dovemana Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Hei Jeg strøk på en eksamen høst 2014. Jeg har meldt meg opp til konten kommende August og begynt å lese for noen uker siden. Slik som det ser ut nå, så tviler jeg på at jeg vil bestå denne konten. Jeg vurderer å melde meg ut av konten og da heller ta eksamenen dette kommende semesteret høst 2015, det gir meg noen ekstra måneder å forbedrede meg og samtidig få litt hjelp underveis.Hvordan fungerer det med studielån og omgjøring til stipend hvis du består 1 eksamen et fullt år senere enn slikt det er spesifisert på utdanningsplanen?Med tanke på at etter å ha bestått denne eksamenen så vil alt gå som normalt videre. Lenke til kommentar
Curumo Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Om jeg har forstått dette med studielån riktig, er det aller viktigste at du etter endt studium har like mange godkjente poeng som du har fått støtte for. Så om du får fullt lån og stipend i tre år, er du nødt til å sitte igjen med 180 godkjente studiepoeng. Du må ikke bestå fagene du i utgangspunktet fikk studielån for, så lenge du tar andre fag for å dekke opp de tapte poengene. Lenke til kommentar
MscMath Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Så lenge man ikke er forsinket med mer enn 60 studiepoeng så vil man få full støtte fra lånekassen neste semester. Hvis man på et senere tidspunkt tar opp igjen faget man strøk på eller et annet fag (utover den studiestøtten du får) vil dette ta igjen forsinkelsen. Dermed blir støtten (stipenddelen) for faget man strøk i først omgort til lån (når man strøk) for deretter å bli gjort om til stipend igjen når man har bestått de nødvendige studiepoengene. Så lenge man fortsatt får støtte fra lånekassen så blir det ikke lagt til renter for dette "midlertidige" lånet. Man kan ta igjen denne forsinkelsen når som helst og få det omgjort til stipend igjen. Det vil si at hvis du bruker 3.5 år på en bachelor med full støtte og senere skulle tatt studiepoeng på egenhånd uten støtte så vil det tilsvarende lånebeløpet for det ekstra halvåret bli omgjort til stipend igjen. Noen ting som lånekassen ikke opplyser om er verdt å merke seg. Hvis man for eksempel starter på et studie og får første utbetaling i semesteret for så å avslutte studiet og ikke få mere støtte, så vil den støtten du har fått tilsvare 30 studiepoeng forsinkelse (selv om du bare har fått litt av pengene). Det kan også nevnes at lånekassens systemer ikke er perfekte slik at hvis du tar opp igjen fag du allerede har bestått så går det ny melding til lånekassen om at du har bestått X antall studiepoeng. Noen ganger går disse beregningene feil for dem og det godskrives som innhenting av forsinkelse. 1 Lenke til kommentar
dovemana Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Så lenge man ikke er forsinket med mer enn 60 studiepoeng så vil man få full støtte fra lånekassen neste semester. Hvis man på et senere tidspunkt tar opp igjen faget man strøk på eller et annet fag (utover den studiestøtten du får) vil dette ta igjen forsinkelsen. Dermed blir støtten (stipenddelen) for faget man strøk i først omgort til lån (når man strøk) for deretter å bli gjort om til stipend igjen når man har bestått de nødvendige studiepoengene. Så lenge man fortsatt får støtte fra lånekassen så blir det ikke lagt til renter for dette "midlertidige" lånet. Man kan ta igjen denne forsinkelsen når som helst og få det omgjort til stipend igjen. Det vil si at hvis du bruker 3.5 år på en bachelor med full støtte og senere skulle tatt studiepoeng på egenhånd uten støtte så vil det tilsvarende lånebeløpet for det ekstra halvåret bli omgjort til stipend igjen. Noen ting som lånekassen ikke opplyser om er verdt å merke seg. Hvis man for eksempel starter på et studie og får første utbetaling i semesteret for så å avslutte studiet og ikke få mere støtte, så vil den støtten du har fått tilsvare 30 studiepoeng forsinkelse (selv om du bare har fått litt av pengene). Det kan også nevnes at lånekassens systemer ikke er perfekte slik at hvis du tar opp igjen fag du allerede har bestått så går det ny melding til lånekassen om at du har bestått X antall studiepoeng. Noen ganger går disse beregningene feil for dem og det godskrives som innhenting av forsinkelse. Så hvis jeg består nå eksamen så blir deler av lånet omgjort tilbake til stipend, men andre ord jeg står ikke igjen med et større studielån? Lenke til kommentar
dovemana Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Så lenge man ikke er forsinket med mer enn 60 studiepoeng så vil man få full støtte fra lånekassen neste semester. Hvis man på et senere tidspunkt tar opp igjen faget man strøk på eller et annet fag (utover den studiestøtten du får) vil dette ta igjen forsinkelsen. Dermed blir støtten (stipenddelen) for faget man strøk i først omgort til lån (når man strøk) for deretter å bli gjort om til stipend igjen når man har bestått de nødvendige studiepoengene. Så lenge man fortsatt får støtte fra lånekassen så blir det ikke lagt til renter for dette "midlertidige" lånet. Man kan ta igjen denne forsinkelsen når som helst og få det omgjort til stipend igjen. Det vil si at hvis du bruker 3.5 år på en bachelor med full støtte og senere skulle tatt studiepoeng på egenhånd uten støtte så vil det tilsvarende lånebeløpet for det ekstra halvåret bli omgjort til stipend igjen. Noen ting som lånekassen ikke opplyser om er verdt å merke seg. Hvis man for eksempel starter på et studie og får første utbetaling i semesteret for så å avslutte studiet og ikke få mere støtte, så vil den støtten du har fått tilsvare 30 studiepoeng forsinkelse (selv om du bare har fått litt av pengene). Det kan også nevnes at lånekassens systemer ikke er perfekte slik at hvis du tar opp igjen fag du allerede har bestått så går det ny melding til lånekassen om at du har bestått X antall studiepoeng. Noen ganger går disse beregningene feil for dem og det godskrives som innhenting av forsinkelse. Så hvis jeg består nå til desember så blir deler av lånet omgjort tilbake til stipend, men andre ord jeg står ikke igjen med et større studielån? Lenke til kommentar
MscMath Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Den vanlige støtten som lånekassen gir blir gitt som et lån. Hvis du bor borte fra foreldrene dine kan opptil 40% av dette bli omgjort til stipend, så lenge du ikke overskrider grensene for inntekt og formue. Denne omgjøringen gjøres vel i praksis rundt november året etter at du har mottatt lånet (lånekassen trenger info fra selvangivelsen din). Hvis du har fått 50000 i støtte fra lånekassen så regnes dette som et lån. Etter hvert som du består eksamener så kan dette reduseres ned til 0.6*50000 = 30000 i lån. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå