Gå til innhold

Flytte ut som 16-åring på hybel, Tips, sparing, osv?

Anbefalte innlegg

Mitt råd må være: se på kiloprisen når du handler. Enorm forskjell på ting som er like gode. Bruk krydder du liker.

Eksempler på god billig mat:

Billigste frosne kyllingen (ha på kyllingkrydder eller piffi), 1 time i stekeovn

koke frosne grønnsaker (billigste)

Billigste ris/pommfri

Billigste kjøtt (ofte strimlet svinekjøtt/kjøttdeig/kotelett) ha på piffi+paprikakrydder/annet krydder

billige poteter/pommfri

billigste bernaisesaus (Rema1000 eller first price)

Frosne grønnsaker

Billigste fisk pr. kg. (Evt. fiskepudding/fiskekaker, enda billigere)

Billigste Hollandaise/annen saus

Billige poteter/ris

Se også:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=252268

http://freak.no/forum/showthread.php?t=234821

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha regnet 2500kr til mat og hygieneartikler. Da lever du relativt sparsommelig. Største problemet med matinnkjøp er at de færreste produktene er laget for enkeltpersoner, så gjør som forslått over, del opp og frys ned. F.eks kjøttdeig, kjøttvarer, ost og brød. Brød kan være greit å skjære opp i butikk og fryse ned, så tar du bare opp så mange brødskiver du trenger til dagen etter. Brus, godteri og snacks koster en god del, så det er en fordel å kutte ned mest mulig på det. Frukt og grønt lønner seg å kjøpe på kiwi. Smør matpakke og ta med på skolen.

Ikke kjør halvfull oppvaskemaskin eller vaskemaskin. Vent til den er full. Slå av varmekabler og ovner på sommeren.

Du får ikke studentrabatt såfremt det ikke er noe nytt siden jeg gikk på VGS. Da måtte man ha studentbevis og det får man kun fra universitet/høyskole ved betalt semesteravgift.

Pass på å ha TV i foreldrene dine sitt navn, så du ikke må betale NRK-lisens. Sjekk pris på bredbånd og mobil flere steder før du bestiller. Samme med strømleverandør hvis du har egen måler. Nettleien må være hos hafslund, men du kan velge strømleverandør selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utrolig hvor lite penger man faktisk kan leve på, og du legger selv merke til hvor mye du har å rutte med. Personlig syntes jeg 2500 kr går an, men da må det planlegges. Selv om det ikke er veldig sunt så har jeg den vanen at lørdags morgen går jeg i butikken og kjøper godis, dette er eneste jeg spiser på lørdag. Samt å drikke en Urge. Kjøper bevist godis for rundt 60-70kr og koser meg med det resten av dagen. Kanskje ikke verdens beste tips men ^^

Du får ikke studentrabatt såfremt det ikke er noe nytt siden jeg gikk på VGS. Da måtte man ha studentbevis og det får man kun fra universitet/høyskole ved betalt semesteravgift.

Jeg fikk studentbevis når jeg gikk på VGS i 2005/2006.

Er 100% sikker da dette var kortet jeg brukte for å lage falskt legitimasjon for å kjøpe røyk.

Edit: Tydeligvis er det mulighet for at det heter elevbevis og ikke fungerer som til studentrabatt.

Hadde kontaktet skolen for å spørre om hvordan dette fungerer. Skal sies jeg brukte dette "elevbeviset" for å få studentrabatter.

Endret av Ares NOR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

First price nudler er jo ett veldig billig måltid. Typ 3 kroner.

Ellers er alkohol ekstremt dyrt så begrens/kutt dette(Du er jo dog bare 16, men been there done that)

Som mange andre sier er det viktig å planlegge matkjøpene sine i god forvei. Ikke ta unødvendige turer på butikken, da ender man ofte med mer enn det man skulle ha. Ikke gå på butikken sulten heller.

Det finnes en app som heter Mattilbud, denne gir deg alle butikkenes kundeaviser som viser tilbuder de har de ukene. Praktisk og smart :)

Når du skal leie leilighet: Har du TV og wifi inklundert? Evt bare wifi? Hvis ikke børr du skjekke hva det koster å ordne deg internett der. Er gjerne en liten engangskostnad der også..

Lykke til :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svara mye nytt som jeg har lært her :D. Men berre kom med mer vist der er mulig:)

Også lurer jeg  på en ting til. Har snakka med folk og noen sier 5000KR i mnd uten strøm er for dyrt for liten kjellerleilighet  i Arna, men samtidig sier noen at det er grei pris. Hva tror derre?  Gjerne begrunn litt hvorfor, ikke berre sei "NEI dette var alt for dyrt" :D

Endret av Vettikke
Lenke til kommentar

Prisene i Arna er vell paa vei opp og! Du sier ikke noe om hvor stor den er, men aa ha en egen leilighet i stedet for hybel koster! Tok en rask sjekk paa Finn.no, og det eneste under 5000/mnd der er hybelrom paa 13 kvm til 4600/mnd. Kjellerleiligheter ligger paa rundt 7-8000 kroner.

Lenke til kommentar

Last ned appen Mattilbud, der kan du gå inn på hver enkelt butikk for å se hva de har på tilbud, eller du kan gå inn på ulike kategorier for å finne ut hvor de har tilbud på eksempelvis kjøttprodukter. Det er aldri feil å gå innom tre-fire butikker på vei hjem fra skolen for å minimere utgiftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...