Comma Chameleon Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Har vurdert en stund å bytte navnet mitt (juridisk og i dagligtale). Både fornavn og etternavn er normale navn, men har ingen tilhørighet lengre til familien med navnet nå. Og jeg har ingen store ønsker om å la det gå i arv, det bryr jeg meg lite om. Grunnen til at jeg vurderer å bytte er ingenting å diskutere i tråden, og er ikke vits i å gå inn på. Burde ikke ha noe å si uansett. "Fordi jeg vil" er grunnen. Hvordan finner man seg et nytt fornavn og etternavn? Noen som har erfaringer, enten egne eller via bekjente? Mange som bytter bytter ofte bare etternavn, eller legger til et etternavn. Er det noen "kule" navn man kan ta? Vil ikke ta noe for teit eller barnslig, men noe som klinger bra og man kan leve med. Samboeren er også med på ideen. Kan jo være relevant å ha med at om man skal gifte seg så er det stor sjangse for at hun da også tar etternavnet om det skulle passe. Har dere noen idéer til navn? Fyr løs. Legger ved denne. Halvveis relevant Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Synes "Kokt Blod" klinger godt, men det blir kanskje litt sært .. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Jeg byttet etternavn da jeg giftet meg. Litt rart i begynnelsen, men man vender seg raskt til det. Når det gjelder hvilke navn man kan ta, er det noen begrensninger. Dersom et etternavn er sjeldent, må du be alle som heter det om tillatelse. Jeg husker ikke helt hva grensen er. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Jeg byttet etternavn da jeg giftet meg. Litt rart i begynnelsen, men man vender seg raskt til det. Når det gjelder hvilke navn man kan ta, er det noen begrensninger. Dersom et etternavn er sjeldent, må du be alle som heter det om tillatelse. Jeg husker ikke helt hva grensen er. Tror man kan venne seg til det meste, så tror jeg kan bli komfortabel med det om jeg finner et navn jeg liker. Sjekket begrensningene, og det var på 200. Mesteparten der er gamle navn, og mye sært og kjedelig. Det ultimate hadde dog å funnet et (etter)navn som ingen i Norge bruker. Starte en ny æra. Synes "Kokt Blod" klinger godt, men det blir kanskje litt sært .. Kanskje ikke helt det jeg er ute etter. Og samtidig så burde navnene kunne sies hver for seg uten at det høres for rart ut. Men jeg tar imot alle innspill. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Min kone tok igjen det gamle og (i den opprinnelige formen) utdødde slektsnavnet istedet for et "-sen"-navn. Hva slags ting og tang er "kult" i dine øyne da? Geir 1 Lenke til kommentar
DagErlend Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Hadde helt klart gått for etternavnet Drakedreper! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Flens Flauenberg (get it?) Kan se her for etternavn og her for fornavn Så kanskje Abner Asfaw eller Legget Vondrasek? De er jo ikke så rare å uttale og jeg synes de er "kule" Endret 12. juli 2015 av Dante's Inferno Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Fint om du finner et navn som du har tilknytning til på et eller annet vis, kanskje fra gammelt av. Grav litt i slektstreet? Om du bor på gård, kan du jo ta det navnet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Überschallgescwindigkeitsgeschirrspülergeräusche. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Mange muligheter til å leke seg da! Tenker du ett fornavn og ett etternavn, eller kan du ha flere av hver? Hvis man skal ha flere så kan man jo tenke på hva slags initialer man vil få og prøve å få det til å se kult ut også. Man kan jo tenke på forbilder man har, eller hobbyer man liker som man kan ønske å assosieres med. En annen ting er å bruke symmetriske bokstaver (H, A, M, O etc.) så det er lettere å lage monogrammer hvis man ønsker noe slikt? Spent på hva du ender opp med Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Hvis du må spørre på et diskusjonsforum hva du skal skifte navn til bør du stoppe opp og tenke litt over hva du faktisk holder på med. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Hvis du må spørre på et diskusjonsforum hva du skal skifte navn til bør du stoppe opp og tenke litt over hva du faktisk holder på med. Brainstorming er veldig effektivt. Høres ut som om du skyver det faktum at han spør her i en negativ retning. Jeg synes det er veldig positivt at han spør her og jeg ville ha gjort akkurat det samme hvis jeg skulle byttet navn 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Hvis du må spørre på et diskusjonsforum hva du skal skifte navn til bør du stoppe opp og tenke litt over hva du faktisk holder på med. Vel, vi har jo en viss tradisjon for det allerede Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 En venn av onkelen min tok navnet Osbourne-Soprano eller noe liknende. Det kan jo være kult å ta et navn etter et virkelig eller fiksjonelt forbilde. Her er noen som har byttet navn av forskjellige grunner: http://www.dn.no/talent/2011/05/20/hans-christian-ble-hasse http://filtermagasin.no/mot-skywalker-batman-og-julius-andreas-gimli-arn-macgyver-chewbacca-highlander-elessar-jankov/ Ellers ville jeg unngått navn som kan være til ulempe i forskjellige situasjoner fordi de gir uheldige assosiasjoner. Som du kanskje forstår, er det nok en dårlig idé å søke jobb med CV-en til Jan-Tore Hitler eller introdusere deg til kjærestens familie som Alexander Analsex. Lenke til kommentar
Ignorancus Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Vincent, Aziz, Alexander, Julius, Anatolius er alle kule navn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 18. juli 2015 Del Skrevet 18. juli 2015 Han fyren som kalte seg "Adam West" mht nytt pass på Ryanair , ho ho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå