Gå til innhold

Trenger tips til førstehjelpsutstyr for fjellturer

Anbefalte innlegg

Jeg skal verken fiske eller jakte (vel kanskje fiske), men jeg tenker at dette allikevel kan være det riktigste stedet å postet dette.

Saken er at jeg går mye på tur i fjellet, både aleine og med familien (2 voksne + ett barn). Stort sett blir det lengre dagsturer, men en overnatting kan forekomme. I den forbindelse ser jeg etter en egnet førstehjelpspakke jeg kan ha med meg. Den bør inneholde utstyr til både lettere småskader til mer alvorlige hendelser, men samtidig være liten nok til at en ikke lar den ligge igjen hjemme. Jeg trenger ikke disse typiske varmepleddene og lignende da jeg alltid har med meg nok ekstra klær. Jeg trenger heller ikke noe i retningen "super awesome survival pack" som en raskt finner om en velger å søke på engelsk...særlig på Youtube.

Jeg ser altså etter en smart liten pakke med det en trenger for typiske "turskader". Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kompresjonsbind, plaster, gnagsårplaster, ispose om du har nok plass og trekantforkle. Det er alt jeg kommer på i farten som byrde være med!

Takk for svar.

Mulig jeg formulerte meg litt dårlig, men jeg er i utgangspunktet mer ute etter en grei pakkeløsning, ikke en liste over innhold. Problemet er at de pakkene jeg har funnet er stort sett beregnet på å ligge i bilen, hytten eller andre steder hvor størrelse ikke er like viktig, og de minste pakkene jeg har funnet gjerne har utelatt småting som kan være veldig greit å ha på en fjelltur.

Til daglig driver jeg med trepleie og skogsarbeid, og har da en liten "førstehjelpspakke" på klatreselen og en på utstyrsbeltet mitt, denne har grei størrelse og innholdet er ikke helt på trynet, men ting som små plastre, gnagsårplaster, sikkerhetsnåler og andre småting som kan være grei å ha på tur finner en ikke. (ikke vet jeg helt hvor disse er kjøpt heller). Det er ikke alltid snakk om overlevelse, stort sett vil det jo være snakk om å gjøre skaden så komfortabel som mulig, særlig om det er ungen som har vært ute for noe.

Edit:

Noe sånt? http://www.nettbutikken.dntoslo.no/main.aspx?page=article&artno=140069

Ser ikke at det er nevnt størrelse, men det er jo begrenset til hvor stor den kan være.

Denne ser lovende ut. Om jeg ikke finner noe bedre så blir det nok denne da det ser ut til at det skal være plass til de ekstra småting som jeg føler mangler.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Fant også denne siden: http://www.tryggtur.no/forstehjelpsutstyr/

Se gjerne på "Snartur" eller "ukestur". Det ser ut som at de hovedsaklig selger til bedrifter, men det er linket til en nettside på de ulike pakkene hvor det skal være mulig å bestille. DNT sin pakke så derimot bedre ut. Det er plass til mer, og du kan fylle på med ting du ønsker å ha med. Ekstra fordel at posen er vanntett, slik at du f. eks. kan ha fyrstikker, kart og lignende nedi.

Lenke til kommentar

Takker.

Det ser ut til at pakkene selges hos Platou, så tilgjengeligheten er grei nok for min del. "Ukestur" ser ut som om skal inneholde det meste en kan få brukt for, men det at den er vakumpakket gjør det jo litt mer tungvint å supplere med eget innhold. Prisen var også noe stiv, men det skal nok gå greit.

Det blir nok enten "ukestur" eller Turistforenings pakke + litt ekstra...kanskje heller det siste.

Lenke til kommentar

TS. Dette er og har vært å få i de fleste våpenforretninger og bl.a. kano/kajakk butikker og enkelte sportsbutikker opp i mellom årene. Noen har også solgt utenlandske Enkeltmannspaktninger, hvor det mest nødvendige er med. Og normalt så er det ikke mye en trenger, som sikkerhet. Jeg har flere slike pakker, men sjalter på innholdet etter behov. Apotektet har det jeg trenger å legge i pakka, så jeg er ikke så nøye på innholdet når jeg kjøper en pakke. Tenker mer på størrelsen. Har jeg reist 100 - 250 mil og skal ligge i camp 2 - 3 uker, har jeg en del som ligger i campen og noe bringer jeg med meg om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...