Rockz Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Har jobbet 4 år i vikariat i en kommune. Har fått varsel om opphør av vikariat f.o.m. 1. august 2015."Den gamle" AML sier at dersom man har vært ansatt i mer enn 4 år, har man rett på fast stilling.Den nye loven som trådte i kraft 1.juli er endret slik at kravet nå er at man skal ha vært ansatt mer enn 3 år.Det hevdes at den nye regelen kun gjelder arbeidsavtaler inngått etter 1. juli. Ordlyden på lovdata sier ikke noe annet enn at loven trådte i kraft 1. juli. Jeg er fortsatt ansatt i kommunen. Hvorfor gjelder ikke den nye loven meg? Er det §97 i Grunnloven, om at ingen lover skal ha tilbakevirkende kraft, som er grunnen til en slik fortolkning? 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Fordi det står i endringslovens ikrafttredelsesregel. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2015-04-24-20?q=LOV-2015-04-24-20 Endret 10. juli 2015 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg antar at målet ditt er å fortsette i stillingen, dvs. få stillingen omgjort til en fast stilling. Hvem har du vikariert for? Om stillingen din ikke er et reelt vikariat kan du ha en sak. Lenke til kommentar
Rockz Skrevet 10. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2015 Fordi det står i endringslovens ikrafttredelsesregel. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2015-04-24-20?q=LOV-2015-04-24-20 Takk! Lenke til kommentar
Rockz Skrevet 10. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg antar at målet ditt er å fortsette i stillingen, dvs. få stillingen omgjort til en fast stilling. Hvem har du vikariert for? Om stillingen din ikke er et reelt vikariat kan du ha en sak. Det finnes nok navngitte personer som er oppgitt, uten at de fremkommer i tilsettingsbrevene. Hvor langt til bake i tid kan jeg forlange at de dokumeterer hvem jeg har vikariert for? Kan jeg be om en liste for alle 4 årene? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Aner ikke. Men så lenge arbeidsgiver kan sannsynliggjøre at det er et reelt vikariat tror jeg ikke du har noe å gå på heller ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå