AnonymDiskusjon Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Hei,jeg har følgende problemstilling. Min bestemor har fløtta ut i fra ett hus,-til ett eldre senter. Og i og med at far døde i år så er det da naturlig at vi, hans sønner skal være med å dele det som er i det huset. Min onkel og to tanter har ikke invitert oss med på dette. Jeg har forsøkt å sende en sms med spørsmål om hvorfor dette ikke har skjedd. Denne har de ikke svart på. Jeg har også vært oppom min onkel for å snakke med han,men han var ikke tilstede. Jeg vet ikke om det de har gjort er lovlig, og lurer på hva jeg skal gjøre nå. Min bestemor er ikke i stand til å ta tak i denne problemstillingen da hun er konfliktsky. Anonymous poster hash: 30c19...59b Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Burde finnes god info her på hvordan det skal gjøres: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/796/799/800 http://www.familierettsadvokater.no/arverekkef-lgen-etter-loven/ http://www.testamentadvokatene.no/arverekkefolgen/ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2015 Burde finnes god info her på hvordan det skal gjøres: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/796/799/800 http://www.familierettsadvokater.no/arverekkef-lgen-etter-loven/ http://www.testamentadvokatene.no/arverekkefolgen/ Det er klart at vi har rett på 1/4 del av arven ( som da igjen fordeles på 3 ), men det jeg ikke vet er hva vi skal gjøre med at de har sittet og fordelt uten at vi vet hva de har forskynt seg med av verdier. Jeg har også hørt at det de har drevet med ikke er lovlig. Jeg synes ikke at denslags oppførsel fra deres side er akseptabel i det hele tatt og ønsker ikke at det skal gjenta seg den gangen min bestemor faktisk går bort. Jeg synes at det burde ha blitt statuert ett eksempel, og at det bør få konsekvenser for vedkommende. Anonymous poster hash: 30c19...59b Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Nei, det er ikke naturlig at det skal skje noen som helst form for deling. Bestemor er ikke død, og hvis hun sitter i uskifte er det ikke noe grunnlag for arv fra bestefar heller. Ikke at dette hindrer enkelte arvinger i å ta seg til rette, men det er da ikke arvefordeling de driver med. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2015 Jeg vet ikke om jeg kan levere anmeldelse angående tyveri heller,da jeg er usikker på hva som faktisk har skjedd. Saken er iallefall ikke noe særlig trivelig da vi overhode ikke vet om de har stukket unna verdier. Så,-hva gjør vi ? Anonymous poster hash: 30c19...59b Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Ingenting å gjøre, det jeg kan se. Overskrifta er feil, det er ingen arv her. Det er bestemor som må ta tak i det hvis verdier forsvinner uten hennes samtykke. Sitter hun i uskifte, kan hun ikke gi bort huset, men gjenstander ellers kan hun gi til hvem hun vil, arvinger eller andre. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Dersom bestemor er ute av stand til å ivareta sine egne interesser bør det bes om at Fylkesmannen oppnevner verge. Vergen vil kunne tildeles myndighet til å avklare om enkelte arvinger tapper boet før arven faller. 1 Lenke til kommentar
Dungeon Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 (endret) Den siste jeg stoler på i denne verden er en fylkesmann. Dersom bestemor er ute av stand til å ta vare på seg selv, så skal du gjøre alt mye mer kritisk enn å bare løpe til fylkesmannen, du skal bruke enormt mye mer tid på å finne den aller beste løsningen. Endret 14. juli 2015 av Dungeon Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Men altså - dette er jo ikke snakk om et arveoppgjør, men om et uskiftet bo. Om bestemora er klar i hodet er det ingen som kan nekte henne å gi bort ting (utover det som er definert i reglene om uskiftet bo). 1 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 (endret) Hvem eier huset. Far eller bestemor? Hvis det er din far vil huset automatisk overføres til deg og dine søsken. Hvis det din bestemor så vil huset deles mellom din tante og onkel. Endret 14. juli 2015 av Rioter Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Hvem eier huset. Far eller bestemor? Hvis det er din far vil huset automatisk overføres til deg og dine søsken. Hvis det din bestemor så vil huset deles mellom din tante og onkel. Dette er galt på så mange nivåer at jeg er usikker på hvor man skal starte. 2 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 (endret) Hvem eier huset. Far eller bestemor? Hvis det er din far vil huset automatisk overføres til deg og dine søsken. Hvis det din bestemor så vil huset deles mellom din tante og onkel. Dette er galt på så mange nivåer at jeg er usikker på hvor man skal starte. Vel etter det jeg får med meg. Så er det onkel og tanter som er livsarvinger i denne historien. http://gratisrettshjelp.no/blog/fag/arverett/1-hvordan-fordeles-arv-etter-loven/ Hvis faren hadde eid huset så ville ikke onkel og tanter vært der. Så spørsmålet er da. Hvem eier huset i denne historien. Far eller bestemor? Mange kan arve tronen, men arveretten gjelder fortsatt. Her er arverekken til tronen. http://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27590 Husk at denne arveloven kommer fra Kongen og ingen andre. Barnebarn kan vel arve huset, men da må de andre arvingene i rekkene dø først da. Eller så kan bestemoren lage et testament som gir barnebarnet sin arv. Det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder i arveloven. Med mindre bestemor sier noe annet. Endret 14. juli 2015 av Rioter Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 (endret) Barnebarn kan vel arve huset, men da må de andre arvingene i rekkene dø først da. Eller så kan bestemoren lage et testament som gir barnebarnet sin arv. Det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder i arveloven. Med mindre bestemor sier noe annet. ...skal vi se, er det noen arvinger i rekka som har dødd, mon tro? Kanskje et... barn av bestemor? Det er ikke sånn at når barn (med arvinger) dør så trer de ut av arven. Endret 14. juli 2015 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Jeg vet ikke om jeg kan levere anmeldelse angående tyveri heller,da jeg er usikker på hva som faktisk har skjedd. Saken er iallefall ikke noe særlig trivelig da vi overhode ikke vet om de har stukket unna verdier. Så,-hva gjør vi ? Synes det er litt kjipt når slike saker kun går på verdier. Hadde saken vært at dere var sure for at minner fra barndom etc ble tatt så hadde jeg skjønt det. Var det samme når min mormor døde, eneste de kranglet om var penger, skammelig! Skapte såppas mye bråk mellom dem at de ikke er venner til dags dato. Hvis onklene og tantene deres har vært sleipe tidligere og dere har et dårlig forhold fra før så ser jeg på det som en prinsippsak, men hvis det kun er penga dere er ute etter så blir jeg trist. Håper det ordner seg for dere uansett da det er verre sett fra deres side basert på det jeg leser, bare ikke nedverdige dere selv til nivået til tantene/ onklene deres. Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 (endret) Barnebarn kan vel arve huset, men da må de andre arvingene i rekkene dø først da. Eller så kan bestemoren lage et testament som gir barnebarnet sin arv. Det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder i arveloven. Med mindre bestemor sier noe annet. ...skal vi se, er det noen arvinger i rekka som har dødd, mon tro? Kanskje et... barn av bestemor? Det er ikke sånn at når barn (med arvinger) dør så trer de ut av arven. Ja, men hvis det er bestemor som eier huset. Så er det tante og onkel som kommer først i eierekken med mindre bestemor lager et testament som sier noe annet. Endret 14. juli 2015 av Rioter Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 (endret) Det er tre barn. De har lik arverett (altså en tredjedel hver). Når ett av dem dør vil dennes arv gå til etterkommerne - altså trådstarter og eventuelle søsken. Det finnes ingen "eierekke", det et konsept du har funnet på selv. Hva arverekken til trona skulle ha med dette å gjøre vet bare du. Endret 14. juli 2015 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Barnebarn kan vel arve huset, men da må de andre arvingene i rekkene dø først da. Eller så kan bestemoren lage et testament som gir barnebarnet sin arv. Det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder i arveloven. Med mindre bestemor sier noe annet. ...skal vi se, er det noen arvinger i rekka som har dødd, mon tro? Kanskje et... barn av bestemor? Det er ikke sånn at når barn (med arvinger) dør så trer de ut av arven. Ja, men hvis det er bestemor som eier huset. Så er det tante og onkel som kommer først i eierekken med mindre bestemor lager et testament som sier noe annet. Nei. Herregud. Alle barn arver likt, og barnets arverett går videre på barnebarna. Uansett er jo dette helt på siden av tråden, all den tid gamla ikke er død. 2 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Barnebarn kan vel arve huset, men da må de andre arvingene i rekkene dø først da. Eller så kan bestemoren lage et testament som gir barnebarnet sin arv. Det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder i arveloven. Med mindre bestemor sier noe annet. ...skal vi se, er det noen arvinger i rekka som har dødd, mon tro? Kanskje et... barn av bestemor? Det er ikke sånn at når barn (med arvinger) dør så trer de ut av arven. Ja, men hvis det er bestemor som eier huset. Så er det tante og onkel som kommer først i eierekken med mindre bestemor lager et testament som sier noe annet. Nei. Herregud. Alle barn arver likt, og barnets arverett går videre på barnebarna. Uansett er jo dette helt på siden av tråden, all den tid gamla ikke er død. Så bare ignorer arverekken? http://www.familierettsadvokater.no/arverekkef-lgen-etter-loven/ Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Barnebarn kan vel arve huset, men da må de andre arvingene i rekkene dø først da. Eller så kan bestemoren lage et testament som gir barnebarnet sin arv. Det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder i arveloven. Med mindre bestemor sier noe annet. ...skal vi se, er det noen arvinger i rekka som har dødd, mon tro? Kanskje et... barn av bestemor? Det er ikke sånn at når barn (med arvinger) dør så trer de ut av arven. Ja, men hvis det er bestemor som eier huset. Så er det tante og onkel som kommer først i eierekken med mindre bestemor lager et testament som sier noe annet. Nei. Herregud. Alle barn arver likt, og barnets arverett går videre på barnebarna. Uansett er jo dette helt på siden av tråden, all den tid gamla ikke er død. Så bare ignorer arverekken? http://www.familierettsadvokater.no/arverekkef-lgen-etter-loven/ Nei. Vi kan, i motsetning til deg, faktisk lese. Gi deg nå. Din egen kilde motsier deg. 1 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 (endret) Men det uklarheter her. Ved Onkel og tante. Mener du søster/bror til din far??? På tide å bli bestekompis med din bestemor da. http://www.familierettsadvokaten.no/guide-oversikt-over-hvem-som-kan-fa-arv/ Hun kan jo testamentere arven til deg slik at du får mer utbytte av arven. Endret 14. juli 2015 av Rioter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå