ilpostino Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Jeg har en Samsung UE40D5005 tv og en NAD T757 v2 surround forsterker og jeg sliter litt med å spille av Audio Return Channel fra tv'n via forsterkeren. Tv'n har fire HDMI-utganger. Diverse nettsider sider den støtter ARC men ingen av utgangene er merket med ARC. Forsterkeren og tv'n er koblet sammen via en ny HDMI-kabel som støtter HDMI 1.4-standarden. På forsterkeren har jeg under Control setup stilt inn ARC mode -> Source setup. Under Source setuo har jeg stilt inn Digital audui -> ARC og slik jeg har skjønt det skal dette være tilstrekkelig for at ARC skal funke. Det er en ARC Auto-instilling på forsterkeren som skal sørge for en automatisk "fanging" av ARC-lyd som blir sendt fra TV'n men det komer ikke noe lyd fra tv'n da heller. Det kommer lyd når jeg kobler en optisk kabel fra TV'n til forsterkeren men når den optiske kabelen ikke er koblet til kommer det ikke noe lyd fra tv'n. edit: beskrevet feilen litt bedre. Endret 11. juli 2015 av ilpostino Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Kan ikke se noe sted i manualen at de nevner den har ARC, kun optisk som alternativ. Av det jeg kunne Google så er TVen i fra 2011, og på den tiden en mellomklasse TV. Mulig ARC ikke var kommer til den klassen enda på den tiden. Ser at flere av sidene som oppgir spesifikasjoner på den sier den har ARC, men det er underlig at manualen ikke nevner noe, men nå skal det sies at Samsung virkelig suger på manualer. Brodern hadde akuratt en Samsung og der var det HDMI 4 som hadde ARC, det samme på Sonyen han midlertidig har nå. Men dette varierer veldig fra TV til TV. Og det pleier som regel å stå. Hvis jeg var deg så ville jeg satt TVen til eksterne høyttalere, (noe du har gjort når du bruker optisk) og teste hver av de 4 HDMI inngangene. Les nøye på hvordan NADen tar det i mot. Mulig den er låst til TV knappen på fjernkontrollen/forsterkeren. Min brors Pioneer er det, kun den han får brukt med ARC, selv om alle inngangs knappene kan velge hvilken som helst HDMI, så måtte denne stå uten HDMI på seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå