Jonny m Skrevet 12. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Hei!Jeg har nylig kjøpt en Acer Aspire XC705 fra Komplett med Windows 8.1 (64-bit) som jeg har fått erfare er bundlet med hel uendelig masse unyttig programvare. Jeg har også funnet trojaner på systemet. Jeg har derfor lyst slette alt og begynne på nytt med et reformatert system, men trenger litt hjelp i fra noen som har gjort dette før og er trygg på prosessen.Dette er hva jeg har gjort: Fulgt denne veiledningen for å produsere installasjonsmedie (da dette ikke medfulgte) Hentet ut produktnøkkel ved hjelp av denne veiledningen (da dette ikke medfulgte) Tatt backup av bilder/data jeg vil beholde. Jeg tenker i utgangspunktet å laste ned drivere i fra leverandør, men har også tatt backup av mappen C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository Endret oppstartsekvens for å boote opp fra installasjonsmedie Jeg ønsker som sagt ikke å beholde noe. Etter å ha lastet inn installasjonen har jeg derfor klikket videre til Egendefinert og får opp vedlagt partisjonstabell hvor jeg nå står fast da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Er det noen eksperter her som vil hjelpe meg videre? Endret 12. juli 2015 av Jonny m Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 12. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 Hei, ingen grunn til å gjere det på denne måten i win 8.1 følg heller denne guiden. Sveip inn fra høyre kant av skjermen, trykk Innstillinger, og trykk deretter Endre PC-innstillinger. (Hvis du bruker en mus, peker du på høyre hjørne øverst på skjermen, flytter musepekeren nedover, klikker Innstillinger, og klikker deretter Endre PC-innstillinger.) Trykk eller klikk Oppdatering og gjenoppretting, og trykk eller klikk deretter Gjenoppretting. Trykk eller klikk Kom i gang under Fjern alt, og installer Windows på nytt. Følg instruksjonene på skjermen. Lenke til kommentar
Jonny m Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 Har sett på den, men ser at det ved tilbakestilling står spesifisert: Alle de personlige filene dine slettes, og innstillingene blir tilbakestilt. Alle apper du har installert, blir fjernet. Bare apper som fulgte med PCen, installeres på nytt. Den siste setningen her stusser jeg noe over. Menes her kun apper som følger med en ren installasjon (likt hvis jeg hadde kjøpt en maskin som ikke var forhåndskonfigurert i fra butikk) eller vil jeg fortsatt sitte med all ekstra oppsett i fra butikken? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 Hvis du velger å gå videre på det du har begynnt på, så viser partisjonstabellen din at du har to like store brukerpartisjoner, kalt 'Acer' og 'DATA'. Da vil jeg tro at det er 'Acer' som er den med Windows på, og DATA betyr at det er en lagringspartisjon. Velg 'Formater' på den du har valgt, da slettes innholdet. Men siden du ikke ønsker å ta vare på noe, så kan du slette partisjon 4, 5, og 6 ('Gjenoppretting' er jo ikke noe å ta vare på for din del). De to første partisjonene lar du være. Så oppretter du en eller flere nye partisjoner i den ledige plassen. Så trykker du 'Neste' mens valget står på den partisjonen du ønsker å installere på. 1 Lenke til kommentar
Jonny m Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 Du skriver at jeg kan slette partisjon 4, 5 og 6 hvor du begrunner partisjon 6 med at denne er for gjenoppretting og derfor ikke noe å ta vare på, Dette er greit, men partisjon 1 står også merket med type gjenoppretting. Er det noen grunn til at jeg bør beholde denne, eller tenkte du egentlig på at jeg burde beholde partisjon 2 og 3 her? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Om du skal ha en gpt/uefi disktype/installasjon må du la være ESP og MSR . Bootloaderen (velges i bios) må ligge på den UEFI fat32 partisjonen . Det er forøvrig dumt å fjerne recoverypartisjonen også da den er inkludert i OS tjenestene recovery i controll panel. Men lykke til ... Hadde vært mye kjappere å fjerne uønsket software i add/remove programs and features. Edit: Det er slutt med å "reformattere" med installasjons media på DVD eller USB .. Sogndal har helt rett. Fra nå av (8.0/8.1/10) bruker man refresh system inne i fra windows (PC settings) og her kan man velge full reset/reinstallasjon eller å beholde filer. Dette blir måten videre med windows 10 og da beholdes alle oppdateringer intakt fra winsxs slik at OS er resett/reinstallert blankt til samme patch/oppdaterings nivå. Like greit å sette seg inn i metoden nå. Endret 12. juli 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 syar2003 vet hva han snakker om, så følg hans anbefaling. Men angående partisjon 1, så tenkte jeg at det er ingenting å tjene på å fjerne den. Fordi den er så liten, og at plasseringen gjør at ledig plass der ikke kan gjenbrukes når man beholder 2 og 3. Man kunne slettet alt, System partisjon blir alltids automatisk generert. Det ville tilsvare å bytte til en ny, tom disk. Men da mister man eventuelle ting som Acer kobler opp mot UEFI/BIOS. Lenke til kommentar
Jonny m Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 OK, da prøver jeg det! Virker som å være det absolutt enkleste hvis det gir ønsket resultat. Melder tilbake hvordan det går Lenke til kommentar
Jonny m Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 Rådet fra dere alle om å følge guiden i det første svaret ga dessverre ikke det resultatet som jeg spurte om. Maskinen ble i stedet stilt tilbake til slik den var levert i fra Komplett. Uansett, å gå for reformatering når jeg selv er såpass usikker på korrekt oppsett og motstridende meninger her tror jeg vil være uklokt av meg så jeg velger å la det ligge. Inntil videre i det minste. Jeg skjønner det ikke er lett dette så takk uansett for at dere prøvde! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 Hvorfor gjøre ting så vanskelig tenker jeg. Windows er windows , det andre er kun programmer installert. Du kan kjøre free/personal versjonen av PC decrapifier for å få tatt vekk mye i et jafs. http://www.pcdecrapifier.com/features Lenke til kommentar
KBundy Skrevet 12. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2015 Kjør avinstallering fra kontrollpanel på de programmene du ikke vil ha. Etterpå kan du renske opp med ccleaner. Formatering av hd er ikke nødvendig lenger. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 13. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2015 Jeg har funnet en meget bra guide hos Ars Technica (som er en meget seriøs og dyptgående tek-side, anbefales!). Legg spesielt merke til side 2, der viser de hvordan man oppdaterer det innebygde recovery imaget i Windows 8. Utrolig kjekt når man har oppdatert og tilpasset slik man vil ha det, så slipper man å gå tilbake til start når man tar en refresh / reset. Man bruker programmet recimg i et kommandovindu. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2015 (endret) Jeg har funnet en meget bra guide hos Ars Technica (som er en meget seriøs og dyptgående tek-side, anbefales!). Legg spesielt merke til side 2, der viser de hvordan man oppdaterer det innebygde recovery imaget i Windows 8. Utrolig kjekt når man har oppdatert og tilpasset slik man vil ha det, så slipper man å gå tilbake til start når man tar en refresh / reset. Man bruker programmet recimg i et kommandovindu.Veldig bra dokumentasjon over windows 8.Refresh og servicing finpusses i windows 10. Så reinstall/refresh ting blir gjort runtime uten bruk av recovery image http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/03/16/how-windows-10-achieves-its-compact-footprint/ http://www.pcworld.com/article/2897595/windows-10-does-away-with-the-reinstallation-headaches.html Man sitter ikke å måtte installere 150 oppdateringer fra windows update etterpå da ting tas fra component store SXS. Jeg har funnet en meget bra guide hos Ars Technica (som er en meget seriøs og dyptgående tek-side, anbefales!). Legg spesielt merke til side 2, der viser de hvordan man oppdaterer det innebygde recovery imaget i Windows 8. Utrolig kjekt når man har oppdatert og tilpasset slik man vil ha det, så slipper man å gå tilbake til start når man tar en refresh / reset. Man bruker programmet recimg i et kommandovindu.Veldig bra dokumentasjon over windows 8.Refresh og servicing finpusses i windows 10. Så reinstall/refresh ting blir gjort runtime uten bruk av recovery image. Så man må revurdere mulighetene man har og se på rutinene påny for "reinstallasjoner" ifremover . Kanskje gi slipp på noen gamle metoder også. http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/03/16/how-windows-10-achieves-its-compact-footprint/ http://www.pcworld.com/article/2897595/windows-10-does-away-with-the-reinstallation-headaches.html Man sitter ikke å måtte installere 150 oppdateringer fra windows update etterpå da ting tas fra component store SXS. Endret 13. juli 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 13. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2015 Godt å høre, syar. Det var jaggu på tide! Er jo et mareritt å installere Windows 7 (ikke ofte, men...). De ga jo bare ut én service pack og ingen rollups (meg kjent). Hvorfor kan / kunne de ikke gi ut oppdaterte ISO et par ganger i året eller service pack eller rollup?! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2015 Jeg har funnet en meget bra guide hos Ars Technica (som er en meget seriøs og dyptgående tek-side, anbefales!). Legg spesielt merke til side 2, der viser de hvordan man oppdaterer det innebygde recovery imaget i Windows 8. Utrolig kjekt når man har oppdatert og tilpasset slik man vil ha det, så slipper man å gå tilbake til start når man tar en refresh / reset. Man bruker programmet recimg i et kommandovindu.Veldig bra dokumentasjon over windows 8.Refresh og servicing finpusses i windows 10. Så reinstall/refresh ting blir gjort runtime uten bruk av recovery image http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/03/16/how-windows-10-achieves-its-compact-footprint/ http://www.pcworld.com/article/2897595/windows-10-does-away-with-the-reinstallation-headaches.html Man sitter ikke å måtte installere 150 oppdateringer fra windows update etterpå da ting tas fra component store SXS. Jeg har funnet en meget bra guide hos Ars Technica (som er en meget seriøs og dyptgående tek-side, anbefales!). Legg spesielt merke til side 2, der viser de hvordan man oppdaterer det innebygde recovery imaget i Windows 8. Utrolig kjekt når man har oppdatert og tilpasset slik man vil ha det, så slipper man å gå tilbake til start når man tar en refresh / reset. Man bruker programmet recimg i et kommandovindu.Veldig bra dokumentasjon over windows 8.Refresh og servicing finpusses i windows 10. Så reinstall/refresh ting blir gjort runtime uten bruk av recovery image. Så man må revurdere mulighetene man har og se på rutinene påny for "reinstallasjoner" ifremover . Kanskje gi slipp på noen gamle metoder også. http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/03/16/how-windows-10-achieves-its-compact-footprint/ http://www.pcworld.com/article/2897595/windows-10-does-away-with-the-reinstallation-headaches.html Man sitter ikke å måtte installere 150 oppdateringer fra windows update etterpå da ting tas fra component store SXS. Var det bare meg som lastet ned windows 7 med nyeste oppdateringer hver mnd som torrent, sånn i tilfelle man måtte installere windows 7 på nytt? Brukte egen key Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 13. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2015 Plukket ned iso'en fra jobb å brukte egen nøkkel Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 14. juli 2015 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2015 Rådet fra dere alle om å følge guiden i det første svaret ga dessverre ikke det resultatet som jeg spurte om. Maskinen ble i stedet stilt tilbake til slik den var levert i fra Komplett. Uansett, å gå for reformatering når jeg selv er såpass usikker på korrekt oppsett og motstridende meninger her tror jeg vil være uklokt av meg så jeg velger å la det ligge. Inntil videre i det minste. Jeg skjønner det ikke er lett dette så takk uansett for at dere prøvde! Hvis det er en tradisjonell reinstallasjon du ønsker, så må du få tak i et DVD-sett til Windows 8.1 og ikke et DVD-sett med gjenoppretting fra Acer. Men hvis jeg var deg, så ville jeg heller ha ryddet opp på PC-en. Last ned og kjør PC Decrapifier (http://www.pcdecrapifier.com/). Det er etter min erfaring raskere og gir samme opplevelse i etterkant :-). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå