Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tzr 50 ujevn på tomgang.

Anbefalte innlegg

På min TZR 50 er tomgangen noe høyere i ca 10-15 sekund (3000rpm) på kald motor, før den går ned på ca 1400-1500rpm. Når motoren er varm ligger den noe under det igjen. Sykkelen er veldig lett startet da jeg har byttet alle pakninger og renset sylinder og forgasser. Sykkelen er uplombert med 70cc airsal sylinder.

Er dette normalt, eller burde jeg stille på noe på forgasseren eventuelt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Det samme som DT50. Det sitter AM6 i begge motorene.

Tomgangen må ikke være spot-on, så lenge det er rundt 1200.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Aha, trodde du mente DT 50 fra 2000-tallet som har AM6. De heter jo det samme. Men uansett er det ikke feil å legge tomgangen rundt 1200.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg la den til ca 1200 nå, men må ofte gi litt gass mens jeg trykker på elstarten for å få den til å starte. Er dette normalt, eller burde jeg stille den ørlite mer opp ? Setter jeg den i 1 gir, går RPM ner til 900-1000, og da virker det nesten ut som den vil drukne.

Endret av thuen88
Lenke til kommentar

Se bort i fra problemene når den er kald. Da er det nemlig ikke uvanlig at man må gi bittegranne gass samt at clutchen tar litt. Hvis clutchen er veldig slakk (tar langt inne) kan den også ta litt når du står i gir.

Hvis den sviver med konstant turtall på tomgang i fri når den er varm, ikke øker eller minsker, så trenger du neppe gjøre noe.

Lenke til kommentar

Ligger den der hele tiden trenger du ikke stille på noe.

Hvis turtallet synker mer og mer (helt til den stopper) uten at du rører gassen tyder det på for mye bensin.

Hvis turtallet øker mer og mer uten at du rører gassen, for så å falle til det normale etter du har gitt gass et par ganger tyder det på for lite bensin.

Hvis turtallet ligger jevnt på samme turtall uten at du rører gassen har du riktig, eller veldig nært riktig blanding.

Alt dette gjelder for varm motor.

Lenke til kommentar

Den dør ikke ut i det hele tatt slik jeg har stilt tomgangsskruen nå, bare sviver mellom 1200 og 1300 omdreininger. Skrur jeg den ned til ca 1000 omdreininger har den død ut en gang.

Men over til en annen ting. Har kjøpt meg dysekit, og uansett hvilken dyse jeg velger så er pluggen helt svart. Har 120 dyse på nå, og mopeden går veldig bra i alle gir. Drar godt, og ikke noe ujevnt turtall. Hva kan dette komme av ? Har prøv dyser fra 115 til 125.

Oppsettet er

Airsal 70cc sylinder.

Orginal uplombert eksos.

Orginalt luftfilter.

Orginal 16mm forgasser.

Orginalt reeds.

Forsterket clutch.

Lenke til kommentar

Kan godt hende du må enda lavere enn 115. Spesielt med originalt luftfilter er det ofte man ikke trenger så stor dyse. Jeg hadde DT50 med 80-motor og 93ccm sylinder. Der måtte jeg helt ned på rundt 95-100 med originalt luftfilter.

Husk også prosedyre for å sjekke tennplugg ifbm. hoveddyse. Full gass over lengre tid for så å kutte motoren tvert og stoppe med en gang.

Ellers kan du sette inn mindre og mindre dyse til du merker at den trekker dårligere på full gass.

Edit: Hoveddysa har forøvrig ingen innvirkning på tomgang.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kun plombert annlegg skal jo ha 115 dyse, så det vil jo være merkelig om mitt oppsett trenger mindre ?

Det kommer også en slags stor klikkelyd i det startmotoren skrur seg av etter oppstart når jeg gir litt gass under selve oppstarten. Er dette normalt ?

Edit: Fant ut at jeg følgte en dårlig guide som fikk meg til å stille på blandingsskruen og ikke tomgangsskruen. Ikke løye jeg har hatt disse problemene da =)  Noen som vet hvordan jeg stiller den tilbake til optimalt ?

Endret av thuen88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...