Gå til innhold

Inspirasjon til nytt hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har flyttet inn i et nytt rekkehus og holder nå på å få satt opp nettverket. Har nå over de siste ukene klødd meg i hodet for å prøve å komme frem til den mest optimale løsningen med tanke på de kravene og ønskene jeg har med nettverket.

Tenkte dermed å høre med det briliante publikummet her for å forhåpentligvis få noen inputs og litt rettledning :)

Har under prøvd å skissere selve planløsningen med nåværende oppsett og planlagte endringer. Litt generell informasjon:

Internett: Altibox 150/150 i bridge mode

Nåværende ruter: Netgear WNR3700, eldre modell som kanskje vil benyttes som aksesspunkt på sikt

Kabler: CAT6

Det som er tanken og drømmen min, er å få utnyttet kablet nettverk der det er mulig og der det er logisk å benytte det. Nå er det lagt opp to rør fra hjemmesentralskap, der ett går opp og ett går til tv-uttak i stue. Handlet inn en stor rull med CAT6 og det som trengs for å legge i rør. Men har møtt på første utfording, og det er at jeg ikke klarer å kjøre doble kabler i rørene. Så p.t er det lagt opp én kabel i begge rørene, der den ene går i TV i sentralen og den til 2. etg er ikke i bruk, siden ruter nå står i samme skap som hjemmesentralen.

Det jeg ønsker å gjøre er å få samlet det aller meste i et "serverrom", som illustrert under. Det vil bli i boden bak TV`en, som sett her. Så det jeg tenkte var en mulighet var å drille meg inn til K-røret fra innad i boden og få TP-kabelen inn dit og enten inn i en ruter, eller en managed switch siden det også her må være et TV-signal. Og da kunne henge TV på vegg, drille hull til kabler også ha alt av dekodere, Apple TV osv. inne i boden med en IR extender, typ denne. Det jeg ønsker å ha inne i "serverrommet" vil da være:

• Ruter og managed switch?
  • Server med ulike tjenester (Couch potato, torrent, VPN, Plex, backup o.l)
  • Dekoder til TV`en i stuen
  • Apple TV

For det kablede uttaket i 2.etg, så er det også vegg-i-vegg, hvor jeg da ser for meg å sette opp et uttak i mediarommet. Da til PC (Steam stream), konsoll o.l.)

Men mitt første spørsmål blir da hvordan nettverkskoblingen til dette vil bli best? For utfordringen er at det kun går én CAT og jeg trenger da både data og TV signal inne i det rommet. Og siden kabelen til 2. etg er i det tekniske skapet, så kan jeg ikke flytte hele hjemmesentralen inn i "serverrommet" heller.

Andre spørsmål går på det trådløse nettverket. Jeg ønsker at dette skal fungere knirkefritt og vil unngå rom og områder uten tilfredsstillende dekning. Vil det gå ann å koble opp hovedruter i "serverrommet" og gjerne en kablet AP i 2. etg? Hvilken ruter og AP bør jeg da evt. gå for?

På forhånd takk for at du orket å lese igjennom innlegget og at du evt. tok deg bryet med å svare :)

Hyl ut om det er mangelfull informasjon!

DVBEnib.png?1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er mulig å legge opp dobbelt cat6 hva med:

Nå krever vel ikke TV signaler voldsom mye båndbredde, selv om er litt usikker på hvor mye vil jeg anta 25-30 mbit maks.

Så det er bedre å ha Cat6 til pcer og internett. Så håper jeg noen andre kan gi andre tips.

Routere:

Asus Altibox Tilbud nr.2 Asus Altibox Tilbud nr.1

De fleste asus routere av nyere type støtter IPTV (Trunk) så du kan sette opp Vlan. Slik at du kan droppe zyxel p2812 på sikt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takker for svar! Har faktisk en PowerLine oppe og går nå, men har litt blandede erfaringer. Det tar liksom litt tid før dekoderen får signal og må ofte restartes. Noen som vet hvordan det er å kjøre to dekodere på likt over PowerLine?

Har sett på Asus sine rutere og det virker som det mest optimale valget. For da kan kanskje WNDR3700 settes opp som AP mot ASUS RT-AC68U? Noen som har erfaring med Vlan på ASUS RT-AC68U?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...