ProphetSe7en Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Kjører i dag et 3.1 system, men ønsker å få på plass bakhøyttalere igjen. Problemet her er oppsett av stuen. Sofa står helt inntil veggen og i ett hjørne. Den kan trekkes noe frem, men her er det snakk om svært lite å gå på. Dette gjør at vanlige bakhøyttalere ikke lar seg bruke da de vil stikke for langt ut fra veggen, og de vil rett og slett være i veien og det vil se passe dumt ut. Så jeg trenger da noen minimalistiske høyttalere som kan festes på vegg eller kan stå på små stativer. Har sett litt på ulike høyttalere fra Kef, men usikker på hvordan størrelsene faktisk er på disse "eggformede" høyttalerne deres. Noen som har noen gode forslag til minimalistiske høyttalere som kan fungere, og som ikke koster en halv månedslønn? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Om det er Kef KHT3005 du tenker på vil du enkelt og greit måpe over hvor bra så små saker kan låte. Du må svært langt over i pris for å få det merkbart bedre. Men dette er en komplett pakke (5.1), og du skal gjerne beholde fronter, senter osv? Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Både Kef E305 og KHT3005 virker å gjøre det strålende i tester, men brukt er det gjerne HTS2001 og KHT2005 som går igjen. Det vil jo da være et alternativ å bare bruke to av satelittene og selge de resterende 3.1 videre, eller bruke hele 5.1 pakken og selge det jeg har nå. Jeg står nå mellom to alternativer. - Begynne med å få på plass bakhøyttalere slik at jeg får 5.1 - Bytte ut front og senter så jeg får et bedre 3.1 system, så finne bakhøyttalere senere. Nåværende system består av 10 år gamle Dynavoice Magic F6 og senter i samme klasse. Disse fikk jeg enormt med skryt den gang de kom, og for 995,- for ett par har de gjort mer enn hva jeg noen gang hadde forventet. I tillegg har jeg en Xtz 10 sub. Budsjett for bakhøyttalere er 1500,- Budsjett for front og senter er 5000, men da tenker jeg beholde nåværende sub. Det må selvsagt være en oppgradering i fra nåværende system, men det har gjerne skjedd MYE på over 10 år og det skal gjerne ikke så mye til for å finne noe bedre enn F6. Som bakhøyttalere har jeg sett etter KEF på brukten, men vil HTS2001 og KHT2005 være bedre sett enn Dynavoice F6? Ser også etter Focal Dome og B&M M1. Igjen, vil komplett sett her være bedre enn hva jeg har nå, eller bør disse kun brukes som bakhøyttalere? Når det gjelder alternativ to, bytte ut front og senter som en start har jeg sett på følgende: Dali Concept 6 Intono K53 Dynavoice Definition DF-5 og DF-6 System Audio Saxo 30 Tannoy Mercury V4 Klipsch RF-82 Bruk er: Kabel-tv Filmer og serier i bluray/DVD og noe MKV Spilling via xbox one Musikk, spotify via forsterker/pc/Airplay Ble langt dette her, men jeg har rett og slett ikke nok kunnskap her til å ta en avgjørelse på egenhånd da jeg rett og slett ikke aner hva som er bra og ikke. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Kef-pakken vil utvilsomt spille finere og langt mer detaljert, antakelig også mer dynamisk enn Dynavoicene du har. Det har nok skjedd en del på 10 år ja, spesielt på den rimelige siden. Men jeg kan ikke huske å ha sett slike Kef-sett på veldig lenge, og jeg er på bruktmarkedet daglig. Flere av de gulvstående du nevner vil spille bra, men ikke så detaljert og fint som Kef-pakken (men mer trykk og volum ja). Og flere av dem vil kreve litt mer forsterker. Har ikke hørt Kef 2005, kun 3005, men kan ikke tenke meg at forskjellene er veldig store. Og mye mindre enn forskjellen til Dynavoice. Med budsjettet du skisserer hadde jeg uten tvil gått for en pakke. så får du høyttalere som matcher hverandre og en klar oppgradering med nyere saker. Med aktiv pakke trenger du heller ikke den enorme surroundreceiveren. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Kef-pakken vil utvilsomt spille finere og langt mer detaljert, antakelig også mer dynamisk enn Dynavoicene du har. Det har nok skjedd en del på 10 år ja, spesielt på den rimelige siden. Men jeg kan ikke huske å ha sett slike Kef-sett på veldig lenge, og jeg er på bruktmarkedet daglig. Flere av de gulvstående du nevner vil spille bra, men ikke så detaljert og fint som Kef-pakken (men mer trykk og volum ja). Og flere av dem vil kreve litt mer forsterker. Har ikke hørt Kef 2005, kun 3005, men kan ikke tenke meg at forskjellene er veldig store. Og mye mindre enn forskjellen til Dynavoice. Med budsjettet du skisserer hadde jeg uten tvil gått for en pakke. så får du høyttalere som matcher hverandre og en klar oppgradering med nyere saker. Med aktiv pakke trenger du heller ikke den enorme surroundreceiveren. Om ikke recieveren jeg har nå klarer å drive de så er de ikke aktuelle. Hvilke av modellene jeg nevner mener du jeg bør droppe med tanke på hva som skal drive de? Jeg er ikke ute etter mer volum og mer bass, men jeg ønsker mer klarhet og dybde, mer innlevelse i musikken og når jeg ser film. Noe som engasjerer meg mer enn det nåværende høyttalere gjør. Jeg har slått fra meg tanken på å kjøpe bakhøyttalere til oppsettet jeg har nå. Det blir enten et komplett sett ala Kef, eller at jeg går for ny senter og front. Brukt finner jeg nå som komplette sett i min prisklasse (2500-4000) følgende: Kef kht 2005.2 Kef, hts 2001 Finner ikke mye tester av disse, og heller ikke pris på de ny. Så er ikke lett å vite om det er ett godt kjøp til prisen. Samtidig finner jeg Dali Concept 6 front og senter til 1500, Blue Diamond V3 til 4000 osv. Så det er ekstremt vanskelig å vite hva en skal velge. Jeg har for mange alternativer, noe som gjør det helt umulig å lete. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Nå blir det mye mine erfaringer og meninger her, som er litt farlig siden jeg har mine preferanser som ikke nødvendigvis er de samme som dine. Skal prøve være litt nøytral. Vet ikke hvilken receiver du har, det har du vel ikke nevnt. Så jeg tar utgangspunkt i effekter man typisk finner i norske hjem. Og med det budsjettet du har skissert holder jeg kvalitetsmessig på Kef-pakken. For hovedfokus på film, live osv, holder jeg en knapp på Klipsch-fronter. RF-82 kan bli vanskelig å få optimalt i rommet ditt grunnet store elementer. RF-52 eller 62 er atskillig enklere og spiller stort til den prisen. 62 ligger fortsatt til 5990 hos Soundgarden, du får dem nok brukt til et par tusen under der igjen. Concept 6 er også en kurant sak til prisen og de dukker ofte opp brukt. Noe mindre "live"-feeling på dem enn Klipsch, men relativt morsom høyttaler. Intono ikke hørt. Ikke hørt den modellen fra Dynavoice du nevner, andre modeller har vært for grumsete for min del, men ser de nye har fått ok omtale. SA Saxo trenger bedre forsterker for å yte godt, dropp den. Tannoy Mercury skuffet meg, sikkert siden den fikk et par "Best i test" og dermed økte forventningene. Uansett er den mye for pengene i den pakken med 5.1 som har gått hos Elkjøp, Lefdal da prisen var latterlig lav. Audio Pro kan jeg ikke si mye om. Forslag stereo: 1. Klipsch RF-62 eller 52, begge kan fås rimelig og brukt, spesielt nå etter ny serie kom og mange bytter. Spiller tøft og med høy partyfaktor og live-feeling. Lettdrevne. 2. Dali Concept 6. God allround, myk og fin i spillestilen, mer laidback enn Klipsch. En tanke mer detaljert. Ikke fullt så lettdrevne som Klipschene, men fortsatt en grei jobb for surroundforsterkere. Surround: 1. Kef 5.1 pakke, 3005 eller 2005. 3005 gikk for ca 5000 på slutten mener jeg å huske, hos bl.a. Soundgarden. Burde kunne finnes brukt for 2500-4000kr. 2. Tannoy Mercury surround-pakke. Husker ikke prisen på pakken som Elkjøp hadde, men prisen var latterlig lav i forhold til hva man fikk. Det var vel fronter, bak og senter i pakken. Skal du over dette i innlevelse og engasjement som du sier, må du også øke budsjettet. Både på forsterker og høyttalere. Og det er klart at om du kjøper alt brukt kan du komme nærmere en verdi på 15000 for dine 5000. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Tusen takk for godt svar Skal lese igjennom grundig nå under morgenkaffen Burde selvsagt nevnt hvilken Receiver jeg har som skal kunne drifte høyttalerne. Var sikker på at det var noe jeg hadde tatt med. Har i dag en Denon AVR-x1100w Lenke til kommentar
Pop Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Receiveren drar nok alt vi har snakket om uten problem. 80 fullrange watt pr kanal er mye på lettdrevne saker. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Da er det bare å følge med på hva som dukker opp på bruktmarkedet fremover Damen insisterer på at de skal være i hvit utførelse, noe som gjør at det straks er mye mindre å velge mellom. Litt dumt i grunn, så må se om jeg kan få henne over på andre tanker Uavhengig av farge så er dette hva jeg finner interessant her i nærområdet nå med tanke på pris og resultat i tester. Det blir uansett å følge godt med på finn i tiden som kommer tenker jeg. Dali Concept 6 front + Dali Concept Center - 1500,- Intono K53 front - 1200,- Kef HTS 2001 5.1 - 2500,- Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Damen insisterer på at de skal være i hvit utførelse, noe som gjør at det straks er mye mindre å velge mellom. Litt dumt i grunn, så må se om jeg kan få henne over på andre tanker Dette er jo døfødt i utgangspunktet, lar man kjerringa bestemme anlegg så skjønner man at man ikke får bestemme noe noensinne i fremtiden. For egen del er anlegg ikke åpent for debatt Endret 12. juli 2015 av TGB Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Bestemmer ikke anlegg, men farge på høyttalere. Ganske forskjellige ting det Lenke til kommentar
TGB Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 (endret) Bestemmer ikke anlegg, men farge på høyttalere. Ganske forskjellige ting det Når jeg oppdaterte sist var det et forsøk på å påvirke; det ble brutalt ignorert. Ble litt bitter tone i noen uker, men gikk over. Lydabsorberende plater i taket ble det enda mer bråk om, men jeg konstaterte at slik ble det - det gikk over etter noen måneder (har 13 plater på 120cmx60cm i tak og på vegger; 11 høytalere og 2 sub'er Når det kommer til farger på vegger, gardiner, kjøkken osv... da lar jeg kona ta full kontroll og blander meg minimalt. Endret 12. juli 2015 av TGB Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 12. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2015 Problemet er at fargene på høyttalere, i følge damen, skal matche vegger, interiør og tvbenk Så lenge jeg får høyttalerne jeg bestemmer meg for så har det lite å si om de er hvite eller sorte, selv om hvite høyttalere faktisk er ganske pent å se på. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 14. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2015 Hva medd Dali Concept 6, Zensor 5 og Intono K63/K53 som det florerer av brukt, og som er ekstremt billig? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Problemet er at fargene på høyttalere, i følge damen, skal matche vegger, interiør og tvbenk Godt å se hvem som er sjef hos deg Enkelte ting er ikke åpent for debatt hos meg; glad jeg satte standarden umiddelbart. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 14. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2015 haha Nå synes jeg jo faktisk at hvite høyttalere ser pent ut, så om det er et stort ønske av henne å ha hvite så koster deg meg ikke mye å gå med på det. Det er ikke som om at det er snakk om rosa heller. Hvit eller sort ser det ut til. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 19. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2015 Hva med System Audio SA 1750?Er dette gode høyttalere? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Hva med System Audio SA 1750? Er dette gode høyttalere? De spiller fint til prisen, men trenger bra kraft i forsterker for å klare sitt beste (vil si min. 2x80w for å våkne skikkelig). Og de er noe slank i bassen. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 19. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2015 Vil det ikke gå om jeg bi-amper de, vil ikke receiveren klare å drive de da? Sub har jeg jo, så det vil jo hjelpe til på bassen. Ser disse dukker opp innimellom på finn til rundt 3000, og tror disse vil være en real oppgradering i fra Dynavoice F6. Jeg har jo ikke så mye annet sammenligningsgrunnlag enn F6 som jeg har brukt de siste 10-12 årene, så om det da gir meg bedre lydbilde vil jo jeg bli fornøyd da det er en oppgradering for min del. Etter å ha fulgt med på finn over noen uker nå så er det de samme som går igjen innenfor mitt budsjett. gjennomsnittpris i parentes Jeg er i grunn lei av å vente nå, så har veldig lyst å handle å bli ferdig! System Audio SA1750 (3000-3500) System Audio Saxo 30/50 (3500-4000) Intono K53/K63 (1500-2000) Dali Concept 6 (1000-1500) Dali Zensor 5 (4000) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå