Haakon1 Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 (endret) Nå har jeg sluttet å kjøpe mat på utesteder og unngår utgifter til alkohol. Ellers spiser jeg en biffmiddag når det passer seg og lever ellers på yoghurt, brød, havregryn og litt godteri. Vil tro forbruket mitt er på rundt 4000-5000.EDIT: Skal sjekke bankstatistikken senere. EDIT1: Har brukt 4000 på ting jeg putter i munnen den siste måneden. Dette innebærer en ukes tur til foreldre, og 500 i utgifter til alkohol ca. Vil si at estimatet mitt var greit. Endret 15. juli 2015 av Haakon1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Spiser du gullbelagte havregryn? 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Spiser du gullbelagte havregryn? Tenker det fungerer slik: havregryn 300,- yoghurt 200,- Brød 500,- Godteri 3-4000 1 Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 (endret) Nåja, vil tro at det finnes folk med mye verre forbruk enn meg. Jeg spiser ikke særlig mye godteri heller, men jeg unner meg det en gang i blant. Litt vanskelig å spesifisere nøyaktig hva som har gjort det dyrt, men kostholdet har denne uka bestått av - Stekte ostesmørbrød (pizzakrydder, salami, ketchup, gulost) - Havregryn med melk (Drikker forøvrig melk til de fleste måltider) - Et par frossenpizzaer (60,-) - En biffmiddag (innebærer trippelsalat (30 kr?), biff til 200kr/kg, 1.8 kg pakke med pommes frites) - O'boy - 3-4 beger med tomater for (30,- per beger) (bruker det som tillegg til majones og kalkunfilet på brødskiva) - 2-3 Brød (30 kr stk?) Deretter kommer deg litt svadagreier i tillegg - Pringles på tilbud (20,- ?) - Smashpose 50,- - 2xPakke med bokscola på tilbud 100,- - 4 Yoghurt (10,- per) - Et par energidrikker på tilbud for 30,- - 1 stk pizza fra pizzabakeren (160,-) - Tube med skinkeost Det som er ramset opp nederst er delvis en konsekvens av at jeg leier ut leiligheten og er uten tilgang på verken komfyr eller kjøleskap noen dager om gangen. Forbruket var forøvrig enda verre før, og jeg tenker å kutte ned enda mer uten at det nødvendigvis skal gjøre kostholdet mer usunt eller forstyrrende for hverdagen. Jeg har jobbet parallelt samtlige semester jeg har studert i tillegg til at jeg nå leier ut leiligheten, så det er ikke på grunn av dårlig økonomi at jeg vil kutte. Dette gir meg kanskje 6-7000 ekstra i måneden. Jeg skal sjekke igjen hvordan forbruket mitt har vært om en måned, gleder meg :-) EDIT: Egentlig synes jeg ikke 4000 er særlig ille. Regner med at dere i såfall mener kantinemat er uaktuelt da det ville tatt halvparten av det gjennomsnittlige dagsbudsjettet deres. Endret 15. juli 2015 av Haakon1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Bruker 2000 i måneden på mat, men så bor jeg også i Tyskland. Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Ligger vel på en 2000-2500 i måneden. Bor sør i Hedmark, så jeg farter ofte over til Sverige og handler mat. Kjekt med rutebuss til Skandinavias største matbutikk! Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Ti gode tips for å redusere kostnader til mat: Lær å lage mat fra grunnen av. Basiskunnskaper som f.eks. tomatsaus, brun saus, supper og diverse bakst kan ofte gjøre maten mye billigere. Halvfabrikat er ofte unødvendig dyrt. Lag mat for flere dager av gangen. Råvarer er ofte billigere i større kvantum. Sett maten som er til overs på kjøl eller frys, og spis en annen dag. Handle for en eller to uker av gangen. Unngå unødige butikkbesøk, og hold deg til en oppsatt måltidsplan. Følg med på tilbud. Handle inn større mengder av billige råvarer (så lenge de kan fryses eller benyttes innen holdbarhet) når anledning. Lær deg å lage akkurat nok mat. Lager du for lite kan du nede opp med å spise unødvendig av noe annet, og lager du for mye så er det lett for å kaste restene. Ta med matpakke til skolen så ofte som mulig. Unn deg gjerne noe fra kantinen med jevne mellomrom, men ikke overdriv. Har skolen kaffeavtale så er dette verdt å vurdere om du drikker kaffe. I Bergen gjelder denne avtalen på alle SiB's kantiner, og det er sikkert liknende avtaler andre steder i landet. Ta med vannflaske på skolen, og fyll denne istedet for å kjøpe i kantinen. Skulle restaurant- eller cafébesøket være uunngåelig, så prøv å finne et sted med studentrabatt. Lag et godt budsjett, for eksempel i Excel, hvor du fører forventede utgifter. Når måneden er over kan du summere utgiftene, og sammenligne. Du kan benytte en app for å holde oversikt med forbruket. Jeg har brukt MoneyWise, og den fungerer greit. Dette gjelder selvsagt alt av utgifter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7L9GLIR1uJ Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 minimum 100kr dagen. går du under dette lever du på knekkebrød, ris og vann. Med frokostblanding til 13 kr pakken, kneippbrød til 6 kr stykket og et halvt kilo spagetti til 6 kr for utskeielser i helga, så lever en billig. Tror en klarer seg med mindre enn 400 kr i måneden. Men her skulle en altså spise variert. Da har du sikkert rett i at en må doble utgiftene noen ganger. Alkohol hører ikke hjemme i et seriøst studentbudsjett, mener jeg. Uansett må en jo slå til på gode tilbud og saumfare billigdisken med varer som er i ferd med å gå ut på dato. Mindre enn 400 i måneden? Ja, da blir det vel ikke stort annet enn frokostblanding og spagetti som du har nevnt over. Skal man ha næringsrik og variert kost, må man nok en god del opp i sum. Selv er det utenkelig for meg å bruke under 2000 i måneden, og det blir som regel mye mer enn det også. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg og forloveden har 3000 kr i matbudsjett til sammen. Dette er noe av det vi spiser: - Carbonara på mandag - Fiskepinner/panetter på tirsdag med couscous - Wok på onsdag - Rester på torsdag - Taco på fredag - Hjemmelaget pizza på lørdag - Rester på søndag Lenke til kommentar
danielch Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 2500-3000 på meg og forloveden, begge studerer, Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 3500. Inkluderer "lunsj" ute hver dag, brus og noe alkohol. Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 (endret) Jeg jobber en del ved siden av studiene, og jeg om samboeren kan ta oss råd til å spise litt ekstra godt. Regner med at vi bruker ca. 6000kr/mnd på mat. De største utgiftene er ikke middag, men alle de unødvendige mellommåltidene og godteriet. Jeg er kun på uni to-tre ganger i uka, og da spiser jeg som regel lunsj fra kantina til 50kr. Samboeren er flinkere der, hun har som regel bare en kaffe og en bolle fra 7/11. En typisk middagsuke for oss ser sånn ut: Mandag: Spaghetti bolognese Tirsdag: Lettsalta torsk i spinat Onsdag: Spaghetti carbonara Torsdag: Nachos Fredag: Pizza Lørdag: Noe godt og litt pricy, f.eks. biff eller take-away Søndag: Mye take-away Vi har vel take-away ca. 2 ganger i uken, noen ganger mer, noen ganger mindre. Til gjengjeld tror jeg aldri vi har brukt en eneste toro-pose eller noe sånt og sparer penger på å lage alt fra bunnen av. Den eneste dyre vanen vi har på mat vi lager er at vi kun spiser kylling fra Stange, og ikke den fæle fra Prior. Til frokost spiser jeg gjerne noe knekkebrød, mens idag var jeg litt seint ute og kjøpte en flaske vann, nøtter til 80kr og et wienerbrød som er en slags kombinert frokost og lunsj. Vil tro vi bruker mer enn de fleste studenter, men så har jeg også en jobb som gjør at jeg tjener relativt greie penger på de 40%. Endret 9. desember 2015 av Glasscola2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå