Gå til innhold

Gaming PC | budsjett | 1080p 60Hz

Anbefalte innlegg

http://www.tomshardware.com/news/evga-550w-650w-g2-psus,29377.html

Supernova G2 kommer snart i 550W og 650W.

De er ikke nye (nye under EVGA G2 utvalget) . Finner reviews her av begge under Leadex navnet.

http://www.overclock.net/t/1492511/evga-supernova-g2-p2-t2-and-super-flower-leadex-owners-club

Men det tar jo tid før de er på markedet (og om noen Norske butikker tar de inn).

Takker :)

Det virker som at G2 750 og 850 er veldig populære, så jeg ser ingen grunn til at norske butikker ikke skulle ta de inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snip...

Jeg tror du overtenker litt her nå.

Jeg pleier alltid å ta i litt når jeg bygger så jeg vet at det holder noen år. Forskjellen mellom 9 og 13 tusen er veldig lite, men kan skape irritasjon for deg i bruken av maskinen. Og en 500 gb SSD for 1500 er rett og slett et røverkjøp. Når du begynner å legge inn en 8-10 spill finner du fort ut at det tar plass. Ett spill kan fort ta 60-70 gb. Du sier at du sparer 850 på å velge en 120 gb SSD, det vil jeg si er feil. Du får en bitte, bitteliten SSD som snart er full. Bare windows tar 30-40 gb, da har du igjen 70 gb av 110 effektive. Nei du får ikke høyere fps av SSD men du får kjappere loading. Å velge 290(X) foran 970 da er du rett og slett dum, eller fanboy. Kanskje kaldt på rommet ditt? Vet ikke helt. Alt bærer preg av at du vet ganske lite. Og her får du råd av folk som vet mer enn deg. Hvorfor da overse de rådene du får? Aldri skjønt folk som spør om råd, for så å overse rådene de får. Da kan du like gjerne spørre din mor om hva du skal ha i PC-en din.

Overtenker kanskje, men forskjell på 4000 kr er data og ikke data. Det er ikke veldig lite for alle, det er faktisk 2 mnder med mat på et fattig student budsjett. Absurd at du i hele tatt kan si det med sånn sikkerhet.

En ting er å føre en diskusjon på hvorfor en del er bedre enn en annen, det er helt greit. Men jeg stopper ikke å tenkte og bare hører på alt alle sier uten grunn. Har mye data bakgrunn selv(bachelor innen data, og holder på min andre bachelor innen data nå), og er ikke helt retard. Hvis en person sitter på et budsjett og starter tråden med at han føler kanskje SSD blir for dyrt, så er det liten grunn til å anbefale en 1500kr SSD når jeg trengte en OS drive. Også nevnt tidligere at jeg spiller veldig få spill, og muligens eneste som vil ende opp på en evt. SSD ville være OS/Fallout 4. Hvis man hele tiden skal gå for det dyre som nevnt tidligere så blir det alt for dyrt. 

Du kom med et godt innlegg på en pakke som er høyst aktuell, men må forsatt få lov til å stille spørsmålstegn til SSD forslaget da det går så langt utenfor spesifikasjonene mine, samme gjelder 6000 kr forslaget til en annen bruker. Det at jeg senere spurte spørsmål om PSU må være akseptabelt. Setupen trenger faktisk ikke mere enn 550W. Hvorover hvis det hadde blitt forklart at eneste PSU som finnes som er noe tess er 750W+ så kanskje jeg hadde akseptert det. Derimot så er det ikke alltid enighet blant dere "eksperter" hvor f.esk alle som skriver om samme tema på sider som overclock.net / tomshardware / linustechtips mener en 750W er totalt overkill, og XFX 550W av Seasonic blir nesten eksklusivt anbefalt rundt 550-650W. Uten da å faktisk ha veldig mye greie på PSU selv, hvordan skal jeg da ta deres ord for godt uten noen gode argumenter/forklaringer? Fra midt standpunkt er begge 80+Gold, begge er fully modular, men XFX er 500kr billigere.

970 vs. R9 290X diskusjonen kommer fra samme sted, personlig liker jeg faktisk Nvidia bedre, men om og om igjen leste jeg både på reviews, og researchen jeg gjorde på overclock.net / tomshardware / linustechtips sist uke at når det kom til pure preformance på stock vant R9 290X på 1080p, derimot så vant nesten eksklusivt 970 på 1440p og 4K husker jeg rett.

Man kan ikke ta ting som god fisk på alle forum, og det vet jeg godt når man leser andre forslag. Det å argumentere, eller så fall forklare hvorfor en anbefaler en del er vel ikke mye å forlange?

Endret av Ares NOR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefalte det jeg ville valgt. Er det så veldig vanskelig for deg å heller ta den samme SSD-en bare i en mindre størrelse?

Du tenker nok alt for mye på dette. Det er bare en PC. Kjøp det du vil ha, bygg den og bruk den. Bare DU kjenner dine behov. Kanskje er det du bygger perfekt for ditt bruk, selv ville jeg nok hatt litt mer. Søk på de komponentene folk har anbefalt her, bruks prisjakt.no eller prisguide.no og sett opp en liste. Ofte lønner seg å mikse og matche litt mellom forskjellige butikker for å få billigst. Men husk, ikke spar deg til fant :)

Lenke til kommentar

Jeg anbefalte det jeg ville valgt. Er det så veldig vanskelig for deg å heller ta den samme SSD-en bare i en mindre størrelse?

Du tenker nok alt for mye på dette. Det er bare en PC. Kjøp det du vil ha, bygg den og bruk den. Bare DU kjenner dine behov. Kanskje er det du bygger perfekt for ditt bruk, selv ville jeg nok hatt litt mer. Søk på de komponentene folk har anbefalt her, bruks prisjakt.no eller prisguide.no og sett opp en liste. Ofte lønner seg å mikse og matche litt mellom forskjellige butikker for å få billigst. Men husk, ikke spar deg til fant :)

Takk for svar.

Problemet ligger vel i at internt viste jeg at det sekundet maskinen går over 8000-9000 kr sulter jeg, og må avslutte data jakten. Men ønsket ikke å oppgi dette beløpet da jeg håpet folket kunne ta utgangspunkt i en pure-gaming maskin med utgangspunkt i de spesifikasjonene jeg hadde oppgitt. Om folket da kom frem til en dyrere data enn denne prisen, og dere prøve å skape den billigste dataen dere greide til disse spesifikasjonene ville jeg utsatt prosjektet. Problemet startet vel heller da forslagene overhodet ikke tok utgangspunkt i spesifikasjonene eller hva målet med selve datamaskinen var. Kan muligens skylde på meg selv pga. dårlig kommunikasjon og skrevet først post.

Du har nok også rett i at jeg selv vet hva jeg trenger/ønsker, men kan forsatt ikke spørre mor om datamaskin(Da jeg har interesse av det, ønsker jeg gjerne at du forklarer hva jeg sa, eller måten jeg uttrykte meg på som indikerte at jeg skulle være halv-retard når det kommer til data, og fikk deg til å komme med det utsagnet, gjerne på PM).

Må dessverre spare meg til fant. Vil ikke få noe særlig bedre råd de neste årene heller.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Hvis du kun har 8-9000 til rådighet, skjønner jeg valgene mye bedre.

Jeg ville fortsatt valgt 970GTX fordi det overklokker bedre, og du vil ende opp med bedre ytelse der mot et overklokket R290x. Dette vil også kreve mindre av PSU, slik at du faktisk kan velge en mindre PSU.

SSD går det an å vente med til senere. Hvis du ikke har tenkt å legge inn spill der, så vil det ikke være noen forskjeller i lastetider uansett.

Du må antakeligvis ikke ha i5-4690 heller. Det kan godt hende du klarer deg med i5-4460. Skylake kommer jo også snart, og det er prosessorer i mellomskiktet. Mulig det er rett i blinken for deg. Skylake vil kanskje falle inn i budsjettet ditt, og det vil sikkert være en del godbiter på bruktmarkedet også. Disse kommer før Fallout 4, mener jeg.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Utfra siste info her virker det som man må inngå edel kompromisser.

Hvor kompromissene må/skal være blir opptil TS.

Jeg har kikket litt på Agentspoon sin tråd og det er en gjenganger i forslagene om bruk av pakker på NetOnNet . Samt et veldig brukandes og pent kabinett S fra Fractal som han har tatt i bruk i Black Refinery i stedetbfornR4/R5 for å spare litt.

Eks.

MSI Gtx 970 Gaming inklusive en brukbar EVGA PSU ~ 4000,-

Oppgraderingspakke Gaming med z97, i5 4690K, 8GB ram ~ 3900,-

Kabinett Fractal Design S 790,-

Disk drive får du velge , i tillegg til å vurdere en custom cpu kjøler hvis du skal overklokke .

Anbefalte disker:

Samsung EVO 250 til 999,- https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/datakomponenter/harddisker-og-ssd/ssd-25-tommer/samsung-850evoseries250gb/212538.7072/

Crucial bx100 250 til 899,- https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/ssdsata2a5/crucial-bx100250gb/218776.11115/

Kingston HyperX Fury SSD 120 til 629,-

Anbefalt cpu kjøler (budsjett) for klokking av K prosessor på Z97 hovedkort

Cpu kjøler CM Hyper 212 til 339,- https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/coolermaster-hyper212evo/179090.11088/

Eksempel med 4690K stock cpu kjøler overklokkbart og med GTX970 uten disk

post-35394-0-42111400-1436767187.jpg

post-35394-0-42111400-1436767187_thumb.jpg

Tilsvarende i annen butikk enkeltvis komponent:

post-35394-0-94024300-1436773107.jpg

post-35394-0-94024300-1436773107_thumb.jpg

Eksempel med 4690K custom cpu kjøler overklokkbart og med GTX970 med 120GB solid state

post-35394-0-79518100-1436768085.jpg

post-35394-0-79518100-1436768085_thumb.jpg

Eksempel annen butikk med enkeltkomponenter:

post-35394-0-84580400-1436773301.jpg

post-35394-0-84580400-1436773301_thumb.jpg

Skal du spare inn ca 1000,- så har du kompromiss om å droppe Intel i5 4690k eller droppe gtx970 til fordel for AMD R9 380 eller GTX 960.

Eller begge for å spare inn rundt 2000,-

Alternative pakker /kompromiss kan da være :

Grafikk m/PSU

1) AMD R9 380 m/750w EVGA B1 til 3190,-

2) Asus GTX960 Strix m/500w EVGA til 2490,-

Hovedkort,cpu,ram (PS ! ikke overklokkbar K prosessor eller hovedkort)

1) Intel i5 4460 + Gigabyte GA-B85M-DS3H-A + 2 x 4GB Crucial Ballisix Sport 1600mhz til 2890,-

Eksempel med kompromiss:

post-35394-0-85571200-1436769216.jpg

post-35394-0-85571200-1436769216_thumb.jpg

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...