AnonymDiskusjon Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg har uføretrygd fra NAV, og mamma lurer på om hun skal gi meg utleie-leiligheten hennes (som forskudd på arv). Vi lurer litt på hvordan denne leie-inntekten spiller på lag med uføretrygd fra NAV. For hvis det teller som vanlig lønnsinntekt, så vil jo utbetalingene reduseres. Om et par år blir innteksgrensen 0,4 G, dvs. kanskje 3200 per måned. Det vil vi jo i såfall tape på, siden leieinntekten er mye høyere. Det er jo tross alt slitasje på utleieboliger. Anonymous poster hash: 1f2c3...e5e Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Ville tro at dette ikke regnes som lønnsinntekt men heller en form for kapitalinntekt hvor fastsatt skatt er satt til 27%, på samme måte som renteinntekter fra sparekontoen. Kan ikke se for meg at det å eie to boliger hvor den ene leies ut skal ha noen innvirkning på trygden, men det er jo bare å ta en telefon og høre, så får man håpe du kommer til saksbehandler som faktisk vet hva du snakker om. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2015 Ja, skal høre med NAV også, men ville ha flere kilder til denne avgjørelsen. Kapitalinntekt, ja det høres jo riktig ut det. Anonymous poster hash: 1f2c3...e5e Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Uføretrygd påvirkes av personinntekt, som er et skatterettslig begrep. Personinntekt er arbeidsinntekt (lønn) og virksomhetsinntekt (næring). Leieinntekter kan være virksomhetsinntekt eller kapitalinntekt, avhengig av hvor mye arbeidsinnsats man legger ned i leieforholdet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå