geekfreak Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Jeg ønsker å få et mer stabilt nettverk til Canal Digital dekoderen min. I dag har jeg nettverksadaptere fra Canal Digital som er koblet via strømnettet, men pga avstanden i strømnettet mellom disse adapterene får jeg dårligere signaler. Jeg prøvde å bruke en lang ethernet-kabel og koblet det ene adapteret nært det andre, og da fikk jeg topp signaler. Finnes det noen nettverksadaptere (powerline/home plug) som gir bedre signalstyrke enn de fra Canal Digital? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Det kommer an på teknologien som benyttes. 1. generasjon homeplug var rundt 1 Mbps, nå er det oppe i over gigabit/s hastighet, men i likhet med trådløst er dette half duplex så du får maks halvparten i faktisk throughput. Videre er det shared medium så kapasiteten deles på klientene der. Når det er sagt, plugg det rett i veggen - ikke gjennom skjøtekontakter. Ikke koble til strømforsyninger eller noe med motor (kjøleskap, støvsuger) i nabokontakten. De kan gjerne stå i en skjøtekabel da. Prøv å unngå downlights på samme kurs, de støyer noe forferdelig. Det er ikke noe problem å kjøre de på forskjellige kurser, det er bare 5 dB dempning over kursene, problemet kan være at du har to kurser i samme rom, og da må signalet gå til skringsboksen og så tilbake så signalet må reise "langt". Om dette er i hver ende av huset har det ikke så mye å si hvilken kurs det er på. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 14. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2015 Takk for svar! Når jeg skal streame film på dekoderen står det at maks hastighet er 5 mbps. Hastighet jeg får når nettadapterene står på ønsket plass (kontoret og stua) er 1,2 mbps. Når jeg tok begge adapterene på samme kurs fikk jeg 100 % signaler. Kursen der internettmodemet står (kontoret) går også til soverommet og badet. Da jeg prøvde adapteren i de andre rommene fikk jeg full signalstyrke. Dette syns jeg var merkelig da dette er samme kurs som på kontoret. Jeg prøvde imidlertid å koble ut strømmen til printer, leselys og pc-høyttalere på kontoret. Da gikk signalene opp til 2,6 mbps. Videre tok jeg ut strømmen til pc og ekstern router/switch - da gikk signalstyrken opp til 3,5 mbps. Det som står igjen av strøm i dette rommet da (kontoret) er strøm til internettboksen. For at streaming av HD-filmer skal gå bra, bør jeg nesten ha full signalstyrke. Er det merkelig at de ovennevnte strømkildene kan forstyrre så mye? Heldigvis har jeg en strømpunkt i taket som har samme kurs som stua - pussig nok. Så da får jeg bare koble nettadapteren i den når jeg skal leie film/streame Wimp, selv om dette blir litt tungvint Lenke til kommentar
Rim Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Høres ut som om du har fryktelig gammelt homeplug-utstyr, ala første generasjon med turbo (maks link-hastighet 85 Mbps, maks throughput ~20 Mps). Hva er maks hastighet du får igjennom når det er 100%? Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 15. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2015 Homepluggen heter Powerline 200 AV. Da jeg prøver å søke opp denne, ser det ikke ut som dette er det hotteste på markedet. Når jeg har maks hastighet står det 5 av 5Mbs på TV-skjermen. Vil du anbefale en annen homeplug? De nyere er kanskje også bedre i forhold til støy på strømnettet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Prøvde selv TP-LINK AV600 en gang det ga rundt 70 mbit ved 2 forskjellige kurser. Så homeplug er ikke noe særlig hvis du har flere kurser, og bør kobles direkte til strømkontakt. Lenke til kommentar
Just2user Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Kjøpte denne: https://www.komplett.no/tp-link-tl-pa411-powerline-starter-kit/764471 -Og den fungerer fjellstøtt fra min altibox sentral til tuner. Husk unngå skjøteledninger, koble direkte i fast stikkontakt. ? Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 16. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2015 Da jeg var i kontakt med Canal Digital på for et par dager siden, nevnte de på teknisk avdeling at de nå hadde en nyere type homeplugg. Jeg skal da spørre om dette er noe de kan levere for å bedre signaler/hastighet. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Det det går i nå er 500 eller 600Mbps, mens det nyeste er 1000/1200Mbps der de benytter MIMO. For at det skal fungere må du bruke jord, men det er aldri et problem om du plugger rett i veggen i en jordet stikkonktakt noe jeg tipper alle er. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 Da har jeg prøvd de nyeste powerline-adapterne til Canal Digital, og jeg fikk akkurat samme hastighet på filmene jeg streamet tidligere. Jeg har ikke jordet stikkontakter der dette brukes, og jeg plugger rett i veggen. Jeg har vurdert å prøve ZyXEL PLA5405 som har 2.0 standarden. Har noen erfaringer med denne? Lenke til kommentar
War Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Hvordan er interessen i huset for kablet cat 6a boks til boks? Ligge noe oppdatert på teknologien er det ingen som vil takke nei til vel. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 21. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2015 Alltid klar for siste skrik i teknologien, men ville gjøre det litt enkelt for meg i første omgang da det er ganske knotede å få lagt kabel pent og "usynlig". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå