Gå til innhold

Kjapt spørsmål angående Forsterker og høyttalere

Anbefalte innlegg

Heisann har en (eldre) forsterker liggende som jeg fikk av min far og lurer på om den kan dra følgende høyttalere:
Et par Cerwin Vega SL-28.
Spesifikasjonene på SL-28 høyttalerene er:

Frequency Response: 32Hz – 26kHz
Power Handling (watts): 300 Peak
Peak Sensitivity: 89dB
Nominal Impedance: 8 Ohms

Legger ved bilder av min Yamaha A-420 Stereo forsterker som jeg har liggende. Legger også ved bilder om specs av høyttalerene fra Cerwin Vega si nettside.
På dens bakside står det altså:
290 Watts
Og ved høytallerkabel tilkoblingene kan eg enten koble inn 8 Ohm eller 16 Ohm. (Se bilde)

Spørsmålet er da, vil denne forsterkeren vere god nok til og dra disse høytallerene bra og alt under (Mindre høyttalere også?) Slik at jeg forhåpentligvis slipper og kjøpe forsterker?  :eek: 

Takker for svar, hilsen forsterker og høyttaler noob.   :hmm:  :)

post-383985-0-09811000-1436818914_thumb.jpg

post-383985-0-79272900-1436818919_thumb.jpg

post-383985-0-89532000-1436818922_thumb.jpg

post-383985-0-00503600-1436819180_thumb.jpg

Endret av cewerin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra:  Yamaha A-420 Integrated Amplifier 60 watts / channel at 8 ohms

Så klarer forsterkeren å driver dette, men muligens så spiller den ikke så veldig høyt, er jo bare å prøve.

Ser den du fann på Ebay er litt forskjellig fra min. Viss du sammenligner ved mitt bakside bilde med den fra Ebay? Virker så min har mer Watt å gi eller? Tenker kanskje å kjøpe SL 8 som krever 150W. Da burde dette vertfall funke greit?

Endret av cewerin
Lenke til kommentar

Ser den du fann på Ebay er litt forskjellig fra min. Viss du sammenligner ved mitt bakside bilde med den fra Ebay? Virker så min har mer Watt å gi eller?

At det står "290 Watts" betyr at den kan trekke så mye effekt fra strømnettet. Du kan ikke sammenligne utgangseffekt med en 110 Volt forsterker ut fra dette.

Og ved høytallerkabel tilkoblingene kan eg enten koble inn 8 Ohm eller 16 Ohm. (Se bilde)

Nei, det betyr at hvis man har to sett høyttalere, så må de være 16 Ohm hvis man bruker A + B funksjonen.

Ellers kan du bruke 8 Ohm høyttalere. 

Dette har ingen betydning for deg, du har bare ett par.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...