Gå til innhold

WinXP med RAID 0 - sliter med feilmelding under installering

Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver å installere WinXP på maskin med ASUS A7V133 hovedkort. Benytter RAID 0, og har lasta ned drivere fra Promise for Promise FastTrack100, som passer for XP (ettellerannet Build18).

Under innstallasjon av XP trykker jeg F6 for å legge til SCSI/RAID kontrollere, og jeg velger FastTrack100, og fortsetter - alt ser bra ut...men så kommer følgende feilmelding som jeg ikke kommer forbi:

/**************/

Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

Hvis det er første gang du ser denne feilmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt gjør du følgende:

Utfør virussjekk på datamaskinen. Fjern alle nylig innstallerte harddiskstasjoner eller drivere på haddiskstasjoner. Kontroller riktig konfigurasjon og avsluttet.

Kjør CHKDSK /F ....blablabla...

Feilmelding: ***STOP: 0x0000007B (0xF898963C,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

/********************/

Har fra før innstallert Win98, og fått beskjed av XP-innstalleringsprogram at det kan bli konflikter med RAID-kontrolleren. Og det ble det...

Vet noen hvordan dette kan ordnes opp?

Trenger hjelp....

PS! Har ikke installer VIA4in1 under Win98, siden dette blir installert for å få XP inn (har bare oppgraderingsversjon av XP). RAID kontrolleren er heller ikke riktig innstallert i Win98, men som sagt installeres bare 98 for å "komme videre" til XP.

mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har ikke jeg hørt om før. Er du sikker på at du har riktig driver.

Jeg lastet ned en Raid (hacked verion) en gang, slik at jeg fikk alle mulighetene som de som har RAID kontroller PCI kortet har (jeg hadde da onboard raid)

For å få denne til å virke så måtte jeg ha modifiserte drivere hos meg var det FastTrack100 CrazyApe. Men det kan og være at du ikke har noe hacked raid, da må du finne de virkelige driverene, har du onboard så heter det kanskje FastTrack100 Lite. men sørg for at det er til XP. Du kan jo og prøve eldre drivere, eller nyere hvis det er ute.

Lenke til kommentar

Takk for svar :smile:

Ja, jeg har lasta ned driverne fra Promise.com, til XP, men det funker likevel ikke. Det fungerer fint i 98 - har nå oppdatert hele systemet her.

RAID 0-systemet er vel helt originalt på hovedkortet mitt, tenker jeg. Har ikke gjort noe "tull".

Men åffer i *¤"! skjer dette...?

Alt fungerer helt fint under installasjon osv (bortsett fra advarsel om at RAID-kontrolleren kan skape problemer), og så kommer altså en Bluescreen...like før XP skal starte - etter å ha innstallert de fleste filene....

AKK OG VE!! Må jeg kjøpe nytt hovedkort for å slippe unna dette ?

Det er altså et ASUS A7V133, Rev. 1.05.

BIOS'en er revisjon 1007 - den nyeste på ASUS sine nettsider.

Har også prøvd å oppdatere BIOSen til Promise-kontrolleren, men jeg får da feilmelding om at flash-programmet ikke finner BIOS, eller at den "ligger i hovedkortet"....

Er lei nå!! Har sittet i hele kveld for å få til dette....møkkamicrosoftwindowsxp.

Hjelp!

Torbjørn

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei Torbjørn,

Jeg har akkurat det samme problemet med samme HK og oppgradereing fra ME til XP og får samme "bluescreen".

Satt i hele går kveld for å finne ut av det. Fant en haug forskjellige drivere både på ASUS sin hjemme side og på CDen som fulgte med. Men det jeg prøvde av drivere i går hjalp ikke meg. Men det kan være det gikk litt fort...

Jeg merket meg noe merkelig i fdisk, der den utvidete partisjonen viser feil størrelse. Satt derfor opp Partitionmagic i ME. PArtMag ville imidlertid ikke starte. Det kom en feilmelding om ugyldige drive letters e.l, og programmet terminerte.

Er det noen som har peiling på dette problemet?

Og Torbjørn, hvis du finner ut av det, sender du meg en mail da?

Andreas

HK: ASUS A7V333

Skjermkort: Creative Banshee (Mitt G4 Ti 4400 var DOA)

HD: Maxtor 133

Plextor 40/10/40?

Promise Raid controller in Raid 0

Noe jeg har glemt...

Lenke til kommentar

Bare et par tips:

- Du trenger ikke installere win98 for å intallere oppgraderingen av XP. Under installasjonen av XP, vil den spørre etter win98, legg da inn win98 CDen.

- Jeg er temmelig sikker på at du trenger lite-driveren (slik du skriver over)

- Raid biosen blir oppgradert samtidig med at du flasher biosen til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Heihei, nå har jeg nettopp fått det til, og det du gjør er å gå inn på CDen du fikk med fra ASUS og promise og den nederste underkatalogen. Deretter Setup, og create disk. Da starter et program som lager en diskett som du bruker under installasjon av XP (trykk F6 osv)

Hei då

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...