Nazomi Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Hallo! Jeg bare lurer på om det er store forskjeller mellom 980 TI og 980 TI Gaming. https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-980-ti-6gb/847949 https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-980-ti-gaming-6gb/847948 Hva er forskjellen på disse kortene? Jeg tenkte å bygge en ny maskin, men er usikker på hvilke kort jeg skal gå for av disse to. Er dette Gaming kortet verdt prisen, eller holder det med det litt billigere? PCn skal brukes til kraftige spill. Jeg tenker å bruke en del penger på denne pcn, så vil gjerne ha noe som holder i noen år. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Høyere klokk og bedre kjøler på "Gaming". Lenke til kommentar
Nazomi Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Ahha takker. Men er det verdt prisforskjellen? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Spørr du meg er svaret ja. Har selv 3 980 Gaming. Meget bra kort, men hva med dette: https://www.komplett.no/evga-geforce-gtx-980-ti-6gb-sc-/845663 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Spør du meg, så er svaret nei. Jeg kjøpte et stock MSI 980 Ti, som er stille nok til at jeg ikke hører det under gaming hverken ved standard ytelse eller overklokket til 1250/7800. Overklokket booster det til 1498, eller kanskje var det 1489. Uansett, særlig mer enn det er det ikke å få ut av kortet uten mye mere styr enn jeg er villig til å påta meg. Altså er det ytterst marginale forskjeller man betaler for ved kjøp av et non-reference kort. Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Spør du meg, så er svaret nei. Jeg kjøpte et stock MSI 980 Ti, som er stille nok til at jeg ikke hører det under gaming hverken ved standard ytelse eller overklokket til 1250/7800. Overklokket booster det til 1498, eller kanskje var det 1489. Uansett, særlig mer enn det er det ikke å få ut av kortet uten mye mere styr enn jeg er villig til å påta meg. Altså er det ytterst marginale forskjeller man betaler for ved kjøp av et non-reference kort. Jeg har også MSI 980 Ti referansekort og har akkurat samme overklokking som deg, men kan ikke si meg enig med at kortet er stille under gaming, for hos meg er det det tvert imot. Vifta bråker mye! Jeg angrer veldig mye på at jeg ikke kjøpte MSI 980 Ti Gaming i stedet for. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Jeg har i alle fall ingen hørbar støy her når jeg spiller. Når det er overklokket hører jeg det når jeg pauser spill, eller i stille partier, men ellers forsvinner det helt. Nå skal det imidlertid sies at jeg sjelden klokker det opp siden det yter godt nok i alt jeg spiller (i 1440p) ved stock settings, men så langt har jeg uansett ingenting å klage på når det gjelder støy. Og jeg har et temmelig lavt toleransenivå for slikt. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Høres ut som at Belfaborac har bedre luftflyt og kjøligere kabinett. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 (endret) Ahha takker. Men er det verdt prisforskjellen? Ja. Endret 13. juli 2015 av Betroz Lenke til kommentar
sunnySR Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 (endret) Ahha takker. Men er det verdt prisforskjellen? Dersom du tenker ytelse, så vil jeg si at det ikke er verdt det. Jeg kjøpte reference kortet og overklokket booster det opp til 1500. Jeg har sett flere tester av gaming versjonen og på ene testen boostet kortet til 1504. da snakker vi mindre enn 1 fps i forskjell. Dersom du er følsom for lyd og ikke har tenk til å vannkjøle ville jeg nok valgt gaming versjonen i og med at kjøleløsningen er en god del bedre og at reference kortet bråker litt. Om det er verdt og bruke 700 kroner ekstra på en bedre kjøleløsning er vanskelig og si. Jeg kjøpte reference kortet fordi jeg hadde tenkt å vannkjøle det. Men hvorfor ikke kjøpe et kort som du er sikker på at du blir fornøyd med når du først skal bruke så mye penger på skjermkort. Dersom det ikke er noe problem for pengeboken kjøp gaming versjonen. hadde det ikke verdt for at jeg skulle vannkjøle vill jeg kjøpt msi gaming eller g1. Endret 27. juli 2015 av sunnySR 2 Lenke til kommentar
Nazomi Skrevet 13. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2015 Takk for veldig gode svar! Det endte til slutt med Gaming versjonen. Så da får jeg håpe at jeg blir fornøyd. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 En pluss for den. Men lurer på en ting. Det kortet jeg foreslår er litt raskere og litt billigere. Er det uaktuelt? Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Kan man klokke et referansekort til samme nivå som de fabrikkoverklokkede, uten særlige problemer? Tenker spesielt hvis man vil oppgradere til vannkjøling, vil det være helt bortkastet med f.eks evga sc+, fordi man med vannkjøling enkelt kan nå samme klokkhastighet med et referansekort? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 (endret) Kan man klokke et referansekort til samme nivå som de fabrikkoverklokkede, uten særlige problemer? Tenker spesielt hvis man vil oppgradere til vannkjøling, vil det være helt bortkastet med f.eks evga sc+, fordi man med vannkjøling enkelt kan nå samme klokkhastighet med et referansekort? Svaret er at man kan overklokke et referanse like høyt som et ikkje-referansekort. Har man vannkjøling på et referansekort, så klarer man å få stabil overklokk. Maxwellkorta er slik at de skalerer lite med mere spenning. Derfor er ofte referansekort like bra, så lenge kjølinga er bra. Første steg for throtteling med 980ti korta er ved 65 grader, deretter går det stegvis nedover etter hvor varmt skjermkortet blir. Blir skjermkortet 93grader eller.no så blir det ikkje varmere, fordi kortet setter ned spenninga, og da også frekvensen. Så SKAL man ha vannkjøling så er det faktisk best å kjøpe referansekort, fordi de er billigst, og de er det alltid først vannblokker til. Endret 21. juli 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 (endret) Nei min venn det kan du risikerer å ikke klare. Oc variantene har i de fleste tilfellene en bedre chip. Endret 21. juli 2015 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 (endret) Nei min venn det kan du risikerer å ikke klare. Oc variantene har i de fleste tilfellene en bedre chip. Det virker mere enn en myte enn en sannhet med maxwellkorta iallefall. Hadde et 980 referansekort som klarte 1610mhz i benchmarks, og et gigabyte g1 980 som bare klarte 1540mhz. Har hatt 5 stk 980 og har nå 3x titan X og ett 750ti. It is all about Asic, virker det som Siliconlottery som det kalles Quote fra Kingpin som jobber for EVGA: Honestly speaking, I think most end users don't even realize how maxwell gpus are voltage capped at ambient type cooling. I can tell by many of the comments at OC.net, elsewhere, and also here in these card XOC bios threads. Especially compared to kepler. KP 780ti scaled great on voltage with air/water temps. Basically, more voltage = more clocks no matter what temperature.With 980 and later gpus including titanX, the scaling on air/water has all but almost gone. I would say about 95% of all maxwell 980,titan-X, and 980ti gpus NO MATTER what vga brand pcb it is on, DO NOT SCALE with more voltage than 1.25v-1.275v at temps warmer than 25c or so. There is no magical bios that can effectively remove this. This is exactly why almost every moderate-good asic titanX, 980, and yes 980ti clock around 1550mhz MAX AVERAGE at say 45-60C loading temps. If you put 0c and colder on the card, you will see MUCH different behavior than what you see on air (green garbage all over screen when raising volts over 1.23-1.25vv or so) Cards with very good ASIC value (75% and up) will tend to have the most "overclocking", but just like about every other maxwell gpu, they cannot overvolt past 1.23v-1.25v. So highest asic cards like 80% +are almost always going to be the ones that can 1600+ on air/water, and again they do it pretty much WITHOUT overvolting over 1.23v-1.25v. Maxwell gpus with lower asic value like 65% will not be so great at air/water because these low asic gpus need voltage to scale compared to match the overclock of the high asic gpus( USING SAME USABLE VOLTAGE 1.23-1.25v) The bios's I posted basically allow you to set a higher voltage on air/water. Some gpus can scale more, some cant, some actually will NEED more voltage than was previously needed to run same frequency. All different Endret 21. juli 2015 av Nizzen 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Er din hobby og helt ok. Klokker selv mine 970/980 og nå 2x980Ti på vei. Poenget er, har 2x980 standar som ikke ikke liker mere enn 140+. Sc klarer 1326(1266) base uten problemer. Ja jeg bryr meg om hva base viser, ikke boost. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 (endret) Er din hobby og helt ok. Klokker selv mine 970/980 og nå 2x980Ti på vei. Poenget er, har 2x980 standar som ikke ikke liker mere enn 140+. Sc klarer 1326(1266) base uten problemer. Ja jeg bryr meg om hva base viser, ikke boost. Base er bare at biosen er mekka på. Derfor modder vi biosen slik at basen blir høyere, det er ikkje noe magisk bedre chipper på OC korta. Jeg har f.eks modda bios, så 1400mhz blir stock hastighet på TX. Da slipper jeg å bruke oc program. Minnehastigheten er også satt høyere som standard. Forskjellen på 980 og 980sc er KUN bios. Det er ikkje noe selektiv utplukking av "chipper". 980ti kingpin edition kan kjøpes som "selektive" brikker etter ASIC, dog dette betyr ikkje at korta overklokker garantert bedre enn lavere Asic, men ofte. Iallefall på luft. Høyere ASIC trenger lavere spenning for en gitt hastighet enn en med lavere ASIC. 80%+ $1049.99ASIC 76%+ $999.99ASIC 74%+ $899.99ASIC 72%+ $849.99 http://www.evga.com/articles/00944/EVGA-GeForce-GTX-980-Ti-KINGPIN/ Endret 21. juli 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 Du vet hva en vaffer er, innerst er bedre chip. Er de de bruker, derfor litt dyrere med en oc variant. Det burde du vite som har over klokking som hobby Men nok om det, jeg og du blir ikke enig uansett Lenke til kommentar
Tekky Skrevet 21. juli 2015 Del Skrevet 21. juli 2015 en annen ting du kan tenke på er at den ene blåser varmluften ut av kabinettet, den andre blåser alle veier så det blir varmere inne i kabinettet. Så har du et lite kabinett så kan det være utbåsnong er en bedre løsning for deg. Jeg hadde gått for den Kjetil lura linket til. Etter min erfaring er de kjølige og stille, til en rimelig pris. Det går an å få vifter til å stå stille når den ikke brukes sånn som Msi gaming. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå