Gå til innhold

Gaming PC | budsjett | 1080p 60Hz

Anbefalte innlegg

På tide å tenkte på hvilke deler jeg skal ha da det er cirka 1 uke til jeg eventuelt bestiller.

Planen er å først tenke på deler, for så se på prisen og ta avgjørelsen om det blir datamaskin eller ikke. Skal bruke en 1080p 60Hz skjerm, planen er overclocking. Har tastatur, mus og HDD, men trenger en HDD eller SSD til å ha Windows på. Ønsker heller ikke å kjøpe noe overkill, viktig å ta utgangspunkt at det er snakk om gaming på 1080p 60Hz. Kommer med spørsmål underveis ang. delene.

Spiller som regel få spill, men skal kjøpe Fallout 4 når det kommer ut.

CPU: Står mellom i5-4690K eller i7-4790K, men ser ingen grunn å gå for 4790K.

CPU Vifte: Her er jeg blank, men lurer på hvor mye forskjell det vil være på lukket vannkjøling kontra luft, brått er jeg uheldig med 4690K og får en som nesten ikke klokkes, og trenger nesten bare stock viften. Mener det var kun 20% som fikk 4.5GHz eller mere, å tenker da at det er liten grunn til å gå til innkjøp på noe heftig vifte. 

GPU: Her er det mye å velge mellom, og finner forskjellig tilbake meldinger på alt, står mellom R9 280X, GTX 770, R9 290, GTX 970, R9 290X. Føler ikke jeg trenger å gå høyere med en 1080p 60Hz setup. Men har også problemer med å finne ut om R9 280X og GTX 770 greier å kjøre nyere spill på 1080p 60+ fps på high/ultra (lite AA). Ønsker ikke å måtte sette Fallout 4 på medium når det kommer ut.

RAM: Står mellom 6 eller 8 GB RAM, har selv nå 6GB RAM og har ikke vært i nærheten av å overstige dette, derimot er RAM så billig at jeg kan ta 2x4GB brikker. Usikker på klokke hastigheten, virker som 1600 funker bra, og at går man høyere så minster man catch hastighet. Men hørt det kan være greit å gå høyere om man skal overclock. Er litt blank her. Mere enn 8GB trenger jeg ikke.

PSU: Blir mest sannsynlig ikke å kjøpe SLI/Crossfire senere, så trenger ikke futureproofing på PSU. Tenkte 550-650W, men har veldig lite greie på PSU. Hadde tidligere en veldig bra side med upartisk reviews som hadde wall of fame, hvor det ble postet de PSU'ene som var best i sin pris- og Watt klasse. Men finner ikke siden.

SSD: Liten innvirkning på gaming, men merket jeg hatet livet når jeg spilte BF3 og BF4 en periode. Tenker kanskje noe av det samme kan skje i Fallout 4 uten SSD når det kommer til loading, men igjen kanskje det er bedre å spare disse pengene. Kan også lite om SSD når det kommer til hva som er bra og dårlig. Kan også sies jeg ikke hadde samme problemet i Skyrim, og Fallout 4 er jo en moddet skyrim motor mens BF er hemma EA.

MB: Tenker Z97 er veien her, men igjen usikker på hva jeg skal se etter, 1150 er jo en selvfølge, og tror ikke jeg har noen stor grunn til å ha for miniATX.  Pleier som regel å gå for billigeste MB innen riktig chipset, da jeg som regel ikke trenger alle de rare ekstra tingene man får med dyrere motherboards, samt at jeg ikke trenger SLI/Crossfire støtte. Spiller det veldig stor rolle på overclocking hvilket Z97 chipset motherboard man går for?

Vil oppdatere setup underveis:

CPU:             i5-4690K   |   2.200,-

CPU Vifte:

GPU:

RAM:

PSU:

SSD:

MB:

Total pris: 2.200

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GPU: GTX 970

Minne: Ingen grunn til å gå for 6GB. Kjøp et kit på 8GB.

PSU: Ikke spar penger her. Dette er den viktigste delen i PC-en. En EVGA Supersonic G2 750W koster litt over tusenlappen og er svært bra.

Det kan være penger å spare på å gå for en pakke med deler, f.eks. hovedkort, minne og CPU. Netonnet og Komplett har disse pakkene, vet jeg. Sikkert andre også.

Lenke til kommentar

Takk for svar, men setter pris på litt mere ut fyldene svar.

Setter pris på å bli gjort oppmerksom på pakke muligheter, viste jeg faktisk ikke var en ting.

Ser alle sier 970, husker jeg krysset dette av listen da det konkurrerte med R9 290X og på alle tester jeg leste vant 290X bortsett fra når det kom til lyd og strøm nivå. Da dette ikke er noe jeg bryr meg særlig om så tenkte jeg R9 290X var bedre.

@RRhoads: Hvorfor 750W? Kan ikke se at denne setupen trenger så mye power. Greit nok at jeg aldri hadde planlagt å gå for en dårlig PSU, men heller en sikkerlig 550W eller 650W enn en midt på 3 over kill 750W. Tatt utgangspunktet at jeg faktisk ikke trenger så mye power? Hører også alle sier: Ingen grunn til å gå for 6GB? Er dette fordi det er samme pris som 8GB?

@Kjetil Lura: Hvorfor i7-4790K 16GB RAM? Er jo max overkill for hele setupen og penger i dass.

@kremt Takk for vifte forslag, noen spesiell grunn til du never denne? Tar denne en 4690K opp til 4.5 uten å la det bli for varmt i idle? Trenger ikke 500GB SSD, overkill for en OS drive.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

@RRhoads: Hvorfor 750W? Kan ikke se at denne setupen trenger så mye power. Greit nok at jeg aldri hadde planlagt å gå for en dårlig PSU, men heller en sikkerlig 550W eller 650W enn en midt på 3 over kill 750W. Tatt utgangspunktet at jeg faktisk ikke trenger så mye power? Hører også alle sier: Ingen grunn til å gå for 6GB? Er dette fordi det er samme pris som 8GB?

Fordi den er helt stille ved oppsettet ditt. Viften vil ikke gå rundt. Prisen er heller ikke ille. Den EVGA-en som jeg foreslo er ikke det jeg vil kalle en midt på treet PSU. Det er en kvalitets PSU med 7 års garanti.

Når det gjelder å gå for 6GB eller 8GB. Prisen er ganske lik, og det er greit å kjøpe et kit på 8GB, så har man mulighet til å oppgradere senere.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke 16GiB med ram har selv i 8 i mine maskiner, men ddr 3 er billig. Hvorfor 4790, slipper du å klokke så mye og jeg har tro på at da blir din nye maskin ikke så fort gammel, slik tenker jeg. :)

Takk for svar.

Men når utgangspunktet er budsjett og gaming ser jeg ingen grunn til å gå for noen av delene, forskjellene på 4790 og 4690 på gaming er minimal, og trenger vel strengt tatt ikke å OC 4690K heller, bare gjør det av gammel vane og moro. Som nevnt tidligere, sitter jeg nå på 6GB RAM uten problemer, og har gjort det siste 4 årene og fulgt med på bruken. Hadde det faktisk kostet litt mere penger for RAM hadde jeg gått for 6GB igjen. Da faktisk 8GB nesten er på grensen til overkill til en gaming setup.

Lenke til kommentar

Fordi den er helt stille ved oppsettet ditt. Viften vil ikke gå rundt. Prisen er heller ikke ille. Den EVGA-en som jeg foreslo er ikke det jeg vil kalle en midt på treet PSU. Det er en kvalitets PSU med 7 års garanti.

Når det gjelder å gå for 6GB eller 8GB. Prisen er ganske lik, og det er greit å kjøpe et kit på 8GB, så har man mulighet til å oppgradere senere.

Enig i hva du sier ang. RAM, tok utgangspunktet i 8GB da prisforskjellen er så liten, tviler på jeg trenger noe oppgradering med det første også. Hvis ikke Windows 10 sitter på noe muffins.

Jeg forklarte meg også litt dårlig, når jeg sa midt på 3 mente jeg heller generelt, og ikke den PSUen. Men 750W er overkill til en singel-GPU+i5 setup. Tror jeg skal greie å få like bra kvalitet 550W-650W PSU til billigere penge, da dette er en budsjett data til 1080p. Samt at jeg har sakt fra meg det at jeg ønsker å futurepoofe. 

Ønsker interessert hvorfor 970 over 290X?

Lenke til kommentar

Enig i hva du sier ang. RAM, tok utgangspunktet i 8GB da prisforskjellen er så liten, tviler på jeg trenger noe oppgradering med det første også. Hvis ikke Windows 10 sitter på noe muffins.

Jeg forklarte meg også litt dårlig, når jeg sa midt på 3 mente jeg heller generelt, og ikke den PSUen. Men 750W er overkill til en singel-GPU+i5 setup. Tror jeg skal greie å få like bra kvalitet 550W-650W PSU til billigere penge, da dette er en budsjett data til 1080p. Samt at jeg har sakt fra meg det at jeg ønsker å futurepoofe. 

Ok. :) Skal ikke tvinge på deg den strømforsyninga :p

Sjekk denne tråden, der er det mange anbefalinger: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444

Når det gjelder minne, så er det vanskelig å vite hvor mye man trenger i fremtiden. Fallout 4 kommer kanskje til å kreve ganske mye hvis man bruker en del mods. Igjen, jeg ser ingen grunn til å gå for 6GB når prisforskjellen er så liten. Hold deg ihvertfall til 2 eller 4 brikker, slik at du får dobbel minnekanal.

GTX 970 har bedre ytelse i BF4:  http://www.tek.no/artikler/test-gainward-geforce-gtx-970-phantom/163741/5

GTX 970 og R9 290X har egentlig ganske lik ytelse. 970 er bedre til noe, og 290X er bedre til andre ting. GTX970 trekker omtrent halvparten så mye strøm. Kanskje ikke så viktig ved første øyekast, men da kan man spare penger på å gå for en mindre strømforsyning.

Personlig, så gikk jeg for GTX 970 for en måned siden da jeg oppgraderte. Har hatt ATI/AMD siden 2005, så jeg er ikke noen nVidia fanboy. :) Det hadde seg helt enkelt slik at jeg GTX 970 kom best ut i de spillene jeg spiller. Det var også bedre ytelse/watt som spilte inn. Det var også mye av grunnen til at jeg har holdt meg til ATI/AMD så lenge.

Lenke til kommentar

Sjekk denne tråden, der er det mange anbefalinger: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444

Når det gjelder minne, så er det vanskelig å vite hvor mye man trenger i fremtiden. Fallout 4 kommer kanskje til å kreve ganske mye hvis man bruker en del mods. Igjen, jeg ser ingen grunn til å gå for 6GB når prisforskjellen er så liten. Hold deg ihvertfall til 2 eller 4 brikker, slik at du får dobbel minnekanal.

GTX 970 har bedre ytelse i BF4:  http://www.tek.no/artikler/test-gainward-geforce-gtx-970-phantom/163741/5

GTX 970 og R9 290X har egentlig ganske lik ytelse. 970 er bedre til noe, og 290X er bedre til andre ting. GTX970 trekker omtrent halvparten så mye strøm. Kanskje ikke så viktig ved første øyekast, men da kan man spare penger på å gå for en mindre strømforsyning.

Personlig, så gikk jeg for GTX 970 for en måned siden da jeg oppgraderte. Har hatt ATI/AMD siden 2005, så jeg er ikke noen nVidia fanboy. :) Det hadde seg helt enkelt slik at jeg GTX 970 kom best ut i de spillene jeg spiller. Det var også bedre ytelse/watt som spilte inn. Det var også mye av grunnen til at jeg har holdt meg til ATI/AMD så lenge.

Igjen takk for svar.

Grunnen til jeg kanskje kan virke noe aggressive er at jeg har allerede en formening om deler og hva som trengs, og må ha noen til å utfordre hva jeg allerede tror. Da hjelper det lite med at noen bare skriver navnet på 5 deler :)

Spiller heldigvis ikke BF lengre, men kan være interessant å vite hvilke andre spill 970 går av med seieren. Strøm/varme er jeg ikke så bekymret for, tenker også på å OC en 290. 

Men sitter også med en følelse at man ikke trenger 290X eller 970 for å kjøre high/ultra uten AA på 1080p med ~60fps.

Sitter egentlig å spiller relativt få spill, og kan se for meg at Fallout 4 er det eneste spillet jeg kommer til å spille neste par årene som i hele tatt trenger litt guffe.

På et z97 er det en to eller fire memory moduler man bruker. To eller fire for dual channel (og det krever identiske moduler).

Da går det ikke opp med 6GB.

Takk for svar, blir 8GB RAM.

Lenke til kommentar

Grunnen til jeg kanskje kan virke noe aggressive er at jeg har allerede en formening om deler og hva som trengs, og må ha noen til å utfordre hva jeg allerede tror. Da hjelper det lite med at noen bare skriver navnet på 5 deler :)

Spiller heldigvis ikke BF lengre, men kan være interessant å vite hvilke andre spill 970 går av med seieren. Strøm/varme er jeg ikke så bekymret for, tenker også på å OC en 290. 

Men sitter også med en følelse at man ikke trenger 290X eller 970 for å kjøre high/ultra uten AA på 1080p med ~60fps.

Sitter egentlig å spiller relativt få spill, og kan se for meg at Fallout 4 er det eneste spillet jeg kommer til å spille neste par årene som i hele tatt trenger litt guffe.

The Witcher 3 er jo et ganske populært spill som 970 går av med seieren på. Project Cars et annet. De to spillene jeg spiller mest egentlig. :)

Lenke til kommentar

Igjen takk for svar.

På et z97 er det en to eller fire memory moduler man bruker. To eller fire for dual channel (og det krever identiske moduler).

Da går det ikke opp med 6GB.

Takk for svar, blir 8GB RAM.

Amd 290(x) overklokker til ca 11-1150mhz. Deretter så er det stopp. GTX 970 overklokker til 1450-1550mhz. Do the math :D

Stock så vinner vel amd med noen fps i spill, men overklokket så tror jeg neppe amd vinner. Eneste AMD skjermkortet som er vits å kjøpe nå er Fury eller Fury X. Selv har jeg hatt 2x 290x og 2x290 på vann. Har nå Fury X i den ene pc'n.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på en ting, om du har formening med det du vil ha, hvorfor spør du oss da? PS ikke vont ment, men du skriver om budsjett. Hva er det, kan ikke huske å ha lese at du har nevnte det, kanskje jeg er blind?

Men ikke spar på gpu om du vil ha spille maskin, heller ikke på psu. Psu er den som du har lengst i en pc. Så velg en bra en. Evga 750 er nevnt. Finnes bedre men da koster det flesk.

Husk du for det du betaler for :yes:

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da lurer jeg på en ting, om du har formening med det du vil ha, hvorfor spør du oss da? PS ikke vont ment, men du skriver om budsjett. Hva er det, kan ikke huske å ha lese at du har nevnte det, kanskje jeg er blind?

Men ikke spar på gpu om du vil ha spille maskin, heller ikke på psu. Psu er den som du har lengst i en pc. Så velg en bra en. Evga 750 er nevnt. Finnes bedre men da koster det flesk.

Kanskje jeg formulerte meg noe dårlig, men har ikke en formening om hva jeg VIL ha, jeg har en formening på hvordan flere av delene presterer, og cirka hva som trengs, men usikker på detaljene.

Ang. PSU så har jeg aldri kjøpt dårlig PSU, men jeg mener 750W er overkill til setupen. Watt =/= Kvalitet. Kan kjøpe samme kvalitet PSU med 550W eller 650W til en billigere penge tipper jeg, men forsatt ha samme kvalitet og spare penger. Folk kan komme med mot argumenter selvfølgelig, og skape en diskusjon på hvorfor setupen trenger 750W istedet for 550/650 for eksempel. Diskusjonen rundt R9 290X vs. 970 hadde en bra utvikling derimot.

Skrev ikke hva budsjettet er da jeg heller ønsker å finne ut hva som trengs for å spille fleste spill på high/ultra på 1080p ~60fps. For så å ta avgjørelsen etterpå om det er noe jeg ønsker å kjøpe.

Målet med tråden var, kanskje igjen dårlig forklart av meg, var å skape en datamaskin til en så billig penge som mulig(på et budsjett) som kjørte de fleste spill på 60fps på high/ultra. Jeg mener at 750W, i7, 16GB, SSD til 1500kr ikke er nødvendig for å få til dette.

Om jeg går for pakken din til 6000kr og:

970 3500kr GPU

750W 1300kr PSU

500GB 1500kr SSD

350kr Vifte,

~600 kabinett.

Da er det 13250 kr.

Hvor mye fps taper man realistisk på 1080p hvis man istedet går for:

Andre pakken, 3850kr. (CPU/RAM liten påvirkning i spill, sparer 1000kr)

R9 290 2900kr.

120GB SSD 650kr. (Bortimot ingen påvirkning på spill, sparer 850kr)

600 Kabinett.

350kr vifte.

700 PSU. (Usikker på hvor mye jeg realistisk vil spare)

Da er det 9050 kr.

Hvor mye fps tjener man på disse 4200 kronene ?~1-5 fps?

Eksempel på 1080p avarage fps benchmarks på R9 290 fra Tom's Hardware:

Metro: Last Light: 68.7
BF 4: 66.7
Crysis 3: 60.5
The Elder Scrolls V: Skyrim: 125.7 (Samme motor som Fallout 4, spillet jeg hovedsaklig ønsker å spille)
Arma III: 59.0
Tomb Raider: 74.8

Dette kortet ligger rundt 60 fps på de fleste nyere spill, noen kanskje litt gamle. R9 290X som ligger VELDIG likt stock med GTX 970 ligger henholdsvis: +1,9 | +2,2 | +0,6 | -0,4 | +0,9 | 0.9 fps iforhold til R9 290, på disse seks spillene ligger 290X i gjennomsnitt 1 fps høyere enn sin bror 290.

Altså high-end spesielt på 1080p så koster hver fps mye, derfor jeg føler jeg kan spare penger på å legge meg helt nede på 60 fps merket, om jeg senere om noen år må spille nyere spill på high istedet for ultra kan jeg overleve.

Vet ikke om budskapet kommer helt frem, og jeg vet også at det kan virke som jeg kverulerer noe veldig, men prøver bare å skape en diskusjon. 

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Grunnen til 750w anbefalingen er at EVGA supernova G2 (laget av Super Flower/ Leadek) som er et røverkjøp og en kjempebra strømforsyning lages kun som 750W i minste størrelse (750/850/1000/1300).

B1 = FSP Raider

B2 = Kost nedskalert versjon av Super Flower Golden Green

G1 = FSP Aurum Gold (med unntak av 1000w G1 , modifisert FSP Aurum Pro)

G2 = Super Flower Leadex.

For en EVGA enhet , anbefalingen er G2 > B2 > G1 > B1, fortrinnsvis G2 eller B2 avhengig av pris/budsjett.

750 G2 fås på netonnet til 1150,- og er rimeligere enn f.eks corsair AX/HX i 600w sjiktet.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje jeg formulerte meg noe dårlig, men har ikke en formening om hva jeg VIL ha, jeg har en formening på hvordan flere av delene presterer, og cirka hva som trengs, men usikker på detaljene.

Ang. PSU så har jeg aldri kjøpt dårlig PSU, men jeg mener 750W er overkill til setupen. Watt =/= Kvalitet. Kan kjøpe samme kvalitet PSU med 550W eller 650W til en billigere penge tipper jeg, men forsatt ha samme kvalitet og spare penger. Folk kan komme med mot argumenter selvfølgelig, og skape en diskusjon på hvorfor setupen trenger 750W istedet for 550/650 for eksempel. Diskusjonen rundt R9 290X vs. 970 hadde en bra utvikling derimot.

Skrev ikke hva budsjettet er da jeg heller ønsker å finne ut hva som trengs for å spille fleste spill på high/ultra på 1080p ~60fps. For så å ta avgjørelsen etterpå om det er noe jeg ønsker å kjøpe.

Målet med tråden var, kanskje igjen dårlig forklart av meg, var å skape en datamaskin til en så billig penge som mulig(på et budsjett) som kjørte de fleste spill på 60fps på high/ultra. Jeg mener at 750W, i7, 16GB, SSD til 1500kr ikke er nødvendig for å få til dette.

Om jeg går for pakken din til 6000kr og:

970 3500kr GPU

750W 1300kr PSU

500GB 1500kr SSD

350kr Vifte,

~600 kabinett.

Da er det 13250 kr.

Hvor mye fps taper man realistisk på 1080p hvis man istedet går for:

Andre pakken, 3850kr. (CPU/RAM liten påvirkning i spill, sparer 1000kr)

R9 290 2900kr.

120GB SSD 650kr. (Bortimot ingen påvirkning på spill, sparer 850kr)

600 Kabinett.

350kr vifte.

700 PSU. (Usikker på hvor mye jeg realistisk vil spare)

Da er det 9050 kr.

Hvor mye fps tjener man på disse 4200 kronene ?~1-5 fps?

Eksempel på 1080p avarage fps benchmarks på R9 290 fra Tom's Hardware:

Metro: Last Light: 68.7
BF 4: 66.7
Crysis 3: 60.5
The Elder Scrolls V: Skyrim: 125.7 (Samme motor som Fallout 4, spillet jeg hovedsaklig ønsker å spille)
Arma III: 59.0
Tomb Raider: 74.8

Dette kortet ligger rundt 60 fps på de fleste nyere spill, noen kanskje litt gamle. R9 290X som ligger VELDIG likt stock med GTX 970 ligger henholdsvis: +1,9 | +2,2 | +0,6 | -0,4 | +0,9 | 0.9 fps iforhold til R9 290, på disse seks spillene ligger 290X i gjennomsnitt 1 fps høyere enn sin bror 290.

Altså high-end spesielt på 1080p så koster hver fps mye, derfor jeg føler jeg kan spare penger på å legge meg helt nede på 60 fps merket, om jeg senere om noen år må spille nyere spill på high istedet for ultra kan jeg overleve.

Vet ikke om budskapet kommer helt frem, og jeg vet også at det kan virke som jeg kverulerer noe veldig, men prøver bare å skape en diskusjon. 

Jeg tror du overtenker litt her nå.

Jeg pleier alltid å ta i litt når jeg bygger så jeg vet at det holder noen år. Forskjellen mellom 9 og 13 tusen er veldig lite, men kan skape irritasjon for deg i bruken av maskinen. Og en 500 gb SSD for 1500 er rett og slett et røverkjøp. Når du begynner å legge inn en 8-10 spill finner du fort ut at det tar plass. Ett spill kan fort ta 60-70 gb. Du sier at du sparer 850 på å velge en 120 gb SSD, det vil jeg si er feil. Du får en bitte, bitteliten SSD som snart er full. Bare windows tar 30-40 gb, da har du igjen 70 gb av 110 effektive. Nei du får ikke høyere fps av SSD men du får kjappere loading. Å velge 290(X) foran 970 da er du rett og slett dum, eller fanboy. Kanskje kaldt på rommet ditt? Vet ikke helt. Alt bærer preg av at du vet ganske lite. Og her får du råd av folk som vet mer enn deg. Hvorfor da overse de rådene du får? Aldri skjønt folk som spør om råd, for så å overse rådene de får. Da kan du like gjerne spørre din mor om hva du skal ha i PC-en din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...