Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reisevei til skole

JL.

Anbefalte innlegg

Når jeg har sjekket på finn.no etter hybel og jeg faktisk ikke finner en hybel i området i nærheten, hva mener du jeg skal gjøre da? Det er jo ikke noe jeg har noe kontroll over eller kan gjøre noe med.

Hvis det ikke fins hybler på Finn, så eksisterer det ingen, det er jo opplagt (IRONIVARSEL). 

Du har valget: legg deg ned og gråt - eller gjør en innsats for å skaffe hybel. Du er jo voksen, så vær nå litt oppfinnsom, da; det fins en rekke metoder du ikke har prøvd. 

Jeg har sjekket på hybel.no også, og jeg har tenkt til å legge inn en annonse i lokalavisen der, kanskje kjøre opp å henge en lapp på butikken. Jeg kjenner ingen som bor der eller har familie der som jeg kan spørre.

Visst du hadde giddet å skrive noen av de mange metodene jeg ikke har prøvd hadde det vært supert :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen hytter eller andre som leier ut kommersielt? Spør om det er mulig å få en grei fastpris hvis du binder deg for ett år. Det kan være aktuelt nå som sesongen snart er over.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aller først ville jeg nå hørt med fylket om hva som har skjedd mtp skoleplassen, deretter ville jeg ha startet med transportjobben, eventuelt om de vil være behjelpelig med å skaffe en hybel/leilighet mtp pendlingen, og at det faktisk ikke er din skyld at du fikk en skoleplass du ikke hadde søkt på. 

Ja, jeg skal gå ned på inntakskontoret i morgen å snakke med dem :)

Lenke til kommentar

Reglene om skyss og losji for VGS-elever følger av opplæringslova § 7-2: 

Elevar i vidaregåande skole som bur meir enn seks kilometer frå skolen, har rett til gratis skyss eller full skyssgodtgjersle. Når det er nødvendig, har elevar rett til gratis båttransport utan omsyn til reiselengda. Departementet kan gi forskrifter om at skyssbehovet til elevane i særskilde tilfelle kan dekkjast på andre måtar.

Departementet gir nærmare forskrifter om tryggleiken til elevane under skoleskyssen.

Fylkeskommunen skal hjelpe til med å skaffe losji for elevar i vidaregåande skole som bur slik til eller som har så lang veg at dei ikkje kan nytte dagleg skyss til skolen. Om nødvendig skal fylkeskommunen byggje elevheim.

Det er gitt utdypende bestemmelser i opplæringslovforskrifta kapittel 10, blant annet om at: 

- Fylkeskommunen velger om eleven skal få gratis skyss eller reisegodtgjørelse

- Eleven har krav på dekning av nødvendige reiseutgifter hvis fylkeskommunen ikke gir gratis skyss. Valg av transportmiddel (buss, bil, mv) skal avklares med fylkeskommunen. 

- Departementet kan frita fylkeskommunen fra disse reglene på visse vilkår (dispensasjon). 

I Vest-Agder fylkeskommune har fylkeskommunen fått dispensasjon fra plikten til å gi gratis skoleskyss for elever bosatt i visse områder, fordi de har et tilfredsstillende "ungdomskort"-tilbud. Du har rett til å søke om tilskudd til privat skoleskyss. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg har sjekket på finn.no etter hybel og jeg faktisk ikke finner en hybel i området i nærheten, hva mener du jeg skal gjøre da? Det er jo ikke noe jeg har noe kontroll over eller kan gjøre noe med.

Hvis det ikke fins hybler på Finn, så eksisterer det ingen, det er jo opplagt (IRONIVARSEL).

Du har valget: legg deg ned og gråt - eller gjør en innsats for å skaffe hybel. Du er jo voksen, så vær nå litt oppfinnsom, da; det fins en rekke metoder du ikke har prøvd.

Jeg har sjekket på hybel.no også, og jeg har tenkt til å legge inn en annonse i lokalavisen der, kanskje kjøre opp å henge en lapp på butikken. Jeg kjenner ingen som bor der eller har familie der som jeg kan spørre.

Visst du hadde giddet å skrive noen av de mange metodene jeg ikke har prøvd hadde det vært supert :)

Legg ut en ønskes leid annonse.

Vet ikke hvordan det er der, men her er det svært mange utleiere som ikke legger ut hybler/leiligheter ettersom de rett og slett blir nedringt.

De tar heller kontakt med de som ønsker bosted.

Lenke til kommentar

De metodene du nevner, annonse i avisa og lapp på butikken, er en god begynnelse. Ikke sats for mye på internett, det er for mer eller mindre kommersielle utleiere. De som du må få i tale, er alle de som ikke har tenkt på å leie ut, men som forsåvidt har anledning til å gjøre det, men...

Dra opp og gå fra hus til hus og snakk med dem. Gjør du et sympatisk inntrykk, garanterer jeg at du i løpet av få timer får tips om folk som muligens har anledning til å leie ut. Da gjenstår det bare å overtale dem.

Snakk med lærere og andre skolefolk og hør hvordan elevene før om åra har ordnet seg med bosted. Du er ikke den første tilreisende eleven ved Byremo!

Tillegg: kjørte faktisk gjennom Byremo i dag (nei, rakk annet også, det var fort gjort). Gled deg!

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...