Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Krise! Tastatur på Asus Zenbook ute av drift/koko etter lett vask med fuktig fille!

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

I dag som jeg ofte gjør vasket jeg lett over skjerm og tastatur med en fuktig fille. Den var ikke våt, så jeg tror jeg heller må ha kommet borti en knapp eller kombinasjon av knapper når jeg dro fillen over hele tastaturet mens det var på.

Jeg merket først at noe var feil når jeg forsøkte logge på uten hell. Så at det hadde sneket seg inn et 5-tall i passordet.

Tror jeg prøvde å trykke på noen knapper til etter at jeg fikk til å logge inn, men nå har tastaturet klikket helt.

Viskeknappen gir nå en æ og ingenting virker som det skal. Virker som om det henger seg opp på en bokstav og gir f.eks 99999999... i uendelighet.

Noen som har peiling? Føler meg litt desperat når :) Fant ikkje noe nyttig på nett og er heller ikke så enkelt via telefon.

Håper noen kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Ser nå at tallet 9 begynner å løpe av seg selv uten at jeg trykker noe og går kontinuerlig: 999999999...

Lenke til kommentar

Prøv å slå på tasten som henger seg opp med fingern, ganske hardt. Har vært borti liknende på trådløst tastatur på PC og laptopen, det fungerer ofte bra når det har kommet noe seigt nedi (det er det jeg antar det har gjort hos meg hvertfall). Sølte MASSE vann i tastaturet en gang også så det "kortsluttet", da måtte jeg også demontere, tørke av og ventet 1 døgn før remontering.

Jeg har også demontert tastatur, tørket av med alkohol så alt seigt blandes med alkoholen, da får man tørket det bort med en tørr klut etterpå, vent en stund for sikkerhetsskyld selv om alkoholen fordamper raskt. Bruk alkohol med høy prosent uten noe såpe/ lukt i. De selger litersflasker med Antibac, ren sprit, på apotek men du må be om å kjøpe det i kassa. De kan se litt rart på deg og spørre hva du skal bruke det til :)

Husk å ta et bilde når du demonterer slik at alt kommer på rett plass, jeg glemte det en gang  :whistle:   Måtte låne en laptop for å finne bilde av det.

Lenke til kommentar

Høres ut som fukt i tastaturets PCB. Kjører du sytemet med fukt kan det oppstå permanente skader på PCB.  Enkelte ASuS-tastaturer tåler ikke rens med isopropanol da festet på tastehettene smuldrer bort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Må svare kort siden jeg er på telefonen, men dere tror altså det bare er fukt? Ikke at jeg har kommet borti noen knapper som har endret oppsettet?

Er i så fall overrasket da fillen ikke var spesielt fuktig, men er vel ømfintlig da.

Tastaturet virker til å fungere litt mer i dag, men fortsatt ikke normalt. Viskeknappen funker ikke og når jeg trykker tall kommer gjerne en bokstav ekstra. F.eks 1 gir 1x.

Får vel bare slå av og la den tørke litt til?

Takk for all hjelp så langt :)

Lenke til kommentar

Er windows 8(8.1/10) og laptop kan du med fordel tvinge en fullstendig restart/initialisering av alle services med å holde skift knappen nede idet du trykker shutdown/slå av.

Hvis det er blitt noe surr med et program/service/driver hjelper det å få det avsluttet og startet/initialisere igjen (faststart forhindrer dette)

Google på "windows 8 force full shutdown"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Sett at jeg fikk det til (får man beskjed?), så fungerte det ikke med forced shutdown.

I verste fall - hva gjør jeg? Kan jeg kjøpe/låne et eksternt tastatur slik jeg får hentet ut alle filene mine?

Skal kjøpe ny PC i dag, men hadde tenkt å bruke denne i hovedsak til forretninger og min gamle Asus til generell surfing og filmer...mulig jeg bare må skrote den da.

Lenke til kommentar

Kommer det ekstra tegn kan det tyde på kortslutning av printbaner grunnet fukt. Bruk kan da medføre permanente skader. Man får replacement keyboard. Ta ut batteriet og lamaskinen tørke i noen dager mens du avstår fra all bruk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg tror PC-en har tatt kvelden. :(

Måtte hente ut filer på lørdagen bare sånn i tilfelle. Brukte ikke tastaturet og slo den raskt av. På søndagen startet jeg den opp igjen og det virket til å gå fint. Husker ikke om jeg re-startet den, det skjedde av seg selv eller om det var neste gang jeg slo den på, men plutselig var det en helt blå skjerm, type DOS-kvalitet.

Husker ikke hva som sto der, men det var et eller annet med Flash Memory. Deleting Flash Memory?

Fikk opp taskbar som gikk fra 0-100%. Tror det først var deleting, deretter programming, etc. Forstod ikke så mye av det annet enn at jeg synes ikke det lovet så godt.

Når jeg nå prøver å starte den opp er det som om den prøver å starte (hører bare en lyd), men "gir opp". Prøver igjen og igjen. Må slå den helt av for at den skal slutte.

Heldigvis fikk jeg ut alle filer og har kjøpt ny PC, men skulle jo gjerne hatt denne til filmer, surfing, etc.

Noen som har peiling? :)

Lenke til kommentar

Blå skjerm = windows stop kode (info om hva som sto her ? )

Neste gang så du kanske BIOS post hvor installert minne oppsummeres

Deretter progress baren til windows eller windows repair eller safe boot kanskje

Vanskelig å si noe mere uten nok info.

Programming flash høres nesten ut som at BIOS flash memory reflashes/programmeres . Har du lastet ned og klikket på noe før den døde ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Blå skjerm = windows stop kode (info om hva som sto her ? )

Neste gang så du kanske BIOS post hvor installert minne oppsummeres

Deretter progress baren til windows eller windows repair eller safe boot kanskje

Vanskelig å si noe mere uten nok info.

Programming flash høres nesten ut som at BIOS flash memory reflashes/programmeres . Har du lastet ned og klikket på noe før den døde ?

Jeg husker dessverre ikke. Vurderte å ta screenshot med telefonen, men gjorde dessverre ikke dette.

Har ikke lastet ned eller klikket på noe spesielt som jeg vet om. :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Hva gjør jeg med denne da? Er det bare å kaste den? :)

Prøvde nettopp å starte den igjen for første gang på lenge. Opplever det samme som sist. Det er som om den forsøker å starte, men så slår den seg av. Så starter den opp igjen og går i kanskje 10 sekunder før den brått slår seg av. Igjen og igjen. Må fysisk slå den av for å avbryte loopen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...