Gå til innhold

Apple får nesten hele overskuddet fra verdens mobilsalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok ikke helt heldig at så mye av pengene havner hos en produsent, men det betyr jo også at Apple har gjort svært mye riktig når de får dette til. Må si det føles godt å handle med et firma som gjør det så bra, det tyder på fortsatt gode produkter og løsninger langt inn i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket. Apple er i motebransjen, mens de fleste som produserer Android telefoner er i teknologibransjen. Det er dessverre mer penger å tjene på mote enn på teknologi...

 

Ja, for Apple driver overhode ikke med noe R&D. Sukk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Er nok ikke helt heldig at så mye av pengene havner hos en produsent, men det betyr jo også at Apple har gjort svært mye riktig når de får dette til. Må si det føles godt å handle med et firma som gjør det så bra, det tyder på fortsatt gode produkter og løsninger langt inn i fremtiden.

 

Er vel derfor de selger bra og. Når noen kjøper overpriset produkter, så er det en del som fortsatt synes de har gjort en god handel. Andre ville følt seg snytt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er nok ikke helt heldig at så mye av pengene havner hos en produsent, men det betyr jo også at Apple har gjort svært mye riktig når de får dette til. Må si det føles godt å handle med et firma som gjør det så bra, det tyder på fortsatt gode produkter og løsninger langt inn i fremtiden.

 

Du handler ikke MED Apple, men AV Apple. Verden vil bedras ;-)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Er nok ikke helt heldig at så mye av pengene havner hos en produsent, men det betyr jo også at Apple har gjort svært mye riktig når de får dette til. Må si det føles godt å handle med et firma som gjør det så bra, det tyder på fortsatt gode produkter og løsninger langt inn i fremtiden.

 

 

Er vel derfor de selger bra og. Når noen kjøper overpriset produkter, så er det en del som fortsatt synes de har gjort en god handel. Andre ville følt seg snytt.

Nå skiller det ikke så mange kronene mellom produkter innen samme kategori og som stort sett koster under 10.000 kroner (mobiltelefoner), så jeg er ikke helt sikker på om begrepet "overpriset" er riktig. Pris på et produkt skal også henge sammen med brukeropplevelse i etterkant og der er hvert fall jeg mye mer fornøyd med Apple sine produkter enn produkter jeg har hatt innen andre plattformer. I den sammenheng betyr kjøpsprisen på produktet veldig lite.

 

Hadde jeg kjøpt produkter som ikke virket, eller virket dårlig, ville jeg følt med snytt uansett. Vi gjorde et forsøk med mobiltelefoner med Android for 5-6 år siden, måtte returnere alle sammen fordi de rett og slett ikke fungerte. Da følte vi oss snytt. Men vi fikk returnert de og løste problemene på den måten. Byttet til iPhone og alt fungerte igjen, og har fungert stabilt og bra siden. Da føler man seg ikke snytt...:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er nok ikke helt heldig at så mye av pengene havner hos en produsent, men det betyr jo også at Apple har gjort svært mye riktig når de får dette til. Må si det føles godt å handle med et firma som gjør det så bra, det tyder på fortsatt gode produkter og løsninger langt inn i fremtiden.

Du handler ikke MED Apple, men AV Apple. Verden vil bedras ;-)

AV eller MED er ikke så nøye for min del, så lenge produkter, løsninger og tjenester fungerer så bra som de gjør. Men siden du nevner dette; noen produkter har jeg handlet i Apple Store, da antar jeg du mener at jeg handler MED Apple. Andre ganger handler jeg MED en forhandler (Eplehuset kanskje), da handler jeg kanskje AV Apple da...

Lenke til kommentar

Ikke rart når telefonene koster under hundrelappen og produsere og selges for 6000kr

Eplekjekkassene vil ikke skjønne overdrivelsen og kommer til å hevde at du derfor tar 100% feil.

 

Jeg skjønner poenget selv om hundrelappen er en kraftig overdrivelse. Ordet fortjeneste sier jo egentlig det som trengs om pris vs kostnader.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Er nok ikke helt heldig at så mye av pengene havner hos en produsent, men det betyr jo også at Apple har gjort svært mye riktig når de får dette til. Må si det føles godt å handle med et firma som gjør det så bra, det tyder på fortsatt gode produkter og løsninger langt inn i fremtiden.

 

Er vel derfor de selger bra og. Når noen kjøper overpriset produkter, så er det en del som fortsatt synes de har gjort en god handel. Andre ville følt seg snytt.

Nå skiller det ikke så mange kronene mellom produkter innen samme kategori og som stort sett koster under 10.000 kroner (mobiltelefoner), så jeg er ikke helt sikker på om begrepet "overpriset" er riktig. Pris på et produkt skal også henge sammen med brukeropplevelse i etterkant og der er hvert fall jeg mye mer fornøyd med Apple sine produkter enn produkter jeg har hatt innen andre plattformer. I den sammenheng betyr kjøpsprisen på produktet veldig lite.

 

Hadde jeg kjøpt produkter som ikke virket, eller virket dårlig, ville jeg følt med snytt uansett. Vi gjorde et forsøk med mobiltelefoner med Android for 5-6 år siden, måtte returnere alle sammen fordi de rett og slett ikke fungerte. Da følte vi oss snytt. Men vi fikk returnert de og løste problemene på den måten. Byttet til iPhone og alt fungerte igjen, og har fungert stabilt og bra siden. Da føler man seg ikke snytt...:-)

 

 

prisen skal da henge med utviklings og produksjons kostnader , hvordan du føler det er burde ikke ha noe med pris og gjøre , definisjonen på overpriset er jo at man tar ( eller kan ta ) en pris som gir deg høy profitt på produktet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

prisen skal da henge med utviklings og produksjons kostnader , hvordan du føler det er burde ikke ha noe med pris og gjøre , definisjonen på overpriset er jo at man tar ( eller kan ta ) en pris som gir deg høy profitt på produktet

 

Å sette pris på produkter og tjenester har svært mange flere elementer enn de to du nevner. Det er faktisk blitt et eget fagfelt å sette riktig pris til riktig tid med riktig kanal i riktig marked. De to elementene du nevner kan være med på å sette et kostnadsnivå internt i bedriften, selv om også det har mange flere elementer enn de to du nevner. Men de sier svært lite om prisnivå på produktet ute i markedet, selv om man kan hevde at det setter en slags minimumspris for å dekke faktiske kostnader.

 

Dessuten er markeds- og forretningsstrategi også en del av dette.

 

Uansett hvordan man snur og vender på det kan det virke som Apple har gjort veldig mye riktig siden starten på slutten av 70-tallet, med et unntak for midt på 90-tallet. Apple gjør det jo riktig så bra og det bør for de fleste være et tegn på at de har fått det til...:-)

Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke overrasket. Apple er i motebransjen, mens de fleste som produserer Android telefoner er i teknologibransjen. Det er dessverre mer penger å tjene på mote enn på teknologi...

Ja, for Apple driver overhode ikke med noe R&D. Sukk.

 

 

Helt rett , "Apple" driver med C&P ( Copy & Paste )...

-Noe de fleste aktørene på markedet ser ut til å gjøre , bare se på hvordan midlene fordeles , stor andel til markedsføring og ikke like stor andel til utvikling og forskning...

Og neida , "Apple" kommer selvsagt innimellom med "nyvinninger" selv , de fant jo nettopp opp en digital klokke som kan gjøre akkurat det samme som en telefon , jøss!

 

Og før noen springer og begynner en krig her så kan jeg påpeke at dere kan gjerne skifte ut det som står innenfor Apostrofene "" med feks Sony , Samsung , Microsoft etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å begynne å dra inn R&D-kost etc. er et like stort feilsteg som å begynne å snakke om "rettferdig pris". Enhver bedrift tar det den kan for produktene sine, inkludert Apple. Forskjellen på Apple og de andre er at Apple har kunder som er villige til å betale mer. 

 

Den virkelig store grunnen til at Apple tjener så mye mer enn de andre på toppmodellene sine er for det første at de selger mye mer av dem (det er mye høyere marginer på topp- enn på mellommodell), og at de har så få modeller. Dermed kan de spre kosten på ekstremt mange eksemplarer uten at dette gjenspeiles i utsalgsprisen, og kan gjøre vilt dyre ting som å utvikle en ny in-house SOC hvert eneste år - noe ingen andre telefonprodusenter prøver på engang. 

 

Sist jeg sjekket lå marginene til Apple på ca. 50% på iPhone, noe som er helt vilt høyt. Men tydeligvis fortsatt verdt det for flere og flere kunder.

 

 

(Når det er sagt: Jeg kjøpte en iPhone 6 64gb i går. 7500 kroner. Det begynner å gjøre vondt!)

Endret av Audun_K
  • Liker 5
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...