eUnaas Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (For en stund siden) nesten "over-natten" dukket det opp spørsmål på nettsider om at man må akkseptere cookies for å bruke siden. Hvorfor skjedde dette? Hvilke endringer er gjort fra "før", som gjør at nå må alle nettsider spørre brukere om dette? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Nettsider har blitt pålagt å opplyse at de bruker cookies, som brukes for å lagre informasjon. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 10. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2015 Hvem pålegger det? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 http://www.digi.no/juss_og_samfunn/2013/06/27/er-du-foreberedt-pa-nye-cookie-regler Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Hvem pålegger det? Det er jo bare en bra ting da. Bedre at de opplyser om det enn ikke - om man skal miste valget selv, altså bli pålagt at sidene bruker cookies er noe annet. Leser TS en gang til og får inntrykk av at det er nettopp valget du har mistet? Da hadde jeg droppa de nettstedene om de ikke var veldig viktige for deg - Slik er nå ihvertfall jeg. Eksempelvis Teknofil.no (tror jeg det het..?), de tvinger meg til å "skru på annonser" for at jeg skal kunne lese artiklene. Da drar jeg til et annet sted og leser det samme der. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Ekomloven krever at brukerne skal få informasjon om bruken av informasjonskapsler (altså cookies), og man må innhente samtykke fra brukerne. Veldig mange nettsider har løst dette ved å be brukeren trykke «ok», selv om Datatilsynet har tolket loven som at det er greit å forholde seg til nettlesernes innstillinger (selv om mange nettlesere som standard er innstilt til å godta) så lenge opplysningsplikten overholdes på en god måte. Det er imidlertid Nkom – ikke Datatilsynet – som fører kontroll med dette, siden kravet er hjemlet i ekomloven og ikke i personopplysningsloven. Endret 11. juli 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september (endret) De som fant opp dette Måtte de sitte i helvete å klikke vekk cookie-spørsmål til de mister fingrene Endret 22. september av Maskinfører 1 3 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Tanken bak er en skal kunne velge om nettsiden skal lagre informasjon. Ulempen er at alle nettsteder må spørre, det blir svært mange steder å ta stilling til. Om en svarer nei vil funksjoner på nettstedet fungere dårlig eller ikke fungere i det hele. Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september (endret) Blir nesten som om alle kameraene rundt omkring skulle begynne å fortelle deg at de er der og at de filmer deg, og at du må si "mottatt" får du kan fortsette. Alle unntatt de som bestemte i Brussel visste at cookies er der, dette er bare plage. Det kom med GPRD (helt sikkert feilstavet) tror jeg. Adblokk har filtere for disse varslene men de fjerner ikke alle. Én ting har blitt bedre, nå får man på mange nettsider bedre oversikt og kontroll med cookies. Et gammelt råd er å blokkere tredjeparts cookies. Men hvis mulig, godta alle cookies for sesjonens varighet. Endret 22. september av Oknok 1 Lenke til kommentar
Whateverface Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september Kontorstol skrev (På 10.7.2015 den 5:22 PM): Nettsider har blitt pålagt å opplyse at de bruker cookies, som brukes for å lagre informasjon. Like it makes a difference. Du blir overvåket. OK? Jeg vil ikke det. Du skal! 1 Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 22. september Del Skrevet 22. september (endret) Nettleser-utvidelsen Ghostery (for Firefox) har en veldig fin opsjon (Never-Consent) som automatisk sier "nei takk" til de fleste popupene som spør om cookie-tillatelser. Sammen med en god adblocker (jeg bruker Adblock Plus og AdBlocker for YouTube) gjør det de fleste nettsider noenlunde levelige. Endret 22. september av Arve Synden 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå