Ed_Solheim Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Heisann, Jeg har tengrt til anskaffe meg et 300D kamera men, er litt uskiier på hva slags minne "type" jeg skal velge... Er det noen stor fordel med flash framfor microdrive - eller viceversa? Hva er raskest? Og hva bruker mest strøm? Hvordan er f.eks. levertiden på en Microdrive? Tåler de mye? Gode tips og råd mottas med stor takk Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 En Microdrive er en liten harddisk. Den er ekstremt sårbar overfor støt. Mist det fra kameraet og ned på bordet, så kan du ha mistet alle bildene dine, og kortet er bare å kaste. Vanlige Compact Flash er mye mer solide og tåler det meste. Har hørt om kunder som ved ett uhell har fått vasket CF kortet sitt i vaskemaskin, og det funket fint etterpå. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Raskt flashminne er også raskere enn Microdrive. Det finnes nå ikke lenger noen fordeler med Microdrive, bortsett fra pris. Flashminnet til Sandisk skal i ideelle forhold kunne holde på data i henholdsvis 1 million og 3 millioner år, avhengig av typen minnekort. Dette skal dermed være verdens mest stabile lagringsmedia. Lenke til kommentar
hajejan Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Flashminne er raskere og tar mindre strøm. Men du vil neppe merke noe forskjell på førstnevte, og sistnevte har jeg aldri merket problemer med på mine IBM Microdrives. De er ikke så ustabile som Afseth skal ha det til, men, selvfølgelig, alt elektronisk utstyr bør behandles nogenlunde forsiktig. Jeg har aldri hatt problemer med noen av minnekortene mine, med unntak av et Sandisk ULTRA 256 kort som tok kvelden. Alle bildene forsvant, og kunne ikke gjenvinnes vha programvare. Kortet kunne hverken leses av kameraet eller kortlesere. Sandisk bekreftet det var kortet som tok føyken. 1GB IBM Microdrive = 1538 kroner 1GB no-name CF = 1820 1GB CF med pålitelig merke (Verbatim) = 2269 Skulle jeg kjøpt noe nå, så ville jeg gått for CF løsningen til Verbatim. 700 kroner dyrere, men ingen bevegelige deler ville nok ha fristet, og jeg er litt svak for Verbatim (kjøper alle CD- og DVD-platene mine fra dem) HJ Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Flashminne er raskere og tar mindre strøm. Men du vil neppe merke noe forskjell på førstnevte, og sistnevte har jeg aldri merket problemer med på mine IBM Microdrives. De er ikke så ustabile som Afseth skal ha det til, men, selvfølgelig, alt elektronisk utstyr bør behandles nogenlunde forsiktig. Etter å ha jobbet en stund med foto og video, har jeg vært borte i en del triste, profesjonelle (og mindre profesjonelle) fotografer som har vært litt uheldig med sin Microdrive og mistet alle bildene på de. De bevegelige delene er veldig følsomme for støt, og det skal ikke mye til. Mister du de bare en meter, og den faller feil, så kan det være gjort. De er nok ikke så følsomme for støt at du ikke må bruke de, men for all del, ikke mist de på gulvet eller noe (ikke kameraet heller, men da går vel også kameraet føyken). Men flashminne ER mer stabilt, det kan ingen motsi. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 Jada, CF-kort er mer robuste, bruker mindre strøm og har etter hvert blitt like raske, og vel så det, som Microdrive. Prisen er imidlertid uforholdsmessig høy dersom du vil ha litt størrelse på kortet. Personlig kjøpte jeg en Microdrive for 1600 kroner i sommer, og har ikke angret på det. Så får jeg heller investere i et CF-kort når prisene blir mer overkommelige :-) Kort sagt er det prisen som bør avgjøre hva du velger. Har du råd, kjøp CF. Hvis ikke, kjøp Microdrive. Det er i hvert fall min mening. Lenke til kommentar
Ed_Solheim Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 Takk for gode svar alle sammen... Dette var akkurat den type informasjon/erfaringer jeg var ute etter. Blir nok CF kort på meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå