Gå til innhold

Stor luftboble i cpu blokk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte meg et msi gtx 980 ti for et par uker siden. kjøpte i samme slengen vannblokk til kortet + nytt kabinett (fractal design arc mini r2). Har hatt vannkjøling før og tenkte at det kom til å bli lett å vannkjøle i det ny kabinettet.

Har 2x240mm radiatorer + 1x120mm radiator.

 

Etter å ha fylt loopen la jeg merke til at det var ekstremt mange store luftbobler i systemet. Har prøvd og bleede loopen flere ganger uten å bli kvitt alle boblene. Som dere ser på bilde virker det som det endten er en stor luftboble i cpu blokka eller så er det ingen veske der. ikke vet jeg. Det som irritere meg er at temperaturene på skjermkortet er gode. testet med heaven bench og der kom kortet opp i 46 grader.

 

Cpu temperaturene er ikke bra. testet med prime 95 og cpu kommer opp i nesten 90 grader. Før jeg vannkjølte gpu hadde jeg cpu koblet til den ene 240mm radiatoren i front og da var maks temp i prime rundt 50 grader. så noe er veldig galt. 

 

Desverre så blir skjermkortet ganske varmt når cpu dreger med seg gpu når den stiger i temperatur. I witcher 3 kommer gpu opp i 59 grader med 1470MHz core clock og cpu 70 grader.

 

Så spørsmålet mitt er: Vil dette gå seg til etter noen dager eller er det noe jeg kan gjøre for fikse problemet? Har prøvd og snu cpu blokka den "rette" veien, men ingen forskjell.

 

Her er et bilde av problemet og noen bilder av systemet.

post-274628-0-62064400-1436708655_thumb.jpg

post-274628-0-82812000-1436709179_thumb.jpg

post-274628-0-16845600-1436709229_thumb.jpg

post-274628-0-21782900-1436709281_thumb.jpg

post-274628-0-54631400-1436709352_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luft stiger opp. Den går nødvendigvis ingen vei slik det er nå. Løsningen er:

1. Øke flow nok til at vannets turbulens drar bobla med seg.

2.Snu kabinettet. Vil tro horisontal plassering er bra, men snu litt rundt om kring for å være sikker.

 

I grunn en klassisk feil de fleste opplever de første gangene. Og løses som regel med å snu litt på kabinettet, og gjerne kombinere med start/stopp av pumpa.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Luft stiger opp. Den går nødvendigvis ingen vei slik det er nå. Løsningen er:

1. Øke flow nok til at vannets turbulens drar bobla med seg.

2.Snu kabinettet. Vil tro horisontal plassering er bra, men snu litt rundt om kring for å være sikker.

 

I grunn en klassisk feil de fleste opplever de første gangene. Og løses som regel med å snu litt på kabinettet, og gjerne kombinere med start/stopp av pumpa.

Ja, ser ut som det å snu kabinettet på hode hjalp mere enn fra side til side. Merker at boblene er så store at de tar hele omkretsen av røret + at de er kanskje 3-5 cm lang. Prøvde å sette pumpen på maks hastighet, men virker som det nesten ikke er noe som helst flow i loopen. sitter og vurderer om det kanskje er best og omdirigere litt på radiatorene i loopen slik at jeg får bort de bråe svingene som du ser på bilde nr. 4 oppe med tanken. va tror du om dette? eller skal jeg bare fortsette og snu kabinettet på hode og satse på at det løser seg opp etter hvert.

 

Btw så er det denne tank+pumpe comboen jeg har og sitter å lurer på om 3 radiatorer er litt mye for pumpen å takle.

http://www.techbay.no/product.html/ek-tank-m/pumpe-ek-sbay-ddc-32-pwm-incl-pump?category_id=242

 

Edit: også er jo ene 240 radiatoren i toppen og den er høyere oppe enn tanken, så all luften samler seg vel der?

I forrige kabinett var tanken høyeste punkt så det var sikkert derfor jeg ikke hadde noe trøbbel med den.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Luft stiger opp. Den går nødvendigvis ingen vei slik det er nå. Løsningen er:

1. Øke flow nok til at vannets turbulens drar bobla med seg.

2.Snu kabinettet. Vil tro horisontal plassering er bra, men snu litt rundt om kring for å være sikker.

 

I grunn en klassisk feil de fleste opplever de første gangene. Og løses som regel med å snu litt på kabinettet, og gjerne kombinere med start/stopp av pumpa.

Nå har jeg gjort som du sa, men til ingen nytte. begynner å tro at pumpen er gåen. og i mens jeg skriver dette hører jeg en helt forferdelig hyle lyd fra pumpen. tror du det kan være pumpen som har godt gaiken? Hører at pumpen går, men virker ikke som den klarer å pumpe noe vann i og med at vannet står helt stille. cpu blokk er heller ikke fylt opp med veske.

 

Har hatt en del uv dye i vannet, så lurer på om det kan ha noe å si?

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

 

Hvis vannet står stille, så er det som regel én av to ting som er feil. Det er ikke vann i pumpa, eller defekt pumpe.

Har prøvd å slå av maskinen å fylle pumpen flere ganger uten hell, så tror pumpa er defekt.

 

Jeg vil tro den er defekt da, ja.

 

Nå bruker ikke jeg custom vannkjøling selv, men jeg jobber mye med pumper og kjøling. Det er viktig å ikke la pumpa gå uten vann, da den kan ta skade av det. Så når du får ny pumpe, vær 100% sikker på at det er vann der.

Lenke til kommentar

Koblet alt fra hverandre nå og koblet pumpe opp mot cpu og en enkel radiator og det er helt klart at pumpa er gått bananas. Pumper ikke noe vann, alt står still. eneste som skjer er at pumpa lager lyd. prøver jeg å riste litt på pumpa kommer det en slags lyd som om når du er uheldig å komme borti vifta. som om det er et lager som er gåen eller noe sånt. hvordan er det med garanti på pumpa? er under 2 år siden jeg kjøpte den.

 

Vurderer og kjøpe denne pumpen. http://www.techbay.no/product.html/ek-tank-m/pumpe-ek-xres-dcp-40-pwm-incl-pump?category_id=243noen som kan anbefale den?

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Kan være pumpa er gåen. Er nok innafor garanti, men med så mye luft i systemet så kan det jo hende den fikk en boble i pumpa, og da brenner de fort ut. Jaja, skal du ha noe nytt med kvalitet så er ikke de EK greiene veien å gå. Funker OK, men synger og føles billig lang vei. Gir nok opp rimelog kjapt ved problemer.

Anbefaler mye heller to gamle favoritter som er testet over tiår:
Mcp 655 / 350
http://www.techbay.no/product.html/swiftech-mcp350-vannpumpe?category_id=161

http://www.techbay.no/product.html/swiftech-mcp655?category_id=161

Har både EK 4.0-pumpa og MCP655, og førstnevnte orker jeg ikke bruke til annet enn småting som filtrering og sirkulering. 655'en min runder vell rundt 10 år i disse dager vil jeg tro, og går som en klokke tross hardt (mis)-bruk.

Verdt hver krone i investering, og tåler oppgraderingens og tidens tann. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kan være pumpa er gåen. Er nok innafor garanti, men med så mye luft i systemet så kan det jo hende den fikk en boble i pumpa, og da brenner de fort ut. Jaja, skal du ha noe nytt med kvalitet så er ikke de EK greiene veien å gå. Funker OK, men synger og føles billig lang vei. Gir nok opp rimelog kjapt ved problemer.

 

Anbefaler mye heller to gamle favoritter som er testet over tiår:

Mcp 655 / 350

http://www.techbay.no/product.html/swiftech-mcp350-vannpumpe?category_id=161

 

http://www.techbay.no/product.html/swiftech-mcp655?category_id=161

 

Har både EK 4.0-pumpa og MCP655, og førstnevnte orker jeg ikke bruke til annet enn småting som filtrering og sirkulering.

655'en min runder vell rundt 10 år i disse dager vil jeg tro, og går som en klokke tross hardt (mis)-bruk.

 

Verdt hver krone i investering, og tåler oppgraderingens og tidens tann. ;)

Da har jeg vært i kontakt med techbay og de har allerede sendt meg ny pumpe. Veldig bra service.

 

Grunnen til at jeg likte Ek 4.0 pumpa er at den vil passe bra i kabinettet og i loopen min. Fjerner 120 radiatoren i bunnen og setter pumpa der. Tror du ikke pumpa vil takle 2x240mm radiatorer, cpu og gpu blokk?

 

Uansett, så blir jeg mest sannsynlig å bytte bay pumpe tank comboen fordi som andre har sagt her er det tungvint og tømme og fylle. Skal se om jeg får solgt den for en billig penge. Så kanskje jeg bestiller mcp655, eneste er at da må jeg jo ha tank i tillegg. Hva slags tank skal man velge til et lite m-atx bygg?

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Fikk i dag den nye pumpen som skulle erstatte den defekte jeg hadde i bay res comboen min. Jeg åpner pakken og ser at jeg har fått denne http://www.techbay.no/product.html/laing-ddc-vannpumpe-ddc-1t-plus-pwm?category_id=161, men det var egentlig denne jeg skulle ha http://www.techbay.no/product.html/ek-vannpumpe-ek-ddc-32-pwm-12v-pwm-pump?category_id=161. Jeg ser at flow raten på den jeg har fått er 420l/t vs EK sin som har 1000l/t + at trykket er mye lavere på den jeg har fått. Virker jo å være en mye svakere pumpe enn den jeg hadde. Skal jeg klage til techbay eller bare bruke den jeg har fått?  

Lenke til kommentar

Uten at jeg har greie på vannpumping hadde jeg definitivt klagd. Spesielt om produktet er dårligere enn din tidligere pumpe.

Det er det jeg heller ikke har greier på. Har heller ikke prøvd pumpen, men går ut ifra at pumpen er mye svakere når jeg ser på specsa. Har uansett sendt en klage til techbay, så håper på svar i løpet av morgendagen.

 

EDIT: Har vært i kontakt med techbay nå og de har sendt meg feil pumpe.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...