Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier har ikke papirer i ordren for videreutleie...

Cathrine_

Anbefalte innlegg

Jeg har leid et hus med 1 års kontrakt via utleiemegleren, innenfor dette året har jeg sagt opp leiligheten og vi har da blitt enig om at det var i orden mot at jeg betaler leie til de finner en ny leietaker.

Nå har de funnet en ny leietaker som er interessert i å ta over huset fra 1.8 men pga. av det viser seg at huseier ikke har papirer på veien inn til huset i orden så vil ikke utleiemegleren skrive ny kontrakt før han får disse. Dette gjør at de ikke kan flytte inn før 1.9 og jeg må betale en ekstra mnd. 

Noen som vet om dette er lovlig? Er jo ikke noe jeg har kontroll over så skal vel ikke gå ut over meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir litt låst da du både har avtale om å betale leie til ny er på plass, samt en 1års kontrakt som ikke er utgått. 

edit: for øvrig har jeg selv leid via utleiemegleren og de er totalt ubrukelige. Føler med deg.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Du kommer med litt lite info.

Når flyttet du inn i leiligheten? 01.08.2014?

Hvor lang var oppsigelsestiden, og sa du opp innen fristen?

Hvordan sa du opp leiligheten?

Om det er slik at du sa opp leiligheten innen fristen, og at du flyttet inn der 01.08.2014, så høres det merkelig ut at du ikke skal være fri fra kontrakten 31.07.2015. Det fortoner seg riktignok litt annerledes om du skriftlig, f.eks i forbindelse med oppsigelse, har blitt enig om å bo der til de har funnet noen nye leietakere.

Lenke til kommentar

Jeg flyttet inn 1.1.15, oppsigelsestid er 3 mnd, men kontrakten kan først sies opp etter 9 mnd.

Men det er slik at de kan finne ny leietaker mot at jeg betalte omkostninger (denne var summen av en husleie).

Sa opp huset skriftlig i april.

Huset har nå ligget ute fra april til nå og først nå dukker det opp at ikke alle papirer er i orden og det er derfor ikke mulig å skrive ny kontrakt. Pga. ferie osv. tar det sikkert ekstra lang tid å få disse papirene. 

Lenke til kommentar

Her er det faktisk eier av huset (og ikke Utleiemegleren) som er årsaken til at du ikke får flyttet ut. Selvfølgelig litt kjipt gjort, da de papirene antakelig ikke var i orden når du flyttet inn der heller.

Vet ikke om det vil være lovlig å kontakte huseier direkte jeg? Han bruker nå Utleiemegleren fordi han skal slippe å ta seg av det selv. Men kan da vel ikke være så vanskelig å ordne noen papirer på 2-3 uker...

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at du skal betale leie for den tid utleier stiller boligen til din disposisjon, frem til kontrakten eller oppsigelsestiden er over. Dette utgangspunktet avbrytes først og fremst av at boligen leies ut til noen andre, men hvis man har grunnlag for avslag i leie på annet grunnlag vil man også kunne gjøre dette gjeldende i oppsigelsestiden (f.eks. at boligen er mangelfull). 

I tillegg til dette kommer en ulovfestet lojalitetsplikt i kontraktsforhold. Denne sier, i korte trekk, at man må foreta seg det som er rimelig for å begrense tap for motparten. I husleieforhold vil det si at man ikke bare kan sitte på baken og håve inn penger med tom leilighet til oppsigelsestiden/kontraktsperioden er utløpt, for så å leie ut på nytt - man må avertere etter ny leietaker når gammel leietaker har gitt opp leieforholdet. 

I denne situasjonen stiller ny leietaker krav til leieobjektet. Det er ikke nødvendigvis utleiers ansvar etter lojalitetsstandarden. Slik TS beskriver saken vil jeg si at utleier har oppfylt sin lojalitetsplikt ved å forsøke å leie ut boligen på nytt. 

Lenke til kommentar

I denne situasjonen stiller ny leietaker krav til leieobjektet. Det er ikke nødvendigvis utleiers ansvar etter lojalitetsstandarden. Slik TS beskriver saken vil jeg si at utleier har oppfylt sin lojalitetsplikt ved å forsøke å leie ut boligen på nytt. 

Jeg forstår førstepost slik at det er utleiemegleren, altså utleiers representant, som stiller krav. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...