Ritzbreaks Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Hei, Jeg har blitt innkalt til forsvaret med oppmøte i 27. september i høst. For 3 år siden var jeg på sesjon del 2 og de sa jeg kunne bli innkalt, men det endte opp med at jeg fikk utsettelse ettersom jeg hadde fått plass på en bachelorgrad. Nå, 3 år etter har de bestemt seg for å kalle meg inn. Problemet mitt er at jeg har søkt (og fått plass) på en master i samme retning som vil være en naturlig progresjon av bachelorgraden min. Snakka med ei dame fra vernepliktssenteret men hu sa bare at "det ikke gis utsettelse for planlagt utdanning". Hvorfor kalte de meg da ikke inn for 3 år siden da jeg var i akkurat samme situasjon som i dag? (Bortsett fra at det nå er master og ikke bachelor) Jeg har sendt søknad om utsettelse til vernepliktsverket med bekreftelse på at jeg har fått studieplass. Jeg krysser fingrene for at dette går igjennom. Er det noen her som har erfaring med lignende situasjon i nyere tid? Jeg kunne faktisk tenke meg å ta et år i forsvaret. Problemet er bare at det passer så jævlig dårlig akkurat i dag. Bosituasjonen min er som følger: Jeg leier privat, og de har sagt til meg at jeg er garantert å kunne bo her de to neste årene, som er perfekt ettersom jeg da vil være ferdig med en mastergrad. VIl forsvaret, dersom jeg må inn, betale husleien min mens jeg er inne, samt hjelpe meg med å finne ny leiebolig etter tjeneste ettersom de ødelegger denne bosituasjonen for meg? I tillegg, vil jeg i praksis få ødelagt 2 studieår ettersom studiet starter i august og jeg er ferdig med tjeneste i september? Masteropptaket er endret og de tar bare inn til master i august, så et våropptak er bare å glemme, ihvertfall i mitt tilfelle. Jeg har lest litt her på forumet, og det var noen som nevnte at man kunne snakke med sesjonsoffiser (dersom man var på sesjon) om å vente med innkallingen til etter studiet. Altså er det mulig at jeg kan undertegne noe som sier at jeg skal inn om 2 år mot at jeg får gjort ferdig graden min nå? Jeg vet jeg kommer til å fullføre studiet ettersom jeg elsker det jeg driver med. Isåfall, hvem kan jeg kontakte? Håper noen tar seg tid til å lese den litt lange posten min og har noen gode kommentarer Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Jeg tror denne personen du har snakket med på VPV har misforstått. De gir ikke utsettelse på planlagt utdanning, men det blir noe helt annet om du kan dokumentere å ha fått skoleplass. Endret 11. juli 2015 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Du vil få utsettelse når du har bevis på skoleplass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå