Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Apple som alle andre har fastsatte budsjetter for R&D.

Det vanlige på større selskaper er inntil en viss prosentsats av netto inntjening.

Store men innenfor rammene budsjetter på R&D har en tendens til å være positivt for aksje verdien.

Husleie og eiendommer inngår i driftsbudsjetter.

 

Det som er litt merkelig (eller kanskje ikke merkelig tatt i betraktning av veksten etter 2007/2008) er at R&D bruken var høyere i prosent i årene 2000-2004.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er stor forskjell på å bruke penger de tjener på utvikling , produksjonsutstyr og bygninger 

og å ta inne alle de har brukt på noen få salg

 

og det  å selge mange produkter , men med lav fortjeneste

 

man bruker råvarer , altså komponenter 

setter dem sammen

og så skal de ha fortjeneste

 

hvis komponentene koster 2 tusen ( jeg tviler for at det er så mye  pr telefon ) 

så kan det ikke koste mere en tusen kr pr telefon i lønninger , bruk av utstyr , lager og bygninger  

 

da har det altså kostet Apple 3 tusen for bygge telefonen

 

når den selges i butikken for 7 500 kr  og staten tar 1500 så har altså Apple en fortjente på 3 tusen ( eller en dobling i fortjeneste )

det kan man ikke nekte for

 

Det går tydeligvis ikke inn samme hvor mange ganger folk prøver å forklare deg et det finnes mange flere kostnader enn de du nevner.   Bl.a er det ca 100.000 Apple-ansatte som skal ha sin lønn hver måned. Det er snart 500 fysiske Apple-butikker i eksklusive lokaler som koster flesk å bygge, leie og drifte. Det er forskningslaboratorier, testfasiliteter, utviklingsavdelinger, datasenter, fornybar energiforsyning til datasentrene, investeringer i produksjonsanlegg, osv, osv.

 

Så la oss heller gjøre det enkelt. La oss se på det store bildet: Apple som selskap har jevnt over en netto fortjeneste som utgjør litt over 20% av omsetningen. Det er altså det de sitter igjen med når alle kostnader, løpende utgifter, lønninger, skatter og avgifter er dekket inn. Litt over 20%.

 

Med enorme omsetningstall blir naturligvis litt over 20% også store summer, men i prosent av omsetning ligger Apple på omtrent samme fortjenestemarginer som Google og Microsoft. Om du mener at dette er for høy profittmargin får du bare utvide ditt lille enmanns korstog til å gjelde flere selskap, som jeg er ganske sikker på at du selv benytter. Lykke til med det!  ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Èn ting er iallfall sikkert - konkurrentene skal prise seg lykkelige for at Apple tar ut de ekstreme skalafordelene sine i marginer og ikke i lavere priser. 

 

Prisen pr. produserte enhet går dramatisk ned når man produserer fler, og ingen er i nærheten av å produsere like mange av hver enhet som Apple. Hadde de latt dette gjenspeiles i prisene hadde det vært umulig å konkurrere med dem i high-end-telefonmarkedet.

Lenke til kommentar

hvorfor lyver dere

jeg har regnet med løsn kostnader

de kom inne under produksjons kostnader

 

jeg kan ikke tenke meg at  det går flere tusen kr pr telefon i bare lønnskostnader

 

jeg spør ikke om hvor mye Apple tjener totalt men hvor mye de tjener pr solgte telefon

 

Du har ikke regnet med noe som helst. Du tror bare en hel masse.

 

Ja, Apple tjener veldig bra med penger pr. solget telefon, men du glemmer fullstendig at Apple er mer enn bare iPhone.

 

Du overser jo alle momentene som er nevnt i flere innlegg over her i løpet av den siste timen.

 

Det er nevnt:

 

-snart 500 fysiske Apple-butikker

-forskningslaboratorier

-testfasiliteter

-utviklingsavdelinger

-datasentre

-energiforsyning

-produksjonsanlegg

 

Dette er fremdeles bare et lite utvalg av hva som koster penger.

 

Apple sine regnskaper er offentlige og de forteller ganske klart at de ikke sitter igjen med en fortjeneste på 100% slik du vil ha det til.

 

Jeg anbefaler deg å sette igang produksjon av den telefonstyrte lommelykten din, så vil du muligens få noen a-ha opplevelser underveis.

 

Du virker tilsynelatende til å tro at så lenge man bare har ei eske med noen komponenter så dukker det på mirakuløst vis opp fullt fungerende mobiltelefoner inkludert et operativsystem i butikkhyller verden over.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

du har regnet ja...newton derimot leser regnskapet til apple. skal vi se, skal jeg stole mest på elgens utregninger eller regnskapet til apple... en ting skal du ha, etter at den forrige moroklumpen ble kastet ut så har det vært stille her, du bidrar i allefall til litt action :)

Lenke til kommentar

du har regnet ja...newton derimot leser regnskapet til apple. skal vi se, skal jeg stole mest på elgens utregninger eller regnskapet til apple... en ting skal du ha, etter at den forrige moroklumpen ble kastet ut så har det vært stille her, du bidrar i allefall til litt action :)

Enig, det er moro med litt action. Blandet med en dæsj fascinasjon over elgens uvitenhet.

 

Jeg hadde en sjef en gang som sa: "Det hjelper jo faen ikke å ha rett når alle andre tar feil"

 

Anbefaler elgen å tygge litt på den setningen...:-)

Lenke til kommentar

De har netto inntjening (revenue)størrelsen orden for et kvartal i 2014 ~ kr 2000 pr iPhone eller ~ 240 $US

 

https://gigaom.com/2015/01/27/apple-earnings-jan-2015/

 

18 milliarder $ netto fortjeneste på solgte 74.5 millioner Iphone er et enkelt regnestykke.

 

Dette bygger opp under det som er sagt tidligere om produksjons kostnad når prisen på iphone 6 i snitt er 600$ uten tax (eller litt over med tanke på plus versjonen). Sammen med at profit ligger på noen og femti prosent. Alt avhengig av hva som er før og etter avskrivninger.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

hvorfor lyver dere

jeg har regnet med løsn kostnader

de kom inne under produksjons kostnader

 

jeg kan ikke tenke meg at  det går flere tusen kr pr telefon i bare lønnskostnader

 

jeg spør ikke om hvor mye Apple tjener totalt men hvor mye de tjener pr solgte telefon

 

Du har ikke regnet med noe som helst. Du tror bare en hel masse.

 

Ja, Apple tjener veldig bra med penger pr. solget telefon, men du glemmer fullstendig at Apple er mer enn bare iPhone.

 

Du overser jo alle momentene som er nevnt i flere innlegg over her i løpet av den siste timen.

 

Det er nevnt:

 

-snart 500 fysiske Apple-butikker

-forskningslaboratorier

-testfasiliteter

-utviklingsavdelinger

-datasentre

-energiforsyning

-produksjonsanlegg

 

Dette er fremdeles bare et lite utvalg av hva som koster penger.

 

Apple sine regnskaper er offentlige og de forteller ganske klart at de ikke sitter igjen med en fortjeneste på 100% slik du vil ha det til.

 

Jeg anbefaler deg å sette igang produksjon av den telefonstyrte lommelykten din, så vil du muligens få noen a-ha opplevelser underveis.

 

Du virker tilsynelatende til å tro at så lenge man bare har ei eske med noen komponenter så dukker det på mirakuløst vis opp fullt fungerende mobiltelefoner inkludert et operativsystem i butikkhyller verden over.

 

alt det kan umulig tilsi at det belaster produksjonen til  en Iphone med tusen kr.

 

kunne dere ikke bare svare på det jeg spurte om i stedet for å påstå at jeg tar feil samtidig som der bare referer til de totale regnskapet

da drar dere inn flere elementer som har ingen ting med produksjonen av telefonen å gjøre

Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt er det kanskje viktigste for oss som er kunder av Apple at de går så det suser, har store overskudd de kan pløye tilbake i utvikling av nye produkter og tjenester samt har økonomisk ryggrad til å tåle et tilbakeslag eller to. For de kommer før eller siden for alle bedrifter.

Lenke til kommentar

 

 

hvorfor lyver dere

jeg har regnet med løsn kostnader

de kom inne under produksjons kostnader

 

jeg kan ikke tenke meg at  det går flere tusen kr pr telefon i bare lønnskostnader

 

jeg spør ikke om hvor mye Apple tjener totalt men hvor mye de tjener pr solgte telefon

 

Du har ikke regnet med noe som helst. Du tror bare en hel masse.

 

Ja, Apple tjener veldig bra med penger pr. solget telefon, men du glemmer fullstendig at Apple er mer enn bare iPhone.

 

Du overser jo alle momentene som er nevnt i flere innlegg over her i løpet av den siste timen.

 

Det er nevnt:

 

-snart 500 fysiske Apple-butikker

-forskningslaboratorier

-testfasiliteter

-utviklingsavdelinger

-datasentre

-energiforsyning

-produksjonsanlegg

 

Dette er fremdeles bare et lite utvalg av hva som koster penger.

 

Apple sine regnskaper er offentlige og de forteller ganske klart at de ikke sitter igjen med en fortjeneste på 100% slik du vil ha det til.

 

Jeg anbefaler deg å sette igang produksjon av den telefonstyrte lommelykten din, så vil du muligens få noen a-ha opplevelser underveis.

 

Du virker tilsynelatende til å tro at så lenge man bare har ei eske med noen komponenter så dukker det på mirakuløst vis opp fullt fungerende mobiltelefoner inkludert et operativsystem i butikkhyller verden over.

 

alt det kan umulig tilsi at det belaster produksjonen til  en Iphone med tusen kr.

 

kunne dere ikke bare svare på det jeg spurte om i stedet for å påstå at jeg tar feil samtidig som der bare referer til de totale regnskapet

da drar dere inn flere elementer som har ingen ting med produksjonen av telefonen å gjøre

 

 

Nok en gang overser du helheten og kjører deg fast i ett spor/produkt.

 

Ingenting forteller sannheten mer enn regskapet. Det er svart på hvitt. Og tilgjengelig.

 

Hva er det egentlig du mener du har spurt om som ikke er besvart?

Lenke til kommentar

Èn ting er iallfall sikkert - konkurrentene skal prise seg lykkelige for at Apple tar ut de ekstreme skalafordelene sine i marginer og ikke i lavere priser. 

 

Prisen pr. produserte enhet går dramatisk ned når man produserer fler, og ingen er i nærheten av å produsere like mange av hver enhet som Apple. Hadde de latt dette gjenspeiles i prisene hadde det vært umulig å konkurrere med dem i high-end-telefonmarkedet.

Spesielt Samsung hadde nok slitt utrolig mye hvis dette hadde skjedd, da de i utgangspunktet har telefoner som er ganske dyre å produsere. Det hadde jo vært gøy sånn rent hypotetisk sett om neste iPhone ble solgt til en pris der Apple såvidt fikk inn penger på den, og så sett hvor mye ned salget av alt annet hadde gått.

Lenke til kommentar

 

 

hvorfor lyver dere

jeg har regnet med løsn kostnader

de kom inne under produksjons kostnader

 

jeg kan ikke tenke meg at det går flere tusen kr pr telefon i bare lønnskostnader

 

jeg spør ikke om hvor mye Apple tjener totalt men hvor mye de tjener pr solgte telefon

 

Du har ikke regnet med noe som helst. Du tror bare en hel masse.

 

Ja, Apple tjener veldig bra med penger pr. solget telefon, men du glemmer fullstendig at Apple er mer enn bare iPhone.

 

Du overser jo alle momentene som er nevnt i flere innlegg over her i løpet av den siste timen.

 

Det er nevnt:

 

-snart 500 fysiske Apple-butikker

-forskningslaboratorier

-testfasiliteter

-utviklingsavdelinger

-datasentre

-energiforsyning

-produksjonsanlegg

 

Dette er fremdeles bare et lite utvalg av hva som koster penger.

 

Apple sine regnskaper er offentlige og de forteller ganske klart at de ikke sitter igjen med en fortjeneste på 100% slik du vil ha det til.

 

Jeg anbefaler deg å sette igang produksjon av den telefonstyrte lommelykten din, så vil du muligens få noen a-ha opplevelser underveis.

 

Du virker tilsynelatende til å tro at så lenge man bare har ei eske med noen komponenter så dukker det på mirakuløst vis opp fullt fungerende mobiltelefoner inkludert et operativsystem i butikkhyller verden over.

alt det kan umulig tilsi at det belaster produksjonen til en Iphone med tusen kr.

 

kunne dere ikke bare svare på det jeg spurte om i stedet for å påstå at jeg tar feil samtidig som der bare referer til de totale regnskapet

da drar dere inn flere elementer som har ingen ting med produksjonen av telefonen å gjøre

Du spurte hva de tjener netto pr iphone6 . Svaret på det er i dollar 18000000000/74500000 = 241$

Selges for 649$ (markedspris USA)

Netto fortjeneste er 241$

Produksjons kost est 250$

Est resten andre indirekte kostnader pr enhet 158$

 

 

Edit: Stavekontroll iPad kødder.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

...

Det er merkelig at folk fortsatt driver med slike generaliseringer. Det er da ingen, bortsett fra netttroll, som sier at en gjennomsnittlig Android-tlf er bedre enn en iPhone. Som artikkelen skriver går en gjennomsnittlige Android telefon for litt over 180 dollar. Da er det urimelig å forvente samme kvalitet som et 600$ produkt. Jeg har sett bedriftstelefoner i store norske selskaper som er Android baserte. Jeg ville ringt politiet og anmeldt dem for ran hvis de solgte dem for over 1000 kr!

 

Hvis du ser på en teardown av S6 vs iPhone så finner du jo faktisk høyere kvalitet på komponentene i S6. Mange like komponenter og.

 

Det er ganske utrolig hvis dere gir brukte telefoner videre til andre ansatte uten videre. Jeg regner med at de fleste, både ansatte og ledelse, ville krevd factory reset av telefonen? Da er ikke android vanskeligere å sette opp enn iPhone, og det vil ikke eksistere noen personlige preferanser.

 

Når det gjelder PC er det fortsatt utrolig mange som bruker XP, inkludert bedrifter.

 

Må nok si at du fremstår som netttroll her. Først kan du begynne med å la være å omformulere ting jeg sier. Jeg har ikke sagt at telefoner blir gitt videre uten factory reset. Jeg har heller ikke sagt at Android telefoner var billigere enn iPhone - i flere tilfeller var det de dyreste Android telefoner som havnet på hylla.

 

Argumentere mot en person som deg har ikke noe poeng i seg egentlig.

 

Det du ikke klarer å begripe, er at iPhone telefoner - uavhengig av komponent pris og slutt pris er bedre investering siden de varer lenger. Det blir som å sammenligne KIA med Mercedes-Benz som et passende bil for å kjøre taxi i Oslo.

 

Bedrifter bryr seg ikke om hvor mye telefoner koster å kjøpe inn - men hva den vil koste i løpet av f.eks. 3 år. Og per dags dato og med de rapportere man sitter på i dag er det idioti å kjøpe noe annet enn Apple produkter når det gjelder telefoner siden de både varer lenger, man kan fortsette å bruke brukte iPhone og det er ikke nødvendig med noe support eller opplæring på iPhone telefoner.

 

Uansett hva du måtte si her, så er Android telefoner med krevende å bruke for folk flest. De går også forte ut av mote og oppdatering krever med teknisk kunnskap av brukeren. Alle de punkter betyr at Android telefoner er mer krevende å ha for en bedrift.

 

Edit:

Det er også veldig typisk PC / Windows / Microsoft tankegang å dra i gang hvor mye komponenter koster - i 2015 er det ingen som bryr seg. Folk er kun opptatt av stabilitet, problemfri og effektiv bruk av utstyr. dvs "dingser" skal være gjennomsiktige og skal kun fungere "bra nok". Best er for dyrt og er direkte unødvendig.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Årsaken til at Apple kan selge dem med så gode marginer er jo fordi at de er så store. De har kontroll over alt, og kan kompensere på enkelte områder av den grunn.

 

Med full kontroll over både maskinvare og operativsystem kan Apple selge telefoner med mangelfull maskinvare og kompensere ved hjelp av programvare. Apple utstyrer tross alt telefonene sine med latterlig små mengder minne, og ikke før med iPhone 6 kunne de by på en skikkelig skjerm med full HD. NFC-teknologi har lenge vært fraværende, og det eneste "verdige" ved Apple sine telefoner har vært grafikkløsningen, hvor grafikkløsningen levert av Imagination Technologies faktisk har sparket litt fra seg.

 

Apple gjør mye riktig, men jeg klarer rett og slett ikke å betale så mye når jeg får så lite. Jeg kan få en bedre skjerm for pengene. De har ikke lenger et overtak med iOS, og maskinvaren i en tilsvarende toppmodell i en Android-telefon står i mange tilfeller på lik linje.

For ikke å snakke om at enkelte av konkurrentene lager telefoner som er minst like pene designmessig, og at Android gjør rask fremgang i forhold til ytelse og funksjonalitet. Kampen om iOS versus Android er ikke lenger en kamp om funksjonalitet og stabilitet, det er nærmere en vanesak.

Endret av GXT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det du ikke klarer å begripe, er at iPhone telefoner - uavhengig av komponent pris og slutt pris er bedre investering siden de varer lenger. Det blir som å sammenligne KIA med Mercedes-Benz som et passende bil for å kjøre taxi i Oslo.

 

Bedrifter bryr seg ikke om hvor mye telefoner koster å kjøpe inn - men hva den vil koste i løpet av f.eks. 3 år. Og per dags dato og med de rapportere man sitter på i dag er det idioti å kjøpe noe annet enn Apple produkter når det gjelder telefoner siden de både varer lenger, man kan fortsette å bruke brukte iPhone og det er ikke nødvendig med noe support eller opplæring på iPhone telefoner.

 

Uansett hva du måtte si her, så er Android telefoner med krevende å bruke for folk flest. De går også forte ut av mote og oppdatering krever med teknisk kunnskap av brukeren. Alle de punkter betyr at Android telefoner er mer krevende å ha for en bedrift.

 

Edit:

Det er også veldig typisk PC / Windows / Microsoft tankegang å dra i gang hvor mye komponenter koster - i 2015 er det ingen som bryr seg. Folk er kun opptatt av stabilitet, problemfri og effektiv bruk av utstyr. dvs "dingser" skal være gjennomsiktige og skal kun fungere "bra nok". Best er for dyrt og er direkte unødvendig.

 

har du dekning for alt dette ?

 

for her fremstår  du som en innbarka Apple fann som ser seg blind på iphone , den er best uten diskusjoner

når man leser tester så stemner det ikke

 

å bruke argument dyre billig som et argument for at det dyre varer lenger blir en halvsannhet 

det eneste som teller er hvor godt man tar vare på den

 

det har lite med kvalitet å gjøre , det har med hvor lenge man vill at produktet skal vare

 

flere forbrukertester opp gjennom årene har også avslørt at kvaliten på Iphone ikke er så sterk som du tror

 

så man skal overdrive

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har netto inntjening (revenue)størrelsen orden for et kvartal i 2014 ~ kr 2000 pr iPhone eller ~ 240 $US

 

https://gigaom.com/2015/01/27/apple-earnings-jan-2015/

 

18 milliarder $ netto fortjeneste på solgte 74.5 millioner Iphone er et enkelt regnestykke.

 

Dette bygger opp under det som er sagt tidligere om produksjons kostnad når prisen på iphone 6 i snitt er 600$ uten tax (eller litt over med tanke på plus versjonen). Sammen med at profit ligger på noen og femti prosent. Alt avhengig av hva som er før og etter avskrivninger.

 

Både omsetning og netto fortjeneste skal selvsagt fordeles på langt flere produkt enn iPhone, dersom tallene skal ha noen mening, selv om iPhone pr. i dag utgjør det største produktsegmentet til Apple. Selskapet tjener bl.a også gode penger på Mac, iPad, iPod, periferutstyr, programvare, nettbutikk, og tjenester (iTunes Store, App Store, iCloud, osv.). Alt dette bidrar til tallene du oppgir for omsetning og fortjeneste.

 

Tallene dine er fra det beste kvartalet Apple har hatt noensinne, et kvartal da iPhone-salget knuste alle forhåndsestimat og utgjorde en større del av omsetningen enn noen gang før eller senere. 

http://www.statista.com/statistics/263427/apples-net-income-since-first-quarter-2005/

 

Linken din sier en omsetning på 74,6 milliarder USD og netto fortjeneste på 18 milliarder USD for julekvartalet 2014. Da klarer jeg selv med enkel hoderegning å anslå at påstanden din om at "profit ligger på noen og femti prosent» ikke en gang er i nærheten av sannheten. Kalkulatoren min sier da at Apples netto profiitt i dette ekstraordinære kvartalet var ca 24%.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

De har netto inntjening (revenue)størrelsen orden for et kvartal i 2014 ~ kr 2000 pr iPhone eller ~ 240 $UShttps://gigaom.com/2015/01/27/apple-earnings-jan-2015/

18 milliarder $ netto fortjeneste på solgte 74.5 millioner Iphone er et enkelt regnestykke.

Dette bygger opp under det som er sagt tidligere om produksjons kostnad når prisen på iphone 6 i snitt er 600$ uten tax (eller litt over med tanke på plus versjonen). Sammen med at profit ligger på noen og femti prosent. Alt avhengig av hva som er før og etter avskrivninger.

 

Både omsetning og netto fortjeneste skal selvsagt fordeles på langt flere produkt enn iPhone, dersom tallene skal ha noen mening, selv om iPhone pr. i dag utgjør det største produktsegmentet til Apple. Selskapet tjener bl.a også gode penger på Mac, iPad, iPod, periferutstyr, programvare, nettbutikk, og tjenester (iTunes Store, App Store, iCloud, osv.). Alt dette bidrar til tallene du oppgir for omsetning og fortjeneste.

 

Tallene dine er fra det beste kvartalet Apple har hatt noensinne, et kvartal da iPhone-salget knuste alle forhåndsestimat og utgjorde en større del av omsetningen enn noen gang før eller senere.

http://www.statista.com/statistics/263427/apples-net-income-since-first-quarter-2005/

 

Linken din sier en omsetning på 74,5 milliarder USD og netto fortjeneste på 18 milliarder USD for julekvartalet 2014. Da klarer jeg selv med enkel hoderegning å anslå at påstanden din om at "profit ligger på noen og femti prosent» ikke en gang er i nærheten av sannheten. Kalkulatoren min sier da at Apples netto profiitt i dette ekstraordinære kvartalet var ca 24%.

Mulig det , det er masse tall ute å går.

Det som er utvetydig er jo dette: https://gigaom.com/2015/01/27/apple-earnings-jan-2015/

There was a lot going for Apple in its most recent holiday quarter. As the first quarter with the popular iPhone 6 on sale for the entire period, many expected Apple to boast eye-popping earnings, and Apple’s first fiscal quarter has traditionally been its best. Expectations were surpassed: Apple on Tuesday reported first quarter earning results of $74.6 billion in revenue and net profit of $18 billion.

 

In terms of device sales, that breaks down to:

 

74.5 million iPhones, up from the 51 million sold a year ago.

 

 

Eller mener du at dette ikke er riktig ?

 

Siste er rettet til hvor mye netto fortjeneste per iPhone Apple har.

Og det er 241$

18bill $ er netto fortjeneste KUN for salg i det kvartalet av 74.5 millioner enheter.

Det spiller liten rolle om fortjenesten pr enhet regnes fra dette "gode" kvartalet eller andre da det er brutt ned på pr.enhet.

 

Hvis du blar tilbake noen sider i denne tråden har noen av kildene uttalt at Apples divisjon for kun mobiler vært de som gikk med 51-54% revenue for hele 2014.

Jeg har ikke satt noen spørsmålstegn til de kildene da jeg regner med at det kommer fra offentliggjorde tall og regnskap.

 

Det siste her var å få et svar på netto fortjeneste (revenue) tallet pr iphone6 hvilket vi nå har fått bekreftet utfra dette spesifikke kvartalstall 2014 regnskapet

 

Det andre jeg satt inn mellom 650$ og 0$ var kanskje ikke riktig. Men at Apple nå har en 241$ netto fortjeneste pr iPhone enhet solgt er i allefall for min del å anse som 100% bekreftet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...