JL. Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 (endret) Jeg søkte på vg1 elektrofag i Kristiansand (her jeg bor) og kom inn på byremo vgs som jeg aldri søkte på. Skolen ligger 68,8km fra huset mitt, ca 1t og 15m i bil ifølge google maps. Det går ikke buss dit om morgenen, så da må det bli tog. Da vil dagen min bli som dette: Stå opp 04:15 Sykle hjemmefra til togstasjon 04:45 - 05:00 Ta toget 05:05 - 05:45 Skole 08:15 - 15:00 Tog hjem 18:05 - 18:45 Sykle hjem fra togstasjon 18:45 Inn døra hjemme 19:00 Spise middag, treffe venner, famile osv 19:00 - 21:00 Legge meg 21:00 Sovne innen kl 21:15 7 timer søvn Jeg får altså bare 2 timer fritid om dagen.. Jeg har sjekket på finn osv, og det er ingen hybler eller leiligheter til leie der. Uansett tror jeg det ville bli veldig vanskelig å få jobb der siden det er ett så lite sted og ut i fra hva jeg har funnet ut er det bare en joker butikk og en bensinstasjon der. Om jeg kjører selv må jeg kjøre 137,6 til sammen hver dag for å komme til og fra skolen, ca 2,5 timer. Det blir ca 26 280km hvert skoleår. Finnes det noe reise stipend/kjøregodtgjørelse eller noe sånt som jeg kan søke på, så jeg kan kjøre selv? Eller har jeg noen andre rettigheter? Endret 13. juli 2015 av JL. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 https://www.lanekassen.no/bostipend https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_8 Du har, i følge det jeg finner, ikke lov til å ha så lang reisevei/ reisetid. Virker som om du har krav på (gratis?) bolig som kommunen ordner for deg. Jeg mener å ha lest at hvis reiseveien/ ventetiden overskrider et visst antall timer så har du krav på taxi. Med den ventetiden og reisetiden du har så har du garantert krav på noe som vil korte ned reisetiden og/ eller ventetiden. Den situasjonen du kommer i her er totalt uakseptabel og vil gå utover karakterene/ livet ditt i så stor grad at det blir mer eller mindre et handikap. Du får håpe det er noen her som kan hjelpe deg bedre ved å vise til noe i loven så du har noe som er skrevet i stein å vise til. Jeg tror denne tråden hører inn under juss, da vil du også få bedre hjelp fordi det er der advokatene henger 4 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Ta en "bump" på denne, ganske viktig å få ordnet dette så raskt som mulig synes jeg. Jeg hadde ganske lang reisevei selv (ca 45 min buss før og etter skole, samt 30-60 min ventetid etter skole) så jeg vet hvor hemmende og slitsomt det er. 2 Lenke til kommentar
JL. Skrevet 13. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2015 https://www.lanekassen.no/bostipend https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_8 Du har, i følge det jeg finner, ikke lov til å ha så lang reisevei/ reisetid. Virker som om du har krav på (gratis?) bolig som kommunen ordner for deg. Jeg mener å ha lest at hvis reiseveien/ ventetiden overskrider et visst antall timer så har du krav på taxi. Med den ventetiden og reisetiden du har så har du garantert krav på noe som vil korte ned reisetiden og/ eller ventetiden. Den situasjonen du kommer i her er totalt uakseptabel og vil gå utover karakterene/ livet ditt i så stor grad at det blir mer eller mindre et handikap. Du får håpe det er noen her som kan hjelpe deg bedre ved å vise til noe i loven så du har noe som er skrevet i stein å vise til. Jeg tror denne tråden hører inn under juss, da vil du også få bedre hjelp fordi det er der advokatene henger Ja det er ikke mulig for meg med så lang reise og ventetid, og bare 2 timer fritid om dagen.. Vet du hvem jeg burde kontakte for å ordne opp i det? Hvordan kan jeg få flyttet tråden til juss? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 (endret) Hmm, du må kontakte kommunen og skolen i første omgang tror jeg, usikker på hva som er best. De vil nok prøve å snakke seg unna problemet så du må dokumentere og vise til lover så du har en sterk sak, men prøv en vanlig telefonsamtale først. De kan bli vanskeligere å ha med å gjøre hvis de synes du virker som en "kravstor dust". Det lønner seg å kreve møter, ikke ta for mye over telefon. Når du tar ting over telefon så spør om og skriv ned navn på de du snakker med etc. Det kan virke som overkill, men hvis det ikke tas tak i ved første kontakt med kommunen/ skolen så er du nødt til det. Moderatorer/ admin kan flytte tråden. Det er de som bestemmer om den er passende å flytte også, men jeg mener denne saken handler om rettigheter som er lovpålagte så juss-kategorien er bedre. Jeg har nok ikke mer å hjelpe til mer desverre, ikke nok kunnskap, men det er mange dyktige folk her inne! Lykke til, dette MÅ ordne seg PS; Du får ikke tid til å spise normalt med familien, du må enten 2-3 matpakker med deg hver dag eller kjøpe som blir en økonomisk belastning. Du får ikke et ordentlig sted å gjøre lekser hvis du må gjøre det i ventetiden, med de to timene fritid så trenger du å hvile deg. Skal du ha tid til å gjøre ting som trengs hjemme, må jo regne med litt husarbeid i likningen, så må du droppe å sove. Familiesamvær og venner kan du bare glemme... Endret 13. juli 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Hmm, du må kontakte kommunen og skolen i første omgang tror jeg, usikker på hva som er best. Videregående skoler ligger under fylkeskommunen, ikke den enkelte kommune. Det finnes dessuten noe som heter borteboerstipend som er beregnet på dem som ikke kan pendle... Da må man selvsagt bo på hybel(eller tilsvarende). 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Et annet alternativ er er taxi til nærmeste bussholdeplass hvor det går buss til skolen, og det samme på vei hjem, buss til nærmeste holdeplass, taxi derfra. Eller om du føler deg voksen nok for det, flytte på hybel/leilighet nærmere skolen. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Det må da finnes hybler i nærheten. Du har krav på borteboerstipend. Hvor langt bak i køen er du på de andre valgene dine? 1 Lenke til kommentar
JL. Skrevet 13. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2015 Hmm, du må kontakte kommunen og skolen i første omgang tror jeg, usikker på hva som er best. Videregående skoler ligger under fylkeskommunen, ikke den enkelte kommune. Det finnes dessuten noe som heter borteboerstipend som er beregnet på dem som ikke kan pendle... Da må man selvsagt bo på hybel(eller tilsvarende). Jeg vet det finnes noe som heter borteboerstipend, det er på ca 3700,- i måneden, noe som ikke er nok til hybel/strøm/mat osv. Det er ingen ledige jobber på finn i nærheten, heller ikke hybler, det har jeg sjekket. Om det hadde vært en deltidsjobb i området jeg kunne skaffet meg så jeg hadde råd til mat, strøm og reisten av leien på en hybel utenom 3700,- så skulle jeg selvfølgelig gjort det, men det er det ikke. Det er ingen problem for meg å pendle med egen bil om det er mulig å få en slags kjøregodtgjørelse eller noe sånt, men det er umulig å bruke 14 timer og 15 min hver dag på skole og reise som det vil ta med tog, og kun ha 2 timer daglig til alt annet før jeg må legge meg. Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Du får ikke noe kjøregodtgjørelse for å kjøre egen bil. Evt får du takke nei til skoleplass, jobbe ett år og søke på ny igjen til mars. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 (endret) Dette handler om rettigheter angående transport til skolen. Det er regler på reisetid og ventetid. Man kan ikke kreve at en elev skal slutte på skolen/ vente pga reiseveien. Fant litt info; Dette er fra Østfold så jeg vet ikke om det gjelder overalt (tror det), en link til websiden 4.2 Retningslinjer for skoleskyss I henhold til Opplæringsloven §§ 7 - 2 og 13 - 4 har fylkeskommunen ansvar for å organisere og finansiere skyss for elever i den videregående skolen som bor mer enn 6 kilometer fra skolen. Korteste gangbare veg mellom hjem og skole regnet fra dør til dør ska l legges til grunn. Avstanden beregnes på elektronisk kart. Elever som bor mindre enn 6 kilometer fra skolen må organisere og finansiere skyssen selv. Fylkeskommunens ansvar omfatter alle som er bosatt i fylket, og normalt tilbys skyss med buss I henhold til Opplæringslovens § 7 - 2, har elevene rett til gratis båtskyss uten hensyn til reiselengden når dette er nødvendig. Innlosjering er et alternativ til skoleskyss i særlige tilfeller, jf Opplæringslovens § 7 - 2." Tatt fra denne pdf'en; Bruk av eget transportmiddel Det inngås ikke avtale om eget transportmiddel som alternativ til kollektiv transport. Ruter vil vurdere å inngå avtale om dette: - n år det ikke er tilgjengelig kollektivtilbud som tilfredsstiller fylkeskommunens retningslinjer med hensyn til reise/ventetid og Ruter ikke kan stille med spesialtransport. - n år gangavstanden til holdeplass overstiger 3 km og Ruter ikke kan stille med spesialtransport. - n år det foreligger medisinsk behov for spesielt kjøretøy Det er regler som gjør denne situasjonen uakseptabel og det er ikke lov å "presse" noen til å slutte på skolen fordi reiseveien skaper et helvete uten like! Når livet blir ødelagt pga den sinnsvake reiseveien så har man krav om å få innvilget "spesialløsninger" på problemet. Jeg har ikke nok kunnskap til å kunne svare 100% på hva du bør gjøre, det var også derfor jeg anbefalte å slenge denne i juss kategorien da dette går på regelverk, som man MÅ vise til hvis det blir trøbbel. Å komme med innlegg som å droppe skolen ett år eller flytte er ikke konstruktivt synes jeg da det er tydelig at det ikke er et godt alternativ. Ble litt surrete tekst når jeg kopierte fra pdf'en, orker ikke fikse på det, men det er vel sånn ca leselig Endret 13. juli 2015 av Dante's Inferno 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Det er regler som gjør denne situasjonen uakseptabel og det er ikke lov å "presse" noen til å slutte på skolen fordi reiseveien skaper et helvete uten like! Når livet blir ødelagt pga den sinnsvake reiseveien så har man krav om å få innvilget "spesialløsninger" på problemet. Flytt på hybel. At det "ikke finnes" hybler er et fryktelig dårlig argument... Blir det for dyrt får vedkommende gjøre som alle andre - ta opp studielån. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Man kommer ikke langt med 7,5k i dagens boligsituasjon når man også må dekke alt annet. 7,5k tilsvarer summen man får med borteboer og studielån fra lånekassen. Men et bedre spørsmål er jo hvordan TS kom inn på en skole han aldri søkte på? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Samme problem som her? http://www.nettavisen.no/nyheter/eirik-(19)-ble-tilbudt-plass-pa-skole-han-ikke-hadde-skt-pa/3422808519.html Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Begynn å leite etter hybel straks (om du kan skaffe pengar). Den ruta du skisserte i opningsinnlegget med sykkel og tog held ikkje på noko vis. Korleis skal du kome deg frå Audnedal jernbanestasjon til skulen? Det er 1½ mil! Lenke til kommentar
Zash Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Begynn å leite etter hybel straks (om du kan skaffe pengar). Den ruta du skisserte i opningsinnlegget med sykkel og tog held ikkje på noko vis. Korleis skal du kome deg frå Audnedal jernbanestasjon til skulen? Det er 1½ mil! Drumroll: ... Med sykkel! 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Med sykkel! Da må han ha to syklar, ein i Kristiansand og ein i Audnedal, for å ta sykkel med på toget går bare dersom det er plass, og plass kan ikkje reserverast. Dessutan kostar det litt, 65 kr pr. enkelttur. Håpar dei ikkje blir stolne eller ramponerte, då! Lenke til kommentar
JL. Skrevet 13. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2015 (endret) Det er regler som gjør denne situasjonen uakseptabel og det er ikke lov å "presse" noen til å slutte på skolen fordi reiseveien skaper et helvete uten like! Når livet blir ødelagt pga den sinnsvake reiseveien så har man krav om å få innvilget "spesialløsninger" på problemet. Flytt på hybel. At det "ikke finnes" hybler er et fryktelig dårlig argument... Blir det for dyrt får vedkommende gjøre som alle andre - ta opp studielån. Hvordan er det ett dårlig argument? Når jeg har sjekket på finn.no etter hybel og jeg faktisk ikke finner en hybel i området i nærheten, hva mener du jeg skal gjøre da? Det er jo ikke noe jeg har noe kontroll over eller kan gjøre noe med. Jeg har ikke bare søkt etter hybel rett ved siden av skolen. Jeg har sett på finn.no på Byremo, Audnedal, Eiken, Skeide, Sveindal, Tingvatten, Foss, Bjelland, Hægeland, Naglestad, Finsland og Konsmo, som du kan se på bilde under faktisk er ett veldig stort område. Endret 13. juli 2015 av JL. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Når jeg har sjekket på finn.no etter hybel og jeg faktisk ikke finner en hybel i området i nærheten, hva mener du jeg skal gjøre da? Det er jo ikke noe jeg har noe kontroll over eller kan gjøre noe med. Hvis det ikke fins hybler på Finn, så eksisterer det ingen, det er jo opplagt (IRONIVARSEL). Du har valget: legg deg ned og gråt - eller gjør en innsats for å skaffe hybel. Du er jo voksen, så vær nå litt oppfinnsom, da; det fins en rekke metoder du ikke har prøvd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Aller først ville jeg nå hørt med fylket om hva som har skjedd mtp skoleplassen, deretter ville jeg ha startet med transportjobben, eventuelt om de vil være behjelpelig med å skaffe en hybel/leilighet mtp pendlingen, og at det faktisk ikke er din skyld at du fikk en skoleplass du ikke hadde søkt på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå