EngineeringStudent Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Hei, Jeg er en 20 år gammel gutt som synes at jeg trenger regulering i øvre kjede. Da jeg var rundt 13-14 år dro jeg til reguleringstannlegen, men legen sa at jeg ikke trengte, da tannakjeden ville "fikses" av seg selv. Nå har jeg selv ikke tenkt på det så mye før, men det siste året har jeg tenkt på det veldig. Nå lurte jeg på om noen har noen ide om en 20 åring har krav på "rabatt" med tanke på alder og at legen ikke ville at jeg skulle ha regulering da jeg var yngre. Videre lurte jeg på om noen har erfaring med å få det i utlandet? Hørt at det er betydlig billigere. Viktig å nevne at jeg helst ønsker "usynlig" eller bak tennene, da jeg går på uni. og synes det ikke er så fint for alderen. Takk for all hjelp på forhånd Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Hei, Jeg er en 20 år gammel gutt som synes at jeg trenger regulering i øvre kjede. Da jeg var rundt 13-14 år dro jeg til reguleringstannlegen, men legen sa at jeg ikke trengte, da tannakjeden ville "fikses" av seg selv. Nå har jeg selv ikke tenkt på det så mye før, men det siste året har jeg tenkt på det veldig. Nå lurte jeg på om noen har noen ide om en 20 åring har krav på "rabatt" med tanke på alder og at legen ikke ville at jeg skulle ha regulering da jeg var yngre. Videre lurte jeg på om noen har erfaring med å få det i utlandet? Hørt at det er betydlig billigere. Viktig å nevne at jeg helst ønsker "usynlig" eller bak tennene, da jeg går på uni. og synes det ikke er så fint for alderen. Nei, grensa for tilskudd er 18 år, så du er for gammal. Men vil du betale det som koster, kan det gjøres; det er mange voksne som tar regulering. Å dra til utlandet kan være en ide for andre dyre behandlinger, men ikke for regulering. Alt for mye penger og tid går bort i reise. Jeg vil rå deg til å få deg en time, så en fagmann kan se på ditt tilfelle. Ikke umulig at han vil overbevise deg om at dette er unødvendig og ikke annet en en tvangstanke hos deg. Han kan også fortelle deg om det fins tannmedisinske grunner til at du bør få deg regulering. Lenke til kommentar
SweetDollarTee Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Du har ikke noe krav nei, selvom legen sa nei før.Blir nok digg å sprute rundt 30-40 lapper. Endret 11. juli 2015 av SweetDollarTee Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Blir nok digg å sprute rundt 30-40 lapper. Dette har du ikke greie på i det hele tatt, du bare gjetter på et tall så stort at det skal skremme trådstarter. 1 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 http://www.tannlege-mikkelsen.no/vi-tilbyr/tannregulering-for-voksne/invisalign/ Mer usynlig enn dette får du ikke.. Lenke til kommentar
SweetDollarTee Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Blir nok digg å sprute rundt 30-40 lapper. Dette har du ikke greie på i det hele tatt, du bare gjetter på et tall så stort at det skal skremme trådstarter. Hva? Det er vel prisen for regulering? Hadde selv 75% rabatt, og betalte rundt 10000. Hvis du skal fikse på meg, så får du vel komme med dine tall? 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Nå lurte jeg på om noen har noen ide om en 20 åring har krav på "rabatt" med tanke på alder og at legen ikke ville at jeg skulle ha regulering da jeg var yngre. Staten tar 75 % av regningen ut det året man fyller 20. Etter det betaler man full pris. Dersom du er student, bør du sjekke med studentsamskipnaden om det er noe å hente der. Studentsamskipnaden i Trondheim har en fin ordning. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Staten tar 75 % av regningen ut det året man fyller 20. Etter det betaler man full pris. Det gjelder ordinær tannbehandling på offentlige tannklinikker, ikke for tannregulering. For å få støtte fra NAV til tannregulering må behandlingen være påbegynt innen utgangen av det kalenderåret pasienten fyller 20 år (nytt fra 2012) Størrelsen på støtten varierer fra 40 til 100 % av offentlig honorar, og er avhengig av hvor alvorlig bittfeilen er. De forskjellige bittfeilene er listet opp på trygdeskjemaet, og er delt inn i: Gr. A: 100 % refusjon Gr. B: 75 % refusjon (90 % med søskenmoderasjon) Gr. C: 40 % refusjon (60 % med søskenmoderasjon) Gr. D: Ingen refusjon, pasientene her ansees å ha et avvik av lettere estetisk art. Behandling kan utføres, men da må alt betales av egen lomme uten støtte fra staten. Bemerk at prosentsatsen er av offentlig honorar. Dersom offentlig honorar er f.eks. 20 000 mens tannlegens pris er 25 000, må en med 75% refusjon betale 25000 - 20000 x 75% = 10 000. Endret 13. juli 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå