Gåsa10 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg er en jente som fyller 16 til neste år og har veldig lyst til å kjøre opp til lett mc. Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en 'lett-scooter', og jeg har et veldig godt øye til Vespa Primavera 125! Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med denne sykkelen? Hadde satt veldig stor pris på at noen hadde kommet de positive og evt. negative sidene med denne scooteren - Og hvordan er det å kjøre scooter på vinterføre sånn generellt? - Og til slutt, er det egentlig bare best å spare pengene til billappen og bil? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg har kjørt om vinteren i endel år, og har et par tips:Så lett som mulig sykkel, som ikke er for høy. Du "må" bruke egne vinterdekk om vinteren, sommerdekk er direkte farlig. Smale dekk med stor diameter, skikkelig vintergummiblanding og relativt små pigger. Et tips er et dekkmerke som heter Heidenau, som lager dekk både til MC og scooter, som er av topp kvalitet og ikke allverdens dyre. Scooter har som oftest liten diameter og relativt brede dekk. Det vil si at de ikke er spesielt godt egnet til vinterkjøring. En mer vanlig mc er mer egnet, mens en cross-lignende er det beste.Hold deg til velkente merker MC, som Vespa, Honda, etc. Ang økonomi så vil du ikke akkurat tjene penger på å ta lett MC lapp, men billappen vil gå betydelig lettere, iallfall om du nå er moden nok til å ta trafikken på alvor, som mange 16 år gamle jenter er. Ikke fullt så mange gutter er det :-PJeg vil si at du lever 1 gang. Tiden fra du er 16 til 18 er viktig. Om lappen på sykkel er det som skal til for at du kommer deg rundt til venner og jobb/skole, så er det ikke noe å stusse på. Om bussene går rikelig, så er jo det det rimeligste, og kjedeligste...Jeg tok lappen som 16-åring og husker jeg storkoste meg med lettsykkel. Lenke til kommentar
Gåsa10 Skrevet 10. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2015 Tusen takk for utfyllende svar! Men om jeg skulle kjøpt meg f. eks. si en vespa 125 da. Er det verdt å bruke 50 000 kr på en ny, eller er det best å kjøpe en som er brukt? Jeg tenker uansett (om jeg tar lappen og kjøper mc) at jeg vil fortsette å bruke den selv om jeg kanskje kjøper en bil etter 2 år. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Vanskelig å si. Med ny får du garantier. Kan du selv eller har du noen i familien som kan "skru", så kan det være greit å kjøpe brukt, men om ikke så er ny et trygt valg. Steller du den pent får du en del av pengene igjen når den en dag skal selges. Skal du bruke den til vinterkjøring er det et par triks som skal til for at den skal holde seg fin, men det kan du heller spørre om her når den tid kommer :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå