Gå til innhold

Spørsmål om inflasjon.

ltdata

Anbefalte innlegg

1. Inflasjonen er nesten høyere nå enn lånerenta man får hos banken. Vil det si at banken taper penger på å låne ut penger "gratis"?

2. Hvis inflasjonen stiger vil også da typisk lånerente og bankinnskudd rente øke i samme takt?

3. Bankene låner igjen ut pengene som vi setter inn på sparekonto ikke sant? Er det noen som vet hva typisk avkastningen for en bank er på disse pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Bankens fortjeneste ligger i rentemarginen og diverse gebyrer, det vil si differansen mellom innskuddsrente (det banken betaler for å få låne penger) og utlånsrente (det andre må betale banken for å få låne penger). Banken taper derfor ikke penger på å låne ut penger "gratis" - de som låner banken penger taper.

3) Differansen mellom innskuddsrenten og utlånsrenten på mine konti er 0,6 %, og jeg har det banken selv kaller "bankens beste vilkår". Bankens fortjeneste på mitt boliglån på 1,97 mio er da antagelig noe i størrelsesorden 12k kr per år.

Lenke til kommentar

1) Bankens fortjeneste ligger i rentemarginen og diverse gebyrer, det vil si differansen mellom innskuddsrente (det banken betaler for å få låne penger) og utlånsrente (det andre må betale banken for å få låne penger). Banken taper derfor ikke penger på å låne ut penger "gratis" - de som låner banken penger taper.

3) Differansen mellom innskuddsrenten og utlånsrenten på mine konti er 0,6 %, og jeg har det banken selv kaller "bankens beste vilkår". Bankens fortjeneste på mitt boliglån på 1,97 mio er da antagelig noe i størrelsesorden 12k kr per år.

Takk for svar. Jeg har sparepengene mine i en bank og lånet i en annen. Jeg har en differanse på 0.23.

Lenke til kommentar

Tja. Størrelsen på innskudds- og lånerenter henger sammen, og når de er lave sammenlignet med inflasjonen er det definitivt et tap for banken.

Men trådstarter bør huske på at rentene bankene kommuniserer til kundene ofte ikke stemmer. Når bankene reklamerer med lave lånerenter, "glemmer" de stort sett å si hvor ofte lånene forrenter seg. Dersom lånesummen din forrenter seg oftere enn én gang i året, blir den effektive renta stort sett mye høyere enn den renta de reklamerer med.

Endret av Husam
Lenke til kommentar

Men trådstarter bør huske på at rentene bankene kommuniserer til kundene ofte ikke stemmer. Når bankene reklamerer med lave lånerenter, "glemmer" de stort sett å si hvor ofte lånene forrenter seg. Dersom lånesummen din forrenter seg oftere enn én gang i året, blir den effektive renta stort sett mye høyere enn den renta de reklamerer med.

Men banken er og pliktig til aa oppgi effektiv rente!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne faktoren er overdrevet, og som det sies oppgir banken uansett effektiv rente. Forskjellen på måned og uke er ca. 0,1% effektiv rente, mens man om man regner rente per dag får et noe større utslag. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik at bankene som reklamerer med lavere rente enn sine konkurrenter har en tendens til senere å øke renta igjen til samme nivå eller høyere enn konkurrentene? Vil det være en moment å tenke på om man ønsker å bytte bank?

Lenke til kommentar

Men banken er og pliktig til aa oppgi effektiv rente!

Ja. Og det er en grunn til at den stort sett er oppført nederst på siden med liten skrift.

Lenke til kommentar

Er det slik at bankene som reklamerer med lavere rente enn sine konkurrenter har en tendens til senere å øke renta igjen til samme nivå eller høyere enn konkurrentene? Vil det være en moment å tenke på om man ønsker å bytte bank?

Det vil alltid være bevegelser i bankenes tilbud, både opp og ned. Bl.a veldig store tap kan føre til svekket egenkapital noe som kan føre til økte priser. Gode resultater kan føre til bedre konkurranse-evne. Osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...