Gå til innhold

Matsalg på festivaler

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lyst til å selg mat rundt på festivaler rundt i landet. Har noen erfaring med dette? Jeg har følgende spørsmål;

1. I tillegg til at man melder seg om virksomheten til mattilsynet, må man registrere seg for de forskjellige festivaler for å få plass til å selge mat? Hvis ja, koster dette penge eller er det gratis?

2. Hvordan er det med tanke på skatt og mov på slike salg? Jeg ser at de fleste "mobil-salg" butikkene tar imot bare kontanter. Hvordan betaler de skatt da? Hvordan vet skatteetaten om hvor mye de tjener på salg eventuelt?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatt og avgifter må du betale men det er veldig lett å trikse med regnskapet med en sånn virksomhet.

Du må betale ganske mye til arrangørene stort sett hvis du i det hele tatt får lov. De tjener enorme summer penger på å selge meget dårlig mat dyrt. På "tons of rock" tok de tilogmed betalt for vann fra krana :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at de fleste "mobil-salg" butikkene tar imot bare kontanter. Hvordan betaler de skatt da? 

Ifølge kamerat og nabo med matvogn er en helt nødt til å ha mobilt utstyr for kortbetaling. Ellers taper man veldig mye salg. Så regn med adskillige tusen for det.

Uansett kort eller ei, har de kassaapparat der salg slås inn og mva. regnes ut.

Festivaler kan du trolig glemme, det vil arrangørene ha selv, eller så har de satt det bort mot store inntekter.

Men utenfor festivalområdet og inntil tilførselsveger kan du stå (om du betaler grunneier ei rimelig leie).

Lenke til kommentar

Det som kommer til å koste her er nok betalingen til festivalene/arrangementene for å få lov til å ha en stand. Det er aldri billig.

Og for sånne som meg som aldri går med kontanter setter jeg alltid pris på at de kan ta betalt med kort.

http://www.izettle.no har en ganske pen løsning på sånt så langt jeg har skjønt.

Endret av Snikende teppe
Lenke til kommentar

Det som kommer til å koste her er nok betalingen til festivalene/arrangementene for å få lov til å ha en stand. Det er aldri billig.

Det varierer fra festival til festival. Er en middels stor festival jeg vet om der å ha stand er gratis.Men ja noen steder sånn som øya festivalen koster nok skjorta og litt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...