMOLED. Skjermen vil og slå ut mer high res paneler, grunnet at skjermen generelt er bedre ellers. Den kunne nok med fordel vært høyere oppløsning, men noen dårlig skjerm er det ikke.

 

Du bare overser helt at Apple designer sine helt egne CPU-kjerner og SoCer? Som er veldig konkurransedyktige, og ofte kommer på topp av ytelseslistene ved launch?

 

iPhone 6 i forhold til konkurrentene er nok en av de svakeste lanseringene for Apple når du ser på maskinvare i forhold til konkurrenter. Samsung ligger jo klart foran med sin S6 på de aller fleste områder. LG sin G4 gjør det ganske godt også. Likevel betyr jo ikke HW så mye som det engang gjorde, da alt stort sett er veldig bra uansett. Det er jo lett å se av salgstallene, iPhone 6 selger jo mer enn noen annen modell, relativt svakere HW til tross.

 

De har ikke så gode marginer for at der er store. De er store, fordi de er flinke til å få ut gode marginer og inntjening på produktene sine, og selge veldig mange av dem samtidig. Det er en kombinasjon som er vanskelig å få til, da høye marginer ofte skremmer vekk kunder i forhold til lav margin. Det er her Apple er veldig gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

produktet innfrir brukerens forventninger.

Ikke 100% .

Jeg savner rettelse av connect bug med wifi som kom i 8.3 , stave kontroll forbedringer , åpne opp eller nytt api slik at a-nummer kan hentes frem under calling - slik at true caller , 1881 , Telenor mobil bedrift kan utvikle og levere app til iOS, mulig å sende sms/mms på iPad m/SIM kort uten å måtte eie en iPhone.

Samt design og forbedringer i UI for settings fra apps , ulik lydnivå (styrke) på meldinger og ringing. Den tette tilknytningen til iTunes for musikk og media.

 

Total karakter for min del er rundt 90.

Enhetene (begge) får også minus for å være såpeglatte å holde fast uten cover/skin . Har aldri måtte brukt dette føre iPhone/iPad.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

There was a lot going for Apple in its most recent holiday quarter. As the first quarter with the popular iPhone 6 on sale for the entire period, many expected Apple to boast eye-popping earnings, and Apple’s first fiscal quarter has traditionally been its best. Expectations were surpassed: Apple on Tuesday reported first quarter earning results of $74.6 billion in revenue and net profit of $18 billion.

 

In terms of device sales, that breaks down to:

 

74.5 million iPhones, up from the 51 million sold a year ago.

 

Eller mener du at dette ikke er riktig ?

 

Siste er rettet til hvor mye netto fortjeneste per iPhone Apple har.

Og det er 241$

18bill $ er netto fortjeneste KUN for salg i det kvartalet av 74.5 millioner enheter.

Det spiller liten rolle om fortjenesten pr enhet regnes fra dette "gode" kvartalet eller andre da det er brutt ned på pr.enhet.

 

Hvis du blar tilbake noen sider i denne tråden har noen av kildene uttalt at Apples divisjon for kun mobiler vært de som gikk med 51-54% revenue for hele 2014.

Jeg har ikke satt noen spørsmålstegn til de kildene da jeg regner med at det kommer fra offentliggjorde tall og regnskap.

 

Det siste her var å få et svar på netto fortjeneste (revenue) tallet pr iphone6 hvilket vi nå har fått bekreftet utfra dette spesifikke kvartalstall 2014 regnskapet

 

Det andre jeg satt inn mellom 650$ og 0$ var kanskje ikke riktig. Men at Apple nå har en 241$ netto fortjeneste pr iPhone enhet solgt er i allefall for min del å anse som 100% bekreftet.

 

 

Disse tallene er riktige, for Apples julekvartal (4. kalenderkvartal) 2014:

Omsetning: 74,6 milliarder USD.

Netto fortjeneste: 18 milliarder USD.

 

Disse tallene er da resultat av Apples totale omsetning innenfor alle produktgrupper, ikke bare salg av iPhone.

 

Apples omsetning og fortjeneste ble i dette kvartalet generert av bl.a følgende:

74,5 millioner solgte iPhones

21,5 millioner solgte iPads

et ukjent antall solgte iPods

Apple-tilbehør til iPhone, iPad og iPod.

5,5 millioner solgte Mac-er

Apple-periferutstyr (mus, tastatur, skjermer, WiFi-routere, osv)

Salg av musikk, film og annet innhold gjennom iTunes/AppleTV

App Store OS X, med applikasjoner fra både Apple og tredjepart

App Store iOS

Andre online-tjenester (iCloud)

Nettbutikk med tusenvis av tredjepartsprodukt.

Kapitalinntekter (renter/avkastning av "pengebingen")

 

^^^Dette er i hovedsak hva Apple tjente 18 milliarder USD i netto profitt på i 4. kvartal 2014 - altså på langt mer enn salg av iPhone.

 

Dersom iPhone står for, la oss si 60% av Apples omsetning, er det likevel ikke gitt at iPhone genererer 60% av Apple netto fortjeneste. Ulike produktgrupper kan generere ulik netto fortjenestemargin - noen produkt er mer profitable enn andre. Men om vi rent hypotetisk antar at iPhone genererer 60% av nettofortjenesten, vil 60% av 18 milliarder utgjøre 10,8 milliarder USD. Delt på 74,5 millioner telefoner gir det 145 USD i fortjeneste pr iPhone, med disse hypotetiske forutsetningene. 

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Samsung har hatt et tydelig push for å levere alt i telefonene sine selv, og kjøpe minst mulig av andre, i det hele tatt. Jeg lurer på hvordan Apple har full kontroll over maskinvare de har kjøpt, men Samsung ikke har kontroll over maskinvaren de selv har laget?

 

Se på tabellen til høyre, "Design wins" som de kaller det: http://www.techinsights.com/teardown.com/SamsungGalaxyS6/

 

 

Du bare overser helt at Apple designer sine helt egne CPU-kjerner og SoCer? Som er veldig konkurransedyktige, og ofte kommer på topp av ytelseslistene ved launch?

 

 

Her svarer du noenlunde på ditt eget spørsmål. Apple har alltid designet sine egne SoC'er, og arkitekturen utnytter de til det ytterste med iOS. De satser på IPC og lav klokkefrekvens, noe som selvfølgelig gir resultater. Men hovedpoenget er at de designer sine egne systembrikker samtidig som at de har full kontroll over operativsystemet sitt. Der har du årsaken til Apples suksess, og hvordan de slipper unna med å tilby minimalt med minne. Og ja, mer minne vil ha en innvirkning på hvor mange apper man kan kjøre før de begynner å gjenåpne seg selv samt når man bruker nettleseren med flere faner åpne. 

 

Når det kommer til systembrikken har eksempelvis Samsung brukt både egne løsninger samt Qualcomm sine SoC'er. Inntil nylig har de ikke fokusert stort på sine egne brikker, så har de like mye kontroll over maskinvaren som Apple når de må ty til andre brikker? Nei, og samtidig har de sannsynligvis ikke mulighet til å skreddersy Android for sine telefoner heller til en betydelig grad.

 

Men som Anandtech viser kan Samsung med sine nyere systembrikker lett utfordre Apple. Exynos 7420 gjør det bra sammenliknet med Apple sin A8.

 

Mengden RAM kommer bare av hvordan OSet er bygget opp. Samsung tillater 6 åpne apper samtidig (!), som selvfølgelig er bare idiotisk mye og helt ubrukelig. Det kjører sånn sett fint. De har jo lansert multiwindow til iOS og da følger det også med mer RAM. Ser ingen grunn til at Apple bare skulle kjøpt inn 2 GB RAM til hver telefon hvis operativsystemet ikke utnytter det? Jeg har heller aldri sett folk si "jeg skulle hatt litt mer RAM på iPhonen min nå". Jeg tror absolutt det er overdrevet mye RAM i mange Android telefoner. Det gir jo sånn sett litt flere muligheter, muligheter som få utnytter og som garantert spiser batteriet ditt opp ganske kjapt. Jeg kan se poenget for LG/Samsung med multiwindow, men mer usikker på hva andre skal med 3 GB RAM.

 

 

Subjektivt når det kommer til hva man trenger, men som jeg sa blir det et problem når for mange ting kjører i bakgrunnen. Apper som restarter seg selv når du bytter til dem samt faner som må lastes inn på nytt i Safari. Dette er irritasjonsmomenter jeg har med min 5S, og det var smertefullt å gå fra en Nexus 5 til en S5 med vane i å ha musikk i bakgrunnen, Skype, nettleser m/ flere faner osv. Selvfølgelig, iOS håndterer minneproblemet svært godt, men det nedgraderer brukeropplevelsen stort.

 

Definisjonen din for skikkelig skjerm er åpenbart oppløsning. Du overser at skjermene i iPhone er de beste LCD skjermene på markedet. (vet ikke med G4, den har jo tross alt skjerm fra LG som produserer skjermene i iPhone). De har gjerne litt lav oppløsning, men den største forskjellen ligger jo i LCD vs AMOLED. Skjermen vil og slå ut mer high res paneler, grunnet at skjermen generelt er bedre ellers. Den kunne nok med fordel vært høyere oppløsning, men noen dårlig skjerm er det ikke.

 

 

Men du undervurderer tydeligvis hvor mye oppløsning har å si for skjermen. Man kan faktisk merke forskjell på en 1080p skjerm og en 750p skjerm etter utvidet bruk. Man skal overhodet ikke klage på Apple når det kommer til skjerm, for når det kommer til lysstyrke, kontrast og fargekalibrering er de utmerket. 

Men det samme gjelder også for LG, Samsung, HTC, OnePlus etc. Dagens toppmodeller er i mange tilfeller svært sterke når det kommer til skjerm, og Apple har ikke lenger en kjempeledelse når det kommer til displaykvaliteten. Slår du opp på tester (anbefaler Anandtech sine) ser du at Apple leder med en svært liten margin, og det kompenserer ikke i det hele tatt for manglende oppløsning om du sidestiller den med konkurrentene.

 

 

De har ikke så gode marginer for at der er store. De er store, fordi de er flinke til å få ut gode marginer og inntjening på produktene sine, og selge veldig mange av dem samtidig. Det er en kombinasjon som er vanskelig å få til, da høye marginer ofte skremmer vekk kunder i forhold til lav margin. Det er her Apple er veldig gode. 

 

 

Det har blitt sagt gang på gang, og det er et faktum at Apple har mye høyere marginer på sine telefoner sammenliknet med andre produsenter, samtidig som at deres tidlige gjennombrudd er ansvarlig for suksessen og forspranget de lenge har hatt. Hjemmeproduserte løsninger, lavere spesifikasjoner, eget økosystem...de skylder alt til sine tidligere dager når det ikke var noen tvil om at iOS var veien å gå for dem som ønsket en god brukeropplevelse. Deres jobb er nå å forsvare tittelen sin mot konkurransen som de siste årene har tatt dem igjen med stormskritt.

Med det er ingen tvil om at Apple har gjort mye riktig.

Lenke til kommentar

 

 

There was a lot going for Apple in its most recent holiday quarter. As the first quarter with the popular iPhone 6 on sale for the entire period, many expected Apple to boast eye-popping earnings, and Apple’s first fiscal quarter has traditionally been its best. Expectations were surpassed: Apple on Tuesday reported first quarter earning results of $74.6 billion in revenue and net profit of $18 billion.

 

In terms of device sales, that breaks down to:

 

74.5 million iPhones, up from the 51 million sold a year ago.

 

Eller mener du at dette ikke er riktig ?

 

Siste er rettet til hvor mye netto fortjeneste per iPhone Apple har.

Og det er 241$

18bill $ er netto fortjeneste KUN for salg i det kvartalet av 74.5 millioner enheter.

Det spiller liten rolle om fortjenesten pr enhet regnes fra dette "gode" kvartalet eller andre da det er brutt ned på pr.enhet.

 

Hvis du blar tilbake noen sider i denne tråden har noen av kildene uttalt at Apples divisjon for kun mobiler vært de som gikk med 51-54% revenue for hele 2014.

Jeg har ikke satt noen spørsmålstegn til de kildene da jeg regner med at det kommer fra offentliggjorde tall og regnskap.

 

Det siste her var å få et svar på netto fortjeneste (revenue) tallet pr iphone6 hvilket vi nå har fått bekreftet utfra dette spesifikke kvartalstall 2014 regnskapet

 

Det andre jeg satt inn mellom 650$ og 0$ var kanskje ikke riktig. Men at Apple nå har en 241$ netto fortjeneste pr iPhone enhet solgt er i allefall for min del å anse som 100% bekreftet.

 

 

Disse tallene er riktige, for Apples julekvartal (4. kalenderkvartal) 2014:

Omsetning: 74,6 milliarder USD.

Netto fortjeneste: 18 milliarder USD.

 

Disse tallene er da resultat av Apples totale omsetning innenfor alle produktgrupper, ikke bare salg av iPhone.

 

Apples omsetning og fortjeneste ble i dette kvartalet generert av bl.a følgende:

74,5 millioner solgte iPhones

21,5 millioner solgte iPads

et ukjent antall solgte iPods

Apple-tilbehør til iPhone, iPad og iPod.

5,5 millioner solgte Mac-er

Apple-periferutstyr (mus, tastatur, skjermer, WiFi-routere, osv)

Salg av musikk, film og annet innhold gjennom iTunes/AppleTV

App Store OS X, med applikasjoner fra både Apple og tredjepart

App Store iOS

Andre online-tjenester (iCloud)

Nettbutikk med tusenvis av tredjepartsprodukt.

Kapitalinntekter (renter/avkastning av "pengebingen")

 

^^^Dette er i hovedsak hva Apple tjente 18 milliarder USD i netto profitt på i 4. kvartal 2014 - altså på langt mer enn salg av iPhone.

 

Dersom iPhone står for, la oss si 60% av Apples omsetning, er det likevel ikke gitt at iPhone genererer 60% av Apple netto fortjeneste. Ulike produktgrupper kan generere ulik netto fortjenestemargin - noen produkt er mer profitable enn andre. Men om vi rent hypotetisk antar at iPhone genererer 60% av nettofortjenesten, vil 60% av 18 milliarder utgjøre 10,8 milliarder USD. Delt på 74,5 millioner telefoner gir det 145 USD i fortjeneste pr iPhone, med disse hypotetiske forutsetningene. 

 

Javel.

Her står det (på samme siden) at 56,21 prosent av apples revienue i 2014 q4 er fra iphone

Det vil si da at 10.117.800.000$ er revenue (netto fortjeneste) for iphone salget i q4..

post-35394-0-71438500-1437277139_thumb.jpg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

produktet innfrir brukerens forventninger.

Denne enkle, lille setningen er jo nettopp det dette handler om. Med noen få unntak (syar2003 har jo nevnt sine ting) lager Apple produkter og tjenester som innfrir, eller overgår, forventningene til de store massene av kunder. Da er det jo ikke så rart at Apple gjør det så bra som de gjør.

Lenke til kommentar

produktet innfrir brukerens forventninger.

 

Dette er kanskje sant, men forklarer lite ved (salgs-) fenomenet iPhone. Min erfaring med iPhone-brukere er at de har få forventninger til en smarttelefon annet enn at man kan bruke internett og at den «har apper». Innfridd, OK. For å forstå hvorfor iPhone er så populært, kommer man ikke utenom mote- og imagefaktorer. Ungdommer vil ha iPhone av samme grunn som de vil ha sykler, sko og vesker av bestemte merker. Lignende mekanismer gjelder i voksenverden, der det gjelder å den dyreste bilen og finest innredet bolig. Og iPhone.

 

iPhone og andre Apple-produktet har teknologiske kvaliteter. Men det er ikke disse som forklarer fenomenet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er kanskje sant, men forklarer lite ved (salgs-) fenomenet iPhone. Min erfaring med iPhone-brukere er at de har få forventninger til en smarttelefon annet enn at man kan bruke internett og at den «har apper». Innfridd, OK. For å forstå hvorfor iPhone er så populært, kommer man ikke utenom mote- og imagefaktorer. Ungdommer vil ha iPhone av samme grunn som de vil ha sykler, sko og vesker av bestemte merker. Lignende mekanismer gjelder i voksenverden, der det gjelder å den dyreste bilen og finest innredet bolig. Og iPhone.

 

iPhone og andre Apple-produktet har teknologiske kvaliteter. Men det er ikke disse som forklarer fenomenet.

 

 

Hvordan forklarer du da at også it-folk i stor grad foretrekker apple-produkter? Å komme med at "det er mote" blir for enkelt.

 

"It just works" er minst like viktig - folk som ikke interesserer seg for å mikke med mobilene sine setter pris på noe de slipper å forholde seg til. iPhone er bedre på dette enn alle andre merker. Når man kjøper ny telefon kan man med iPhone f.eks bare taste passord, også har man alle apper, alle data og alt annet. Med Android? Not so much. Da må man iallfall være svært heldig med kombinasjonen av modeller. 

 

Sånt er mye viktigere for folk enn rå specs og masser av mer eller mindre nyttige valgmuligheter. 

Er det noen som kjøper iPhone fordi det er status? Sikkert. Selv om jeg tviler litt på hvor mye status det er å ha samme telefon som halvparten av befolkningen. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 
Bedrifter bryr seg ikke om hvor mye telefoner koster å kjøpe inn - men hva den vil koste i løpet av f.eks. 3 år. Og per dags dato og med de rapportere man sitter på i dag er det idioti å kjøpe noe annet enn Apple produkter når det gjelder telefoner siden de både varer lenger, man kan fortsette å bruke brukte iPhone og det er ikke nødvendig med noe support eller opplæring på iPhone telefoner.

 

Uansett hva du måtte si her, så er Android telefoner med krevende å bruke for folk flest. De går også forte ut av mote og oppdatering krever med teknisk kunnskap av brukeren. Alle de punkter betyr at Android telefoner er mer krevende å ha for en bedrift.

 

Djises, jeg er glad du ikke styrer IT-avdelingen i min bedrift, typisk IT-tankefelle. Kun se på sitt eget budsjett.

 

Og er android mer krevende å bruke for folk flest? "folk flest" har jo en android. Hvorfor, om de synes det er så vanskelig?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er kanskje sant, men forklarer lite ved (salgs-) fenomenet iPhone. Min erfaring med iPhone-brukere er at de har få forventninger til en smarttelefon annet enn at man kan bruke internett og at den «har apper». Innfridd, OK. For å forstå hvorfor iPhone er så populært, kommer man ikke utenom mote- og imagefaktorer. Ungdommer vil ha iPhone av samme grunn som de vil ha sykler, sko og vesker av bestemte merker. Lignende mekanismer gjelder i voksenverden, der det gjelder å den dyreste bilen og finest innredet bolig. Og iPhone.

 

iPhone og andre Apple-produktet har teknologiske kvaliteter. Men det er ikke disse som forklarer fenomenet.

 

 

Hvordan forklarer du da at også it-folk i stor grad foretrekker apple-produkter? Å komme med at "det er mote" blir for enkelt.

 

"It just works" er minst like viktig - folk som ikke interesserer seg for å mikke med mobilene sine setter pris på noe de slipper å forholde seg til. iPhone er bedre på dette enn alle andre merker. Når man kjøper ny telefon kan man med iPhone f.eks bare taste passord, også har man alle apper, alle data og alt annet. Med Android? Not so much. Da må man iallfall være svært heldig med kombinasjonen av modeller. 

 

 

Jeg er enig i at "mote" er for enkelt, men er det sånn at IT-folk i stor grad foretrekker apple? Har ikke inntrykk av at det er noe vesentlig mer populært der enn hos andre, det er kanskje litt mer "harde linjer" mellom de som foretrekker apple og andre, men som gruppe?

 

Og er det ikke også med android å logge seg inn på sin bruker så blir alt lastet inn til telefonen?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Djises, jeg er glad du ikke styrer IT-avdelingen i min bedrift, typisk IT-tankefelle. Kun se på sitt eget budsjett.

 

Og er android mer krevende å bruke for folk flest? "folk flest" har jo en android. Hvorfor, om de synes det er så vanskelig?

 

 

Fordi selgerne i alle telefonbutikker pusher Android så hardt de kan (fortjenesten på iPhone er ræva), og fordi Android på alle måter er godt nok. Jeg vil fortsatt hevde at "folk flest" vil få en bedre opplevelse med iOs, men det vil ikke si at det ikke funker helt fint med alternativene. 

 

Men vi som kan IT undervurderer hvor lite moro mange brukere synes det er å bli spurt om f.eks "du har trykka på et bilde, hvilket av programmene "bilder" og "photos" vil du åpne det i" på telefonen sin. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at "mote" er for enkelt, men er det sånn at IT-folk i stor grad foretrekker apple? Har ikke inntrykk av at det er noe vesentlig mer populært der enn hos andre, det er kanskje litt mer "harde linjer" mellom de som foretrekker apple og andre, men som gruppe?

 

Og er det ikke også med android å logge seg inn på sin bruker så blir alt lastet inn til telefonen?

 

 

De stedene jeg har jobba og it-folk har fått velge selv har Apple hatt 70-80% av brukerne. Både på telefon og laptop. Der jeg er nå sitter ca. 8 av 10 utviklere på mac og har iPhone.

 

Når det gjelder ny telefon: Nei. Jeg gikk fra Nexus 6 til S6 edge nylig, og det var ingenting som ble overført automatisk (utover bilder og det som var syncet til Google, såklart). Hver app måtte installeres, og det var opp til flaksen om app-utvikleren hadde ordnet en eller annen form for backupløsning.

 

Da min iPhone døde i do for en stund siden og jeg fikk en ny slo jeg på den nye, tasta passord og ventet en time. Så hadde jeg en ny telefon som var 100% identisk med den gamle på alle måter, med alle innlogginger, passord og til og med cookies på nettsider intakt. For "folk flest" og bedrifter er sånt en killer feature, da det sparer masse tid og styr (og penger). 

 

Det er et godt eksempel på en av de tingene som ikke dukker opp i tester eller i specs, men som får folk til å kjøpe iPhone gang etter gang etter gang. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Djises, jeg er glad du ikke styrer IT-avdelingen i min bedrift, typisk IT-tankefelle. Kun se på sitt eget budsjett.

 

Og er android mer krevende å bruke for folk flest? "folk flest" har jo en android. Hvorfor, om de synes det er så vanskelig?

 

 

Fordi selgerne i alle telefonbutikker pusher Android så hardt de kan (fortjenesten på iPhone er ræva), og fordi Android på alle måter er godt nok. Jeg vil fortsatt hevde at "folk flest" vil få en bedre opplevelse med iOs, men det vil ikke si at det ikke funker helt fint med alternativene. 

 

Men vi som kan IT undervurderer hvor lite moro mange brukere synes det er å bli spurt om f.eks "du har trykka på et bilde, hvilket av programmene "bilder" og "photos" vil du åpne det i" på telefonen sin. 

 

 

Det er mulig vi kan undervurdere det, men faktum er allikevel at "folk flest" faktisk kjøper android. Så jeg kjøper ikke helt at folk synes det er så veldig vanskelig. Det er ikke akkurat som folk aldri stresser med ios heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg er enig i at "mote" er for enkelt, men er det sånn at IT-folk i stor grad foretrekker apple? Har ikke inntrykk av at det er noe vesentlig mer populært der enn hos andre, det er kanskje litt mer "harde linjer" mellom de som foretrekker apple og andre, men som gruppe?

 

Og er det ikke også med android å logge seg inn på sin bruker så blir alt lastet inn til telefonen?

 

 

De stedene jeg har jobba og it-folk har fått velge selv har Apple hatt 70-80% av brukerne. Både på telefon og laptop. Der jeg er nå sitter ca. 8 av 10 utviklere på mac og har iPhone.

 

Når det gjelder ny telefon: Nei. Jeg gikk fra Nexus 6 til S6 edge nylig, og det var ingenting som ble overført automatisk (utover bilder og det som var syncet til Google, såklart). Hver app måtte installeres, og det var opp til flaksen om app-utvikleren hadde ordnet en eller annen form for backupløsning.

 

Da min iPhone døde i do for en stund siden og jeg fikk en ny slo jeg på den nye, tasta passord og ventet en time. Så hadde jeg en ny telefon som var 100% identisk med den gamle på alle måter, med alle innlogginger, passord og til og med cookies på nettsider intakt. For "folk flest" og bedrifter er sånt en killer feature, da det sparer masse tid og styr (og penger). 

 

Det er et godt eksempel på en av de tingene som ikke dukker opp i tester eller i specs, men som får folk til å kjøpe iPhone gang etter gang etter gang. 

 

 

Og de stedene jeg har jobbet, så har IT-folk i mye større grad valgt android, men dette er anekdoter, er det noen grunn til å tro at apple er vesentlig mer populært blant it-folk? At forskjellige it-avdelinger nok er mere "80% det ene" enn random folk kan jeg være mer enig i dog.

 

Hmm, høres rart ut, har ikke hatt nye telefon på en stund, men alle jeg har sett med ny android i det siste får jo inn alle appsene og sånn av seg selv.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig vi kan undervurdere det, men faktum er allikevel at "folk flest" faktisk kjøper android. Så jeg kjøper ikke helt at folk synes det er så veldig vanskelig. Det er ikke akkurat som folk aldri stresser med ios heller.

 

Neida, det er ikke så veldig vanskelig. Bare litt mer irriterende for folk som bare vil ha en telefon og ikke en lommedatamaskin de kan endre på. Men begge deler (alle tre faktisk - Windows Mobile er veldig bra for vanlige brukere!) fungerer mer enn bra nok.

 

Hmm, høres rart ut, har ikke hatt nye telefon på en stund, men alle jeg har sett med ny android i det siste får jo inn alle appsene og sånn av seg selv.

Det er noe backupgreier der. Men det fungerer ikke som en 100%-backup (med unntak av touch-id-opplæring) som på iOs. Og enkelte leverandører (Samsung, jeg ser på dere) slår av hele greia og erstatter det med sitt egne proprietære jall. Nå er jo Apples også proprietært, men det virker.

 

Problemet til Android-leverandørene er at de ikke har en OS-leverandør som tjener penger på tilfredse kunder, så Google har ikke noe incentiv til å lagre kunders data eller å holde kundene glade utover de tjenestene Google tilbyr selv. MS og Apple tjener penger på telefonene de selger, så de har alle incentiver til å beholde kundene. Sist jeg sjekket tjente Google mer pr. iOs-bruker enn pr. Android-bruker, så det er samma for dem hva folk bruker.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

produktet innfrir brukerens forventninger.

Dette er kanskje sant, men forklarer lite ved (salgs-) fenomenet iPhone. Min erfaring med iPhone-brukere er at de har få forventninger til en smarttelefon annet enn at man kan bruke internett og at den «har apper». Innfridd, OK. For å forstå hvorfor iPhone er så populært, kommer man ikke utenom mote- og imagefaktorer. Ungdommer vil ha iPhone av samme grunn som de vil ha sykler, sko og vesker av bestemte merker. Lignende mekanismer gjelder i voksenverden, der det gjelder å den dyreste bilen og finest innredet bolig. Og iPhone.

 

iPhone og andre Apple-produktet har teknologiske kvaliteter. Men det er ikke disse som forklarer fenomenet.

nei, det forklarer egentlig det meste. Hadde det bare vært mote, reklame etc så hadde iphone vært borte nå. antallet iphone bruker bare øker og øker, og veldig mange kommer fra androidtelefoner. hadde forbrukerene ikke fått de fleste av forventningene sine innfridd så hadde de droppet iphone etter ett forsøk eller to. andelen blinde fanboys tror jeg er veldig lav i begge leirene, så ubetydelg at de ikke vises i salgstall og statistikker.

Lenke til kommentar

 

Javel.

 

Her står det (på samme siden) at 56,21 prosent av apples revienue i 2014 q4 er fra iphone

Det vil si da at 10.117.800.000$ er revenue (netto fortjeneste) for iphone salget i q4..

 

 

Close, but no cigar. "Revenue" betyr omsetning, ikke fortjeneste (net profit). Det som kalles q1-15 er vel Apples avvikende regnskapskvartal, som egentlig er q4-14 om vi regner etter kalenderen (regnskapsår trenger ikke følge kalenderår). Jeg valgte å anslå 60% fordi det synes som et mer typisk nivå året sett under ett, og kalenderkvartalet q4 var unntaket. 

Lenke til kommentar

Og de stedene jeg har jobbet, så har IT-folk i mye større grad valgt android, men dette er anekdoter, er det noen grunn til å tro at apple er vesentlig mer populært blant it-folk? At forskjellige it-avdelinger nok er mere "80% det ene" enn random folk kan jeg være mer enig i dog.

Glemte å svare på dette. Ja, masse IT-folk bruker Android. Det er to skoler virker det som. "Jeg vil skru og fikse og sette opp" og "Jeg driver med data hele dagen og orker ikke på fritida". Har inntrykk av at særlig driftere og admins etc. heller mot Android, mens de fleste utviklerne og arkitektene jeg kjenner går for iOs. Men som du sier; anekdoter. Det er iallfall et faktum at OSX har et ekstremt fotfeste i forskningsmiljøer pga Unix-røttene, og dette smitter nok over på telefonbruken. Men nå er vi langt utenfor tema :)

Lenke til kommentar

Jeg begynner virkelig å lure på om du faktisk har prøvd Galaxy S6. Du sier at Android ikke har noe skikkelig backup-løsning og at apper osv ikke kommer når du bare logger deg på. Vel, det er jo bare en ren løgn. Alt du gjør som er knyttet til google-kontoen din blir syncet, overalt. Jeg kan gå inn i nettleseren på google play og se på innstalerte apper, og se hvilke telefoner som er registrert på min konto, og hvilke apper de har. Jeg kan og laste ned en app til telefonen min direkte via nettleser. Og jeg skal love deg, når du setter opp en ny telefon, så kan du laste ned alt som er koblet til kontoen din. Jeg ser ikke helt hva du forsøker å bevise med slike åpenbart feilaktige påstander.

 

Innstillingen for dette sier blant annet at den synkroniserer Wi-Fi-passord, bokmerker, appdata og andre innstillinger.

 

Samsung erstatter ingenting av google sine, men tilbyr sin egen tjeneste og synkronisering av diverse ting i tillegg. Så dette er og feil.

 

Du sier og at iOS bare fungerer bedre, og vil være mye bedre for folk flest egentlig. Du sier videre at de fleste IT folk bruker iOS. Du påstår jo og her at folk blir lurt til å kjøpe Android av butikkene, fordi de tjener mer på det (!). Du har tidligere og forsvunnet fra diskusjoner angående negative punkter ved Apples produkter. Det er greit å like Apple, men jeg forstår ikke hvorfor du skal gå rundt å lyve om hvordan andre produsenter osv er. For deretter å skrive at iOS er klart mye enklere og greiere i bruk. Jeg trodde vi var ferdige med at iOS er enkelt, og Android er vanskelig. Ting har jo endret seg, og selv om det var tilfellet, er det ikke tilfellet nå.

 

For ikke å snakke om at du kaller funksjoner som multiwindow fra Samsung og LG som en "hack". Dermed sier du at Multiwindow til iOS kommer til å bli langt bedre. Til tross for at det er veldig tydelig at det ikke er. Det har mindre støtte for apps, og er en svært simpel løsning i tillegg. Du bare avskriver Samsung sin løsning som "sikkert masse unødvendige features" utelukkende fordi det er Samsung. Det til tross for at multiwindow fra Samsung ikke har masse unødvendig noe som helst. Det har bare funksjonaliteten en forventer fra en skikkelig multiwindow løsning. Ikke en slik simpel start som iOS vil få. Da virker meningene dine svært lite objektive, og sterk påvirket av kjærlighet for iOS og Apple.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...