Bruker-308643 Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Hei. Jeg er 16 år gammel gutt gutt og i august skal jeg flytte ut på hybel i Bergen. Jeg har funne en liten kjellerleilighet i Arna for 5000 kr i mnd pluss strøm. Jeg er litt usikker rundt prisene i Bergen, men jeg tror jeg har fått en ganske grei pris. Hva tror derre? Men målet med denne tråden er ikke å snakke om leiligheten. Jeg lurer om noen har gode tips/råd til å spara mest mulig, men samtidig har det godt. Hvordan kutta ned på utgifter? Jeg er ute etter generelle erfaringer som kan hjelpe meg i hverdagen og ikke minst få orden på økonomien. Jeg lurer også på hva ugifte hadde derre når det budde på hybel? Så kort sagt jeg er på jakt etter tips til alt, alt fra innkjøp av klær, til mat osv. Jeg tenker at det hadde vært mulig å spare på mat. Er det sider der du kan sjå forskjellig tilbud for butikker? Har derre noe gode tips til mat jeg kunne laga som er billig men godt eller vett nettsider som kan hjelpe meg? Men samtidig vil jeg ette sunt også. Klær er noe jeg har tenk på litt og jeg tenker jeg kommer ikke til å bruke mye penger, men samtidig vil jeg ha skikkelige kle og sjå ordentlig. Har derre noe tips til hvordan jeg kunne spare med klær. Kjøpe på nett? Er det kanskje noe sider der de viser tilbuda for forskjellige butikker? Siden jeg er ikke student så jeg tror jeg har ikke alle tilbuda en student har, men er det noe tilbud som er veldig lure som jeg kan benytte meg av? Jeg vett jeg kan få ungdombillett til 350 kr i mnd, men er det noe ant? Tenker også på å jobba i helgene og av og til etter skolen, men så lenge det ikke påvirker skolegangen min. Så kanskje har derre noe tips til hvordan jeg kan finne meg jobb? En tid til jeg er litt bekymret for strømrekningen. Siden utleierer sier at strømrekningen kan fort stige over 1000 kr i mnd. Er det noe måter jeg kan spare strøm på? Men jeg er ikke ute etter berre tips til punkter jeg har nemt ovenfor, men til alt mulig. Siden jeg regner med jeg har glømt noe:). Er det noen andre ting jeg kunne spara som jeg har ikke nemt så gjerne kom med de? Nå tenker jeg kommer til å fortelle litt om inntekta jeg tror kommer til å ha. Så det er stipend, penger jeg har tjent av sommerjobb (er litt usikkert hvor mye jeg kommer til å tjene, men jeg jobber 5 dager i uka pluss av og til helg) og 2000kr i mnd fra foreldre. Jeg tar ikke med jobb i tillegg fordi jeg vett ikke om jeg kommer til å finne meg en. Jeg tror jeg kan ha inntekt rund 10 000 kr i mnd(men detter er i veldig grove trekk kan hende det er til og med mindre). Men som sagt detter er ikke noe nøyaktig utrekning. Så til utgifter. Det er jeg er minst sikker på, men det jeg er sikker er leie og strøm og der går det fort 6000 kr i mnd tror jeg. I tillegg her jeg sånne ting som ungdoms billett 350 mnd, mat ca 1500 mnd eller mer er litt usikker Hva ugifte hadde derre? Lenke til kommentar
code Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Du skriver at du ikke er student, men lengre nede forteller du at du skal jobbe noe etter skolen? En smart start kan ofte være å finne et billigere mobil abonnement, her kan mange penger spares hver måned. Pass på å koble mobilen til Wifi, og ikke f.esk sitte på 3G på dass. Lære seg å kjøpe billig og lage ordentlig mat. Fryse ned hva du ikke bruker. F.esk: Firstprice ost er kun 1kg mener jeg å huske, mye billigere kg enn de andre, men må fryse ned så det ikke mugner. Lager en pose med saus? Frys ned da du alene ikke bruker 2,5-5dl saus pr. middag. Bare alene å ha dataen på hele dagen kan koste deg 150kr mnden. Om du slår av den om natten og når du ikke er hjemme kan dette være 50% av mnden, altså spare 75kr mnden på strøm der alene. Oppvarming er som regel veldig dyrt, om du har varmekabler i gulvet, pass på hvor mye du har det på. Tørkepapir og dass papir se på meter pris. Tror Rema som regel er billigst, men first price hos andre kjeder som Kiwi funker fjell. Ikke få en dårlig vane med å få til Bunnpris eller noe sånt selv om den er litt nærmere. Planlegg maten godt, ikke kjøp 1 pakke saus når du kan kjøpe 3 pakk. Ikke kjøp boil-in bag eller hurtig ris når du kan kjøpe firstprice 3kg pakke til brøkdelen av prisen. Hvis du får studielån pass på å ikke kast bort pengene du får i Januar og August, selv om det vil virke som du sitter igjen med kanskje 13,000kr denne mnden. Du trenger disse til legebesøk, tannlege, om dataen tar kvelden, og lignende. Prøv å selg skolebøkene, og kjøpe brukte bøker. Det jeg oftest glemmer selv er når jeg har 100kr å bruke hver dag, er den dagen jeg må kjøpe ny hår-voks som koster fort 150kr, så ligger jeg brått 1 og 1,5 dag etter på mat budsjettet. Eller den dagen jeg må kjøpe nye oppvasktabletter og lignende. Edit: En strømregning skal ikke overstige 1000kr pr.mnd for en liten hybel! Selv betalte jeg nå 1,400kr for 4mnder over vinteren(den perioden man bruker mest strøm). Endret 12. juli 2015 av Ares NOR 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Mat: Kjøp heller i store mengder slik at du har mat for noen dager, istedenfor å gå på butikken hver dag. Da er det enklere å unngå impulskjøp. Lag mat i større mengder, slik at du kanskje har middag for et par dager. Er du på besøk hos foreldrene dine av og til, kan du jo spørre pent om du kan få med deg litt mat. Smør deg niste til skolen. Strøm: Har du mulighet til å fyre med ved? Personlig fyrer jeg bare med ved, og ikke elektrisk. Skal du være på treningssenter? Har du mulighet til å dusje der et par ganger i uken? 5000 i måneden er ikke så verst i Bergen for en egen liten leilighet. Transport: Har du mulighet til å bruke sykkel? Vær obs på at du må ha en ordentlig lås på sykkelen din i Bergen. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Mobil: Finn billigste abonnement. Telefonen du har nå varer sikkert en lang periode. Mat: Mitt tips er å kjøpe mye råvarer å lage maten selv. Selv lager jeg all maten fra bunden selv og sparer en god del penger på det. Dopapir, såpe o.l. har utrolig stor prisforskjeller og liten kvalitetsforskjell. Brød kan du bake utrolig billig hjemme hvis du orker. Endret 12. juli 2015 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Det jeg oftest glemmer selv er når jeg har 100kr å bruke hver dag, er den dagen jeg må kjøpe ny hår-voks som koster fort 150kr, så ligger jeg brått 1 og 1,5 dag etter på mat budsjettet. Eller den dagen jeg må kjøpe nye oppvasktabletter og lignende. Hårvoks er unødvendig, da klipper man seg heller med en sveis man ikke trenger voks for å se bra ut. La en venninne eller noe klippe deg, 2-300,- er mye penger for å fjerne hår. Det er dyrt å bruke oppvaskmaskin, tabletter er mye dyrere enn billig "zalo", maskinen bruker også mye strøm. Det er totalt unødvendig når man bare er en person. Man bruker også veldig lite varmtvann hvis man vasker opp for hånd og skyller med kaldtvann. Edit; Bruk sopekost istedenfor støvsuger. Dusj i kaldt (lunkent) vann og ikke lenge. Det er veldig mange ting man kan spare penger på som folk som klager over dårlig råd ikke gjør fordi det er "ubehagelig", "flaut" eller "tar for mye tid". Å låne ting er også greit så lenge man leverer tilbake The Pirate Bay istedenfor å ha Netflix eller leie film/ serier Endret 12. juli 2015 av Dante's Inferno 1 Lenke til kommentar
code Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Det jeg oftest glemmer selv er når jeg har 100kr å bruke hver dag, er den dagen jeg må kjøpe ny hår-voks som koster fort 150kr, så ligger jeg brått 1 og 1,5 dag etter på mat budsjettet. Eller den dagen jeg må kjøpe nye oppvasktabletter og lignende. Hårvoks er unødvendig, da klipper man seg heller med en sveis man ikke trenger voks for å se bra ut. La en venninne eller noe klippe deg, 2-300,- er mye penger for å fjerne hår. Det er dyrt å bruke oppvaskmaskin, tabletter er mye dyrere enn billig "zalo", maskinen bruker også mye strøm. Det er totalt unødvendig når man bare er en person. Man bruker også veldig lite varmtvann hvis man vasker opp for hånd og skyller med kaldtvann. Edit; Bruk sopekost istedenfor støvsuger. Dusj i kaldt (lunkent) vann og ikke lenge. Det er veldig mange ting man kan spare penger på som folk som klager over dårlig råd ikke gjør fordi det er "ubehagelig", "flaut" eller "tar for mye tid". Å låne ting er også greit så lenge man leverer tilbake The Pirate Bay istedenfor å ha Netflix eller leie film/ serier Uenig i bortimot alt du sier her. TPB og billig frisør bruker jeg men. Klipper meg ikke sånn at jeg er utilfreds, dette vil påvirke resten av hverdagen. Timen jeg har før skolen er viktig for meg, og denne skal være så bra som over hode mulig, dusje i små kaldt vann er ikke noe jeg kommer til å gjøre med det første. Enig at å ikke bruke oppvaskmaskinen kan være en måte å spare penger, har derimot en der jeg bor, så kjøper heller billige tabelletter enn å bruke mye fritid på oppvask. Lettere sakt, jeg prøver til minst grad å ofte velvære. 1 Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Du skriver at du ikke er student, men lengre nede forteller du at du skal jobbe noe etter skolen? En smart start kan ofte være å finne et billigere mobil abonnement, her kan mange penger spares hver måned. Pass på å koble mobilen til Wifi, og ikke f.esk sitte på 3G på dass. Lære seg å kjøpe billig og lage ordentlig mat. Fryse ned hva du ikke bruker. F.esk: Firstprice ost er kun 1kg mener jeg å huske, mye billigere kg enn de andre, men må fryse ned så det ikke mugner. Lager en pose med saus? Frys ned da du alene ikke bruker 2,5-5dl saus pr. middag. Bare alene å ha dataen på hele dagen kan koste deg 150kr mnden. Om du slår av den om natten og når du ikke er hjemme kan dette være 50% av mnden, altså spare 75kr mnden på strøm der alene. Oppvarming er som regel veldig dyrt, om du har varmekabler i gulvet, pass på hvor mye du har det på. Tørkepapir og dass papir se på meter pris. Tror Rema som regel er billigst, men first price hos andre kjeder som Kiwi funker fjell. Ikke få en dårlig vane med å få til Bunnpris eller noe sånt selv om den er litt nærmere. Planlegg maten godt, ikke kjøp 1 pakke saus når du kan kjøpe 3 pakk. Ikke kjøp boil-in bag eller hurtig ris når du kan kjøpe firstprice 3kg pakke til brøkdelen av prisen. Hvis du får studielån pass på å ikke kast bort pengene du får i Januar og August, selv om det vil virke som du sitter igjen med kanskje 13,000kr denne mnden. Du trenger disse til legebesøk, tannlege, om dataen tar kvelden, og lignende. Prøv å selg skolebøkene, og kjøpe brukte bøker. Det jeg oftest glemmer selv er når jeg har 100kr å bruke hver dag, er den dagen jeg må kjøpe ny hår-voks som koster fort 150kr, så ligger jeg brått 1 og 1,5 dag etter på mat budsjettet. Eller den dagen jeg må kjøpe nye oppvasktabletter og lignende. Edit: En strømregning skal ikke overstige 1000kr pr.mnd for en liten hybel! Selv betalte jeg nå 1,400kr for 4mnder over vinteren(den perioden man bruker mest strøm). Jeg vil ikke regne meg selv som en student heller som en elev. Vist du skjønner hva jeg mener. Altså jeg går ikke på universitet eller høgskole, men på videregående. Så sånne ting som studielån du har nemt har jeg ikke tatt fordi jeg tenker det er unødvendig å ta det i så ung aldre. Jeg har aldri vært borti strømregning før så personlig vett jeg ikke hvor mye det koster, men det er det utleieregne sier. Og det jeg kommer til å leie er vell litt større enn en liten hybel ville heller sagt liten kjellerleilighet med liten stova, soverom, kjøkken og bad. Takk for svaret Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Kjøp klær på billige nettsider som Zalando, om du har mulighet gjør du Finn.no småjobber. 1 Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Mat: Kjøp heller i store mengder slik at du har mat for noen dager, istedenfor å gå på butikken hver dag. Da er det enklere å unngå impulskjøp. Lag mat i større mengder, slik at du kanskje har middag for et par dager. Er du på besøk hos foreldrene dine av og til, kan du jo spørre pent om du kan få med deg litt mat. Smør deg niste til skolen. Strøm: Har du mulighet til å fyre med ved? Personlig fyrer jeg bare med ved, og ikke elektrisk. Skal du være på treningssenter? Har du mulighet til å dusje der et par ganger i uken? 5000 i måneden er ikke så verst i Bergen for en egen liten leilighet. Transport: Har du mulighet til å bruke sykkel? Vær obs på at du må ha en ordentlig lås på sykkelen din i Bergen. Det er det som er problemet at jeg har ingen andre muligheter enn å bruke strøm til oppvarming. Jeg tenker å bruke offentlig transport fordi du har ungdombillett til 350 kr i mnd som jeg tror er verd å ha. Takk for svaret Endret 12. juli 2015 av Vettikke Lenke til kommentar
code Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Du skriver at du ikke er student, men lengre nede forteller du at du skal jobbe noe etter skolen? En smart start kan ofte være å finne et billigere mobil abonnement, her kan mange penger spares hver måned. Pass på å koble mobilen til Wifi, og ikke f.esk sitte på 3G på dass. Lære seg å kjøpe billig og lage ordentlig mat. Fryse ned hva du ikke bruker. F.esk: Firstprice ost er kun 1kg mener jeg å huske, mye billigere kg enn de andre, men må fryse ned så det ikke mugner. Lager en pose med saus? Frys ned da du alene ikke bruker 2,5-5dl saus pr. middag. Bare alene å ha dataen på hele dagen kan koste deg 150kr mnden. Om du slår av den om natten og når du ikke er hjemme kan dette være 50% av mnden, altså spare 75kr mnden på strøm der alene. Oppvarming er som regel veldig dyrt, om du har varmekabler i gulvet, pass på hvor mye du har det på. Tørkepapir og dass papir se på meter pris. Tror Rema som regel er billigst, men first price hos andre kjeder som Kiwi funker fjell. Ikke få en dårlig vane med å få til Bunnpris eller noe sånt selv om den er litt nærmere. Planlegg maten godt, ikke kjøp 1 pakke saus når du kan kjøpe 3 pakk. Ikke kjøp boil-in bag eller hurtig ris når du kan kjøpe firstprice 3kg pakke til brøkdelen av prisen. Hvis du får studielån pass på å ikke kast bort pengene du får i Januar og August, selv om det vil virke som du sitter igjen med kanskje 13,000kr denne mnden. Du trenger disse til legebesøk, tannlege, om dataen tar kvelden, og lignende. Prøv å selg skolebøkene, og kjøpe brukte bøker. Det jeg oftest glemmer selv er når jeg har 100kr å bruke hver dag, er den dagen jeg må kjøpe ny hår-voks som koster fort 150kr, så ligger jeg brått 1 og 1,5 dag etter på mat budsjettet. Eller den dagen jeg må kjøpe nye oppvasktabletter og lignende. Edit: En strømregning skal ikke overstige 1000kr pr.mnd for en liten hybel! Selv betalte jeg nå 1,400kr for 4mnder over vinteren(den perioden man bruker mest strøm). Jeg vil ikke regne meg selv som en student heller som en elev. Vist du skjønner hva jeg mener. Altså jeg går ikke på universitet eller høgskole, men på videregående. Så sånne ting som studielån du har nemt har jeg ikke tatt fordi jeg tenker det er unødvendig å ta det i så ung aldre. Jeg har aldri vært borti strømregning før så personlig vett jeg ikke hvor mye det koster, men det er det utleieregne sier. Og det jeg kommer til å leie er vell litt større enn en liten hybel ville heller sagt liten kjellerleilighet med liten stova, soverom, kjøkken og bad. Takk for svaret Har selv ikke ekstremt greie på strøm, men der jeg har tidligere bodd, et var et 250kvm hus, hvor vi splittet regningen på 6, var det aldri i nærheten av den prisen. Der jeg bor nå, 26kvm leilighet er det ikke i nærheten av 1000kr. Og når jeg leide sokkel leilighet på 84kvm splittet vi regningen på 4, da ble det 1400 pr.pers over 4mnder. Så syntes 1000kr høres veldig mye ut. Får vel forsatt student rabatt hvis du går på VGS? Får studentbevis også? Får da studentrabatt. 1 Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Det jeg oftest glemmer selv er når jeg har 100kr å bruke hver dag, er den dagen jeg må kjøpe ny hår-voks som koster fort 150kr, så ligger jeg brått 1 og 1,5 dag etter på mat budsjettet. Eller den dagen jeg må kjøpe nye oppvasktabletter og lignende. Hårvoks er unødvendig, da klipper man seg heller med en sveis man ikke trenger voks for å se bra ut. La en venninne eller noe klippe deg, 2-300,- er mye penger for å fjerne hår. Det er dyrt å bruke oppvaskmaskin, tabletter er mye dyrere enn billig "zalo", maskinen bruker også mye strøm. Det er totalt unødvendig når man bare er en person. Man bruker også veldig lite varmtvann hvis man vasker opp for hånd og skyller med kaldtvann. Edit; Bruk sopekost istedenfor støvsuger. Dusj i kaldt (lunkent) vann og ikke lenge. Det er veldig mange ting man kan spare penger på som folk som klager over dårlig råd ikke gjør fordi det er "ubehagelig", "flaut" eller "tar for mye tid". Å låne ting er også greit så lenge man leverer tilbake The Pirate Bay istedenfor å ha Netflix eller leie film/ serier Uenig i bortimot alt du sier her. TPB og billig frisør bruker jeg men. Klipper meg ikke sånn at jeg er utilfreds, dette vil påvirke resten av hverdagen. Timen jeg har før skolen er viktig for meg, og denne skal være så bra som over hode mulig, dusje i små kaldt vann er ikke noe jeg kommer til å gjøre med det første. Enig at å ikke bruke oppvaskmaskinen kan være en måte å spare penger, har derimot en der jeg bor, så kjøper heller billige tabelletter enn å bruke mye fritid på oppvask. Lettere sakt, jeg prøver til minst grad å ofte velvære. Jeg er enig med deg. Som jeg nemt jeg vil også leve behagelig liv. Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Du skriver at du ikke er student, men lengre nede forteller du at du skal jobbe noe etter skolen? En smart start kan ofte være å finne et billigere mobil abonnement, her kan mange penger spares hver måned. Pass på å koble mobilen til Wifi, og ikke f.esk sitte på 3G på dass. Lære seg å kjøpe billig og lage ordentlig mat. Fryse ned hva du ikke bruker. F.esk: Firstprice ost er kun 1kg mener jeg å huske, mye billigere kg enn de andre, men må fryse ned så det ikke mugner. Lager en pose med saus? Frys ned da du alene ikke bruker 2,5-5dl saus pr. middag. Bare alene å ha dataen på hele dagen kan koste deg 150kr mnden. Om du slår av den om natten og når du ikke er hjemme kan dette være 50% av mnden, altså spare 75kr mnden på strøm der alene. Oppvarming er som regel veldig dyrt, om du har varmekabler i gulvet, pass på hvor mye du har det på. Tørkepapir og dass papir se på meter pris. Tror Rema som regel er billigst, men first price hos andre kjeder som Kiwi funker fjell. Ikke få en dårlig vane med å få til Bunnpris eller noe sånt selv om den er litt nærmere. Planlegg maten godt, ikke kjøp 1 pakke saus når du kan kjøpe 3 pakk. Ikke kjøp boil-in bag eller hurtig ris når du kan kjøpe firstprice 3kg pakke til brøkdelen av prisen. Hvis du får studielån pass på å ikke kast bort pengene du får i Januar og August, selv om det vil virke som du sitter igjen med kanskje 13,000kr denne mnden. Du trenger disse til legebesøk, tannlege, om dataen tar kvelden, og lignende. Prøv å selg skolebøkene, og kjøpe brukte bøker. Det jeg oftest glemmer selv er når jeg har 100kr å bruke hver dag, er den dagen jeg må kjøpe ny hår-voks som koster fort 150kr, så ligger jeg brått 1 og 1,5 dag etter på mat budsjettet. Eller den dagen jeg må kjøpe nye oppvasktabletter og lignende. Edit: En strømregning skal ikke overstige 1000kr pr.mnd for en liten hybel! Selv betalte jeg nå 1,400kr for 4mnder over vinteren(den perioden man bruker mest strøm). Jeg vil ikke regne meg selv som en student heller som en elev. Vist du skjønner hva jeg mener. Altså jeg går ikke på universitet eller høgskole, men på videregående. Så sånne ting som studielån du har nemt har jeg ikke tatt fordi jeg tenker det er unødvendig å ta det i så ung aldre. Jeg har aldri vært borti strømregning før så personlig vett jeg ikke hvor mye det koster, men det er det utleieregne sier. Og det jeg kommer til å leie er vell litt større enn en liten hybel ville heller sagt liten kjellerleilighet med liten stova, soverom, kjøkken og bad. Takk for svaret Har selv ikke ekstremt greie på strøm, men der jeg har tidligere bodd, et var et 250kvm hus, hvor vi splittet regningen på 6, var det aldri i nærheten av den prisen. Der jeg bor nå, 26kvm leilighet er det ikke i nærheten av 1000kr. Og når jeg leide sokkel leilighet på 84kvm splittet vi regningen på 4, da ble det 1400 pr.pers over 4mnder. Så syntes 1000kr høres veldig mye ut. Får vel forsatt student rabatt hvis du går på VGS? Får studentbevis også? Får da studentrabatt. Hva er studentrabatt? Jeg har aldri hørt om det. Hvor kan jeg finne mer informasjon? Lenke til kommentar
code Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Hva er studentrabatt? Jeg har aldri hørt om det. Hvor kan jeg finne mer informasjon? Som regel sparer jeg mest penger på studentrabatten når det kommer til kollektiv trafikk, men ser at det er 100 kr billigere for 6x 30dagers ungdomsbillett kontra det å kjøpe 180 dagers studentbillett hos Skyss. Flere restauranter har ofte 10-15% hvis man er student. I Trondheim har flere frisører studentrabatt. Du kjører billigere med tog. Billigere tannlege, vertøy på datamaskinen som Office pakker og Windows. Peppes pizza. Lens away om du bruker briller / linser. Yunkyard om du skal kjøpe noe tøy over nett. Treningssenter. Listen er evig. http://www.studenttorget.no/studentrabatter/bergen Nå som du er ungdom vet jeg ikke helt hvilke tilbud du faktisk sparer på da. Endret 12. juli 2015 av Ares NOR 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Det jeg oftest glemmer selv er når jeg har 100kr å bruke hver dag, er den dagen jeg må kjøpe ny hår-voks som koster fort 150kr, så ligger jeg brått 1 og 1,5 dag etter på mat budsjettet. Eller den dagen jeg må kjøpe nye oppvasktabletter og lignende. Hårvoks er unødvendig, da klipper man seg heller med en sveis man ikke trenger voks for å se bra ut. La en venninne eller noe klippe deg, 2-300,- er mye penger for å fjerne hår. Det er dyrt å bruke oppvaskmaskin, tabletter er mye dyrere enn billig "zalo", maskinen bruker også mye strøm. Det er totalt unødvendig når man bare er en person. Man bruker også veldig lite varmtvann hvis man vasker opp for hånd og skyller med kaldtvann. Edit; Bruk sopekost istedenfor støvsuger. Dusj i kaldt (lunkent) vann og ikke lenge. Det er veldig mange ting man kan spare penger på som folk som klager over dårlig råd ikke gjør fordi det er "ubehagelig", "flaut" eller "tar for mye tid". Å låne ting er også greit så lenge man leverer tilbake The Pirate Bay istedenfor å ha Netflix eller leie film/ serier Uenig i bortimot alt du sier her. TPB og billig frisør bruker jeg men. Klipper meg ikke sånn at jeg er utilfreds, dette vil påvirke resten av hverdagen. Timen jeg har før skolen er viktig for meg, og denne skal være så bra som over hode mulig, dusje i små kaldt vann er ikke noe jeg kommer til å gjøre med det første. Enig at å ikke bruke oppvaskmaskinen kan være en måte å spare penger, har derimot en der jeg bor, så kjøper heller billige tabelletter enn å bruke mye fritid på oppvask. Lettere sakt, jeg prøver til minst grad å ofte velvære. Dusjer i lunkent vann, klipper meg så jeg ikke trenger voks og er veldig fornøyd med sveisen, synes det blitt er litt koselig å ta oppvasken nå når jeg er blitt vant til det. Det tar maks 4-5 minutter da jeg vasker opp med en gang jeg er ferdig med å spise. Folk er bortskjemte nå til dags og er blitt vant til ting som er mer eller mindre unødvendige. Jeg forstår hvor du kommer fra, men jeg er uenig med at man ofrer velvære av å spare på "upopulære måter". De pengene jeg sparer bruker jeg på ting som gir meg mye mer velvære enn jeg "ofrer" Lykke til TS, håper du får det bra i ny leilighet 1 Lenke til kommentar
code Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Dusjer i lunkent vann, klipper meg så jeg ikke trenger voks og er veldig fornøyd med sveisen, synes det blitt er litt koselig å ta oppvasken nå når jeg er blitt vant til det. Det tar maks 4-5 minutter da jeg vasker opp med en gang jeg er ferdig med å spise. Folk er bortskjemte nå til dags og er blitt vant til ting som er mer eller mindre unødvendige. Jeg forstår hvor du kommer fra, men jeg er uenig med at man ofrer velvære av å spare på "upopulære måter". De pengene jeg sparer bruker jeg på ting som gir meg mye mer velvære enn jeg "ofrer" Lykke til TS, håper du får det bra i ny leilighet Er helt enig at noen kan enkelt greie dette, det at du har funnet en hår sveis som passer deg uten stell er bare bra. Men tror ikke like mange har mulighet eller tørr å ta sjansen på dette. Da bruker jeg heller 150 kr to ganger i året. Det viktige er bare at jeg planlegger den utgiften. Både i militæret og det året jeg bodde i Oslo vasket jeg for hånd, så er vandt med å gjøre dette. Gjør også det på kjeler, stekepanne og frokost asjetten. Men de tingene som ofte er mere stress tar jeg i oppvaskmaskinen. Men for meg handler det ikke at det er upopulært, eller koster penger, men det at jeg kan planlegge utgiften så den ikke kommer overraskende på meg. Men vi går litt offtopic her Som jeg hjelper til med, så vi får kjøre tråden tilbake. Endret 12. juli 2015 av Ares NOR 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Jepp jepp, enig med deg. Er vel mer smak og behag det går i. Jeg dusjer forresten i lunkent vann fordi jeg liker det For å spore litt inn igjen så er, som Ares nevner, planlegging det aller viktigste. Lag budsjett og planlegg forbruksvarer gjennom en hel måned. Hva du skal spise hver dag og hvor mye kan også planlegges så får du et tilnærmet 100% nøyaktig budsjett. Jeg har testet det selv. Det har aldri funka bra, en uke maks før jeg sklir ut.... Endret 12. juli 2015 av Dante's Inferno 1 Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Tusen takk for svara, setter stor pris. Det med strømmen må jeg sjekke ut. Men hvor mye vill det betalt i strømregning for en lite kjellerleilighet på ca.30 kvm? Også vett noen rabatt som gjelder for med som er 16 år? Også hvor mye ville det sagt jeg trenger i inntekt i mnd, er 10 000 kr nokk? Og har det noe gode eksempler på en budsjett for noen på min alder? Endret 12. juli 2015 av Vettikke Lenke til kommentar
code Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Tusen takk for svara, setter stor pris. Det med strømmen må jeg sjekke ut. Men hvor mye vill det betalt i strømregning for en lite kjellerleilighet på ca.30 kvm? Også vett noen rabatt som gjelder for med som er 16 år? Også hvor mye ville det sagt jeg trenger i inntekt i mnd, er 10 000 kr nokk? Og har det noe gode eksempler på en budsjett for noen på min alder? Jeg kan på ingen måte garantere hvor mye strømprisen vil komme på, men her hjemme jeg bor nå i sommeren, ~200 kvm hus har vi 800 kr i strøm pr. mnd, dette er da 3 mennesker. Som tidligere nevnt var det cirka 300-450 kr i måneden i strøm når jeg bodde i sokkelleilighet i Tr.heim. Denne var på cirka 80 kvm og her bodde det 4 mennesker. I mot setting til her jeg bor i sommeren var det da 4 mennesker som lagde mat separat som tok mye strøm. Det var også i "kjeller" så det ble brukt mye varmekabler på rommene. 10,000 kr pr.mnd burde være greit, usikker på om du må betale bøkene på VGS selv, men om du må det kan du fort se for deg noen ekstra utgifter i starten av skole året. De fleste av norges studenter lever på cirka 100,000 kr i året. Det tilsvarer 8300 kr i mnden. Disse universitet/høgskole studentene må kjøpe bøker hvert semester som er relativt dyrt. Så tror du skal greie deg fint med 10 lapper. Endret 12. juli 2015 av Ares NOR 1 Lenke til kommentar
Chobyn Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 @ares Regner du inkludert linjeleie? Synes 800 Mnd høres lite ut på et hus på 200 kvadrat. Alt inkludert betaler jeg rundt 1000 i Mnd for en halv tomannsbolig/~60 kvadrat i første etc. + elbil som kjører 20k i året, uten elbil lå jeg på 700 i Mnd ca. @vettikke Når det gjelder klær har du da en full garderobe hjemmefra? Jeg klarte meg i allefall et par-tre år før jeg trengte noe nytt tøy når jeg flytta hjemmefra. 1500 i Mnd i mat hørtes litt optimistisk ut, det kan gå, men da skal du planlegge bra. Når det gjelder oppvaskmaskin så bruker de veldig mye mindre strøm en om du skulle ta oppvasken for hånd, så det er et heller dårlig sparetiltak Men uansett 10k i Mnd, med 6500 i faste utgifter ca? Husleie, strøm, telefon og kollektivkort? Da har du 3500 du kan bruke på resten, og det skal du kunne leve helt greit på uten å måtte behøve å snu på hver krone. 1 Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 @ares Regner du inkludert linjeleie? Synes 800 Mnd høres lite ut på et hus på 200 kvadrat. Alt inkludert betaler jeg rundt 1000 i Mnd for en halv tomannsbolig/~60 kvadrat i første etc. + elbil som kjører 20k i året, uten elbil lå jeg på 700 i Mnd ca. @vettikke Når det gjelder klær har du da en full garderobe hjemmefra? Jeg klarte meg i allefall et par-tre år før jeg trengte noe nytt tøy når jeg flytta hjemmefra. 1500 i Mnd i mat hørtes litt optimistisk ut, det kan gå, men da skal du planlegge bra. Når det gjelder oppvaskmaskin så bruker de veldig mye mindre strøm en om du skulle ta oppvasken for hånd, så det er et heller dårlig sparetiltak Men uansett 10k i Mnd, med 6500 i faste utgifter ca? Husleie, strøm, telefon og kollektivkort? Da har du 3500 du kan bruke på resten, og det skal du kunne leve helt greit på uten å måtte behøve å snu på hver krone. 1500 KR på mat var berre ett tall som hørtes rimelig ut, men egentlig vett jeg ikke hvor mye jeg trenger. Hadde 2000 KR på matt vært nokk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå