Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bilbatteriet nede på 6,5V.


Helm

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke brukt bilen siden starten av juni, over en mnd siden. Og det var bare såvidt nok strøm til å starte bilen da.

 

Nå nettopp målte jeg spenningen og den var bare 6,5V. Er dette så lav spenning at det er skadelig? Det er i alle fall lav nok spenning til at alarmens diode hadde sluttet å blinke for mer enn én uke siden.

 

Hvor lenge batteriet har vært utladet betyr vel ganske mye antar jeg. Det blir noen uker, men ikke særlig mer enn en måned. Det er nok alarmen som har tappet mest strøm, minnet til radioen og hjernen til den digitale klokken bruker nok veldig lite strøm. Batteriet (Sønnak 56801 68Ah) blir tre år gammelt i høst.

 

Jeg har lånt en 15A lader og spenningen på polene kom opp i ca 13V på et par minutter. Men det sier meg lite om det har tatt skade eller ikke.

 

Dette er et tema som alle har en mening om. Men finnes det folk på dette forumet som virkelig kan noe om blysyrebatteri?

 

:)

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe særlig under 11V er nok til at batteriet blir ødelagt temmelig fort. Ved 6,5V er det trolig kun snakk om et par dager før det har blitt kraftig nedgradert. Hvis du lader opp umiddelbart etter det har blitt utladet så kan de reddes.

 

Det at du gikk fra 6,5V til 13V på få minutter er et typisk tegn på dødt eller skadet batteri. For å være helt sikker tar du tiden opp til 14,4V (fulladet). Men jeg hadde adlri stolt på det batteriet uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Laderen var tilkoblet mens jeg målte ca 13V. :p

 

Så det begynner å bli kritisk allerede under 11V? Jeg tenkte at 6,5V er flere volt over et dyputladet batteri så jeg hadde et håp. Et håp som du fort skjøt ned. :p

 

Hvordan vet jeg når batteriet når 14,4V? Skal jeg koble fra laderen, vente i X minutter og så måle?

Lenke til kommentar

Jeg var ute og sjekket for litt siden. Jeg målte ikke noe, bare så at ladingen ennå pågår. Ganske kraftig også, det hørtes ut som batteriet kokte. Men batteriet var kaldt.

 

Når jeg måler spenning med en liten last, er kupélyset nok? Det er to relativt svake glødelamper. Jeg kan sette på P-lyset hvis det ikker er nok.

 

Ellers har jeg sett en batterikyndig uttale på VGs forum at et batteri ikke nødvendigvis blir gåent av å utlades helt.

Lenke til kommentar

Du kan som sagt redde det hvis du lader det opp umiddelbart. Men etter flere uker på 6,5V er det trolig enten ødelagt eller veldig dårlig. Men hvis det tar lading er det et godt tegn.

 

15A er forresten litt i meste laget for det batteriet. Du bør ikke overskride ca. 7A. (1/10 av kapasitet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

15A er forresten litt i meste laget for det batteriet. Du bør ikke overskride ca. 7A. (1/10 av kapasitet.)

Laderen er litt for enkel etter min smak, jeg liker manuelle innstillinger for alt mulig. Men den har innstillinger for tre ulike batterikapasiteter. Den minste gruppen er fra 20Ah(?) til 59Ah, og jeg bruker den midterste innstillingen som er fra 60Ah.

 

Om laderen pøste på med 15A vet jeg ikke, men det boblet.

 

Dynamoen er trolig på minst 60-70A, det er mange ganger mer enn hva laderen yter. Det er en regulator som gjør at ikke alt dette mates in i batteriet hele tiden, men en moderne lader må vel være minst like smart som ladesystemet i en gammel bil?

Lenke til kommentar

Batteriet kan du like gjerne avskrive med en gang.

Sulfateringen har kommet godt i gang, og kapasiteten er redusert.

 

Hva gjelder spenningen på et nyladet batteri er det ca 13,82v du er ute etter.

Denne vil så synke gradvis ned til ca 12,8v der den så skal stabilisere seg.

Målt spenning etter lading er bare en indikator på batteriets tilstand, og sier egentlig ikke så mye..

Lenke til kommentar

Finnes det holdepunkter for at jeg bruker en alt for kraftig lader? Jeg har allerede sagt hvorfor jeg tror at laderen ikke er for kraftig, men jeg vet at jeg ikke vet noe.

Det er ikke galt at det bobler godt ved lading?

 

 

Batteriet kan du like gjerne avskrive med en gang.

Sulfateringen har kommet godt i gang, og kapasiteten er redusert.

Jeg avskriver det ikke med en gang.

 

Dagen etter at jeg koblet fra laderen målte jeg spenningen. Jeg fikk 12,77 V når to kupelys var på. Når jeg slo på parklysene i tillegg, falt spenningen til 12,55 V.

 

Jeg har ikke kontrollert vannet fordi jeg uansett ikke har vann å fylle på. Jeg regner med å gjøre det i dag.

 

Red.:

Jeg skal ha en syrevektmåler et sted. Dersom jeg finner den kan jeg finne ut mer om helsetilstanded til cellene.

Endret av Helm
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden oppladingen for 3-4 uker siden har jeg ikke brukt bilen. Den har stått urørt med alarm på, som trekker litt strøm.

I dag målte jeg spenningen til 11,80 volt. Det er ganske dårlig? Men det er vel å forvente etter å ha stått i ca 4 uker.

Lenke til kommentar

Det skal finnes batterier som tåler å bli helt utladet, hva slags batterier er det? Jeg vet at de brukes i lokomotiver. Jeg tror batteripakkene deres er satt sammen av mange batterier i håndterlig størrelse, og kanskje det finnes størrelser som passer i bilen min.

 

Kan det være gelébatterier??

 

 

Red.:

Dette utvikler seg til et nytt tema, jeg skal starte en ny tråd.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...