Gå til innhold

Nettverksadapter powerline/home plug

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å få et mer stabilt nettverk til Canal Digital dekoderen min. I dag har jeg nettverksadaptere fra Canal Digital som er koblet via strømnettet, men pga avstanden i strømnettet mellom disse adapterene får jeg dårligere signaler. Jeg prøvde å bruke en lang ethernet-kabel og koblet det ene adapteret nært det andre, og da fikk jeg topp signaler.

Finnes det noen nettverksadaptere (powerline/home plug) som gir bedre signalstyrke enn de fra Canal Digital?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på teknologien som benyttes. 1. generasjon homeplug var rundt 1 Mbps, nå er det oppe i over gigabit/s hastighet, men i likhet med trådløst er dette half duplex så du får maks halvparten i faktisk throughput. Videre er det shared medium så kapasiteten deles på klientene der. 

Når det er sagt, plugg det rett i veggen - ikke gjennom skjøtekontakter. Ikke koble til strømforsyninger eller noe med motor (kjøleskap, støvsuger) i nabokontakten. De kan gjerne stå i en skjøtekabel da. Prøv å unngå downlights på samme kurs, de støyer noe forferdelig. Det er ikke noe problem å kjøre de på forskjellige kurser, det er bare 5 dB dempning over kursene, problemet kan være at du har to kurser i samme rom, og da må signalet gå til skringsboksen og så tilbake så signalet må reise "langt". Om dette er i hver ende av huset har det ikke så mye å si hvilken kurs det er på.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Når jeg skal streame film på dekoderen står det at maks hastighet er 5 mbps. Hastighet jeg får når nettadapterene står på ønsket plass (kontoret og stua) er 1,2 mbps.

Når jeg tok begge adapterene på samme kurs fikk jeg 100 % signaler.

Kursen der internettmodemet står (kontoret) går også til soverommet og badet. Da jeg prøvde adapteren i de andre rommene fikk jeg full signalstyrke. Dette syns jeg var merkelig da dette er samme kurs som på kontoret. Jeg prøvde imidlertid å koble ut strømmen til printer, leselys og pc-høyttalere på kontoret. Da gikk signalene opp til 2,6 mbps. Videre tok jeg ut strømmen til pc og ekstern router/switch - da gikk signalstyrken opp til 3,5 mbps. Det som står igjen av strøm i dette rommet da (kontoret) er strøm til internettboksen.

For at streaming av HD-filmer skal gå bra, bør jeg nesten ha full signalstyrke. Er det merkelig at de ovennevnte strømkildene kan forstyrre så mye?

Heldigvis har jeg en strømpunkt i taket som har samme kurs som stua - pussig nok. Så da får jeg bare koble nettadapteren i den når jeg skal leie film/streame Wimp, selv om dette blir litt tungvint :)

Lenke til kommentar

Høres ut som om du har fryktelig gammelt homeplug-utstyr, ala første generasjon med turbo (maks link-hastighet 85 Mbps, maks throughput ~20 Mps). Hva er maks hastighet du får igjennom når det er 100%?

Lenke til kommentar

Homepluggen heter Powerline 200 AV. Da jeg prøver å søke opp denne, ser det ikke ut som dette er det hotteste på markedet.

Når jeg har maks hastighet står det 5 av 5Mbs på TV-skjermen.

Vil du anbefale en annen homeplug? De nyere er kanskje også bedre i forhold til støy på strømnettet?

Lenke til kommentar

Det det går i nå er 500 eller 600Mbps, mens det nyeste er 1000/1200Mbps der de benytter MIMO. For at det skal fungere må du bruke jord, men det er aldri et problem om du plugger rett i veggen i en jordet stikkonktakt noe jeg tipper alle er.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd de nyeste powerline-adapterne til Canal Digital, og jeg fikk akkurat samme hastighet på filmene jeg streamet tidligere.

Jeg har ikke jordet stikkontakter der dette brukes, og jeg plugger rett i veggen.

Jeg har vurdert å prøve ZyXEL PLA5405 som har 2.0 standarden. Har noen erfaringer med denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...