KristianH96 Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Hei! Jeg fikk nylig en parkeringsbot i Sverige pålydende 1000 SEK, og lurer derfor på om denne følger med meg hjem til Norge. Har sett i tidligere tråder at den kan kastes uten konsekvenser, men disse trådene er opp til 5 år gamle. Er det noen som vet hvordan dette praktiseres i dag? Er forøvrig snakk om en kommunal parkeringsbot, altså ikke ett privat selskap. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Denne må betales...det er samarbeid mellom Norge og Sverige mtp innkreving av bot..http://www.dinside.no/929802/parkeringsboten-folger-deg Lenke til kommentar
KristianH96 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Har lest denne, men her er bare uttalelser fra parkeringsselskapene. De sier selvsagt at boten må betales, uten at dette gir noe fasitsvar. Dessuten er det forskjell på private og offentlige parkeringsselskap, der det skal være enklere å kreve inn pengene for de som driver internasjonalt. Tidligere har det vært slik at svenske myndigheter ikke kan kreve inn pengene fra nordmenn fordi parkeringsbøtene juridisk sett er avgifter. Er det noen som vet om det fortsatt er slik? Eventuelt noen som har erfaring med svenske parkeringsbøter i nyere tid? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Er jo bare å la vær det og se hva som eventuelt dumper ned i postkassa. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Problemer med å betale utlands bøter tidligere for min del har vært mangel på oppføring av iban eller bic kode på faktura så det er masse bry bare førsøk på å betale hjemme i fra. Så har bare latt være for å vente og se om man får et brev (oppfordring). Jag har ikke hørt noe bortsett fra en gang. Fått bøter opp i gjennom tiden både i Gøteborg , Stockholm og Norrkøping. Sommar, turister — och felparkeringar. Utländska bilägare som parkerar fel i Sverige kan inte tvingas betala sina p-böter. Och svenska kommuner går miste om stora summor. http://www.di.se/artiklar/2009/7/22/sverigeturister-sticker-fran-p-boter/ Slik er det enda i 2015. Edit:offentlig parkering altså . Endret 12. juli 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
KristianH96 Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Takk for godt svar! Da avventer jeg og ser om det dukker opp noe i posten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Det er intet rettslig som forhindrer svenske myndigheter i å forfølge deg i Norge, forutsatt at de vet hvem du er. Men det er dyrere enn å forfølge en svenske, og mer komplisert for dem (fordi de må sette seg inn i det norske rettssystemet). Lenke til kommentar
rhiakath Skrevet 20. juli 2015 Del Skrevet 20. juli 2015 Opp! Fikk en (særdeles urettferdig) parkeringsbot i Strømstad forrige uke. Hva skjer om jeg lar være å betale? TS: hva gjorde du? Lenke til kommentar
KristianH96 Skrevet 20. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2015 Så langt har jeg ikke gjort noe. Har boten liggende, men tenker jeg venter og ser om det dukker opp en purring. Deretter får jeg vurdere om jeg skal betale den, samt sende inn en klage. Lenke til kommentar
RRolf Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Opp! Fikk en (særdeles urettferdig) parkeringsbot i Strømstad forrige uke. Hva skjer om jeg lar være å betale? TS: hva gjorde du? Spørsmål til rhiakath / KristianH96 eller andre aktuelle: Betalte dere bøtene? Hvis ikke: Skjedde det noe mer? Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Jeg har fått (for mange år siden), men det var privat ala Europark. Hørte aldri noe. Lenke til kommentar
KristianH96 Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Hei! Jeg betalte aldri boten, og fikk heller ingen purring i posten Lenke til kommentar
indahla Skrevet 7. oktober 2018 Del Skrevet 7. oktober 2018 Hvem utstedte bøtene dere ikke betalte? Fikk en selv i helgen på parkeringen ved Daftö ved Strømstad. 400,- Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 10. oktober 2018 Del Skrevet 10. oktober 2018 (endret) Skjerp dere, hvis dere parkerer som noen idioter i utlandet er det klart dere skal betale bøtene, uavhengig av om den blir å forfølge dere eller ikke. Mon tro om dere tenker samme logikk burde gjelde andre forhold som skjer i utlandet. Endret 10. oktober 2018 av Vegard# Lenke til kommentar
Roar Støwer Skrevet 22. juni 2020 Del Skrevet 22. juni 2020 Fikk bot på Gotland nå i juni og ville betale hjemme men boten manglet swift/iban. Fikk hjelp i banken ,ingen nytte ,prøvde å ringe .mottaker på ett femsiffret nr.kom ikke fram så nå ligger boten her og venter på hva som skjer Lenke til kommentar
Tor-Øyvind Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Jeg fikk også bot nå i sommer men klarer ikke betale denne i grunnet manglende IBAN/SWIFT. Hvis noen vet hvordan jeg da betaler hadde jeg satt pris på det :) Lenke til kommentar
Tor-Øyvind Skrevet 20. juli 2020 Del Skrevet 20. juli 2020 Jeg fant forøvrig denne oppskriften for å betale parkeringsannmerkninger fra utlandet: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Betala-fran-utlandet/ 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 På tide med en bounce igjen. Fikk en bot på kommunal plass i Gøteborg, hadde betalt, men stod på reservert plass... Drives det inn nå om dagen? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. oktober 2022 Del Skrevet 5. oktober 2022 sk0yern skrev (4 minutter siden): På tide med en bounce igjen. Fikk en bot på kommunal plass i Gøteborg, hadde betalt, men stod på reservert plass... Drives det inn nå om dagen? Det finner du ut om "kort tid". Lenke til kommentar
TittenTveit Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Jeg klarte å få to parkeringsbøter på samme plass i Ørebro, forstod ikke i farta at forhyrd betyr reservert, betalte for å stå et døgn. Ser ikke noen informasjon som gjør det mulig å betale fra utlandet, men det er Europark så de vil nok ha pengene. Avventer eventuell purring... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå